۱۳۸۹ بهمن ۲۹, جمعه

چرا برزیلی ها نام خانوادگی ندارند ؟

چرا برزیلی ها نام خانوادگی ندارند ؟

در اواخر دهه 90 رونالدینیوی دیگری به عضویت تیم ملی در آمد ، لقب خود را به رونالدینیو گائوچو تغییر داد ، این لقب به معنی « رونالدینیو کوچک از ریو گرانده دوسول » بود

Neymar - 2 CT Rei Pelé (Site Oficial Santos)
 
بعد از آفریقای جنوبی ، نوبت میزبانی جام جهانی فوتبال به برزیل رسید ؛ کشوری که با مردمان شیفته این ورزش ، که آخرین میزبانی اش به سال 1950 بر میگردد . در این جام ، طلایی پوشان برابر چشمان بهت زده هواداران خودی به اروگوئه باختند و نایب قهرمان شدند؛ شکستی تلخ و فراموش نشدنی در «ماراکانا» (بزرگ ترین استادیوم جهان ) و در حضور بیش از 150 هزار تماشاگر .و حالا پس از سالها ، باز قرعه خوشبختی به نام این کشور در آمده است .
 مسابقات جام جهانی آفریقای جنوبی با حذف بازیکنان تیم ملی برزیل انجام شد؛ بازیکنانی همانند : رونالدینیو ، رونالدو ، کاکا ، پاتو و ... به راستی چرا این بازیکنان تنها یک نام داشتند ؟ این قراردادی است بین برزیلی ها ، القاب و نام کوچک بدون هیچ مشکلی در همه جا استفاده می شود. لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا ( رئیس جمهور برزیل ) را با لقب لولا می شناسند 
 روحانیون ، پزشکان و دیگر افراد با نام غیر رسمی خود صدا زده می شوند . در کتاب راهنمای تلفن ، القاب افراد بیشتر از نام حقیقی به چشم میخورد . وابستگی فراوان برزیلی ها به القابشان ریشه در فقر فرهنگی تاریخ برزیل دارد . در برزیل از اسامی کوتاه شده افراد بیشتر از اسامی حقیقی آنها استفاده می شود . در جامعه برزیل استفاده از لقب فرد یا نام کوچکش نشانه صمیمیت می باشد . بسیاری از پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که استفاده از یک نام ریشه در سیستم برده داری گذشته دارد(برده داری در اواخر قرن نوزدهم در برزیل از بین رفت ).
 در اسنادی که از آن زمان به جا مانده است مشخص شده که برده داران از اسم کوچک برای نام نهادن بر روی برده ها استفاده میکردند ، همانند جائو یا اینکه از اسم کوچک و کشور اصلی برده ها استفاده می شد ، همانند جائو کونگو .
معروفترین مهاجمین فوتبال تاریخ برزیل، ادسن آرانتس دنا سمنتو و مانوئل فرانسیسکو دوس سانتوز بودند که آنها را با نام« پله» و« گارینشا» می شناسیم . اکثر مدافعین از لقب استفاده نمیکنند ، به عنوان مثال نام کامل روبرتو کارلوس ، روبرتو کارلوس داسیلو می باشد .
دروازبانان نیز بیشتر با نام خانوادگی خود مطرح هستند تا لقبشان . در تمام کشور برزیل تنها یک دروازبان بزرگ با لقب شناخته شده است که لقب این دروازبان دیدا می باشد ، بیشتر مهاجمین هستند که از لقب خود استفاده میکنند مثال :«الکساندرو رودریگز داسیلوا »ملقب به پاتو .
بازیکنانی که نام مشابهی دارند برای اینکه با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند ، تغییراتی در لقبشان می دهند . در دهه گذشته چندین رونالدو در تیم ملی برزیل عضو بودند ، اولین نفر از لقب « رونالدو» به معنی « رونالدوی بزرگ» استفاده می کرد نفر بعدی از لقب رونالدینیو استفاده کرد به معنی «رونالدوی کوچک» .
در اواخر دهه 90 رونالدینیوی دیگری به عضویت تیم ملی در آمد ، لقب خود را به رونالدینیو گائوچو تغییر داد ، این لقب به معنی « رونالدینیو کوچک از ریو گرانده دوسول » بود . هنگامی که رونالدوی اول از تیم ملی کناره گیری کرد ، لقب رونالدینیو به رونالدو و لقب رونالدینیو گائوچو به رونالدینیو تغییر یافت .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.