۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

راهنمای مسابقه در زمین های خاک رس، چمن و سخت تنیس



بــازی بر روی هر سه نوع زمین(خاکی ، چمن و سخت) برای شمــا مفرح و خوب است . اگر شما واقعا" وارد تنیس شده اید, از روشی استفاده کنید که در هر سه زمین قابل اجرا باشد. برای بهتر شدن بازی شما در زمین خاکی, چمن و سخت, باید ضربه های مخصوص هر زمین و استراتژی های آن را به برنامه خود اضافه کنید. با بازی بر روی هر سه نوع زمین, شما بازیکن کاملی خـواهید شد زیرا هر یک از انواع زمین, شما را وادار می کند تا کار متفاوتی انجام دهید . شما در می یابید که آزادی عمل بیشتری داشته باشید و این امر باعث می شود که بازی شما بطور مرتب بهتر شود .
● زمین خاک رس ( همسان ساز )
دو نکته در موفقیت روی زمین خاک رس اهمیت اساسی دارند : آمادگی بدنی و تمرکز . بازیکن خاک رس باید آمادگی این را داشته باشد که با قلدری و قدرت, پوئن را از آن خود سازد زیرا ذرات خاک رس, توپ را ترمز داده و تند و تیزی آن را از بین می برد .
● ضربات در جهت مخالف حرکت حریف
روی خاک رس پای بازیکن سر خورده و بخوبی زمین سخت ( Hard ) نمی توان ترمز کرد و تغییر مسیر داد . بنابراین هرگاه در طول بازی شما موفق شوید حریف را مجبور به تغییر محل در طول خط ته زمین بنمائید, زدن ضربه پشت سر حریف و در جهت مخالف حرکت او, تاکتیک بسیار خوبی است.
● تبادل توپ با استفاده از فورهند ( تاپ اسپین )
بخاطر ساختار زمین رس, ضربات چرخدار کارآیی بهتری دارند و اغلب ضربه ( تاپ اسپین ) ضربه برنده بازیکن خاک رس می باشد . حسن دیگر ( تاپ اسپین ) این است که مسیر بلندتری را بالای تور طی می کند, در نتیجه ضریب اطمینان رد کردن توپ افزایش می یابد .
● به طرف ضربات خود سر بخورید
ترمز نهایی در زمین خاک رس بایستی به صورت سر خوردن و زدن توپ باشد. بسیاری از بازیکنانی که تجربه زمین رس را ندارند ابتدا, توپ را زده و سپس سر می خورند. با این عمل حداقل به اندازه دو گام از بازی بعدی عقب می افتند.
● آمادگی بدنی لازم را برای بازی طولانی ایجاد کنید
این شعار است لیکن در زمین رس مصداق کامل پیدا می کند . هیچ مسابقه ای تمام نشده است مگر اینکه تکلیف آخرین پوئن روشن شده باشد .
● گول زنی حریف در ( دراپ شات ) را عملی کنید
( دراپ شات ) یک ضربه تخصصی بسیــار پر ارزش برای بـــازیکن خاک رس است مخصوصا" ( اگر ), ( دراپ شات ) ضربه بک هند باشد زیرا آماده سازی برای ضربه شبیه یک ( بک هند ) معمولی بریده شده از زیر است لیکن با گول زنی به موقع حریف می توان آن را تبدیل به ( دراپ شات ) کرد . صفحه راکت را کمی بیش از یک ( بک هند معمولی بریده شده ) بازکنید و سعی کنید مــدت و مســافت طول تمــاس توپ با راکت را به حداکثر برسانید . توجه داشته باشید که از ( دراپ شات ) زمانی استفاده می شود که امکان زدن ضربات دیگر نیز وجود داشته باشد .
● زمین چمن (متغیر و پر مبارزه)
به مجرد این که قدم بر زمین چمن بگذارید متوجه خواهید شد که با هر سطح دیگری که قبلا" شناخته اید, متفاوت است . حتی به زمین زدن توپ قبل از زدن سرو , خود یک مبارزه اساسی است؛ همانگونه که انتظار بلند شدن توپ پس از خوردن به زمین می تواند زجری طولانی باشد .
● قبل از بازی حرکات کششی را انجام دهید
‌معمولا" مسابقه بر روی چمن, کمتر از مسابقه بر روی خاک رس طول می کشد لیکن بازی چمن بسیار پر تحرک تر از بازی رس است . جهش نامنظم توپ باعث می شود تا بازیکن مجبور به انجام حرکات زیادی باشد .
● سرو چرخدار ( slice ) بزنید
‌در زمین چمن سرو چرخدار ( Slice ) می تواند بسیار کارآمد باشد زیرا چرخش توپ باعث ارتفاع کم توپ شده و زمین چمن باعث می شود که توپ پس از تماس با زمین سرعت قابل ملاحظه ای بیابد. فریب حریف در زدن این سرو مهم است . پرتاب توپ برای ( سرو ) را زیاد متفاوت با پرتاب های عادی خود انجــام ندهید .
● ضربه پاسخ خود را کوتاه بزنید
پاسخ به ( سرو ) مهمترین ضربه روی چمن است . به خاطر سرعت ( سرو ) روی چمن, فرصت این که یک ضربه کامل که در پشت سر حرکت داده شود, وجود ندارد . توپ را به گونه ای پاسخ دهید که گویی یک توپ هوایی ( Volley ) است .
● به دنبال ضربه خود به داخل خط پایانی زمین بروید
ظدر زمین سخت ( Hard ) ممکن است پس از زدن ضربه خود دو قدم به پشت خط ته زمین عقب نشینی کنید لیکن در زمین چمن باید دو قدم به داخل زمین بروید تا آماده شوید ضربه بعدی را در هوا بزنید . یکی از اصول اولیه بازی چمن این است که همواره به جلو حرکت کنید و هیچگاه عقب نشینی نکنید .
● ضربه های والی در عمق زمین حریف بزنید
‌در تعقیب ( سرویس چرخدار Slice ) باید ضربه هوایی را ضربدری به داخل میدان حریف بکوبید. به مجرد این که با ( سرو چرخدار ) حریف را به یک طرف میدان کشیدید, ضربه هوایی را به طرف مخالف او بکوبید.
‌● تمرین دو به یک را انجام دهید
‌چمن یعنی صفحه موسیقی , برای عادت کردن به سرعت بازی چمن, یک تمرین خوب بازی دو به یک است . دو بازیکن لب تور می ایستند و یک بازیکن درست داخل خط ته زمین جواب می دهد . نتیجه کار تبادل بسیار سریع توپ است که باعث می شود بازیکن ( آماده سازی ضربه را کوتاه ) کرده و عکس العمل سریعی داشته باشد .
● زمین سخت(متعادل ترین سطح)
‌( زمین سخت ) با سرعت متوسط متعادل ترین سطح است . جهش توپ منظم و قابل پیش بینی است و بر خلاف زمین رس یا چمن که اثر مستقیم روی استراتژی بازی دارند, در ( زمین سخت ) بازیکن می تواند استراتژی خود را پیاده کند . در این نوع زمین بازی در تمام زمین بسیار حساس و مهم است .
‌● حمله به توپهای کم عمق
‌یک توپ کم عمق حریف, موقعیت استثنایی است که بتوانید روی آن حمله کنید و با زدن یک ضربه تهاجمی به تور نزدیک شوید . برای زدن یک ضربه تهاجمی, سریع به توپ نزدیک شده با تـمرکز دید روی توپ, در فـاصله مناسب کنار آن قرار گیرید و در حال دویدن به توپ نزدیک نشوید .
● به سمت توپهای هوایی بلند بدوید
‌در تلویزیون اغلب گویندگان درباره تکنیک بازیکنان حرفه ای داد سخن می دهند ( ببینید چگونه به توپ رسیده و با برداشتن گام آخر توپ را می زند ) یا این که ( آنقدر سریع رفت که از توپ رد شد ), شاید متعجب مانده باشید که بالاخره کدام روش درست است. منتظر توپ هوایی شده و با برداشتن گام آخر آن را زد یا این که به داخل ضربه دوید.
● از فشار و ضربه به کف پاها جلوگیری کنید
‌زمین های سخت شرایط بسیار متفاوتی دارند؛ بنابراین مهم است که زودتر از مسابقه به زمین سری زده, سختی زمین را کنترل کنید .
● استفاده از لاب تهاجمی
‌( لاب تهاجمی ) ضربه ای است نظیر ( دراپ شات ) و معمولا" وقتی بکار می رود که شما حق انتخــاب داشته بـاشید ؛ مثلا" امکان زدن یک ضربه کنار گذر ( پسینگ شات ) وجود داشته باشد . ( لاب تهاجمی ) به ویژه برای مقابله با بازیکنی که به طرف تور می آید, کاربرد دارد . این ( لاب ) را می توان تخت ( Flat ) یا با اسپین زیاد ( چرخدار ) زد .
● والی به فضای خالی زمین
‌سرعت زمین سخت باعث می شود که رسیدن به توپ دشوار باشد؛ بنابراین باید از هر فضایی که حریف ایجاد می کند, حداکثر استفاده را کرد و توپ را به فضای خالی فرستاد. هنگام زدن ضربه هوایی ( Volley ) سعی کنید توپ را به طرف خالی زمین حریف بفرستید.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.