۱۳۸۹ اسفند ۹, دوشنبه

جوایز اسکار 2011 و پیروزی سخنرانی پادشاه

چهار اسکار برای فیلم "سخنرانی پادشاه"



تام ‌هوپر، کارگردان فیلم "سخنرانی پادشاه"


در هشتاد وسومین مراسم اعطای جوایز اسکار، فیلم "سخنرانی پادشاه" برنده چهار جایزه اسکار بهترین فیلم بلند، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم‌نامه شد. فیلم "شبکه اجتماعی" نیز سه اسکار دریافت کرد.





مراسم اعطای جوایز اسکار شب گذشته (یکشنبه ۲۷ فوریه / ۸ اسفند) در سالن تئاتر کداک در لس‌آنجلس برگزار شد. فیلم "سخنرانی پادشاه" که در ۱۲ بخش نامزد اسکار بود، موفق به دریافت چهار جایزه اصلی "بهترین فیلم بلند"، بهترین کارگردانی"، "بهترین بازیگر نقش اول مرد" و "بهترین فیلم‌نامه" شد.
تام ‌هوپر، کارگردان، و کالین فرث، بازیگر نقش اول مرد "سخنرانی پادشاه" هستند. این فیلم شرح داستان لکنت‌زبان جورج ششم، پادشاه سابق بریتانیا و پدر ملکه کنونی بریتانیا، و تلاش او برای چیره شدن بر این مشکل است. فیلم‌هایی چون "شبکه اجتماعی"، "شهامت"، "قوی سیاه"، "آغاز"، "مبارز"، "استخوان زمستانی"، "داستان اسباب‌بازی۳"، "بچه‌ها رو براهند" و "۱۲۷ ساعت"، رقیبان فیلم "سخنرانی پادشاه" در بخش "بهترین فیلم بلند" بودند.
ناتالی پورتمن، برنده اسکار "بهترین بازیگر نقش اول زن" به خاطر بازی در فیلم "قوی سیاه"
فیلم "سرآغاز" ساخته کریستوفر نولان نیز چهار اسکار "بهترین فیلم‌برداری"، "بهترین صدابرداری"، "بهترین میکس صدا" و "بهترین جلوه‌های ویژه" را به‌دست آورد. فیلم پر سروصدای "شبکه اجتماعی" که داستان شکل‌گیری فیس‌بوک را به تصویر کشیده، سه جایزه اسکار را به خود اختصاص داد: جوایز "بهترین تدوین"، "بهترین موسیقی فیلم" و "بهترین فیلم‌نامه اقتباسی". فیلم "آلیس در سرزمین عجایب" نیز دو اسکار "بهترین کارگردان هنری" و "بهترین طراحی لباس" را به‌دست آورد. فیلم "مرد گرگ‌نما" جایزه "بهترین چهره‌آرایی"، فیلم "اسباب‌بازی۳" جایزه "بهترین انیمیشن بلند" و فیلم "چیز گم‌شده" جایزه "بهترین انیمیشن کوتاه" را دریافت کردند.
کالین فرث، برنده اسکار "بهترین بازیگر نقش اول مرد" به خاطر بازی در "سخنرانی پادشاه"
جایزه "بهترین بازیگر نقش اول زن" را ناتالی پورتمن به خاطر بازی در فیلم "قوی سیاه" به‌دست آورد. انت بنینگ، نیکول کیدمن، میشل ویلیامز و جنیفر لارنس، دیگر هنرمندانی بودند که برای دریافت این جایزه نامزد شده بودند. جایزه اسکار "بهترین بازیگر نقش مکمل مرد" به کریستین بیل برای بازی در فیلم "مبارز" و جایزه "بهترین بازیگر نقش مکمل زن" نیز به ملیسا لئو برای بازی در فیلم "مبارز" تعلق گرفت. در بخش فیلم‌های خارجی، فیلم "در دنیایی بهتر" از دانمارک برنده اسکار شد. فیلم‌های "آتش‌افروزی" از کانادا، "زیبا" از مکزیک، "دندان سگ" از یونان و "یاغی" از الجزایر دیگر نامزدهای بهترین فیلم خارجی بودند.
"سخنرانی پادشاه"؛ لکنت زبان، راز موفقیت



صحنه‌ای از فیلم "سخنرانی پادشاه"


پیش از آغاز مراسم هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار، اغلب رسانه‌های سینمایی، موفقیت فیلم "سخنرانی پادشاه" را تضمین‌شده ارزیابی می‌کردند و می‌نوشتند که «بهتر است، دیگر نامزدها زحمت آمدن به لس‌آنجلس را به خود ندهند».





با اعلام اسامی برندگان هشتاد و سومین دوره‌ی جوایز اسکار، پیش‌بینی منتقدان سینمایی به واقعیت بدل شد: همان‌گونه که انتظار می‌رفت، فیلم "سخنرانی پادشاه"، به کارگردانی تام هوپر، بیشترین جوایز را در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین فیلمنامه‌ی تالیفی از آن خود کرد. این فیلم در ۱۲ رشته، نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.
تاریخ در سایه‌ی لکنت زبان

"سخنرانی پادشاه" داستان چگونگی به سلطنت رسیدن جورج ششم، پادشاه انگلستان است که از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۵۲ میلادی بر این کشور حکومت کرد. جورج که از کودکی از نقص لکنت زبان رنج می‌برد، به اجبار و در اثر پافشاری احزاب و سیاستمداران وقت، از جمله وینستون چرچیل، این مقام را پذیرفت.
"پادشاه اصلی"، پس از مرگ جورج پنجم، ادوارد هشتم بود که برای رسیدن به معشوقه‌ی خود، والیس سیمپسون، و وصال با او، از تکیه‌زدن بر تخت سلطنت چشم پوشید. ادوارد هشتم برای ازدواج با او، نیاز به موافقت پارلمان انگلستان داشت. زیرا والیس سیمپسون از همسر خود جدا شده بود و قوانین وقت اجازه‌ی ازدواج پادشاه با زنی مطلقه را نمی‌داد. در فیلم "سخنرانی پادشاه"، این تنها جورج ششم نیست که از طریق نطق‌های رادیویی با مردم کشورش سخن می‌گوید. ادوارد هشتم نیز از طریق همین رسانه، به عنوان "ولیعهد" برای همیشه با انگلیسی‌ها وداع می‌گوید.
کالین فرث، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد
فیلم "سخنرانی پادشاه"، بر این پیش‌زمینه‌ی تاریخی، درگیری‌های روحی ـ روانی ناشی از لکنت‌زبان جورج ششم را که وظیفه‌ی هدایت بریتانیا در آستانه‌ی جنگ جهانی دوم را به عهده داشت، به تصویر می‌کشد. در این میان همسر جورج ششم، (هلنا بونام کارتر، نامزد دریافت اسکار برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن)، نقش مهمی بازی می‌کند. بدون کمک او، جورج ششم به سراغ مربی گفتاردرمانی که در استرالیا زندگی می‌کرد، نمی‌رفت.
این مربی بی‌بضاعت و مبتکر، زندگی رفتاری و شیوه‌ی تفکر جورج ششم را دگرگون می‌سازد. او برای "بهبودی" جورج نه تنها به روش‌‌های غیرمتعارف از جمله تمرین تنفس، ادای اصوات، حرکات ورزشی برای باز کردن ریه‌ها، غلطیدن، پریدن و آواز خواندن متوسل می‌شود، بلکه دکلمه‌ی بخش‌هایی از نمایشنامه‌‌های شکسپیر، (از جمله هملت) را هم با او تمرین می‌کند و به نوعی "روش پادشاهی را به او می‌آموزد" و بر افکارش تأثیر می‌گذارد. در پایان فیلم، این مربی گفتاردرمانی، که حالا با جورج ششم "دوست" شده، سخنرانی تاریخی او را در رابطه با موضع بریتانیا در جنگ جهانی دوم خطاب به جهانیان، تنظیم و تمرین می‌کند. یادداشت‌های همین مربی در باره‌ی شیوه‌ی گفتاردرمانی و کار او با جورج ششم، یکی از مهم‌ترین منابع مورد استفاده‌ی فیلمنامه‌نویس انگلیسی بوده است.
"قوی سیاه و سفید"

ناتالی پورتمن، همانطور که انتظار می‌رفت، در بخش بهترین بازیگر زن برای بازی در نقش بالرین فیلم "قوی سیاه"، برنده‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن شد. این ملودرام به کارگردانی دارن آرونوفسکی، در هفته‌ی گذشته نیز، چهار جایزه‌ی "اسپیریت" را که از سوی سینماگران مستقل آمریکا اهدا می‌شود، از آن خود کرد.


تام هوپر، اسکار برای فیلم "سخنرانی پادشاه"، در بخش بهترین کارگردانی
پورتمن در "قوی سیاه"، نقش بالرینی را بازی می‌کند که به طوری بیمارگونه‌،‌ اسیر ترس و بی‌اعتمادی است. پورتمن، برای بازی در این درام مهیج روان‌شناسانه، یک سال تمام به فراگیری و تمرین باله پرداخته است تا بتواند از عهده‌ی بازی شخصیت "نینا سیرز"، قهرمان اصلی فیلم، برآید. نینا به عنوان یک بالرین حرفه‌ای، تلاش می‌کند بازی در نقش اول باله‌ی معروف "دریاچه‌ی قو"، اثر موسیقی‌دان روس، چایکوفسکی را به‌دست آورد. ولی مدیران برنامه، از آن‌جا که توانایی‌‌های نینا برای بازی در دو نقش قوی سفید (نماد پاکی) و قوی سیاه (نماد اغواگری)، را دست‌کم می‌گیرند، در سپردن این نقش به او تردید دارند، و روی کار با رقیب "نینا"، "لیلی" (با بازی میلا کونیس) حساب می‌کنند.
سینمای آلمان

سینماگران آلمانی نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار، دست خالی به خانه بازگشتند. یاکوب شو (Jakob Schuh) و ماکس لانگ (Max Lang)، با فیلم "گروفلو Der Grüffelo" در بخش "فیلم کوتاه کارتونی" با همکاران آمریکایی خود به رقابت پرداخته بودند. هانس تسیمر (Hans Zimmer) نیز که برای موسیقی فیلم "آغاز" نامزد شده بود، جایزه‌ای دریافت نکرد. او که از ۴۰ سال پیش در آمریکا زندگی می‌کند، یک بار در سال ۱۹۹۵ برای ساختن موسیقی فیلم "شاه شیران" جایزه‌ی بهترین موسیقی فیلم را از آن خود کرده بود.

و یک مقاله تکمیلی دیگر

بريتانيايی‌ها؛ برندگان اصلی اسکار


فيلم بريتانيايی «سخنرانی پادشاه» برنده اصلی هشتادوسومين دوره اسکار شد.
به گزارش رويترز، درام تاريخی «سخنرانی پادشاه»به کارگردانی تام هوپر، برنده چهار اسکار بهترين فيلم، بهترين کارگردانی، بهترين بازيگر نقش اول مرد و بهترين فيلم‌نامه شد و بدين ترتيب بيشترين اسکار امسال را از آن خود ساخت.

کالين فيرث که در اين فيلم در نقش جرج ششم، پادشاه انگليس ظاهر شد جايزه بهترين بازيگر مرد را دريافت کرد. جرج ششم پادشاهی بود که لکنت زبان داشت و فيلم تلاش او برای غلبه بر اين مشکل را حکايت می‌کند.


در کنار کالين فيرث، بازيگران ديگری چون جف بريجز (بی‌باک)، خاوير باردم (زيبا)، جس آيزنبرگ (شبکه اجتماعی)، جيمز فرانکو (۱۲۷ ساعت) نامزد دريافت اسکار بودند.

همچنين ديويد سيدلر، فيلم‌نامه‌نويس «سخنرانی پادشاه» نيز جايزه بهترين فيلم‌نامه را به دست آورد.


تام هوپر، کارگردان ۴۰ ساله اين فيلم که به فيلم‌ساز داستان‌های تاريخی مشهور است، به هنگام دريافت جايزه اسکار از مادر خود به‌خاطر ارائه ايده اين فيلم سپاس‌گزاری کرد. او به شوخی گفت: «اخلاق تاريخی حکم می‌کند که به مادر خود گوش فرادهيم.»


نامزدهای ديگر اسکار بهترين کارگردانی، ديويد فينچر (شبکه اجتماعی)، دارن آرونوفسکی (قوی سياه)، برادران کوئن (بی‌باک) و ديويد او راسل (مبارز) بودند.


در کنار «سخنرانی پادشاه»، فيلم‌های «شبکه اجتماعی»، «قوی سياه»، «بی‌باک»، «مبارز»، «سرآغاز»، «زمستان استخوان‌سوز»، «بچه‌ها روبه‌راهند»، «۱۲۷ ساعت» و «داستان اسباب‌بازی ۳»، نامزدهای اسکار بهترين فيلم سال بودند.


ناتالی پورتمن، بازيگر اسرائيلی ـ آمريکايی‌تبار ۲۹ ساله، به‌خاطر بازی در فيلم «قوی سياه» به کارگردانی برنده اسکار بهترين بازيگر زن شد.

پورتمن در اين فيلم نقش يک بالرين را ايفا می‌کند و با اين‌که به هنگام دريافت اسکار اشک می‌ريخت و به‌نظر می‌آمد غافلگير شده است، پيش از اين نيز جايزه گلدن گلوب و بفتا را برای بازی در اين فيلم به‌دست آورده بود و صاحب‌نظران نيز او را برنده اصلی امسال پيش‌بينی می‌کردند.


رقبای پورتمن، نيکول کيدمن (لانه خرگوش)، انت بنينگ (بچه‌ها رو‌به‌راهند)، جنيفر لارنس (زمستان استخوان‌سوز) و ميشل ويليامز (والنتاين غمگين) بودند.


ناتالی پورتمن برای بازی در فيلم «قوی سياه» به مدت شش ماه روزانه پنج ساعت تمرين می‌کرد.

اسکار بهترين فيلم خارجی به فيلم دانمارکی «در دنيای بهتر» تعلق گرفت. فيلم‌های «ياغی» (الجزاير)، «زيبا» (مکزيک)، «آتش‌افروزی» (کانادا)، «دندان سگ» (يونان)، ديگر نامزدهای اين بخش بودند.

«داستان اسباب‌بازی ۳» برنده اسکار بهترين انيميشن بلند و «جسم گمشده» برنده اسکار بهترين انيميشن کوتاه شدند.


کريستين بيل برای بازی در فيلم «مبارز»، ساخته ديويد راسل، بهترين بازيگر نقش مکمل مرد شد و جايزه بهترين بازيگر نقش مکمل زن نيز به مليسا لئو برای بازی در همين فيلم تعلق گرفت.


فيلم «سرآغاز»، ساخته کريستوفر نولان، موفق شد اسکارهای بهترين فيلم‌برداری، بهترين صدابرداری، بهترين ترکيب صدا و بهترين جلوه‌های ويژه را به دست آورد.

«شبکه اجتماعی»، ساخته معروف ديويد فينچر که به شکل‌گيری تاريخی وب‌سايت فيس‌بوک مربوط می‌شود و جوايز گلدن گلوب را نيز دريافت کرده بود موفق به دريافت سه اسکار بهترين تدوين، بهترين موسيقی فيلم و بهترين فيلم‌نامه اقتباسی شد.


برتری تام هوپر در رقابت‌های اين دوره بر ديويد فينچر و برنده نشدن فيلم وسترن «بی‌باک» ساخته برادران کوئن که نامزد ۱۰ جايزه اسکار بود از موارد تعجب برانگيز هشتادوسومين دوره اسکار بود.


از نکات جالب مراسم امسال آمدن کرک داگلاس، بازيگر نامی سينما به روی صحنه بود. وی که ۹۶ سال سن دارد با لکنت‌زبان ناشی از سکته مغزی، به معرفی بهترين بازيگر نقش مکمل زن پرداخت.


اجرای مراسم امسال اسکار را بازيگران هاليوود، آن هاتاوی ۲۸ ساله و جيمز فرانکو ۳۲ ساله، به عهده داشتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.