۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

واکنش تند وزیر ارشاد به اعتراض مردم و هنرمندان به فیلم “پایان نامه”

واکنش تند وزیر ارشاد به اعتراض مردم و هنرمندان به فیلم “پایان نامه”

در پی واکنش مردم و اهالی سینما و هنرمندان نسبت به نمایش فیلمی تحت عنوان «پایان نامه»، که با هزینه وزارت ارشاد و تهیه کنندگی جواد شمقدری (معاونت سینمایی) ساخته و جنبش سبز و بویژه شهادت ندا آقاسلطان را مورد اسائه ادب و قلب واقعیت قرار داده بود، وزیر ارشاد مدعی شد "برخی با برنامه قبلی و برای به وجود آوردن اغتشاش در سالن نمایش فیلم پایان‌نامه حضور یافته بودند."

به گزارش فارس، سیدمحمد حسینی، در نشست رؤسای بانوان حزب مؤتلفه اسلامی كه صبح پنج‏شنبه) در دفتر این حزب برگزار شد، به بیست ‌و نهمین جشنواره فیلم فجر اشاره كرد و اظهار داشت: برخی كسانی كه در برج میلاد برای تماشای فیلم‌های دهه فجر حضور پیدا می‌كنند، پایبندی كافی نداشته و یا آن‏گونه كه انتظار می‌رود، نیروهای علاقه‌مند به فرهنگ و سینما نیستند.

این مقام نزدیک به رئیس دولت با ادعای اینكه "فیلم پایان‌نامه یك فیلم ارزشی و سیاسی است"، مدعی شد : "برخی تماشاگرنماها با طرح و برنامه قبلی در سالن نمایش فیلم حضور پیدا كرده و از همان ابتدا شروع به هو كردن می‌كردند كه در واقع این نشان می‌دهد برخی افراد برای اعمال دیدگاه‌های شخصی خود در جشنواره حضور می‌یافتند."

وزیر ارشاد با ادعای دیگری مبنی بر اینكه "اقدام برخی افراد در لحظات ابتدایی فیلم تنها به این دلیل بود كه كسانی كه برای دیدن فیلم آمدند آن را نگاه نكنند"، بدون رویکرد به توهین های وارده از سوی دست اندرکاران فیلم به مردم ایران، اظهار عقیده کرد "چنین افرادی در ایجاد اغتشاش و جنجال آفرینی ید طولایی دارند."

گفتنی است هفته گذشته نویسندگان، منتقدان و کارشناسان سینمای کشور، فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی را به عنوان بهترین فیلم بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزیدند و همزمان اعلام شد که طی نظرسنجی های صورت گرفته در طول جشنواره، شرکت کنندگان در این نظرسنجی نشان بدترین فیلم سال را به فیلم «پایان نامه» با کارگردانی حامد کلاهداری داده اند.
پایان نامه همان فیلمی است که بعنوان پروژه دولتی قتل ندا آقاسلطان شناخته می شود و مسئولان ارشاد آن را در راستای "جنگ نرم" ذکر کرده بودند.
موضوع فیلم درباره استاد دانشگاهی است که دارای فعالیتهای جاسوسی و ارتباط با بیگانه است و چهار دانشجویی که با این استاد پایان نامه دارند. این پایان نامه بهانه ای می شود برای ورود این دانشجویان به دنیای سیاست و ...

فیلم «پایان نامه» که با حمله به جنبش سبز، اعتراضات خیابانی جنبش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را مورد بی حرمتی قرار می دهد، رسما اعلام شده بود که در راستای جنگ نرم، و به هزینه وزارت ارشاد ساخته شده و  همان زمان منابع خبری نیز گزارش داده بودند که "تیم فرهنگی وزارت اطلاعات مشاوران سازندگان آن بوده اند."

گفتنی است در طول جشنواره و همچنین در زمان نمایش آن برای دست اندرکاران سینما که وزیر ارشاد و مقامات دولتی حضور داشتند، شرکت کنندگان به "هو" کردن فیلم پرداختند و یک دوستدار سینما گفته بود "فیلم پایان نامه و حامد کلاهداری در سینمای مطبوعات هو شدند. از لحظه شروع فیلم تا پایان آن، حاضران در سالن به تمسخر و هوکردن فیلم و صحنه های مضحکش کردند. این تمسخر با نمایش تصویر شریفی نیا، احمد نجفی - که در تیتراژ فیلم سید خوانده شده بود!- و خود حامد کلاهداری به اوج رسید.

لازم به ذکر است لیلا اوتادی و امیر آقایی، از ایفای نقش در این فیلم خودداری کرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.