۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

همه چیز درباره بازی های رافا و راجر





ŖÖGєr × ŘÁfã

تمام کارشناسان تنیس بر این اعتقادند که رقابت فدرر و نادال بهترین و زیباترین رقابت بین دو تنیسور در تاریخ تنیس است، فدرر و نادال تنها رقبای تاریخ تنیس هستند که 5 سال پشت سر هم رنک 1 و 2 را در احتکار خود قرار دادند نادال با 14 برد مقابل 7 باخت پیشتاز است.
نادال و فدرر 17 بار در فینال مقابل هم قرار گرفته که 7 بار آن در گرند اسلم بود. این دو تنیسور از سال 2006 تا 2008 هر سال فینالیست ویمبلدون و رولند گاروس بودند.
رافا از 7 فینال گرند اسلم 5 بار فدرر را شکست داده که تنها در ویمبلدون 2006 و 2007 در مقابل فدرر شکست خورد از این 7 فینال 5 بازی به ست پنجم کشیده شده بود همچنین طی یک نظر سنجی از تنیسورهای فعلی و پیشین و آنالیزورهای تنیس فینال 2008 ویمبلدون که منجر به اولین قهرمانی نادال در ویمبلدون شد بعنوان بهترین و زیباترین بازی در تاریخ تنیس شناخته شد.
رافا و راجر در 9 فینال مسترز با هم به رقابت پرداختند که از جمله آن فینال رم 2006 می باشد که بیش از 5 ساعت طول کشید و نادال در ست پنجم و در تای برک موفق شد فدرر را شکست دهد. در زیر به تحلیل بزرگترین و زیباترین دربی تاریخ تنیس می پردازیم:

سال2004 و 2005:

اولین بازی بین رافا و راجر در سال 2004 و در راند سوم مسترز میامی بود در آن زمان فدرر رنک 1 و نادال 17 ساله رنک 34 را در اختیار خود داشت، جوان 17 ساله آن موقع با شکست نفر اول تنیس جهان در دو ست پیاپی شوک سنگینی به جهان تنیس وارد کرد
بازی دوم یکسال بعد و بازهم مسترز میامی بود ولی اینبار بازی نه تنها دو سته بلکه در فینال به 5 ست کشیده شده بود فدرر رنک 1 و نادال رنک 31 ابتدا رافا دو ست اول را برد ولی ست سوم در تای برک باخت و فدرر دو ست دیگر را نیز از آن خود کرده و قهرمان میامی شد.
دو ماه بعد بازهم در مقابل هم قرار گرفتند اینبار در گرند اسلم و نیمه نهایی رولند گاروس فدرر رنک 1 در مقابل رافا رنک 5، رافا با 5 عنوان قهرمانی در خاک و 22 برد متوالی در خاک بعنوان یک بازیکن تمام عیار در کلی کورت شناخته شده بود، رافا در 4 ست فدرر را شکست داد تا راه خود را برای فتح رولند گاروس برای اولین بار در اولین ظهور خود در پاریس و در سن 18 سالگی هموار کند. راجر سال 2005 را با 35 برد متوالی به پایان رساند و رافا با 36 برد متوالی در خاک در پایان سال تنیسور شماره 2 جهان شد.
سال 2006:
راجر و رافا در این سال شش بار در برابر هم قرار گرفتند که 4 مسابقه اول را نادال و 2 مسابقه بعدی را فدرر برد در این سال رافا بعنوان تنها تنیسوری لقب گرفت که موفق شده 5 بار پیاپی فدرر را شکست دهد.
اولین دیدار در فینال دبی بود جایی که نادال رکورد 56 برد متوالی فدرر در زمینهای هارد را متوقف نمود با شروع فصل مورد علاقه نادال یعنی فصل بهار و فصل کلی کورت رافا نمایش قدرتمند خود را در خاک آغاز کرد، رافا در فینالهای مونته کارلو، رم و رولند فدرر را شکست داد.
در فینال مسترز رم در ست پنجم (در آن زمان فینال مسترز پنج ستی بود) رافا در حالی که 4-1 عقب بود توانست ست پنجم را به تای برک بکشاند و درحالی که راجر دو بار مچ پوینت داشت در نهایت از رافا شکست خورده و نتوانست مانع از مساوی کردن رکورد نادال با ویلاس شود، ویلاس با 53 برد متوالی در خاک رس رکورد دار بود که رافا با سیو کردن دو مچ پوینت و برد در مقابل راجر توانست با رکورد ویلاس مساوی کند که در نهایت این رکورد در رولند گاروس شکسته شد.
اولین رویارویی در فینال گرند اسلم فدرر نفر اول تنیس جهان در مقابل نادال نفر دوم تنیس جهان و رکورد دار بیشترین برد متوالی در خاک، فدرر به سرعت ست اول را از آن خود کرد ولی در سه ست بعدی رافا توانست فدرر را شکست دهد. این 14 مین برد متوالی رافا در فینال بود و دومین رکورد در تاریخ تنیس محسوب می شود (فدرر 24)
یک ماه بعد و اولین رویارویی در چمن و در ویمبلدون، رافا بعنوان متخصص کلی کورت (کندترین سطح) با رسیدن به فینال سریعترین سطح همه را شوکه کرد فدرر با برد در راند اول این مسابقات رکورد 41 برد متوالی بیورن بورگ در چمن را شکست سپس فدرر در فینال برای بار چهارم توانست ویمبلدون را در یک بازی که به چهار ست کشیده شده بود قهرمان ویمبلدون شود. فدرر با این برد به پنج بار باخت متوالی خود در مقابل نادال پایان داد. در آخر سال و در نیمه نهایی مسترز کاپ راجر توانست با دو ست پیاپی رافا را شکست دهد و در نهایت با شکست جیمز بلیک قهرمان مسترز کاپ شود.
سال 2007:
در این سال رافا و راجر 5 بار به دیدار هم رفتند که فدرر توانست سه بار نادال را شکست دهد این تنها سالی است که تعداد بردهای فدرر بیشتر از نادال شده بود (3 برد در مقابل 2 باخت)
فدرر مانند سال قبل توانست استرالیا را از آن خود کند و بعنوان اولین تنیسور از زمان بیورن بورگ که گرند اسلم را بدون واگذاری حتی یک ست از آن خود کند شناخته شد.( بعدها نادال در سال 2008 و 2010 هم اینکار را کرد)
برای دومین سال پیاپی رافا و راجر در سه فینال خاک به مقابله با هم پرداختند، نادال مونته کارلو را در دوست پیاپی از آن خود کرد، چن هفته بعد برای اولین بار در فینال هامبورگ به دیدار هم رفتند که فدرر به رکورد 81 برد متوالی نادال در خاک پایان بخشید این اولین برد راجر در خاک مقابل نادال و اولین باخت نادال بعد از سه سال بود.
در بازی بعدی و در فینال رولند گاروس رافا در 4 ست راجر را برد، دو بازی دیگر این دو تنیسور همانند سال قبل در فینال ویمبلدون و نیمه نهایی مسترز کاپ بود که هر دو را راجر برد ولی اینبار فینال ویمبلدون بسیار نزدیک به هم بود به طوری که رافا در ست پنجم و در گیم سوم و باز هم در گیم پنجم در سرویس فدرر 15-40 جلو بود که می توانست بازی را از آن خود کند ولی فدرر توانست به خوبی از برک پوینتهای خود دفاع و بازی را ببرد و برای پنجمین بار متوالی ویمبلدون را از آن خود کند و با رکورد بیورن بورگ مساوی کند.
سال 2008:
4 بار با هم دیدار کردند و هر چهار بار را نادال برد رافا در این سال توانست بعنوان تنها تنیسوری که توانسته تعداد بردهای خود را در مقابل فدرر دو رقمی کند شناخته شود. همچنین در آگوست توانست فدرر را از نامبر وانی برای اولین بار به زیر بکشاند. این درحالی بود که جوکوویچ به شدت به دنبال تصاحب رنک 2 از نادال بود وی اولین اسلم خود را در استرالیا بدست آورده بود و این اولین اسلم از استرالیای 2005 بود که کسی غیر از فدرر و نادال آنرا تصاحب میکرد و رکورد 11 اسلم متوالی این دو تنیسور را متوقف کرد، جوکوویچ اندیان ولز را برد و بسیار به نادال نزدیک شد ولی رافا با برد در مقابل نواک در هامبورگ و پاریس رنک 2 را حفظ کرد
برای سومین سال متوالی فدرر و نادال در سه فینال در برابر هم قرار گرفتند، رافا برای سومین سال متوالی فدرر را در مونته کارلو در دو ست پیاپی شکست داد (این درحالی بود که فدرر در ست دوم 4-0 جلو بود) چند هفته بعد نادال از تنها باخت خود در مقابل فدرر در زمینهای خاکی انتقام گرفت و در فینال هامبورگ فدرر را در سه ست شکست داد همچنین برای سومین سال متوالی در فینال رولند گاروس توانست فدرر را شکست دهد این تنها بازی یکطرفه بین این دو تنیسور بود بنحوی که رافا فقط 4 گیم از دست داد، این سنگین ترین شکست فدرر بعد از مدتها بود و پس از 9 سال فدرر توسط رافا بیگل شد. این چهارمین برد متوالی رافا در رولند گاروس بود با این برد رافا توانست با رکورد بیورن بورگ مساوی کند.
همچنین این سومین سال متوالی بود که این دو تنیسور در فینال ویمبلدون به مقابله با هم پرداختند نادال با 23 برد متوالی وارد مسابقه شد و اولین تورنمنت چمن(کوینز) خود را هم برده بود، فدرر بدون باخت یک ست به فینال رسیده بود این فینال طولانیترین فینال تاریخ ویمبلدون بود رافا با برد مقابل فدرر بعنوان اولین تنیسور از زمان بیورن بورگ شناخته شد که توانست در یک سال رولند و ویمبلدون را از آن خود کند (فدرر در سال 2009 و رافا در سال 2010 این رکورد را تکرار کردند) همچنین رافا به رکورد 65 برد متوالی راجر در چمن پایان بخشید رافا پس از رکورد 160 هفته متوالی در رنک 2 در 18 آگوست به 237 هفته متوالی نامبر وانی راجر پایان داد و نامبر وان شد.
سال 2009:
در این سال فقط دوبار به مقابله با هم پرداختند که سهم هرکدام یک پیروزی بود، برای اولین بار در فینال استرالیا در برابر هم قرار گرفتند فدرر برای اولین بار بود که در یک فینال گرند اسلم در برابر نامبر وان بازی میکرد راجر در این فینال رکورد 8 برد متوالی در فینال هارد کورت گرند اسلم را در جیب داشت و می خواست با رکورد سمپراس مساوی کند دو روز قبل از مسابقه درحالی که فدرر استراحت میکرد نادال در مقابل ورداسکو 5 ساعت و 14 دقیقه بازی کرده بود و در یک بازی پنج ستی و در 4 ساعت و 23 دقیقه فدرر را شکست داد و بعنوان چهارمین تنیسور تاریخ که گرند اسلم را در سه سطح مختلف برده بودند شناخته شد. رافا با این برد باز هم رکورد 5 برد متوالی خود را مقابل فدرر تکرار کرد.
در سه ماه بعد نادال با برد در ایندیان ولز، مونته کارلو و رم نامبر وانی خود را مستحکم تر کرد و 5 هزار امتیاز از فدرر جلو بود. در فینال مادرید نادال در کمتر از یک روز پس از یک بازی نفس گیر در مقابل جوکوویچ که بیش از 4 ساعت طول کشید و بعنوان طولانیترین بازی در مسترز شناخته شده بود به دیدار فدرر رفت که در دو ست پیاپی از فدرر شکست خورد و فدرر بعنوان دومین تنیسور تاریخ که توانستند رافا را در خاک دوبار شکست دهند شناخته شد.
رافا پس از مصدومیت و شکست در رولند گاروس و همچنین عدم مشارکت در ویمبلدون و کوینز امتیازات متعددی را از دست داد که منجر به بازپس گیری نامبر وانی توسط فدرر شد. بدلیل عدم مشارکت رافا در ویمبلدون 2009 برای اولین بار پس از یو اس اپن 2005 نادال و فدرر بعنوان سید اول و دوم در یک گرند اسلم وارد نشدند.
سال 2010:
در سال 2010 دوبار به دیدار هم رفتند که در فینال مادرید رافا در دوست پیاپی علاوه بر انتقام از شکست سال قبل خود توانست رکورد 18 مسترز را از آن خود کند. همچنین برای اولین بار در فینال بارکلیز به دیدار هم رفتند که راجر توانست رافا را شکست داده و برای بار پنجم قهرمان تورنمنت آخر سال شود. در این سال نادال برای اولین بار در تاریخ حرفه ایی گری خود بعنوان مدافع قهرمانی وارد مسابقات رولند گاروس نشده بود که بدون باخت یک ست قهرمان مسابقات شد در این سال بازهم رافا و فدرر گرنداسلمها را بین خود تقسیم کردند.
درفینال یواس اپن 2009 راجر برای اولین بار به کسی غیر از نادال باخت.
رافا از سال 2005 تا 2008 هر سال حداقل یکبار راجر را از قهرمانی در گرند اسلم محروم کرده بود.
رکورد برد متوالی در هر سه سطح در اختیار رافا و راجر است.



ایس: فدرر195 ایس نادال 49




برک پوینت: نادال از 194بریک پوینت 122 و فدرر از 198 بریک پوینت 113 تا سیو کردند




دابل فولت: از 4862 پوینت بازی شده بین این دو تنسیور 45 دابل فولت فدرر و 43 تا نادال




عنوانهای گرند اسلم:از 23 گرنداسلم اخیر 21 عنوان را نادال و فدرر بردند




طولانیترین بازی: فینال رم 2006 با 305 دقیقه طولانی ترین بازی بین این دو که در نهایت با نتیجه 6-7 (0) 7-6 (5) 6-4 2-6 7-6 (5) نادال برد




زمان بازی شده :نادال و فدرر3510 دقیقه (دو روز و 10 ساعت و 30 دقیقه) باهم بازی کردند




تعداد پوینتها: نادال 2362 و فدرر2331




درصد سرویس اول: نادال 75 % و فدرر 63 %




درصد برد سرویس اول: فدرر 70 % (1029/1458) نادال 66 % (1156/1739)



تعداد گیم های بازی شده: تعداد کل گیم های بازی شده بین این دو تنیسور 732 گیم بوده که نادال 377 و فدرر 355 گیم


تعداد ست های بازی شده: 74 ست بازی شده که 44 ست نادال و فدرر 30 ست برده


آمار کل هد تو هد: نادال 14 برد و فدرر 8 برد


آمار هد تو هد در چمن: فدرر 2 نادال 1


آمار هد تو هد در خاک رس: نادال 10 فدرر 2


آمار هد تو هد در هارد: نادال3 فدرر 4


فینالها: نادال 12 فدرر 6


دیدارهای گرند اسلم: نادال 5 فدرر 2


دیدارهای 5 ستی: نادال 8 فدرر 3


فینال آخر سال: فدرر 3 نادال 0


دیدارها در مسترز: نادال 7 فدرر 3


فینالهای مسترز: نادال 6 فدرر 3

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.