۱۳۹۰ فروردین ۴, پنجشنبه

تاریخچه جام جهانی فوتبال-جام جهانی 1934 ایتالیا

جام جهانی 1934


مروری بر جامهای جهانی گذشته: جام جهانی 1934
مروری بر جام جهانی سال 1934 - ایتالیا:

پیشینه


پس از برگزاری اولین جام جهانی در سال 1930 در اروگوئه، جام جهانی 1934 در ایتالیا برگزار شد. در زمانی که بنیتو موسولینی دراوج قدرت بود و حضور این دیکتاتور برگزاری این رقابتها را تحت تاثیر قرار داده بود.در جریان این رقابتها بود که برای اولین بار رقابتهای مرحله مقدماتی جام جهانی برگزار شد. اروگوئه به منظور تلافی غیبت تیمهای اروپایی در رقابتهای سال 1930،در تورنمنت ایتالیا شرکت نکرد و بدین ترتیب تنها قهرمانی لقب گرفت که برای دفاع از عنوان قهرمانی اش،وارد عمل نشد.

انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی حاضر به شرکت در این رقابتها نشدند و حتی ایتالیا نیز می بایست در رقابتهای مرحله مقدماتی شرکت می کرد. مصر اولین تیم تاریخ قاره آفریقا بود که به رقابتهای جام جهانی راه یافت.




تورنمنت


مرحله یک چهارم نهایی


هر هشت تیم حاضر در این مرحله از قاره اروپا بودند. ایتالیا و اسپانیا به تساوی 1-1 رسیدند و در دیداری دیگر ایتالیا توانست مجوز صعود به دور بعد را کسب ند. ارتیش با نتیجه 1-2 مقابل مجارستان به برتری رسید. چکسلواکی 2-3 سوئیس را برد و آلمان با نتیجه 2-3 از سد سوئد عبور کرد.


مرحله نیمه نهایی


شرایط نامساعد آب و هوایی نقش مهمی را در دیدار ایتالیا و اتریش ایفا کرد. طوفانی که در شهر میلان رخ داد، زمین مسابقه را مبدل به زمینی گلی نمود. ایتالیایی ها تنها پس از یک روز استراحت پس از دیدارشان مقابل اسپانیا به مرحله نیمه نهایی گام گذاشتند و انریکه گوایتا، با به ثمر رساندن تک گل بازی تیم میزبان را روانه فینال نمود. در دیگر سو، چکسلواکی نیز با پیروزی 1-3 مقابل آلمان راهی فینال شد.


فینال


پنجاه هزار هوادار شاهدبرگزاری دیدار فینال بین ایتالیا و چکسلواکی بودند.آنتونین پوک درحالیکه تنها14 دقیقه به پایان بازی باقی مانده بود دروازه ایتالیا را بازکرد ولی 4 دقیقه بعد رایموندو اورسی بازی را به تساوی کشاند تا دیدار به وقتهای اضافه کشیده شود. بازیکنان تیم ملی چکسلواکی به خاطر یک لحظه غفلت از جوزپه مئاتزا، محکوم به از دست دادن قهرمانی شدند و او پاس گلی را به آنجلو شیاویو رساند و ایتالیا قهرمان این دوره لقب گرفت.


قهرمانان و بدترینها


جوزپه مئاتزا،یکی از برترین بازیکنان این رقابتها بود که در مرحله یک چهارم پایانی گل حساسی را وارد دروازه اسپانیا نمود و بازی با همان تک گل به نفع ایتالیا به پایان رسید.به علاوه به رغم مصدومیت در دیدار فینال، پاسی تماشایی به شیاویو رساند تا گل پیروزی بخش و قهرمانی ایتالیا رقم بخورد.


نکته جالب توجه اینجا بود که شنیده می شد که موسولینی با ایوان اکلیند، داور دیدار مرحله نیمه نهایی دیدار کرده بود و این ماجرا بارها در طول تاریخ یادآوری می شود.


بازیهای به یادماندنی


فینال بین ایتالیا و چکسلواکی و درخشش خارق العاده مئاتزا و روحیه پیروزی طلبانه ایتالیایی ها همیشه در یاد طرفداران آتزوری است. مئاتزا به رغم مصدومیتش به بازی ادامه داد و گلزنی نمود. دیدار مرحله یک چهارم پایانی چک مقابل سوئیس که با برتری 2-3 چکسلواکی همراه بود نیز دیدار فوق العاده ای بود.


برترین گلزنان


1- اولدریچ نژدلی ( چکسلواکی- 5گل)


2- ادموند کنن ( آلمان – 4 گل)


3- آنجلو شیاویو (ایتالیا – 4گل)


4- رایموندو اورسی ( ایتالیا – 3 گل)


5- لئوپولد کیلهولز (سوئیس – 3گل)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.