۱۳۸۹ اسفند ۷, شنبه

مصاحبه با مارادونا:رونالدو،دونده ای است که در رده پنجم شروع می کند و اول می شود

مصاحبه با مارادونا:رونالدو،دونده ای است که در رده پنجم شروع می کند و اول می شود

رئال درحال حاضر هیچ راه دیگری به جز تعقیب بارسا ندارد و مورینیو این را می داند. من راجع به این موضوع خیلی با او صحبت می کنم و مورینیو خودش این را می داند

«نادانی جسارت بزرگی است» این اولین جمله ای است که وقتی قرار است برای چندمین بار با مارادونا گفت و گو کنی به ذهنت خطور می کند. نادان کسی است که مارادونا را هر چیز دیگری به جز «جذاب و خوش تیپ» می نامد. نادان تر کسانی هستند که از فرازو نشیب های زندگی شخصی مارادونا برای به زمین زدن او استفاده می کنند. بهترین فوتبالیست دوره معاصر انسانی مهربان،خوش برخورد و دلنشین است. «دن دیگو» این رااثبات کرده است.
دیگو آرماندو مارادونا سرمربی سابق تیم ملی آرژانتین در گفت و گویی اختصاصی با روزنامه «مارکا» شرکت کرده که به دلیل طولانی بودن این مصاحبه آن را درچند قسمت برای شما بازتاب خواهیم داد

Maradona durante la entrevista para MARCA
چند روزی درمادرید بودید.وقتتان را برای بازدید از رئال صرف کردید؟
چندی پیش با مورینیو تلفنی صحبت کردم، من از نظر فوتبالی او را کاملا قبول دارم. خیلی خوشحال شدم که دیدم زیدان تیم را درسفر به لیون همراهی کرد.فکر می کنم که حضورزیدان درکنار بازیکنان خیلی مثبت و خوب است؛ این برای بازیکنان و تمام گروه، خیلی خوب است.زیدان مرجع خوبی برای رئال موفق کنونی است.چندسالی است که رئال موفقیت بزرگی کسب نکرده و مورینیو می تواند اوضاع را به کام کند.سبک جدید کاری باشگاه که با مورینیو شکل می گیرد، مرا کاملا خوشحال می کند.

به طور کلی رقابتهای لالیگا را چطور می بینید؟
فوق العاده.چون به نظر من بارسلونا درحال سخت تر کردن اوضاع است.رئال رونالدو را دارد که فوق العاده است و دی ماریا، اوزیل و ژابی آلونسو و مدافعان بزرگی نیز دارد. بین په په و کاروالیو یک دیوار است.مارسلو بهترین بازیکن کناری در دوره های اخیراست.بدون شک، این بهترین رقابتهای لالیگاست که شاهد آن هستیم ولی اگر رونالدو و مسی را از این لیگ بیرون بیاوریم، اوضاع فرق خواهد کرد. بعد از آن کاسیاس است که درسطحی فوق العاده است وسرخیو راموس که همیشه بی نظیراست.ولی درهرصورت فکر می کنم که از نظر مورینیو، مارسلو بازیکنی است که می تواند به خوبی جناح چپ را بسته و حملات متعددی را رقم بزند.
 رئال درشرایط کنونی و با عملکرد خوب بارسا، چه باید بکند؟
رئال درحال حاضر هیچ راه دیگری به جز  تعقیب بارسا ندارد و مورینیو این را می داند. من راجع به این موضوع خیلی با او صحبت می کنم و مورینیو خودش این را می داند.مطمئنم که در بازی برگشت در «سانتیاگو برنابئو»، او تیمی را برای رویارویی با حقیقت آماده خواهد کرد.
رئال مدعی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا هست؟
رئال و چلسی؛ نمی توان چلسی را فراموش کرد. من هیچ وقت چشم از آنها برنمی دارم. چلسی بازیکنان خیلی خوبی دارد و به ویژه پول کافی برای خرید بازیکنان را نیز دارد و رئیس باشگاهی نیز منابع مالی خوبی را در اختیار دارد.
تفاوت بین مورینیو و پپ چیست؟
بیش از هرچیز دیگری ، باید به زمانی که هریک از آنها برای ساختن تیمش دراختیار داشت توجه کرد.اگر مورینیو زمانی که گواردیولا برای پایه گذاری پروژه اش داشت را در اختیار می داشت، شاید اوضاع خیلی برابرتر می بود. آنچه درمورینیو اتفاق می افتد این است که باید مقابل آلمریا یک مدل بازی کند و مقابل ساراگوسا جوری دیگر و مقابل بارسا به سبکی دیگر. خود من زمان کافی برای ساخت تیمم نداشتم. این مرد درحال بررسی شیوه برد بارساست.مورینیو یک «محقق»است، ولی خیلی سخت است مقابل بارسایی قرار بگیری که برتری را در دست دارد.
اگر رئیس بوکاجونیورز بودید، کدامیک از این دو مربی را به خدمت می گرفتید؟
(می خندد) هر دو را جذب می کردم
ولی تصور کنید که پول فراوانی دارید و فقط می توانید یکی از این دو نفررا به خدمت بگیرید!
درابتدا قطعامورینیو را به خدمت می گرفتم،آن هم به خاطر تجربه اش. بدون شک پپ هم از آن دسته افرادی است که ازقدرتی جادویی بهره می برد و توانایی ذاتی دارد.
Real Madrid's Portuguese Coach Jose Mourinho Gestures

و سوال کلیدی. آیا سرخیو آگوئرو را در رئال می بینید؟
(دیگو برای چند ثانیه فکر می کند)بله بله.او را دررئال می بینم.نمی دانم این اتفاق در تابستان آینده رخ می دهد و یا درآینده ای دورتر ولی بله. سرخیو رادر رئال درکنار رونالدو می بینم که باهم دیوار دفاعی پیکه و پویول را می شکنند.هردوی آنها واقعا شجاع و فوق العاده اند.
این حقیقت دارد که طبق گفته های میگل آنخل خیل، (یکی از مسئولان اتلتیکو)،سران رئال اخیرا برای خرید آگوئروابراز تمایل کرده اند؟

حقیقتا نمی دانم.من درآن زمان دراسپانیا نبودم و نمی دانم. من درمورد چیزی که ندانم، صحبت نمی کنم. سرخیو هم درخانه زیاد صحبت نمی کند. ولی درمورد مسائلی که می توانید ازخود من بپرسید، پاسختان را خواهم داد.دراین مورد نمی دانم و چیزی به من گفته نشده است
فکر می کنید که آگوئرو می تواند روزی به اندازه مسی خوب باشد؟
خیلی سخت است که به سطح مسی برسد
Atletico Madrid's Argentinian Forward Sergio Kun Aguero Adjusts

ولی آگوئرو بازیکن خیلی خوبی است
بلکه ولی خیلی سخت است که بتوان به آنجایی که مسی هست، برسد. بگذارید یک چیزی برایتان بگویم: مسی را دراتلتیکو و آگوئرو را دربارسا تصور کنید(می خندد) ؛ آن وقت شرایط خوبی برای مقایسه خواهیم داشت.آن موقع می پرسیم:" ا..چه اتفاقی افتاد؟" این مقایسه عادلانه تری خواهد بود. ولی اگر بخواهیم درمورد آگوئرو صحبت کنیم باید بگویم که او شرایط لازم برای مبدل شدن به یک بازیکن بزرگ در دنیای فوتبال را دارد.
فکر می کنید که او می تواند روزی توپ طلا را ببرد؟
این را بله.فکر می کنم بله، می تواند این موفقیت را کسب کند.نمی دانم چه زمانی ولی می تواند این کار را کند.
به عنوان یک بازیکن حرفه ای چطور بازیکنی است؟
ببینید، من بیست روز درکنار او و دخترم،جیانینا و بنیامین نوه ام درمادرید بودم.من حرفه ای گری ای در سرخیو دیدم که هرگز ندیده بودم؛ به عنوان مثال اگر عصر می بایست برسرتمرینات تیمش حاضر می شد، صبح بیدار می شد و تمرینات بدنسازی و بازیابی اش را انجام می داد. سرخیو همه برنامه هایش را با مربی بدنسازش هماهنگ می کند. اصلا بحث این نیست که فکر کنید که شوخی می کنم یا چون او یکی از اعضای خانواده ام است این را می گویم. اگر آنها درساراگوسا بازی دارند و فردای بازی تمریناتش را ازسر می گیرد. بگذارید این را برایتان بگویم: اگر منِ مارادونا الان بازیکن فوتبال بودم، برای انجام تمرینات روز بعد از مسابقه از خواب بیدار نمی شدم ولی سرخیو این کار را می کند. او یک بازیکن واقعا حرفه ای است.دقیقا می داند که باید درهای فوتبال دنیا را به روی خودش بازکند.او می تواند درکنار بزرگان فرمانروایی کند و مردی به نام مسی را درکنارش دارد.مسی آئینه آگوئرو است؛ یک آئینه بزرگ.
کریس رونالدو را چطور می بینید؟
 به نظر من او شبیه دونده ای که کار را در رده پنجم شروع می کنند و مسابقه را در رده اول به پایان می برد. او یکی از آن بازیکنانی است که دوست دارم در آینده مربی اش شوم
El primer balón de Cristiano... falta de Revelliere. El Lyon comenzó mucho mejor el encuentro.

و اوزیل؟
او در جام جهانی به ما «گند زد» و خاطره بدی از او دارم ( دیگو شوخی می کند)،. نه، جدی احساس می کنم که او درحال تطبیق با اوضاع است. فکر می کنم که دی ماریا کارش را خیلی خوب انجام می دهد و من بیشتر به این توجه می کند.او شوتهای فوق العاده ای می زند
رئال تحت مدیریت پرس چطور است؟
خیلی خوب.این تیمی است که در کنار چلسی بیشترین شانس را برای تجهیزقوا و خرید یازده بازیکن خوب برای رقابت با بارسا دارد. رئال پول کافی برای این کار را دارد و فقط به زمان کافی برای تمرینات نیاز دارد وبرای ساخت یک تیم واقعی و کامل، چند ماهی زمان لازم است.ولی نگاه کنید، مطمئنم که مورینیو درحال کار کردن برروی تیمش برای رویارویی با بارسا در ماه های آتی است.   بیست بار از او پرسیده شده که چرا 0-5 به بارسا باختید و مورینیو الان در حال ریشه یابی این شکست است.
Desde el palco se debió ver bien, porque el presidente blanco lo pidió con los brazos en alto.

بخش دوم مصاحبه مارادونا:بارسا درال کلاسیکو نگذاشت رئال نفس بکشد

می خواهم تمام آنچه فوتبال در زمانش به من داد را به دنیای فوتبال پس بدهم

مارادونا در بخش دوم گفت  گویش با روزنامه مارکا از زندگی شخصی اش، برنامه هایش برای آینده، رویای تمام ناشدنی اش برای مربی گری گفته است.در اینجا می توانید بخش دوم گفت و گوی سرمربی سابق تیم ملی آرژانتین با خبرنگاران روزنامه مارکا را مطالعه کنید:

(مارادونا عکسهایی از دخترانش (جیانینا و دالما) را در سال 1992 و زمانی که به سویا پیوست را به ما نشان می دهد) .برای تغییر موضوع صحبت، برایمان از بنیامین، نوه تان بگوئید که به تازگی دو ساله شد
این را خیلی بزرگ تیتر کنید:« من بهترین و مهربان ترین نوه دنیا رادارم.».این کوچولوی 2ساله، بازی پا به توپ تماشایی ای دارد. باید ببینید که چطور توپ را شوت کرده و کنترل می کند. فکر می کنم که این بچه در ده سالگی در دسته اول لالیگا بازی خواهد کرد( مارادونا خدای شوخی است.) او رکورد من و پدرش را می شکند! ولی جدی او فوق العاده است و واقعا دوستش دارم.
الان چند ماهی می شود که از مربیگری آرژانتین برکنار شدید. هنوز علاقه زیادی برای مربی گری دارید.نه؟
بله.علاقه ای بی حد و حصر.بعد  از جام جهانی دو یا سه پیشنهاد مهم داشتم ولی این پیشنهادات مرا متقاعد نکرد. شنیده می شد که من با این باشگاه و آن باشگاه مذاکره کرده ام؛می گفتند که من برای پیدا کردن کاربه کل اروپا سفرکرده ام، ولی واقعا این طور نبود. می خواهم شفاف سازی کنم، من حتی با باشگاهی مذاکره نکردم.پیشنهاداتی از طریق افراد مشخصی به من رسید و من با مهربانی و با تمام احترامی که برای همه قائلم،به آنها گفتم که الان زمانش نرسیده.ولی الان شرایط متفاوت است، از تابستان بعدی یا حتی از همین الان، جور دیگری فکر می کنم.من گروهی دستیار دارم که آنها به کار کردن نیازدارند و خود من هم همین طور.واقعا نیازدارم که با بازیکنان و باتوپ در تماس باشم.هربازیکنی که با من کار کرده، ازمن به خاطر کارمان در جام جهانی تشکر می کند و همین مرا خیلی خوشحال می کند و خوشحال می شوم که درحالی تیم ملی را ترک کردم که از بازیکنانم دفاع می کردم.حالا روسا و مسئولان هر چه می خواهند بگویند، مهم نیست، بازیکن برای من مهمتر از همه افراد دیگر هستند.چندی پیش پیشنهادی از اوکراین داشتم که در یک قدمی قبل کردن آن بودم ولی دیدم که الان زمان مناسبی برای این کار نیست.این پیشنهاد خوبی برای کار کردن در گوشه دیگری از دنیا بود ولی آن را رد کردم. ولی الان آماده ام تا به تیمی بروم که در آنجا بتوانم نکات جدیدی را بیاموزم.می خواهم از هویت بازیکن فوتبال دفاع کنم؛ بدون آنکه بخواهم از تمام فیلترهایی که الان در این کار است عبور کنم. منظورم از فیلتر، مسئولان و روسای فدراسیونها و... هستند.چه والدانو باشد و چه هر کس دیگری .می خواهم تمام آنچه فوتبال در زمانش به من داد را به دنیای فوتبال پس بدهم.در روز تولد بنیامین، با فوتبالیستها صحبت می کردم و همه آنها از من حمایت می کردند.مهمترین نکته این است که پیشنهاد کاری روی میز قرار بگیرد و من به این کار نیاز دارم تا زنده بمانم و خوشبخت باشم.
این روزها با چه بازیکنانی صحبت کرده اید؟
به مسی زنگ زدم و برایش اس ام اس می فرستم.با ماسچرانو حرف زدم.سعی کردم با گواردیولا تماس بگیرم ولی موفق نشدم.می خواستم به او تبریک بگویم، برای همه چیز، برای شیوه مربیگری اش در دنیای فوتبال.دوست دارم تا با برند شوستر که الان مربی بشیکتاش است هم در تماس باشم.امیدوارم که اوضاع تیم او هم بروفق مراد شود.
از مسی گفتید.از فوتبال او برای ما بگوئید.این روزها همه شیفته فوتبال مسی هستند
لئو درهر بازی،یادآور مورینیوی بزرگ است، منظورم ازاین حرف،تاکتیکهایی است که مورینیو سال گذشته در اینتر به کار می گرفت.یادم می آید که در دوره ما بد که بازی تمیز را شروع کردیم ولی این بازی محو شد و در اینتر مورینیو مجددا پدیدار شد.الان فوتبالیستها متجه این شده اند و در تکل رفتن روی پای مسی دقت می کنند.شاید سه یا چهارخطا روی او انجام می شود که به او آسیبی نمی رساند و این قبلا دیده نمی شد.چرا؟چون بازیکنان حریف می دانند که مسی هم مثل آنها با جان و دل بازی می کند و همه شایسته این هستند که برخورد مناسبی با آنها شود.در نهایت همه با فوتبال زنده اند و همه وظیفه ای برای دفاع کردن دارند. بعد از آن لئو، ژاوی را در کنارش می بیند که هر باز بازی کاملتری را ارائه می کند.من بارها درگفتگو با مارکا گفته ام: این پسر یک پدیده است.زمانی که توپ را در اختیار دارد، به نظر می رسد که پشت سرش هم چشم دارد؛چون دقیقا می داند که باید به چه کسی توپ را بسپارد و هیچ وقت توپ را از دست نمی دهد.
Athletic Bilbao's Midfielder Javi Martinez (L) Vies
به نظر می رسد که بارسای گواردیولا را دوست دارید!
خوبی ای که این تیم دارد، این است که کسی به این تیم حمله نمی کند.بارسا از پشت سر آسیبی نمی بیند،چون آنها با توپ دفاع می کنند و به خوبی بازی را به جریان می اندازند.همیشه جایگیری مناسبی دارند و هیچ وقت درمیانه میدان توپ را از دست نمی دهند، به همین خاطر خلق ضد حمله مقابل بارسا کار سختی است.آنها همیشه به بهترین نحو ممکن رو به جلو حرکت می کنند.
از شکست 0-5 رئال در نوکمپ تعجب کردید.نه
بله.خیلی هم متعجب شدم. وحشتناک بود. آنها حتی به رئال اجازه ندادند تا برای یک دقیقه هم که شده توپ را دراختیار بگیرند.همیشه کنترل بازی را در دست داشتند و درتمام دقایق بازی حاکم مطلق بودند و همه اینها به لطف تکنیک آبی اناری هاست.خیلی سخت است که مقابل چنین بارسایی قرار بگیری. تیمهایی هستند که افت می کنند ولی این یازده بازیکن همیشه در یک سطح هستند و دو سال است که همین طور هستند.دیوانه کننده است! آنها تقریبا بایازده بازیکن ثابت در تمام بازیهایشان به میدان می روند و سطح فیزیکی آنها باورنکردنی است.سطحشان را حفظ می کنند، به خوبی بازی را به گردش در می آورند ، اشتباه نمی کنند و پاسهای تماشایی می دهند.آنها بازیکنانی هستند که هرگز اشتباه نمی کنند و به حریف موقعیت ضدحمله نمی دهند.  یک روز وقتی بوسکتس، یک پاس اشتباه داد، من واقعا تعجب کردم، چون خیلی عجیب است که اشتباهی در مرکز میدان بارسا ببینید. این بارسا چه از نظر تیمی و چه از نظر توانایی های فردی بازیکنانش، به تاریخ خواهد پیوست
به ما گفتید که چلسی، بارسا و رئال کاندیدهای اصلی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا هستند. اگر بخواهید یک تیم را انتخاب کنید، انتخابتان کدام است؟
بارسا؛ فکر می کنم که بارسا با 30% تفاوت نسبت به دو تیم دیگر، شانس بیشتری دارد.این رابا توجه به سلاحهایی که بارسا دارد می گویم.آنها مدتهاست که درکنار هم بازی می کنند.
 FC Barcelona's Gerard Pique Attends
کدام بازیکن بارسا بیشتر از بقیه شمارا متعجب می کند؟
جدای از انتخاب همیشگی (مسی)، باید از پیکه و پویول نام ببرم. آنها واقعا قوی هستند و به خوبی می دانند که چطور باید با توپ رفتار کنند.آنها استارت می زنند و بازی می کنند و همیشه یکی از آنها برای دریافت توپ آزاد است.
یک سوال آسان ولی مجبورید به آن پاسخ بدهید.کدامیک از این دو نفر، بازیکن بزرگ تاریخ دنیای فوتبال است؟ کریستیانو رونالدو یا مسی؟
مسی، مسی

بعد از قهرمانی اسپانیا در جام جهانی، این تیم در دیدارهای دوستانه اش چند شکست خورد که ضربه بزرگی بود و کسی توقعش را نداشت.این لغزش ها را درک می کنید؟
ما در مادرید با نتیجه 1-2 مغلوب اسپانیا شدیم ولی الان اسپانیا با داشتن عنوان قهرمانی اش لذت می برد و این حق مسلم آنهاست. نباید فراموش کرد که اسپانیایی ها مدتها به دنبال فتح این جام بودند.به نظر من اسپانیا هنوز هم تیم وحشتناکی است. آنها با بازی اش تو را خرد کرده و می کشند.
منبع: MARCA

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.