۱۳۸۹ بهمن ۲۱, پنجشنبه

احتمال کناره‌گیری حسنی مبارک قوت گرفت

احتمال کناره‌گیری حسنی مبارک قوت گرفت

 
حسنی مبارک
 
حسنی مبارک

خبرها درباره احتمال کناره‌گیری حسنی مبارک از مقام خود بالا گرفته است. یک افسر بلندپایه مصری در میدان تحریر قاهره به معترضان گفته است «شما به آنچه که می‌خواستید دست یافتید.» مبارک شامگاه امروز در تلویویزن سخنرانی می‌کند.

 

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، احتمال می‌رود حسنی مبارک رئیس جمهور مصر شامگاه امروز کناره‌گیری خود را از مقام خود اعلام کند. بنابر این گزارش‌ها، مبارک قرار است قدرت را به معاون خود عمر سلیمان واگذار کند.
شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از حسام بدراوی، دبیر کل جدید حزب دمکراتیک ملی، حزب حاکم مصر  خطاب به معترضین گفت: «شما پیروز شدید». وی افزود: «مبارک گام‌هائی در جهت برآورده شدن خواست‌های جوانان معترض برمی‌دارد.»
حسام بدراوی هم‌چنین به بی‌بی‌سی عربی گفته است، او امیدوار است که مبارک قدرت را واگذار کند. به گفته‌ی بدراوی «به احتمال زیاد حسنی مبارک امشب با مردم مصر سخن خواهد گفت.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، لئون پانه‌تا، رئیس سازمان سیا در مقابل یکی از کمیسیون‌های کنگره آمریکا گفته است که "مبارک به احتمال قوی روز پنج‌شنبه از قدرت کناره‌گیری می‌کند". براساس گزارش‌ها مبارک عصر امروز به همراه فرماندهان ارتش به منطقه شرم الشیخ سفر کرده است.

مبارک سخنرانی می‌کند

بنابر آخرین خبرها، تلویزیون دولتی مصر تایید کرده است که حسنی مبارک شامگاه امشب با مردم مصر سخن خواهد گفت. احمد شفیق، نخست‌وزیر مصر نیز این خبر را تایید کرده است. پس از اعلام کناره‌گیری مبارک ارتش نیز اعلامیه‌ای صادر خواهد می‌کند.
به گزارش شبکه‌ی خبری الجزیره مبارک آماده است پایتخت را ترک کند. گفته می‌شود او همراه رئیس ستاد مشترک ارتش مصر راهی ویلایی در شرم‌الشیخ شده است. مبارک هم‌چنین سمت فرماندهی ارتش را واگذار کرده است.
به نقل از نمایندگان ارتش و نیز حزب حاکم مصر  گزارش شده که مبارک قصد دارد خواست اصلی معترضان را برآورده سازد. در شانزده روزی که از آغار اعتراض‌ها در مصر می‌گذرد، کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت خواسته‌ی اصلی معترضان بوده است.

موج شادمانی در میدان تحریر
با انتشار خبرهای مربوط به کناره‌گیری مبارک، موج شادمانی جمعیت حاضر در میدان تحریر را فراگرفته است. جوانان با تلفن‌های همراه در حال مبادله‌ی خبرها و پیام‌های مربوط به پیروزی خود هستند. ترافیک مکالمات تلفن همراه چنان است که گاها امکان برقررای تماس غیرممکن می‌شود.
علاوه‌بر انبوه تلفن‌بدست‌ها، معترضان در دسته‌های چندین نفره سرگرم بحث‌‌اند. گزارش‌ها حاکی است صرفنظر از چگونگی سیر حوادث در ساعات آینده در مصر، معترضان مصمم‌اند مطابق برنامه‌ی اعلام‌شده، روز جمعه تجمع خود در میدان تحریر را برگزار کنند.
روز سه‌شنبه ۸ فوریه، مخالفان مبارک بزرگ‌ترین اجتماع خود را در میدان تحریر برگزار کردند. این تجمع به حدی گسترده بود که به اعتقاد ناظران تآثیر نهایی را در تصمیم‌گیری مبارک برجای گذاشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.