۱۳۸۹ بهمن ۲۱, پنجشنبه

آغاز جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۱ با حضور ۹ فیلم ایرانی


آغاز جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۱ با حضور ۹ فیلم ایرانی

فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی تنها فیلم ایرانی است که در بخش مسابقه فیلم برلین حضور دارد.
فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی تنها فیلم ایرانی است که در بخش مسابقه فیلم برلین حضور دارد.

شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم برلین، آلمان، در حالی روز پنج‌شنبه، ۲۱ بهمن، آغاز به کار می‌کند که سینمای ایران با ۹ فیلم بلند و کوتاه، از جمله «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی و همچنین یک انیمیشن در این جشنواره حضور خواهد داشت.

این جشنواره با اکران فیلم وسترن «جربزه» ساخته برادران کوئن کار خود را آغاز می‌کند، فیلمی که در ۱۰ رشته اسکار ۲۰۱۱، از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، نامزد دریافت جایزه شده است.

در بخش مسابقه برلیناله ۶۱، ۱۷ فیلم از جمله فیلم «جدایی نادر از سیمین»، ساخته اصغر فرهادی، با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

اصغر فرهادی در سال ۲۰۰۹ نیز با فیلم «درباره الی» خرس نقره‌ای این جشنواره را از آن خود کرده بود.

از دیگر رقیبان فیلم «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره برلین، می‌توان به «جایزه» از اسپانیا، «داستان‌های شب»‌ فرانسه، «بخشایش خون»، ساخت مشترک آلبانی، آمریکا، دانمارک و ایتالیا، «آینده» ساخت آلمان و «یأس بزرگ ما»، محصول مشترک ترکیه و آلمان اشاره کرد.

مستند کوتاه «گم‌و‌گور» ساخته محمدرضا فرزاد دیگر فیلم ایرانی است که در بخش تریبون ۲ برلیناله به نمایش در خواهد آمد. این مستند در مورد ناآرامی‌های ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ و وقایع میدان ژاله است.

در بخش «نسل» جشنواره، فیلم ایرانی «باد و مه» به کارگردانی محمدعلی طالبی به روی پرده خواهد رفت.

این فیلم اقتباسی از کتاب «تابستان و غاز سفید» مژگان شیخی است و داستان کودکی را روایت می‌کند که در دوران جنگ ایران و عراق بر اثر بمباران مادر خود را از دست داده و خود نیز بر اثر این انفجار قدرت شنوایی و گفتاری خود را از دست داده است.

فیلم ۱۸ دقیقه‌ای «خانه فاطمه کجاست؟» که فریدون نجفی آن را ساخته دیگر فیلمی است که در بخش فیلم‌ کوتاه «نسل» به نمایش در می‌آید.

این فیلم داستان پسربچه‌ای از قوم بختیاری است که برای پخت آش نذری موسوم به «هفت‌فاطمه» بر طبق رسوم بختیاری به دنبال هفت زنی می‌گردد که نام‌شان فاطمه باشد تا مواد مورد نیاز برای پخت آش را در اختیارش قرار دهند.

علاوه بر این، انیمشین ۴ دقیقه‌ای «داستان‌های یک‌خطی ۶» نیز که ساخته بهزاد فرهت است، در بخش «نسل» جشنواره برلین به روی پرده خواهد رفت.

قرار است که خرس طلایی افتخاری شصت و یکمین جشنواره فیلم برلین برای یک عمر فعالیت هنری، به آرمین مولرشتال، بازیگر کهنه‌کار آلمانی، تعلق بگیرد که بازی در فیلم‌هایی نظیر «تلألو»، «قول‌های شرقی» و «فرشتگان و شیاطین» را در کارنامه خود دارد.

جشنواره فیلم برلین در تاریخ اول اسفند‌ماه با اکران فیلم برنده خرس طلایی این جشنواره به فعالیت ۱۰ روزه خود پایان خواهد داد.

۲۲ بهمن و نمایش «آفساید» جعفر پناهی

سازمان‌دهندگان جشنواره فیلم برلین که پیشتر جعفر پناهی را به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه برگزیده بودند، در اعتراض به محکومیت آقای پناهی و عدم امکان حضور وی در این جشنواره تصمیم گرفته‌اند تا علاوه بر اختصاص دادن یک صندلی خالی برای او در هر بخش از جشنواره فیلم برلین، یکی از فیلم‌های وی را به نمایش بگذارند.

به نوشته وب‌سایت رسمی این جشنواره،‌ در تاریخ ۲۲ بهمن و همزمان با سالگرد انقلاب ایران، فیلم «آفساید» جعفر پناهی در بخش ویژه مسابقه به روی پرده خواهد رفت.

این فیلم در سال ۲۰۰۶ برنده خرس نقره‌ای برلین شده است.

همچنین قرار است که فیلم «طلای سرخ» آقای پناهی در بخش تریبون، فیلم «باز کردن گره» در بخش فیلم‌های کوتاه، «بادکنک سفید» در بخش نسل و «دایره» پناهی در قسمت پانوراما به نمایش در بیاید.

هر کدام از این فیلم‌ها از سوی یک کارگردان یا بازیگر ایرانی از جمله رفیع پیتز و یاسمین طباطبایی معرفی خواهد شد.

دیتِر کوسلیک، مدیر جشنواره برلین، پیشتر گفته بود: «ما از جعفر پناهی دعوت کرده بودیم تا به عنوان داور بین‌المللی سال ۲۰۱۱ در این جشنواره شرکت کند. اما پس از این دعوت و در دسامبر ۲۰۱۰، آقای پناهی به شش سال زندان و ۲۰ سال ممنوعیت از فیلمسازی محکوم شد. ما از هر فرصتی برای اعتراض به حکم شدید وی استفاده خواهیم کرد.»

جشنواره فیلم برلین همچنین اعلام کرده است که جای جعفر پناهی در این جشنواره به عنوان داور بخش مسابقه همچنان محفوظ خواهد ماند.

«سینمای سانسور» در حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول‌اف

برلیناله همچنین اعلام کرده است که تصمیم دارد در حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول‌اف میزگردی با عنوان «سینمای سانسور» را به محدودیت آزادی بیان در ایران اختصاص بدهد.

در این میز‌گرد رفیع پیتز، کارگردان ایرانی که با فیلم شکارچی در فستیوال برلین سال ۲۰۱۰ شرکت کرده بود، حضور خواهد داشت.

علی صمدی احدی، کارگردان فیلم «موج سبز»، و سپیده فارسی که ساخت فیلم «تهران بدون مجوز» را در کارنامه خود دارد نیز در این میزگرد حضور خواهند داشت.

علاوه بر این مهرانگیز کار، نویسنده و فعال سیاسی، نیز در «سینمای سانسور» برلیناله شرکت خواهد کرد.

میزگرد «سینمای سانسور» در تاریخ ۲۸ بهمن و ساعت ۲ بعدازظهر به وقت محلی برگزار خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.