۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

تمام تصمیمات اشتباه – و درست – بوساکا در بازی بارسلونا و آرسنال

داور دیدار بزرگ نوکمپ چطور سوت زد؟
شکست آرسنال در نوکمپ بی‌حادثه نبود، و ماسیمو بوساکا، داور دیدار در پایان بازی با انتقادات نیش‌دار آرسن ونگر و روبین فان‌پرسی روبرو شد. باشگاه شمال لندنی از برخی تصمیمات بوساکا خشمگین بود و ونگر بر این باور بود که اگر فان‌پرسی به دلیل اتلاف وقت اخراج نمی‌شد، تیمش به مرحله بعد می‌رسید.
اما تنها توپچی‌ها شاکی نبودند. بارسلونا هم اعلام کرد که چند تصمیم داوری علیه آنها گرفته شده. سایت گل به رویدادهای نوکمپ نگاهی می‌اندازد تا ببیند آیا آرسنالی‌ها از داوری ضربه دیدند یا نه.

دقیقه 27
رویداد: سمیر نصری با دانیل آلوس در زمین بارسا می‌جنگد و آلوس با حرکتی سخت، نصری و توپ را با هم می‌زند.
تصمیم داور: خطا نیست، کار ادامه دارد.
چرا جنجالی شد: آرسن ونگر از این چالش که باعث شد نصری با درد روی زمین بغلتد خشمگین بود. آلوس توپ را زد اما چالش شبیه به قیچی کردن نصری بود. این اولین باری نیست که داور پس از حرکتی که خطای بارسلونا به نظر می‌رسید دستور به ادامه کار می‌داد.
قانون: ضربه آزاد مستقیم هنگامی به تیم داده می‌شود که بازیکن حریف را بزند یا تلاش کند او را بزند، او را نقش بر زمین کند یا تلاش کند این کار را انجام دهد، یا پیش از آن که توپ را در تکل لمس کند با حریف تماس داشته باشد.
رأی سایت گل: تصمیم داور صحیح بود. آرسنال از بسیاری از تصمیمات داور بابت تکل زدن ناراحت بود، اما این یکی صحیح بود. چالش آلوس فیزیکی بود و البته با حرکتی قیچی‌وار سمیر نصری را هم زد، اما جنبه مهم این است که او اول کاملا توپ را زد.

دقیقه 33
رویداد: آبو دیابی کمی داخل محوطه جریمه آرسنال لیونل مسی را می‌زند، آن هم جلوی چشم داور.
تصمیم داور: خطا نیست، بازی ادامه دارد.
چرا جنجالی شد: بارسلونا داشت تلاش می‌کرد مقابل آرسنال به گل برسد، تیمی که مقابل موج‌های مداوم حملات بارسا مقاومت می‌کرد. تردیدی نیست که باید برای آنها پنالتی گرفته می‌شد. داور کنار صحنه ایستاده بود و باید می‌دید که دیابی مسی را نقش بر زمین کرد.
قانون: ضربه آزاد مستقیم هنگامی به تیم داده می‌شود که بازیکن حریف را بزند یا تلاش کند او را بزند، او را نقش بر زمین کند یا تلاش کند این کار را انجام دهد، یا پیش از آن که توپ را در تکل لمس کند با حریف تماس داشته باشد.
اگر این اتفاق در محوطه جریمه روی دهد ضربه پنالتی اعلام می‌شود.
رأی سایت گل: تصمیم اشتباه بود، داور در موقعیتی عالی بود تا خطا را ببیند و اشتباه کرد که به نقطه پنالتی اشاره نکرد. آرسنال از این پنالتی گریخت.

دقیقه 45
رویداد: بازیکنان دو تیم عصبانی شدند، چرا که روی پای جک ویلشر در میانه میدان تکلی درست زده شده بود. با این حال، هافبک تیم ملی انگلیس مچ پایش را گرفت و روی زمین ماند. بازیکنان بارسلونا احساس کردند به آنها توهین شده و در نتیجه بازیکنان دو تیم همدیگر را هل دادند. به نظر رسید که اریک آبیدال در این ماجرا دستش را روی گلوی روبین فان‌پرسی گذاشت.
تصمیم داور: داور در میانه معرکه بود و تلاش کرد بازیکنان را جدا کند. او هیچ بازیکنی را جریمه نکرد.
چرا جنجالی شد: آبیدال می‌توانست اخراج شود. او به روشنی دستش را روی فان‌پرسی بلند کرد و داور رویداد را دید. بارسلونا ممکن بود نیمه دوم را با 10 بازیکن آغاز کند.
قانون: اگر بازیکنی حرکتی خشن انجام دهد، مثلا مشت بزند، کارت قرمز می‌گیرد.


رأی سایت گل: تصمیم اشتباه بود. آبیدال بسیار خوش‌اقبال بود که در میدان ماند. چند هفته پیش آبو دیابی مقابل نیوکاسل دقیقا به همین دلیل اخراج شد و زمانی که کارت قرمز گرفت هیچ کس اعتراضی نداشت.

دقیقه 46
رویداد: فان‌پرسی و آلوس در زمین بارسلونا درگیر می‌شوند. بازیکن آرسنال تلاش می‌کند از حریفش بگذرد و آلوس در حالی روی زمین می‌افتد که صورتش را گرفته است.
تصمیم داور: خطا، و اخطار برای فان‌پرسی.
چرا جنجالی شد: فان‌پرسی به روشنی به دانیل آلوس ضربه زد اما مدافع برزیلی به راحتی به زمین افتاد و صورتش را گرفت. مهاجم هلندی به نظر می‌رسد که شانه آلوس را هل داده ولی آلوس دارد شلوغش می‌کند.
قانون: ضربه آزاد مستقیم هنگامی به تیم داده می‌شود که بازیکن حریف را بزند یا تلاش کند او را بزند، او را نقش بر زمین کند یا تلاش کند این کار را انجام دهد، یا پیش از آن که توپ را در تکل لمس کند با حریف تماس داشته باشد، به سمت رقیب بپرد، رقیب را هل بدهد، به رقیب ضربه بزند یا تلاش کند به رقیب ضربه بزند، یا رقیب را هل بدهد.
بازیکن به دلیل هر چیزی که ممکن است رفتار خشن باشد می‌تواند اخطار بگیرد؛ مانند مشت زدن، رفتار غیرورزشی یا تخلف مداوم از قوانین، مثلا انجام چند خطای پشت سر هم.
رأی سایت گل: تصمیم صحیح بود. فان‌پرسی بازی خطرناکی انجام داد و دستانش را باز کرد و دانیل آلوس را هل داد اما آلوس اغراق کرد و در کارت زرد گرفتن بازیکن هلندی نقش داشت. این کارت زرد نقشی کلیدی داشت چون مهاجم توپچی‌ها دقایقی بعد کارت زرد دوم را می‌گرفت و اخراج می‌شد.

دقیقه 56
رویداد: فان‌پرسی توپ را در حالی می‌گیرد که اندکی در وضعیت آفساید است. او متوجه نیست که داور سوت را زده و شوتش را به کنار دروازه می‌زند.
تصمیم داور: داور فکر می‌کند بازیکن هلندی دارد وقت را تلف می‌کند و به او کارت زرد دوم را می‌دهد.
چرا جنجالی شد: این تصمیم طرفداران آرسنال را برآشفته کرد، چون صحنه آهسته نشان می‌داد فاصله بین سوت داور و ضربه فان‌پرسی تنها یک ثانیه بود. مهاجم هلندی به این تصمیم اعتراض کرد و گفت که در میان سر و صدای 95 هزار طرفدار، صدای سوت داور را نشنیده.
قانون: داور می‌تواند به بازیکنی که شروع مجدد بازی را به تعویق می‌اندازد یک کارت زرد بدهد. بازیکن با دریافت دومین کارت زرد اخراج می‌شود.
رأی سایت گل: تصمیم اشتباه بود. داور فکر کرد مو به مو قانون را اجرا کرده اما این تصمیم بی‌نهایت مضحک بود. او ذره‌ای هم عقل سلیم نشان نداد و این که فاصله بین سوت داور و ضربه تنها یک ثانیه بود نمکی است روی زخم آرسنال. این تصمیم کلیدی بود و اشتباه بود. هیچ کس نمی‌داند اگر فان‌پرسی اخراج نمی‌شد چه می‌شد، اما این بی‌تردید روی جریان بازی تاثیر گذاشت؛ بازی با تیم پپ گواردیولا با 11 نفر هم به اندازه کافی دشوار است، چه برسد به 10 نفر.

دقیقه 71
رویداد: لوران کوشلنی، مدافع خسته آرسنال پدرو را در محوطه جریمه می‌زند.
تصمیم داور: پنالتی، بدون کارت زرد.
چرا جنجالی شد: هیچ جنجالی سر این تصمیم به وجود نیامد. آرسنال شکایتی نداشت، چرا که کوشلنی به روشنی پدرو را زد. داور می‌توانست برای مدافع فرانسوی یک کارت زرد در نظر بگیرد، که در این صورت او اخراج می‌شد و توپچی‌ها نه نفره می‌شدند. اما داور تصمیم گرفت کارتش را بیرون نیاورد.
قانون: ضربه آزاد مستقیم هنگامی به تیم داده می‌شود که بازیکن حریف را بزند یا تلاش کند او را بزند، او را نقش بر زمین کند یا تلاش کند این کار را انجام دهد، یا پیش از آن که توپ را در تکل لمس کند با حریف تماس داشته باشد.
اگر این اتفاقات درون محوطه جریمه افتاد باید ضربه پنالتی اعلام شود.
بازیکن می‌تواند به دلیل رفتار غیرورزشی یا نقض مکرر قوانین، مثلا با انجام چندین خطای پشت سر هم اخطار بگیرد.
بازیکن با دریافت دومین اخطار، اخراج می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.