۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

زمزمه‌های تفکیک جنسیتی در سینما

ندای سبز آزادی: با این‌که موضوع تفکیک جنسیتی و اهتمام دولت احمدی‌نژاد بر آن موضوعی تازه نیست، اما این امر روز به روز جوانب تازه‌ای به خود می‌گیرد.
پس از جنجال‌های بسیاری که درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها به پا شد، حالا نوبت به سالن‌های سینما رسیده است؛ گرچه یکی از مسئولان سینمایی وزارت ارشاد صریحن مخالفت خود را با تفکیک جنسیتی در سالن‌های سینما ابراز کرده است، اما به نظر می‌رسد اراده‌ پشت این تفکر، بسیار قوی‌تر و مصصم‌تر از اظهارات این مقام مسئول است.
اعتراض به تفکیک جنسیتی در نمایش فیلم آتشکار
به تازگی محدويت‌هایی برای نمايش فيلم آتشكار براي بانوان در يكي از دانشگاه‌هاي تهران اعمال شد و این فیلم فقط با حضور آقایان به نمایش درآمد.
داستان فيلم آتشكار به زن و شوهري بازمي‌‌گردد كه سعي مي‌كنند بر سر چگونگي نحوه جلوگيري از بارداري باهم كنار بيايند و زن تلاش مي‌كند تا همسر خود را براي انجام عمل وازكتومي قانع كند.
این تفکیک جنسیتی با واکنش تند کارگردان این فیلم روبه‌رو شد. اميريوسفي در يادداشتي كه به تفکیک جنسیتی صورت گرفته در نمایش فیلمش اعتراض کرد.
اين كارگردان در بخش‌هايي از اين يادداشت نوشته است:«خبر برايم مبهوت کننده بود. براي نمايش و نقد وبررسي فيلم «آتشکار» بايد از ورود خانم‌ها جلوگيري به عمل آيد! پس از شنيدن اين پيشنهاد! طبق روش هميشگي خودم لحظه‌اي فکر کردم با گفت‌وگو و تعامل! مي‌شود قضيه را حل و فصل کرد، ولي وقتي فهميدم که اين سالن نمايش در يک دانشگاه معتبر قرار دارد و اين پيشنهاد مديريت فرهنگي اين مجموعه است که از مدتها پيش چند دانشجوي علاقمند و صادق، پيگير نمايش و نقد وبررسي «آتشکار»در آنجا بودند، متوجه شدم قضيه فراتر از يک اعمال نظر شخصي و سليقه‌اي است.»
امير يوسفي در ادامه آورده است:«آقايان دانشگاه‌دار، «آتشکار» بعد از سه سال کلنجار و کشمکش فرسوده کننده سرانجام با نظر و همت معاونت سينمائي به اکران رسيد، هرچند که به ناچاردر بدترين زمان و بدون تبليغات قبلي اکران شد ولي جاي خوشوقتي است که طبق نظر مديران قبلي ارشاد به بايگاني نرفت. وزارت ارشاد به اين فيلم پروانه نمايش داد و محدوديت سني زير 16 سال را هم براي آن در نظر گرفت. «آتشکار» اکران شد و مردم در اين فصل بد فروش سينما از اين فيلم استقبال کردند و در کمال آرامش همه اقشار مردم و خانواده‌ها «آتشکار» را ديدند و خنديدند و هيچ اتفاقي هم نيفتاد! »
اين كارگردان با تشكر «از همه خانمها و آقاياني که در اين فصل خريد عيد و درگيريهاي ديگر، از "آتشکار" حمايت کردند» خطاب به مديران فرهنگي اين دانشگاه آورده است: «آقايان، هرگونه تفکيک يا تبعيض جنسيتي در سالن سينما، تکامل يافته تفکري است که همه ظاهراً از آن گريزانيم. آقايان، شايد تبليغات «آتشکار» را جدي گرفته‌ايد؟! شايد عبارت تبليغي «اتشکار، يک راز مردانه» شما را مشوش کرده و تصور کرده‌ايد با يک فيلم ناموسي روبرو هستيد؟ لطفاً ساعتي از ميزمديريتتان فاصله بگيريد و به سالنهاي نمايش «آتشکار» برويد تا صداي خنده و شادي مردم اعم از زن يا مرد را بشنويد و پس از آن از ورود خانمها به سالنها جلوگيري کنيد! آقايان، آتشکار يک فيلم انساني ـ اجتماعي در مورد موضوع مهمي است که مرد و زن جامعه امروز ما بايد آن را بشناسند. و اين کار را هم خواهند کرد، چه شما بخواهيد و چه نخواهيد.»
واکنش فعالان زن به تفکیک جنسیتی درباره فیلم آتش‌کار
همچنین شهلا لاهیجی، مدیر انتشارات روشنگران در این باره در یادداشتی نوشته است: «اين روزها خبر مي‌آيد كه توصيه شده است اين فيلم را زنان نبينند و جالب اين است كه اين توصيه‌ها از منابع دانشگاهي مي‌آيد، اما اين فيلم كاملا فيلم زنانه‌اي است، فيلمي كه به زناني مي‌پردازد كه به هر دليل امكان جلوگيري از بارداري را ندارند و يا به اين دليل كه وازكتومي مرد قابل بازگشت است، مي‌خواهند همسرشان اين عمل را انجام دهد.حالا حرف من اين است كه در ايران در نقاطي كه اصلا انتظارش نمي‌رود مردم در اين باره آگاهي كامل را دارند و خيلي روشن‌بينانه‌تر از دانشگاهياني كه ورود زنان را به سالن‌هاي اكران اين فيلم ممنوع كرده‌اند، فكر مي‌كنند.»
لاهیجی ادامه داده است: «داستاني كه مي‌خواهم براي اثبات حرفم تعريف كنم، يك تجربه شخصي است، تجربه سفر من به همراهي نماينده يونيسف و نماينده وزارت بهداشت به شهر ياسوج، شهري كه از مناطق محروم كشور ماست و بافتي سنتي دارد، سفري كه 10 سال پيش اتفاق افتاد و در روزي كه ما براي بررسي اين موضوع قرار داده بوديم، تنها در يك روز 50 مرد به صورت داوطلبانه براي وازكتومي آمدند، بدون اينكه به آنها هديه‌اي داده شود يا مورد تشويق قرار بگيرند، درحالي كه در همان زمان كشور هند براي تشويق مردان به اين عمل به آنها يك دستگاه راديو و چندين كيلو برنج مي‌داد.»
این ناشر افزوده است: «وقتي در ايران در يك منطقه دورافتاده سطح آگاهي و همكاري مردم چنين بالا و پيشرفته است، آقايان براي خودشان كه يك مساله خانوادگي را چنين تحليل كرده‌اند بايد فكري بكنند و خودشان را به مردم برسانند نه براي زنان تعيين تكليف كنند كه فيلم را ببينند يا نه!!بعد از اينكه زنان از ديدن مسابقات كشتي آقايان محروم شدند، بعد از نرفتن زنان در برخي رشته‌ها به مسابقات بين‌المللي، اكنون چشممان به اين روشن شده است كه در يك دانشگاه طرح بدهند يك فيلم را زنان نبينند و بگويند به اين دليل اين طرح داده شده است كه در اين فيلم به زنان توهين شده است؟ بگذاريد خود زن‌ها بگويند در چنين فيلمي به آنها توهين شده است يا نه، اصلا چرا بايد ديدن كشتي آقايان و اين فيلم توهين به زن‌ها باشد يا به هر دليلي زن‌ها از ديدن آن محروم شوند.»
تفکیک جنسیتی، سیاست اصلی دولت احمدی‌نژاد
اما به نظر می‌رسد این اعتراض‌ها نتیجه‌ای در پی نداشته باشد؛ زیرا تفکیک جنسیتی جزو سیاست‌های فرهنگی دولت احمدی‌نژاد است و جدا‌سازی در اماکن عمومی از جمله ادارات، پارک، سینما، قطار، آسانسور، دانشگاه و سایر اماکن قابل اجراست.
برایا ین دولت فرقی میان تفکیک‌جنسیتی در دانشگاه‌ها و غیردانشگاه‌ها وجود ندارد؛ و اگر قرار است جداسازی صورت بگیرد باید در همه جا اعمال شود.
مخالفان این طرح معتقدند که به جای اعمال محدودیت‌های جنسیتی باید روابط درست و رعایت حریم افراد را ترویج کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.