۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

اطلاعاتی در باره کشور کانادا- توصیه های یک ایرانی مجرب و ساکن کانادا




1.هر چی در مورد خارج و کانادا و مملکت فرصتها شنیده اید را بریزید بیرون


2. لطفا برای زندگی عادی و زیر معمول ( اکونومی- گدایی- چینی!) در اینجا ماهی 3000 دلار حتما همراه داشته باشید برای حداقل یکسال اگر خوش شانس باشید. اگر خانواده هستید که خدا به شما رحم کنند به ازاء هر نفر یک %20 بکشید روی مبلغ فوق برای تورنتو- نکته اینکه اصولا خرج با تهران یکی است اگر اجاره خانه را حساب نکنیم.


3. مدارک تحصیلی ایرانی خودتان را به محض ورود بگذارید دم کوزه آبش را بخورید- اگر دکتر هستید که خدا یه شما رحم کند. از اول امتحانات و اینها. حالا یک چند سالی گرفتار هستید تا اجازه کار بگیرید. رادیو لوژیست وغیره که واویلا

4. بعد از اینکه مدرک تحصیلی را گذاشتید دم کوزه آنرا بفرستید محض دلخوشکنک یک مراکزی هستند وابسته به دولت 300 دلار می گیرند مدارکتان را تایید یا رد می کنند. لازم است چون برای دانشگاه و استخدام لازم است. البته اگر قبول شدید. برای هر نسخه اصل تایید اضافه یک 30 دلار جدا می گیرند.
5. یک دوره کاریابی و رزومه نویسی مجانی بروید. کلاسها بد نیست و همه جا هم هست. اما منجر به کار پیدا کردن زود نخواهد شد. اصولا تا سال 2011 اینجاها نیایید که وضع اقتصاد خراب است اگر هم بهتر شود ایندقدر از کارمندهای خودشان بیکار شده اند که باید برگردند سر کار که نوبت به شما نمی رسد.
8. در مورد کار عرض کنم ایران هر کاره ای بوده اید اینجا آن کار را نمی توانید انجام دهید مگر در موارد استثنایی. فکر کارهایی مانند فروشندگی در مغازه دست سه ، بوتیک، سلمانی یا پیتزایی یا پیک یا دلیوری باشید و صندوقدار فروشگاه و اینها باشید. بخصوص اول کار، تازه اگر آنها را هم بگیرید شانس آورده اید. کار کردن در مک دونالد و تیم هورتون و استار باکس هم بد نیست. بخور و نمیری هست.. عرض کردم اگر ایران هواپیما هم تعمیر می کردید اینجا به شما کار درست و حسابی نمی دهند. اول از تی کشی شروع می شود حالا هر سنی باشید. خوش شانس باشید و یک کم انگلیسی بدانید و حساب و کتاب ممکن است صندوقدار بانک یا تلر بشوید. البته پارتی لازم دارد.
9. البته کار مناسب در یکسال تا چند سال اول نگهبان ساختمان یا دربان و سکوریتی گارد هم هست. گفتم ایران مدیر کل هم بوده باشید به درد عمه تان می خورد حالا اگر عمه داشته باشید. اصولا کار ایرانتان را قبول ندارند. والسلام. مهاجر از نظر اینا یعنی عمله و کارگر. تحصیلکرده آنهم خوبش را خودشان دارند صادر هم می کنند.
10. کار خیلی خوب رفتگری یعنی آشغالی است که ساعتی 45 دلار می دهند که حقوق بالایی است. اما باندی است و سندیکا دارند و فقط به کاناداییهای سفید یا سیاه می دهند! اصلا هم سخت نیست.
11. رانندگی اتوبوس تی تی سی یا همان واحد خودمان هم خیلی خوب است. شروع ساعتی 25$ می دهند اما آن هم مافیا دارد و دست هندیها است. پارتی بازی هست شدید.
12. اگر سازمان ملل و سازمانهای مدنی و ان جی او ها کار کرده باشید که بدبختید. تقریبا کسی نمی فهمد اینها یعنی چی؟ حتی مامورین دولت یا موسسات کاریابی از ایرانیها هم کمتر اطلاع دارند
13. از همان لحظه ورود بروید یک کالجی یا دانشگاه دست 2 یا 3 اسم بنویسید (مثل سنکا یا جرج براون یا رایرسون) بشینید از اول درس بخوانید. از صفر. رشته تحصیلیتان را باید عوض کنید. همه چی از اول. مثلا اگر مهندس 20 سال سابقه کار هستید بروید دلال ملکی بشوید یا اینکه بروید اگر مهندس نفت و پالایشگاه ساخته اید کارمند بانک بشوید و وام مسکن بدهید.. خیلی هم جدی می گویم. کار فنی یاد بگیرید. نقاشی ساختمان. سیم کشی. بنایی. اوستا کاری. چه می دونم مکانیکی. لوله کشی. دیوار کشی. آب حوض کشی. اگر مدرک دانشگاهی معتبر از آمریکا یا اروپا دارید شانستان خیلی بالاتر است کار بگیرید. اگر می خواهید بیایید کانادا همین الان درس ایرانتان را ول کنید بیایید. وقت را تلف نکنید. اینجا از صفر وادارتان می کنند شروع کنید تا متمدن شوید.
14. اگر خلبان 20 سال کار کرده هستید شاید بتوانید راننده تاکسی بشوید. شاید. با هندیها دوست باشید.
15. اگر انگلیسی بلد نیستید اصلا مهم نیست چون اینجا هیچ وقت یاد نمی گیرید ! چون اصولا کسی اینجا انگلیسی بلد نیست. زبان اول چینی بعد کره ای و بعد فارسی هست. شنیده ایم در بعضی مناطق جنوب شهر یک تعدادی خارجی یعنی کانادایی انگلیسی زبان زندگی می کنند. در روزهای تعطیل با خانم بچه ها برای دیدن این موجودات بروید پایین شهر. جالب هستند.
16. امور سیاسی مطلقا تعطیل است. نه کسی می داند دولت کی هست نه نماینده ها کی هستند نه وزرا. نخست وزیر را بعضیا تو تلویزیون دیدن. اینجا سیاسی فعال ایرانیا هستند! از دنیا هم هیچ خبری ندارند.
17. تلویزیون کابلی cable نگیرید برنامه ها تهوع آور است.. آرزوی صدا و سیما و همان سریالهای ایران را خواهید کرد. حالا می بینی می فهمی. فقط فیلم ببینید. دی وی دی. آقا صبح تا شب که نمی شه دیسکاوری یا سی بی سی را نگاه کرد. اینجا بی بی سی و سی ان ان پولی است. VOA هم ندارین. رو اینترنت نگاه کنین.الجزیره هم نیست.
18. انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه تورنتو خوب هستند. فعالند.
19. اگر قصد ادامه تحصیل در فوق لیسانس و دکتری دارید پارتی بازی کنین اساسی. اگر قصد تغییر رشته دارید و برای فوق یا دکتری تقاضا می دهید حتما یک یا 2 ترم واحدهای آزاد مرتبط بردارید و نمرات عالی بگیرید و مخ بزنید وکادو بخرین و غیره. شاید شانس بیارین سال بعد توصیه کنندتون پذیرش بگیرن (دانشجویان صنعتی شریف از این بند مستثناء هستند)
20. در دانشگاهها اساتید کانادایی هم عقده ای هستند هم عقب افتاده و اصولا جز فارغ التحصیل خودشان بقیه را قبول ندارند یعنی یک حالت ناموسی دارد. دوستی فرهیخته و دانشگاهی می گفت فرهنگ کانادا هنوز در قرن 17 انگلیس است. اینها محافظه کار و دهاتی مانده اند اما انگلیسا پیشرفت کرده اند و مدرن شده اند. تازگیها نامه های قدیمی دیپلماتهای انگلیسی در مورد خصوصیات مردم کانادا لو رفت خیلی بهشون برخورد. نوشته بودند اینها خیلی unimpressive هستند یعنی اصلا آدم را تحت تاثیر قرار نمی دهند. در کل چون دهاتیند خیلی ظاهرا مهربان هم هستند اما در باطن نژاد پرست و ضد خارجی هستند اما اصلا بروی مبارک نمی آورند. همه می خواهند پلتکیلی کورکت باشند. Politically correct یعنی حرفی نزنیم برامون بد بشه حتی اگر حقیقت باشه یا واقعا به آن اعتقاد داریم. خود سانسوری بیداد می کند.
21. برای استخدام باید کانادین اکسپرینس داشته باشین. این دیگه از عجایب است. یعنی داستان مرغ و تخم مرغ است و کدام اول بوده. اگر کار نکنین که تجربه کانادایی ندارین اگر هم بخواهین کار اول پیدا کنین می گویند تجربه کانادایی نداری! خلاصه کثافتی است. توصیه می شود حتما بروید کار مجانی یا داوطلبانه کنید برای چند ماه تا تجربه کار کانادایی پیدا کنید. دوستی می گفت پزشکی از ایران دارند که در بیمارستان کمکشان می کند در بخش داوطلبانه و الان ماهها است که کارش چسب زدن در پاکت است تا بلکه ازش خوششان بیاد یه کاری بهش بدن. مورد مشابه خیلی دیدم و شنیدم.
22. دانشگاههای خوبی دارد و محیط عمومی خوب است. مشکل ورود است. وام تحصیلی هم می تونید بگیرید اما حواستان باشد توی حساب بانکی بیشتر از 2000 دلار نداشته باشید!
23. ماشین هم نو اصلا نخرید. بنزین و بیمه ماشین وحشتناک است و بیمه ماشین برای تازه راننده خارجی حداقل 250 دلار در ماه است.. مورد کمتر هم بوده اما استثناء است. ربطی به قیمت ماشین هم خیلی ندارد. می تونید به سایت http://www.insurancehotline.com/ مراجعه کنید و ببینید.
24. در بانک TD حساب باز کنید.
25. اگر پول دارید فوری یک آپارتمان بخرید.
26. اصلا و ابدا با کمپانی مخابراتی راجرز کار نکنید. البته بقیه هم مالی نیستند.
27. برای زندگی به شدت از منطقه یانگ و شپرد یا یانگ و فینچ و یا استیلز دوری کنید. اینجا تهران است! و ترافیک. کلا از خیابان اگلینتون به بالا دیگر دهات مهاجر نشین است. اگر می خواهید با کانادایی معشرت کنید یا زبانتان بهتر شود همان منطقه پایین شهر بسیار بهتر و زنده تر است. فقط و فقط و فقط خانه ای بخرید یا اجاره کنید که به مترو نزدیک باشد. به شدت از محله اسکار بورو دوری کنید . من میسی ساگا را هم توصیه می کنم. مثل کرج است. پولدارها لطفا ریچموند هیل به بالا یا خود پایین شهر یعنی downtown
28. آپارتمان پیش خرید نکنیدا
29. برای کار پیدا کردن فقط یک راه وجود دارد.. کانکشن و پارتی بازی! تکرار کنید تا حفظ شوید: کانکشن و پارتی بازی- کانکشن و پارتی بازی- کانکشن و پارتی بازی- کانکشن و پارتی بازی- کانکشن و پارتی بازی.. بسیار بدتر از ایران است.
30. وای به آن روزی که مریض اورژانسی شوید اگر بروید بیمارستان تا مطمئن نشوند در حال مرگ نیستید پذیرش نمی کنند. ساعتها ( دقت کنید ساعتها) باید منتظر باشید حتی اگر از درد فریادها بکشید. چون مجانی است سرویس مفتی هم مزخرف است. برای دیدن دکتر متخصص باید ماهها صبر کنید. ماهها! تازه اگر آقای دکتر عمومی شما صلاح بداند ایشان را ببینید. حامله ها مستثنی هستند.
31. ترافیک و رانندگی کلا از ایران بسیار بهتر است. اما به شدت از رانندگان چشم تنگ دوری کنید. البته در مقایسه با ایرانیها اصلا رانندگی بلد نیستند و دست فرمان ندارند. در خیابانهای عادی و کوچک بسیار تند می روند مواظب باشید. متوسط سرعت ترافیک در تهران 15 کبلومتر در ساعت است. اینجا براحتی 60 است. مدرکشم موجود استJ
32. موتور سوار دیدید اشهد یادتان نرود بخوانید.
33. اگر در ایران پول دارین یا کار خوب بخصوص اگر UN هستید از جاتون تکون نخورین. مهاجرت هم نکنین. فقط ظاهر سازی کنین که بودین و یک پاسپورتی بگیرین. اینجا پولدارا اکثرا نبو ده اند و سیتی زن شدن بعد هم رفتند. طبق آمار محرمانه دولت از هر 10 مهاجر در 4 سال اول 6 نفرشان کانادا را ترک میکنند.
34. از ماشین آتش نشانی و آمبولانس به شدت دوری کنید
35. به غذای چینی و کره ای و بخصوص سوشی عادت کنید. اگر ونکوور هستید که فقط غذا چینی ژاپنی هست! سوال: راستی کسی آنجا کانادایی دیده تا حالا؟؟ زبان چینی را هم یاد بگیرید کمک می کند.
36. اگر از این درسهای الکی مثل مهندسی و جامعه شناسی و علوم سیاسی، حقوق و فلسفه، مدیریت، پزشکی خواندید و نمرات هم خوب بوده بروید آمریکا. اگر کار یدی بلدید و دست به آچار دارید و ابزار و ایزوگام بلدید و آسفالت کاری و تابلو سازی و نجاری و آشپزی و نئون سازی ، قهوه چی و جوشکاری و تعمیر کار لوازم برقی و مکانیکی و راننده خاور و لیفت تراک و یخچال سازی، گچگاری و آهنگری و قصابی، تخلیه چاه، تاسیساتی، آتش نشانی و بهیار و نرس و اینا، جای شما کانادا است معطل نکنید بشتابید که غفلت موجب پشیمانی است.
37. برای ماشین خریدن حتما ماشین حسابی و محکم و بزرگ بخرید و اینجا تصادف کم است اما اگر بشوید حتما مردید! همین تازگیها تو خیابان ما یه شاه پسری با بی ام و با 200 کیلومتر در ساعت (شوخی نمی کنم) زد وسط یک ون و 3 نفر در جا تیکه پاره شدند. آقا پسر البته طوری نشدند. اما مدل ما ایرانیا و چینیها اگر می خواهین اکونومی ( یعنی گدایی) زندگی کنین فقط هوندا سیویک- تویوتا کورولا یا نیسان سنترا بخرید هم خوش فروش است و هم کم خرج.
38. در راستای زندگی اکونومی عرض کنم که برای خرید منزل بروید نو فریلز یا فود بیسیکز- اما اگر یه کم دل گنده تر هستید بروید مترو یا لابلاوز. لباس هم فقط زیلرز. لوازم منزل هم ایکئا یا کانادین تایر.
39. اگر اهل فست فود هستید فقط وندیز یا برگر کینگ- مک دونالد نروید. تیم هورتون هم ناهار سبک خوب و ارزان دارد. راستی فروشگاه ایکئا هم غذا خوب و ارزان است.
40. قهوه ارزان و اکونومی فقط تیم هورتون. فقط مزه قهوه خیلی نمی دهد.
41. تنها محلات باحال شهر که حالت اروپایی دارد و شیکتتر است و رستوران و کافی مثل آدم دارد یورک ویل و دیستلری دیستریکت است که کلا خیلی کوچک است. البته با جیب پر پول بروید. ماشین هم نبرید.
42. به غیر از ونکوور و تورنتو و مونترال و یک کمی هم اتاوا در بقیه کانادا دق می کنید. دهات مدرن است. حداکثر مسئله مردم وضع راکونها و سنجابها است.
43. اینجا با کانادایی حرف می زنید حواستان باشد در مورد مذهب- سیاست- خاورمیانه- اسراییل- عربها- هلوکاست- نژاد- رنگ- جنسیت – مسائل جهان- جنگ و سلیقه ها اصلا حرف نزنید. ممکن است به قیمت از دست دادن کارتان تمام شود. خیلی پرت هستند ( البته اگر کانادایی اصل پیدا کردید جایزه دارید). فقط در مورد آب و هوا- بازی هاکی- اسکیت- بیس بال- مالیات- ماهیگیری- شکار- مارشملو- راکون- سنجاب- هالووین- کریسمس- کی بهتر می رقصه-شنا- کمپینگ- آنفولانزای خوکی-پینات باتر- میپل لیفز و سگ حق دارید صحبت کنید. نظر هم ندهید هر چی گفتند بگین اوکی! قضیه ناموسی است. خانمها هم اصولا حرف خطرناک نمی زنند الحمدالله بحث کیف لویی ویتون است و لوازم آرایش و حراج و لباس و عروسی و زاییدن و از این موارد که مشکلی درست نمی کند خیلی هم خوب است J !
زنده باشید و پولدار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.