۱۳۸۹ اسفند ۲۱, شنبه

6 دليل سير نشدن و 1 دليل سير شدن

گاهي بعد از گذشت مدت كوتاهي از مصرف يك وعده غذايي كامل باز هم احساس گرسنگي مي‌كنيم. بعضي از ما شايد اين ميل شديد به غذا خوردن را بگذاريم به حساب اعصاب خرابمان يا علاقه زيادمان به غذا خوردن....

6 دليل سير نشدن و 1 دليل سير شدن
اما متخصصان تغذيه مي گويند برخي ترکيبات غذايي مي توانند سر بدن را کلاه بگذارند! يعني بدنمان بعد از خوردن آن ترکيبات غذايي نمي فهمد که واقعا سير شده يا نه. اين نوشته را بخوانيد تا منظور متخصصان تغذيه را متوجه شويد.


نوشابه هاي گازدار

نوشابه، آيس تي و ديگر نوشيدني هاي شيرين، قند فوق العاده زيادي دارند. بنابر گزارش مركز تحقيقات دانشگاه کاليفرنيا، قند موجود در اين نوشيدني ها باعث مي شود فرد حتي بعد از اينکه واقعا سير شد هم غذا بخورد. اين قند با تاثيري که بر نحوه استفاده بدن از لپتين-هورمون سيري- مي گذارد، مغز را گمراه مي کند بنابراين فرد دلش مي خواهد غذاي بيشتري بخورد. در نتيجه با تكرار اين عادت نه تنها كالري بيشتري را وارد بدن خود مي كند، بلكه بيش از پيش، احساس گرسنگي مي کند و چند قدم به چاقي نزديك تر مي شود.


غذاهاي كنسروشده

بسياري از غذاهاي فرآيندشده ماده اي شيميايي به نام بيسفنول دارند. طبق تحقيقات انجام شده در دانشگاه هاروارد، بيسفنول با ورود به بدن سبب كاهش ناگهاني هورمون لپتين مي شود و در نتيجه زمينه گرسنگي و چاقي را در فرد فراهم مي کند. پس هم به دليل نمك فراواني كه در اين محصولات هست و هم به دليل احساس گرسنگي مداوم ، توصيه مي شود از خوردن اين دسته از مواد غذايي صرف نظر كنيد.


حذف صبحانه

محققان طي 4 سال، 6 هزار و 764 فرد سالم را مورد بررسي قرار دادند و دريافتند وزن افرادي که در وعده صبحانه شان معادل 300 كيلوکالري غذا مي خورند 2 برابر کساني است که صبحانه اي شامل 500 كيلوکالري (يا بيشتر) ميل مي کنند. اين پديده کمي عجيب به نظر مي رسد اما دليل معقولي دارد مبني بر اينكه خوردن صبحانه مفصل تر باعث مي شود در طول روز سطح قند و انسولين خون کمتر افزايش يابد و در نتيجه فرد به طور ناگهاني احساس گرسنگي نکند.


نخوردن سالاد

بسياري از ما در برنامه غذايي مان مقدار کافي سبزيجات برگ سبز را نگنجانده ايم. اين گروه غذايي حاوي انواع ضروري ويتامين هاي گروه B هستند. وجود اين ريزمغذي ها در سبزيجات، آنها را به خوراکي هايي ضدافسردگي، خستگي و چاقي تبديل کرده است. محققان دانشگاه برکلي به افرادي که قصد کاهش وزن دارند توصيه مي کنند حتما بخش بزرگي از برنامه غذايي شان را به سبزيجات اختصاص دهند. در مطالعه اي که توسط اين دانشمندان صورت گرفته مشخص شده افرادي که ذخاير فولات بدنشان کافي است مي توانند 5/8 برابر افرادي که در بدنشان فولات کافي ندارند وزن کم کنند. سبزيجات برگ سبز همچنين منبع خوبي از ويتامين K هستند. اين ويتامين هم مي تواند سطح انسولين خون را متعادل کند و هم احساس گرسنگي فرد را کاهش دهد. بنابراين سبزي خوردن، کاهو، انواع کلم، اسفناج و کرفس را حتما جزو خوراکي هاي روزمره خود قرار دهيد.


كم آبي

هنگامي که بدن در معرض کم آبي قرار مي گيرد، شما را با احساس گرسنگي فريب مي دهد! بنابراين، اگر به اندازه کافي غذا خورده ايد و با گذشت زمان کوتاهي گرسنه مي شويد، بهتر است برويد يک ليوان آب بنوشيد تا احساس گرسنگي تان فروكش كند. يادتان باشد كه هميشه ميل به خوردن نيست که شما را به سمت غذا مي كشاند.


حواس پرتي هاي بصري

پژوهشگران دانشگاه فلايندر استراليا دريافته اند حواس پرتي هاي بصري مي توانند جلوي احساس گرسنگي را بگيرند. خودتان را با اين روش امتحان کنيد و ببينيد که واقعا گرسنه هستيد يا تنها هوس غذا کرده ايد. يک بشقاب از غذايي را که دوست داريد، در ذهنتان مجسم کنيد. اگر واقعا گرسنه باشيد غذاي خيالي امانتان را مي برد و با ديدنش اشتهايتان بيشتر مي شود اما اگر تصوير ذهني غذا برايتان دلچسب و وسوسه انگيز نبود احتمالا بايد سرتان را به کاري گرم کنيد تا حواستان پرت شود و بي خود به خوردن يک وعده غذايي حجيم نينديشيد.


چاي بعد از غذا دليلي براي سير شدن

طبق نتيجه تحقيقات منتشرشده در مجله «دانشگاه تغذيه آمريکا»، مصرف چاي سياه بعد از غذاهايي که کربوهيدرات (قند) زيادي دارند سبب مي شود که قند خون تا مدت 2 ساعت و نيم بعد از صرف غذا تنها معادل 5 تا 10 درصد افت کند. به همين دليل فرد به مدت طولاني تري احساس سيري مي کند. محققان معتقدند مواد پلي فنولي موجود در چاي سياه به آن خاصيت ضدگرسنگي مي دهند. البته مي دانيد كه نوشيدن اين چاي بلافاصله بعد از غذا يك عادت ايجادكننده كم خوني فقر آهن است
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.