۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه

گزارش مفصل روزهای 7 و 8 سینمای تهیه‌کنندگان و نمایش قصه پریا+ گفتگوی ما با محمدعلی نجفی

گزارش مفصل روزهای 7 و 8 سینمای تهیه‌کنندگان و نمایش قصه پریا

مرتضی شایسته محور تمام ارتباطات هم‌صنفان و همکاران خود هستند و هر چند دقیقه یک بار دست در دست یکی از همکاران به جمع اعضای چتر واحد و یا در این روزها میز واحد می‌پیوندند و افراد غریبه را به دیگر افراد معرفی می‌کنند تا مبادا کسی بدون خوردن شیرینی و چای از سینما خارج شود. در این روز «مهناز افشار» که به علت ازدحام شگفت‌انگیز جمعیت دقایقی بیرون از سینما حضور داشت...

روز هفتم: گزارش روزانه از سینما تهیه‌کنندگان/ روز هشتم: گفت و گو با «محمد علی نجفی» نائب رئیس صنف/درباره‌ی علت اختلافات تهیه‌کننده و کارگردان
امروز یکی از داغ‌ترین روزهای سینما افریقا بود. در سانس اول فیلم «یه حبه قند»، سانس دوم «مرهم»، سانس سوم «قصه پریا» برای اولین بار و سانس چهارم «سفر سرخ» و سانس پنجم «آسمان هشتم» به نمایش در آمد.
فیلم‌های جمعه‌ی سینما صنف واحد تهیه‌کنندگان توانستند تمام ظرفیت سالن را تکمیل کنند. عده‌ی زیادی برای تماشای فیلم «قصه پریا» ایستاده بودند که البته تعداد بسیاری هم از اواسط فیلم سالن را ترک کردند.
فیلم «قصه پریا» بیشترین میزان پچ پچ را در جمع بینندگان به همراه داشت! نظر پنج تن از تهیه‌کنندگانی که همچنان اسم‌شان محفوظ است را جویا شدیم که هیچ کدام نظر چندان مثبتی به فیلم نداشتند. «ناصر مجد بیگدلی» تهیه‌کننده و سینمادار ایران هم به زمان بیش از حد فیلم و اشباع و اغراق مفاهیم ارائه شده اشاره کرد و «محمد علی نجفی» هم موسیقی فیلم را ضعیف و آسیب زننده ارزیابی کرد.
فیلم «قصه پریا» هر ناخوشایندی و آسیب اجتماعی که فکرش را بکنید در خود جای داده. از جمله: طلاق، ناپدری و نامادری! ازدواج موقت و اعتیاد و بیکاری و ایدز و روابط غیر شرعی زن و مرد و خودکشی و دروغ و ریاکاری و تازه به دوران رسیدگی و ...! جیرانی یک تنه بار این همه آسیب اجتماعی را به دوش کشیده بود و به همین دلیل به سرعت از سینما خارج شد...! روند عناصر غافلگیر کننده‌ای که در ساختار فیلمنامه وجود داشت بیش از سایر عناصر منجر به خنده‌ی تماشاگران شد و بینندگان آن‌قدر غافلگیر شدند که دیگر از غافلگیر شدن هم خنده‌شان می‌گرفت.
از نکات جالب این روز فعالیت و جنب و جوش «مرتضی شایسته» تهیه‌کننده فیلم «قصه پریا» بود. اسامی فیلم‌ها که به شکل روزانه در جدول ظهور می‌کنند در بعضی مواقع اشتباهات فاحشی دارند. فیلم «قصه پریا» به اشتباه پریا نوشته شده بود که با دستور سریع شایسته این طور نوشته شد: "قصه پریا" کارگردان: فریدون جیرانی به نظر می‌آید شایسته برای کارگردانش احترام زیادی قائل است چرا که هیچ فیلمی تا به حال به این شکل در جدول معرفی نشده است آن هم به اضافه‌ی عبارت (برای اولین بار). ریشه‌یابی کستینگ خوبی که در کارهای شایسته وجود دارد را از رفت و آمد مداوم ایشان در راهروها و روابط عمومی‌شان در سینمای تهیه‌کنندگان می‌شود حدس زد. ایشان تقریبا محور تمام ارتباطات هم‌صنفان و همکاران خود هستند و هر چند دقیقه یک بار دست در دست یکی از همکاران به جمع اعضای چتر واحد و یا در این روزها میز واحد می‌پیوندند و افراد غریبه را به دیگر افراد معرفی می‌کنند تا مبادا کسی بدون خوردن شیرینی و چای از سینما خارج شود. در این روز «مهناز افشار» که به علت ازدحام شگفت‌انگیز جمعیت دقایقی بیرون از سینما حضور داشت به زحمت وارد محوطه سینما شد. اتفاق به‌یادماندنی امروز این بود که وقتی نام «مرتضی شایسته» در تیتراژ ابتدایی فیلم «قصه پریا» به چشم خورد تشویق بلند حاضران را در پی داشت. از این رو به همه‌ی تهیه‌کنندگان صاحب‌نام و مولف تبریک می‌گوییم و امیدواریم عنوان چهره‌ی مظلومی که شایسته چندی پیش در بولتن روزانه‌ی صنف واحد به تهیه‌کنندگان نسبت داده بود به چهره‌ی سرشناس و مورد قبول تبدیل شود.

گفت و گو با "سیروس یگانه" مدیر سینما افریقا (سینمای صنف واحد تهیه‌کنندگان)
در چند روز گذشته تعداد بسیاری از کارگردانان از نحوه‌ی پخش فیلم‌ها و کیفیت صدا و تصویر گله داشتند. خصوصا «نیکی کریمی» کارگردان فیلم «سوت پایان». بعد از گفت و گو با آقای «محمد کنعان» آپاراتچی جوان و با دانش سینما افریقا متوجه شدیم فیلم «سوت پایان» به علت مواجهه با مشکلاتی که در مرحله لابراتوار داشته است این ایراد فنی را در تصویر خود داشته است و کیفیت بد تصویر این فیلم مربوط به سینماهای پخش‌کننده نمی‌باشد. با "سیروس یگانه" که بیش از 28 سال است مدیریت سینما افریقا را به عهده دارد گفت و گویی انجام دادیم.
سیروس یگانه در خصوص شیوه‌ی اکران فیلم‌ها و اختیارات مدیر سینما در خصوص نحوه‌ی اکران گفت: با وجود آنکه اکران فیلم‌ها چندان ربطی به مدیران سینما ندارد این‌ها بیشتر مربوط به اختلاف تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌هاست و گاها ممکن است و گاهی به گردن مدیران سینما می‌اندازند و البته مهم‌ترین علت عدم استقبال از سینماها نبود فیلم‌های خوب و نویسندگان خوب است.
وی در خصوص تصمیم‌گیری و انتخاب اکران فیلم‌های روی پرده گفت: گروهی به اسم کمسیون اکران وجود دارد که صاحبان سینما، سرگروه‌ها فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند و براساس این انتخاب فیلم‌ها اکران می‌شوند والبته مدیران سینما هم نظر می‌دهند ولی تصمیم‌گیرنده نهایی اعضای همان کمیسیون اکران هستند.
مدیر سینما افریقا درباره‌ی هویت و شناسنامه‌ی این سینما در ذهن مردم اضافه کرد: جدای از خاطرات خوبی که مردم از سینما دارند حتما می‌دانید که در خاورمیانه سینمایی مثل سینما افریقا وجود ندارد و اگر نگاهی به ساختمان این سینما بیندازید متوجه می‌شوید که این سینما اصلا ستون ندارد. ساختمانی که در سال 38-40 ساخته شده است و همچنین پرده‌ای به عرض پرده‌ی این سینما در ایران وجود ندارد.
یگانه درباره‌ی گلایه‌ی قدیمی کارگردانان از روشن شدن چراغ‌ها قبل از به پایان رسیدن تیتراژ نهایی بیان داشت: مشکل ما این است که مردمی که در سالن حضور دارند تحمل و صبر تماشای فیلم تا پایان تیتراژ نهایی را ندارند و گرنه برای ما فرقی نمی‌کند چه زمانی درب‌ها را باز کنیم.
یگانه در جواب سوال خبرنگار سینما مبنی بر شکایت کارگردانان از نمایش فیلم بر روی پرده‌ی سینه‌رامای سینما افریقا گفت: تا به حال چنین شکایتی نداشتیم و شیوه‌ی نمایش و صدا در این سنیما به گونه‌ای است که تا به حال مورد اعتراض قرار نگرفته است.
یگانه در پایان به بازسازی سینما افریقا در سال آینده اشاره داشت و امکانات موجود در سینما افریقا از جمله آپارات و دستگاه‌های الحاقی اطاق نمایش مهم‌ترین ویژگی‌های کیفی سینما افریقا دانست و گفت باید به مخاطبان سنیما احترام گذاشت چرا که مردم سند زنده‌ی این سینما هستند و بهبود وضعیت اکران بیش از هر چیز به متن‌های قوی نیازمندیم وی در ادامه به استقبال کم مخاطبان در سال‌های اخیر اشاره کرد و با یادآوری اکران فیلم‌هایی مثل فیلم مارمولک که مردم حتی به شکل ایستاده در خارج از سالن فیلم را تماشا می‌کردند از سینماگران درخواست داشت برای احترام به مخاطبان سینما بیشتر تلاش کنند.

گزارش روزانه از سینما تهیه‌کنندگان/روز هشتم: گفت و گو با «محمد علی نجفی» نائب رئیس صنف/درباره‌ی علت اختلافات تهیه‌کننده و کارگردان
روز هشتم جشنواره فجر روز به نسبت آرام و خلوتی بود. در این روز «سعادت آباد» به کارگردانی «مازیار میری»، «کوچه ملی» به کارگردانی «مهرشاد کارخانی» استقبال متوسطی داشت در نیمه‌ی فیلم تماشاگران بسیاری از سالن خارج شدند ولی تماشاگران باقی مانده در سالن تجربه‌ی زیبایی را از سر گذراندند. در نیمه‌ی دوم فیلم کارخانی گلیچینی از بهترین سکانس‌های بهترین فیلم‌های قبل از انقلاب در فیلم گنجانده بود که تصاویر مربوط به بازی بهروز وثوقی بیش از دو بار تماشاگاران را به تشویق وادار کرد.
کارخانی که در سالن سینما و پس از پایان فیلم حضور داشت معتقد بود که فیلمش ادای دینی به سینما و تاریخ سینمای ایران است و در خصوص استفاده‌ی زیاد از تنالیته‌ی قهوه‌ای در طراحی صحنه لباس شخصیت‌ها این رنگ را وسیله‌ای برای نزدیک‌تر نشان دادن زمان قبل و بعد از انقلاب دانست. نکته‌ی جالب این فیلم الگو گرفتن از بعضی از میزانسن‌های فیلم «سینما پارادیزو» جوزپه تورناتوره و استفاده از سیاهی‌لشگرهای معروف و عشق فیلم‌های قدیمی، تصاویری از سینماهای متروکه و انبار نگاتیوهای فیلم‌های قدیمی است که به علت ایجاد حس نوستالژیک حس خوبی در اکثر بینندگانی که تا پایان فیلم حضور داشتند ایجاد کرد و عکس‌العمل‌های نسبتا مثبتی نسبت به فیلم نشان داده شد.
فیلم «سعادت آباد» آن طور که باید و شاید تماشاگران را راضی نکرده بود و اکثر تماشاگران درون‌مایه فیلم را کپی شده از محتوای فیلم‌های «اصغر فرهادی» می‌دانستند و فیلم سرشار بود از صحنه‌های تکراری و فاقد خلاقیت مثل اینسرت‌هایی از ریختن آب در لیوان، نگاه‌های نگران و منظوردار و عصبانیت‌های بی‌دلیل که قرار است نقد رفتارهای اجتماعی و اخلاقی چند زن و شوهر را به تصویر بکشد.
و فیلم‌های «راه آبی ابریشم» و «خاک و آتش » به گفته‌ی دیگر دوستان رسانه‌ای در سینما افریقا چندان مورد استقبال قرار نگرفتند.
برنامه‌های نمایش فیلم‌ها همچنان به شکل روزانه و در ساعت نزدیک به ظهر اعلام می‌شود و این عدم هماهنگی مشکلات بسیاری برای مخاطبان به ویژه بینندگانی که از قبل و بر اساس اولین جدول برنامه‌ریزی کرده‌اند به وجود آورده است.
با وجود حضور تعداد زیادی از اعضای صنف واحد، جای خالی افرادی مثل «علیرضا رئیسیان»، «محمد پیرهادی»، «پوران درخشنده»، «فریدون جیرانی»، «مسعود جعفری جوزانی»، «علیرضا امینی» و ... حس می‌شود.
همان طور که همکارمان در یادداشتی به خندیدن‌های بی‌مورد و دست زدن‌های مکرر و بی‌دلیل تماشاگران اشاره کردند، به نظر می‌آید برخوردهای نامناسب تماشاگران در مقابل فیلم‌ها که اوج آن را در فیلم «قصه پریا» شاهد بودیم آزاردهنده و توهین‌آمیزتر از قبل شده است و این برخوردها نشان می‌دهد که کارگرانان هم باید روش متفاوتی برای تاثیرگذاری بر تماشاگران اتخاذ کنند.

/محمدعلی نجفی/
«محمد علی نجفی» تهیه‌کننده و کارگردان سریال موفق «سربداران» و فیلم‌های «زاگرس» و «دیگری» که چندی پیش جایزه‌ی جشنواره آسیا پاسیفیک را دریافت کرد داراي مدرك كارشناسي ارشد شهرسازي و معماري از دانشگاه ملي است.
با «محمد علی نجفی» به بهانه‌ی سه فیلمی که در جشنواره‌ی امسال بدون رضایت کارگردان و توسط تهیه‌کننده به جشنواره ارسال شدند گفت و گوی مختصری صورت گرفت که نجفی در آن به علت‌های مرسوم اختلافات کارگردان و تهیه‌کننده گفت: این مساله مساله‌ی ساده‌ای نیست. تهیه‌کنندگی در دنیا یک تخصص است که به اندازه‌ی کارگردان باید همه‌ی مسائل سینما را بشناسد و انتخاب کند. در درجه‌ی اول سناریو است که باید انتخاب شود و متناسب با آن کارگردان و بعد مدیر فیلمبرداری و سایر عوامل. اما ضعف تهیه‌کنندگی در ایران به عدم دانش کافی آنان و دانسته‌های آنان برمی‌گردد و در ایران سال‌های سال تهیه‌کنندگان را صرفا سرمایه‌گذار می‌دانستند و همین عامل باعث ایجاد سیر نزولی سینما شده و کارگردانان رفته رفته متوجه شدند که نمی‌توانند به این وضعیت ادامه دهند و خود مسئولیت تهیه‌کنندگی را به عهده گرفتند.
وی با توجه به این‌که خود نیز پس از مدتی تهیه‌کنندگی آثار خود را به عهده گرفت اضافه کرد: بنده هم به این دلیل تصمیم گرفتم تهیه‌کنندگی فیلم‌های خود را به عهده بگیرم تا بتوانم فیلم‌هایی که از دیدگاه خودم خاص‌تر و متفاوت‌تر بود را بسازم و در واقع چاره‌ای نداشتم که این مسئولیت را خودم به عهده بگیرم و حتی در سال‌های گذشته و در طول ساخت سریال «سربداران» من و تلویزیون به این نتیجه رسیدیم که چاره‌ای نیست که خودم تهیه‌کنندگی فیلم را به عهده بگیرم.
وی در ادامه‌ی توضیحاتش پیرامون به عهده گرفتن مسئولیت تهیه‌کنندگی از سوی کارگردان گفت: اگر کارگردانی از تهیه‌کننده‌اش ناراضی باشد و نتواند خود تهیه‌کنندگی کار را به عهده بگیرد باید خودش به خودش تخفیف دهد و از ذهنش کم کند.
نجفی به حضور تهیه‌کننده-کارگردان در صنف واحد تهیه‌کنندگان اشاره کرد و حضور این افراد را وسیله‌ای برای بالا رفتن سطح تهیه‌کنندگی در سینمای ایران و صنف واحد دانست و در انتخابات صنف واحد تهیه‌کنندگان، تهیه‌کننده-کارگردان‌ها آرای بیشتری کسب کرده بودند.
«محمد علی نجفی» در ادامه به اشتراک چند تهیه‌کننده در فیلم‌ها اشاره کرد و معتقد بود اگر تهیه‌کنندگی در مجموعه‌ی سینما به شکل اشتراکی صورت گیرد نگرانی‌های مربوط به فروش فیلم‌ها کمتر می‌شود و بده بستان بیشتری در این مجموعه صورت می‌گیرد.
وی در خصوص عقیده خبرنگار کافه سنیما مبنی بر عدم اختلاف سلیقه‌ی بین تهیه‌کنندگان و عدم میسر شدن این شکل از همکاری این اختلاف سلیقه‌ها را نگران‌کننده ندانست و از «کارلو پونتی» تهیه‌کننده‌ی فیلم «آگراندیسمان» به کارگردانی آنتونیونی و «دکتر ژیواگو» به کارگردانی دیوید لین اشاره کرد که در دو گونه‌ی مختلف و مخاطبان مختلف ساخته شده است و هر دو آثار شاخصی است و می‌توان فیلم‌های متفاوتی بر اساس سلیقه‌های مختلف ساخت که از نظر فنی و هنری هم استنداردهای لازم را رعایت کرده باشد.

کافه سینما /شیدا عارف نماینده کافه سینما در سینما تهیه کنندگان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.