۱۳۸۹ اسفند ۲۷, جمعه

فیلم “ملکه و من” بصورت کامل بر روی اینترنت


فیلم مستند و بسیار دیدنی “ملکه و من” ساخته ناهید پرشون فیلمساز ایرانی
6.jpg 
فیلم مستند “ملکه و من” از سوی منتقدین فیلم به کسب رتبه خوبی نایل آمده است. برعکس پیش بینی بسیاری از دوستداران شهبانو فرح پهلوی, این فیلم نه تنها منجر به ارائه تصویری منفی از ملکه پیشین ایران نشد بلکه بواسطه متانت و شخصیتی او که تمامی فیلم را تحت تاثیر خود قرار داد تصویری انسانی و بیاد ماندنی از او در تاریخ به یادگار گذاشت که شاید به این شکل برای اولین بار صورت گرفت.
ملکه و من” در ابتدا از سوی افردی که آن را ندیده بودند مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت, اما بسیاری از منتقدینی که سرانجام امکان تماشای آن را یافتند اذعان دارند که در مورد این فیلم ناعادلانه به قضاوت نشسته اند. در واقع اگر هم این فیلم با هدف دیگری ساخته شده بود ملکه پیشین ایران تمامی فیلم را تحت الشعاع شخصیت خود قرار داد.
ناهید پرشون خود در متن فیلم صراحتا اذعان می کند که در ابتدای ساخت فیلم با این پیش فرض که “با دشمن سابق خود روبرو می شود” و اینکه “به دوستان خود در رابطه با ساخت فیلم از زندگی فرح پهلوی چه پاسخی بدهد” اقدام به ساخت این فیلم کرده است. اما در حین ساخت فیلم و بدنبال نزدیکی هر چه بیشتر به شهبانو فرح پهلوی و شخصیت او به این نتیجه می رسد که “آنچنان تحت تاثیر شخصیت او قرار گرفته ام که دیگر نمی توانم بصورتی بی طرفانه ساخت فیلم را ادامه دهم و در واقع در وضعیتی گرفتار آمده ام که نه راه پس و نه راه پیش دارم”.
5.jpg
فیلم مستند “ملکه و من”, شهبانو فرح پهلوی را بصورتی که کمتر ایرانی به آن عادت دارد با خصوصیات ملکه پیشین ایران آشنا می کند. بیننده را با خود به داخل آپارتمان فرح پهلوی در پاریس, به منزل او در واشنگتن دی سی, به آرامگاه ابدی محمد رضا شاه فقید در مصر, و حتی فروشگاه هایی که ملکه ایران از آن خرید می کند می برد.
تاکنون چه کسی از شهبانوی پیشین ایران پرسیده است که احساس او در مواقعی که می دانسته پادشاه ایران با زنان دیگر همبستر می شده چه بوده است؟ پاسخ این پرسش و بسیاری از پرسشهای شنیده نشده دیگر را در فیلم مستند “ملکه و من” از زبان ملکه پیشین ایران خواهید شنید.
فیلم “ملکه و من” برخورد دو زن ایرانی از دو دنیای متفاوت است که تماشای آن جذابیت خاصی دارد. در یک صحنه فیلم که در قاهره پایتخت مصراتفاق می افتد ناهید پرشون در کنار شهبانو فرح پهلوی در اتوموبیلی که با آژیر و اسکورت رسمی پلیس مصر در حرکت است نشسته است. بی اختیار جمله ای از دهان ناهید پرشون به بیرون می پرد: “اوی, عروس می برن!؟”.
و در صحنه دیگری از فیلم شهبانو فرح پهلوی همزمان با خرید راحت الحلقوم در فروشگاهی تعریف می کند: “روزی تنها در منزلم در پاریس بودم داشتم با یکی از همین ها خفه می شدم. بخدا! در گلویم گیر کرده بود و نفسم در نمی آمد. با خودم گفتم ببین ماها که ادعای قهرمانانه مردن هم داریم فردا همه بگویند نشسته بود داشت آب نبات میخورد گلویش را گرفت خفه شد!”.
آنچه مسلم است با دیدن فیلم “ملکه و من”, ملکه پیشین ایران را به گونه ای کاملا متفاوت با گذشته خواهید شناخت.
این فیلم بمدت چند ماه در سینماهای سوئد, اروپا و آمریکا بر روی اکران بوده است و شب جمعه گذشته نیز از شبکه بی بی سی فارسی پخش شد . در زیر لینکهای دانلود این فیلم در سه قسمت 80 مگابایتی قرار داده شده.
 
 
 
فرح دیبا (متولد ۲۲ مهر ماه سال ۱۳۱۷ه.ش برابر ۱۴ اکتبر ۱۹۳۸ در تبریز) سومین و آخرین همسر محمدرضا شاه پهلوی است. عنوان رسمی شهبانو فرح دیبا در دوران حکومت پهلوی «علیاحضرت شهبانو فرح پهلوی» بوده است.
1.jpg
تولد و تحصیلات
فرح دیبا فرزند فریده قطبی و سهراب دیبا، از افسران ارتش شاهنشاهی ایران بود. شهبانو فرح در روز ۲۲ مهر سال ۱۳۱۷ در تبریز به دنیا آمد. فرح دو ساله بود که پدرش سهراب دیبا را در اثر سرطان معده از دست داد. سالها با فقر و درآمد ناشی از خیاطی مادر بسر بردند تا اینکه پس از چند سال فریده دیبا و فرح به خانه محمدعلی قطبی، برادر فریده دیبا، در تهران رفتند و با خانواده او زندگی کردند.پس از تحصیل در مدرسه ایتالیایی‌ها، ژاندارک و دبیرستان رازی در تهران، فرح به همراه پسر دایی‌اش رضا قطبی برای ادامه تحصیل راهی کشور فرانسه شد. او در فرانسه در رشته معماری به تحصیل مشغول شد.
2.jpg
فرح برای استفاده از بورس تحصیلی و گرفتن ارز دانشجویی، از طریق عموی خود اسفندیار دیبا به اردشیر زاهدی که در آن زمان داماد شاه بود، معرفی شد.
پیوند با خانواده پهلوی
فرح دیبا در سال ۱۳۳۸ با اردشیر زاهدی داماد محمدرضا شاه پهلوی آشنا شد، و وی او را در ویلای واقع در حصارک به شاه که در سال ۱۳۳۶ از ملکه ثریا جدا شده بود، معرفی کرد. این معرفی به عقد و ازدواج در روز ۲۹ آذر ۱۳۳۸ منجر شد و پس از چندی با به دنیا آمدن ولیعهد ایران با نام «رضا کوروش پهلوی» استحکام دو چندان یافت.
3.jpg
 
دور از مسائل سیاسی میتوان از شهبانو فرح پهلوی به عنوان نمونه یک زن ایرانی نام برد . کسی که در دوران حکومت پهلوی یکی از محجوب ترین زنان آن روز بود . کسی که در امر فرهنگی و آموزشی فعال بود .برخی از مکان هایی که به دستور او ساخته شد، عبارتاند از: تئاتر شهر تهران /موزه هنرهای معاصر تهران
پارک ملت (پارک شاهنشاهی) / پارک سنگی جمشیدیه
میدان شهیاد تهران که در آغاز همان برج شهیاد نامیده شده بود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
ساختمان کنونی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات در منطقه نیاوران شهر تهران که در آغاز به عنوان دفتر کار شهبانو فرح پهلوی ساخته شده بوده است:
تالار رودکی /فرهنگسرای نیاوران / سازمان ملی انتقال خون
خدمات شهبانو فرح پهلوی به ایران و ایرانی:جمعیت بهزیستی ایران (اکنون سازمان بهزیستی) بنگاه حمایت مادران و نوزادان
جمعیت ملی مبارزه با سرطان
جمعیت ملی کمک به جذامیان
جمعیت آسیبدیدگان از سوختگی
سازمان ملی انتقال خون ایران
بنیاد ایرانی بهداشت جهانی
مرکز طبی کودکان
سازمان نابینایان ایرانی
بنیاد فرهنگ ایران
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
انجمن ملی روابط فرهنگی
انجمن فیلارمونیک تهران
انجمن شاهنشاهی فلسفه
سازمان گفتگوی تمدنها
فدراسیون ورزشی کر و لالها
جشن هنر شیراز
جشن توس
جشن هنرهای مردمی اصفهان
سازمان ملی فولوکلور ایران
دانشگاه فارابی
دانشگاه فرح پهلوی
فرهنگستان علوم ایران
سازمان ناشنوایان ایران انستیتو پاستور *شورای عالی پژوهشهای علمی
شورای عالی رفاه اجتماعی *شورای عالی تندرستی *شورای عالی شهرسازی
شورای عالی جهانگردی *شورای عالی آموزش و پرورش
4.jpg
او از پایه گزاران جشنهای شاهنشاهی بود و شدیدا به تاریخ ایران علاقه داشت . شهبانو لقب او بود که مردم به او داده بودند . شهبانو در دیدار از جذامیان به صورت غیر قابل پیش بینی چهره بیماران را میبوسید .شهبانو به هر جای ایران که سفر میکرد لباس مردم انجا را می پوشید و به فقرا سر میزد و کمکهایی به انها میکرد . میشود گفت شهبانو بهترین رابط شاهنشاه آریامهر با قشر فقیر بود.او دارای تحصیلات عالیه در رشته معماری از فرانسه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.