۱۳۸۹ اسفند ۸, یکشنبه

پایان انتظار ۲۰ ساله‌ی دورتموند

پایان انتظار ۲۰ ساله‌ی دورتموند




یورگن کلوپ، مربی دورتموند (راست) و لوئیس فان‌خال، مربی بایرن مونیخ


رقابت‌های فوتبال باشگاهی آلمان در هفته‌ی بیست‌وچهارم عصر شنبه ادامه یافتند. دورتموند پس از دو دهه بایرن مونیخ را در خانه شکست داد؛ کلن با پنجمین پیروزی پیاپی از خطر سقوط به طور کلی رهایی یافت و هانوفر به مکان سوم رسید.





حساس‌ترین دیدار هفته‌ی بیست‌وچهارم بوندس‌لیگا شامگاه شنبه (۲۶ فوریه/ ۷ اسفند) میان تیم‌های بایرن مونیخ، مدافع عنوان قهرمانی، و بوروسیا دورتموند برگزار شد. این مسابقه جدا از حساسیت‌های دیدار صدرنشین و تیم سوم، به نوعی گزینش بهترین تیم بوندس‌لیگا هم به شمار می‌آمد.
مصاف دو تیم همان‌طور که انتظار می‌رفت با برتری دورتموند آغاز شد. شاگردان یورگن کلوپ خیلی سریع هم به نتیجه رسیدند. هنرنمایی لوکاس باریوس در دقیقه‌ی ۹ دروازه‌ی میزبان را گشود. بایرن از این لحظه به بعد بر فشار خود بر مهمان افزود و در دقیقه‌ی ۱۵ به گل رسید. گل میزبان را لوئیس گوستاوو به ثمر رساند، که در نقل‌وانتقال‌های نیم‌فصل از هوفن‌هایم به مونیخ پیوسته است. همان انتقالی که سبب اختلاف رالف رانگنیک، سرمربی هوفن‌هایم، با دست‌اندرکاران این تیم و خداحافظی او از باشگاه شد.
تساوی بایرن با دورتموند اما کمتر از دو دقیقه ادامه داشت و این بار نوری شاهین بود که با ضربه‌ای استادانه از فاصله‌ی بیست متری، دروازه‌ی کرافت، سنگربان میزبان، را فرو ریخت. شاگردان لوئیس فان‌خال در ادامه به هر دری زدند تا بازی را باز هم به تساوی بکشند. سرانجام و در دقیقه‌ی ۲۵ گومز با پاس توماس مولر گلزنی کرد، این گل اما با تصمیم کمک‌داور آفساید اعلام شد. این نیمه با همین نتیجه به پایان رسید.

شادمانی دورتموندی‌ها پس از شکست بایرن مونیخ

دفاع چند لایه‌ی دورتموندی‌ها و تعویض سریع بازی به سوی دروازه‌ی حریف به محض تصاحب توپ، حرکت‌های شواین‌اتایگر، ریبری، گومز، روبن و دیگر بازیکنان بایرن را خنثی می‌کرد. تیر خلاص به بایرن را هم هوملس در دقیقه‌ی ۶۰ زد تا جبران نتیجه برای شاگردان فان‌خال دشوارتر شود. تلاش دو تیم در نهایت پس از ۹۳ دقیقه با همین نتیجه پایان یافت. این نخستین بار است که بایرن مونیخ با مربی‌گری لوئیس‌فان‌خال سه گل در یک بازی خانگی دریافت می‌کند. با این نتیجه انتظار ۲۰ ساله‌ی دورتموندی‌ها برای شکست بایرن در خانه هم به پایان رسید. این تیم هم‌چنین با ۱۱ پیروزی در خارج از خانه، رکورد جدیدی را برای خود در بوندس‌لیگا ثبت کرد.
تیم بوروسیا دورتموند با ۵۸ امتیاز و فاصله‌ی ۱۳ امتیازی نسبت به لورکوزن - تیم دوم - امید اول قهرمانی فصل ۲۰۱۰ – ۲۰۱۱ بوندس‌لیگاست. این تیم هم‌چنین با ۵۲ گل زده و تنها ۱۴ گل خورده، بهترین خطوط حمله و دفاع را در اختیار دارد.
از حاشیه‌های این دیدار سوت یکی از تماشاگران در دقیقه‌ی ۹۱ بود که بازیکنان در پی آن دست از کار کشیدند، در حالی که ۳ دقیقه وقت تلف‌شده برای نیمه‌ی دوم اعلام شده بود. داور در این لحظه دستور به ادامه‌ی دیدار داد. پس از بازی هم نوری شاهین با پریدن بر روی حلقه‌ی شادی هم‌تیمی‌های خود در میدان مسابقه، عینک یورگن کلوپ، مربی تیم، را شکست و موجب جراحت سطحی در صورت او شد.
لوئیس فان‌خال هلندی در پایان مسابقه گفت که بایرن مدت‌هاست فکر قهرمانی بوندس‌لیگا در فصل جاری را از سر بیرون رانده و تنها به ماندن در جمع تیم‌های برتر برای حضور در رقابت‌های اروپایی در فصل آینده می‌اندیشد. شاگردان فان‌خال هفته‌ی گذشته و در چارچوب رقابت‌های چمپینزلیگ، اینترمیلان، مدافع عنوان قهرمانی را شکست دادند و انتقام فینال فصل گذشته را از حریف ایتالیایی ستاندند.
نفس راحت ولفسبورگ

دیئگو، ستاره‌ی برزیلی ولفسبورگ، دو گل برای تیمش به ثمر رساند
هفته‌ی بیست‌وچهارم بوندس‌لیگا اما شامگاه جمعه (۲۵ فوریه/ ۶ اسفند) با رویارویی ولفسبورگ و بوروسیا مونشن‌گلادباخ در خانه‌ی ولفسبورگ آغاز شد. میزبان این بازی را در نهایت با نتیجه‌ی دو بر یک به سود خود به پایان رساند تا هواداران و دست‌اندکاران تیم کمی آرامش یابند. دو گل "گرگ‌های بوندس‌لیگا" در دقایق ۳۶ و ۴۵ توسط دیئگو به ثمر رسید. این ستاره‌ی برزیلی دقایقی پیش از گل نخست هم یک پنالتی را از دست داد. تک‌گل مهمان را هم دِمس در دقیقه‌ی ۷۴ زد.
این موفقیت خانگی ولفسبورگ را یک پله در جدول بالا آورد و به جایگاه چهاردهم رساند. بوروسیا مونشن‌گلادباخ در مقابل با ۱۹ امتیاز در قعر جدول قرار دارد و به‌همراه اشتوتگارت (هفدهم) و وردربرمن (شانزدهم) برای فرار از سقوط تلاش می‌کند.
بیست‌وچهارمین بازی برمن و اشتوتگارت در فصل جاری عصر یکشنبه برگزار می‌شود. در این میان کار شاگردان توماس شاف در برمن دشوارتر است، زیرا به دیدار بایر لورکوزن، تیم دوم جدول می‌روند. اشتوتگارت هم مهمان آینتراخت فرانکفورت است.
شالکه و نورنبرگ:
عصر شنبه و پیش از دیدار مونیخ-دورتموند، پنج بازی دیگر برگزار شدند. در این چارچوب از جمله شالکه میزبان نورنبرگ بود. شالکه پس از حضور بسیار ضعیف خود تا هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول، هدف انتقادهای هواداران شده بود. این تیم اما رفته رفته خود را پیدا کرد و در کنار موفقیت‌های رقابت‌های اروپایی، در بوندس‌لیگا هم بهتر ظاهر شد.
در سوی دیگر نورنبرگ، تیم هشتم جدول قرار داشت؛ تیمی که اولین گل بازی را در دقیقه‌ی ۳۷ به ثمر رساند: در نخستین شوت از راه دور قرمزپوشان نورنبرگ روی دروازه‌ی مانوئل نویر، هگلر سومین گل فصل خود را به ثمر رساند. شالکه در ادامه سایه‌ی خود را بر روی دروازه‌ی مهمان گسترد، هر چند که در نیمه‌ی اول موفق به جبران شکست نشد.
فشار شالکه در نیمه‌ی دوم هم ادامه یافت تا این‌که رائول در دقیقه‌ی ۶۳ نتیجه را به تساوی کشید. این ستاره‌ی اسپانیایی در ادامه هم موقعیت داشت تا با ضربه‌ی سر دروازه‌ی حریف را برای دومین بار بگشاید. کلاس‌یان هونتلار هم دو بار در نیمه‌ی دوم موقعیت گلزنی داشت که از آنه استفاده نکرد. این مهاجم هلندی شالکه از ۱۰۰۱ دقیقه‌ی پیش در بوندس‌لیگا گلزنی نکرده است. فلیکس ماگات، مربی تیم، اطمینان داده که پای هونتلار در آینده‌ی نزدیک باز هم به گل باز خواهد شد.
مندلر ۱۸ ساله از نورنبرگ هم در دقایق پایانی نیمه‌ی دوم توپ را به دیرک افقی دروازه شالکه کوبید تا بازی در نهایت با خوش‌اقبالی نورنبرگی‌ها در توفان حملات شالکه، به‌ویژه در نیمه‌ی دوم، با تساوی یک بر یک پایان یافت.
این بازی حدود یک ماه پیش هم برگزار شد، البته در چارچوب جام حذفی باشگاه‌های آلمان. جایی که دراکسلر ۱۹ ساله، هافبک شالکه، در دقیقه‌ی ۱۱۹ بازی دروازه‌ی نورنبرگ را گشود و تیمش را به برتری ۳ بر ۲ رساند. شالکه با این پیروزی به نیمه‌نهایی جام حذفی رسید و سه‌شنبه‌ی آینده (اول مارس) برابر بایرن مونیخ، مدافع عنوان قهرمانی صف خواهد آراست. فلیکس ماگات، مربی شالکه، در بازی برابر نورنبرگ هم از علی کریمی استفاده نکرد.
این یک امتیاز تغییری در جایگاه دو تیم به وجود نیاورد. شالکه هم‌چنان دهم است و نورنبرگ هشتم.
سن‌پاولی و هانوفر:

هانوفر (سفید) با شکست سن‌پاولی، به رقابت‌های اروپایی نزدیک‌تر شد

بازی این دو تیم، دیگر دیدار عصر شنبه بود که در خانه‌ی سن‌پاولی و بر روی زمینی بسیار بد و ناهموار برگزار شد. چمن زمین ورزشگاه خانگی میزبان باید در هفته‌ی گذشته تعویض می‌شد که با بدقولی شرکت متصدی به تأخیر افتاد.
دو تیم در کل فوتبال خوبی به نمایش نگذاشتند. با وجود این، هانوفر موفق شد در آخرین دقیقه‌ی بازی از روی نقطه‌ی کرنر گل برتری را به ثمر برساند. این دومین موقعیت گل شاگردان میرکو اسلومکا در نیمه‌ی دوم بود. هانوفر با این حساب از بایرن مونیخ سبقت گرفت و روی پله‌ی سوم جدول ایستاد.
سن‌پاولی در ادامه به جنب‌وجوشی مضاعف افتاد تا از باخت خانگی بگریزد. حتا توماس کسلر، دروازه‌بان این تیم هم، برای استفاده از یک موقعیت ایستگاهی که در دقیقه‌ی ۹۱ روی به هم‌تیمی‌های خود روی دروازه‌ی هانوفر پیوست، اما تغییری در نتیجه حاصل نشد.
دیدیر یاکونان غایب بزرگ هانوفر در این دیدار بود. هم‌تیمی‌های او اما موفق شدند در غیاب او نخستین پیروزی خود را رقم بزنند. بدین ترتیب هانوفر به حرکت صعودی خود به سوی رقابت‌های اروپایی ادامه داد.
کایزرزلاترن و هامبورگ:
نخستین گل دیدارهای شنبه را کایزرزلاترنی‌ها برابر هامبورگ به ثمر رساندند؛ گلی که آدام لوشک در دقیقه‌ی ۱۸ برای "شیاطین سرخ" زد. در ادامه کاچار نخستین موقعیت هامبورگ را از دست داد تا پازل اشتباهات شاگردان آرمین فه در نیمه‌ی اول کم کم کامل شود. لاترنی‌های میزبان در این دیدار در مجموع برتر از حریف بودند. هامبورگ اما در نیمه‌ی دوم بهتر ظاهر شد و بازی را به تساوی کشاند. هنرنمایی مارسل یانزن این نتیجه را رقم زد. این اولین گل یانزن در فصل جاری بود.
از این لحظه شیرازه‌ی بازی میزبان از هم گسست، تا جایی که دقایق پایانی به صحنه‌ی تاخت‌وتاز هامبورگی‌ها تبدیل شد. رود فان نیستلروی که در نیمه‌ی دوم برای هامبورگ به میدان آمده بود در دقیقه‌ی ۸۲ خطرساز شد و پتریچ سه دقیقه‌ی بعد بار دیگر دل هواداران کایزرزلاترن را لرزاند. شاگردان فه اما در پایان به دلیل حضور ضعیف در نیمه‌ی نخست جریمه شدند و با تنها یک امتیاز به خانه بازگشتند.
این هم‌چنین ششمین دیدار پی در پی لاترنی‌ها بود که بدون پیروزی به پایان رسید. با این حساب، طلسم نبردن شاگردان مارکو کورتس در سال ۲۰۱۱ هم‌چنان ادامه دارد. از حاشیه‌های پایانی این مسابقه، ناسزاگویی متقابل سردان لاکیچ، مهاجم کروات کایزرزلاترن، با برخی از تماشاگردان بود.
ماینتس و هوفن‌هایم:

آندریاس ایوانشیتس ماینتس را از هوفن‌هایم پیش انداخت

توماس توخل، مربی ماینتس، پیش از این دیدار وعده داده بود که تیمش «بازمی‌گردد». مراد او از این تعبیر، بازگشت ماینتس به روزهای طلایی هفته‌های نخست فصل جاری بود. جایی که این تیم می‌رفت تا هشتمین پیروزی در هشت دیدار اول فصل را رقم بزند و رکودی بی‌سابقه در فوتبال دسته‌ی برتر آلمان ثبت کند. این اتفاق نه‌تنها نیافتاد، بلکه ماینتسی‌ها رفته رفته از صدر جدول فاصله گرفتند و فوتبالی با نتایج گهگاه عجیب و غریب ارائه کردند.
ماینتسی‌ها در هفته‌ی بیست‌وچهارم به خانه‌ی هوفن‌هایم بحران‌زده رفتند. آندریاس ایوانشیتس اتریشی در دقیقه‌ی ۲۳ برای مهمان گلزنی کرد تا روند پیروزی‌های تیمش برابر هوفن‌هایم ادامه یابد. هر سه بازی پیشین دو تیم در بوندس‌لیگا به سود ماینتس به پایان رسیده بود. بازی رفت دو تیم در فصل جاری را هم شاگردان توخل ۴ بر ۲ برده بودند.
بازی دو تیم با اشتباه‌های فنی بسیاری از جمله از جانب میزبان (هوفن‌هایم) همراه بود. سهل‌انگاری ماینتس از آغاز نیمه‌دوم و رفتن به لاک دفاعی، اما به هوفن‌هایم موقعیت جبران داد. آلابای اتریشی در دقیقه‌ی ۸۳ و در ادامه‌ی یک ضربه‌ی ایستگاهی، بازی را به تساوی کشاند. این نتیجه اما تنها ۴ دقیقه دوام آورد: الکین زوتوی کلمبیایی از تیم ماینتس در دقیقه‌ی ۸۷ دومین گل بوندس‌لیگایی خود را به ثمر رساند و سفیدپوشان مهمان را باز هم با اختلاف یک گل پیش انداخت.
تلاش دو تیم در ادامه نتیجه‌ای نداشت و سومین شکست خانگی هوفن‌هایم در فصل جاری رقم خورد. این نتیجه نه‌تنها طلسم برتری ماینتس برابر هوفن‌هایم در بوندس‌لیگا را قوام بخشید، بلکه امید میزبان برای حضور در رقابت‌های اروپایی را هم کم‌رنگ‌تر کرد.
کلن و فرایبورگ:
۴ پیروزی پی در پی خانگی و ۱۱ گل زده برابر ۴ گل خورده در هفته‌های پیشین، روحیه‌ی مضاعفی به کلنی‌ها در دیدار عصر شنبه بخشیده بود. شاگردان فرانک شفر، فرایبورگ، مهمان این هفته‌ی خود را هم غافلگیر کرده و در پایان هم پیروز شدند.


صحنه‌ای از دیدار کایزرزلاترن (تیره‌پوش) و هامبورگ

بازی کلن در این دیدار هم بسیار حساب‌شده و زیبا بود اما مهاجمان میزبان بسیاری از موقعیت‌های خود در نیمه‌ی نخست و دوم را از دست دادند. ضعف کلنی‌ها در ضربات تمام‌کننده، این شانس را به فرایبورگ می‌داد تا خودی نشان دهد. با وجود این، بازی دو تیم رفته رفته به تعادل رسید و به نظر می‌رسید هر دو طرف به نتیجه‌ی به‌دست آمده رضایت داده‌اند.
اما در حالی که همه منتظر شنیدن سوت پایانی دیدار بودند، نواکویچ، مهاجم ۱۹۲ سانتی کلن، لوکاس پودولسکی را صاحب توپ کرد تا او هم با ضربه‌ای فوق‌العاده، توپ را از بالای دستان سنگربان فرایبورگ به تور دروازه‌ی حریف برساند. این ششمین گل پودولسکی در دور برگشت فصل ۲۰۱۰ - ۲۰۱۱ بوندس‌لیگا بود. رکوردی که تنها ماریو گومز، گلزن قهار بایرن مونیخ در ماه‌های اخیر، آن را رقم زده است.
یکی از حاشیه‌های این دیدار، گلزنی دمبا سیسه، مهاجم سنگالی فرایبورگ، در این بازی بود که مورد قبول داور قرار نگرفت. ضربه‌ی سر او تنها چند ثانیه پس از گل کلن هم می‌رفت تا بازی را به تساوی بکشاند.
کلن تا پایان نیم‌فصل یکی از نامزدهای سقوط به دسته‌ی پایین‌تر بود. اکنون با ۲۹ امتیاز به مکان یازدهم جدول رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.