۱۳۸۹ بهمن ۲۲, جمعه

كلاسيك‌هاي فراموش‌نشدني


كلاسيك‌هاي فراموش‌نشدني



ايتاليا- آلمان
يك‌چهارم نهايي جام‌جهاني 1970: ديداري كه تا دقيقه 90 تنها يك گل داشت به يكي از پرگل‌ترين ديدارهاي تاريخ جام‌جهاني تبديل شد. بونين سنيا در دقيقه 8 براي ايتاليا گلزني كرد و اين تك‌گل تا دقيقه 90 پابرجا بود. شنه لينگر در آخرين دقيقه بازي گل تساوي را به ثمر رساند تا بازي به وقت‌هاي اضافه كشيده شود. در 30 دقيقه وقت‌هاي اضافه دو تيم پنج‌بار ديگر به گل رسيدند. مولر در دقيقه 94 آلمان را پيش انداخت اما 4 دقيقه بعد بورگنيچ بار ديگر بازي را به تساوي كشاند. ريوا در دقيقه 104 براي ايتاليا گلزني كرد اما مولر شش دقيقه بعد اين گل را نيز جبران كرد. در دقيقه 111 ريوزا يك بار ديگر ايتاليا را پيش انداخت، گلي كه ديگر جبران نشد تا آتزوري‌ها راهي نيمه‌نهايي شوند. لانازيوناله به فينال رسيد اما مغلوب برزيل رويارويي 1970 شد.
فينال جام جهاني 1982: ورزشگاه سانتياگوبرنابئوي مادريد ميزبان فينال جام‌جهاني در 11 جولاي 1982 بود. نيمه اول با تساوي بدون گل به پايان رسيد در حالي كه آنتونيو كابريني ضربه پنالتي آتزوري را به بيرون زد. اما نيمه دوم داستان متفاوتي داشت. شاگردان انزو بيرزوت كاملا بر بازي مسلط بودند تا اينكه پائولو روسي ارسال كلوديو جنتيله را به گل اول ايتاليا تبديل كرد. گل دوم را ماركو تاردلي وارد دروازه توني شوماخر كرد و آن خوشحالي به يادماندني را به نمايش گذاشت. روي يك ضدحمله سريع از برونو كونتي، الساندرو آلتوبلي حساب كار را 3- صفر كرد تا ساندرو پروتيني، رييس‌جمهور ايتاليا، رو به دوربين‌هاي تلويزيوني ژست فاتحانه‌اي بگيرد. پل برايتنر در دقيقه 83 يكي از گل‌ها را جبران كرد اما اين گل نتوانست مانع از سومين قهرماني ايتاليا در جام جهاني شود.
نيمه نهايي جام جهاني 2006: بازي‌هاي خوب شاگردان كلينزمن شور و حال عجيبي در سراسر آلمان ايجاد كرده بود. ژرمن‌ها در يك چهارم نهايي با درخشش ينس لمن در ضربات پنالتي آرژانتين را از پيش‌رو برداشته و با اعتماد به نفس پاي به ديدار نيمه‌نهايي در وست‌فالن گذاشتند. از سوي ديگر مردان ليپي با كمي خوش‌شانسي خود را به جمع چهار تيم پاياني رساندند. دو تيم در طول 90 دقيقه نتوانستند دروازه هم را باز كنند تا بازي به وقت‌هاي اضافه كشيده شود. نيمه اول وقت‌هاي اضافه نيز بدون گل به پايان رسيد تا همه خود را براي ضربات پنالتي آماده كنند اما در نيمه دوم وقت‌هاي اضافه داستان ديگري رقم خورد. تنها 4 دقيقه به پايان بازي باقي مانده بود كه ضربه مواج فابيو گروسو دور از دستان لمن در گوشه دروازه آلمان جاي گرفت. بازيكنان آلماني براي جبران گل خورده بي‌محابا به دروازه بوفون حمله كردند اما اين ايتاليا بود كه روي يك ضدحمله سريع گل دوم را زد. چهره خندان دل پيرو، اشك هواداران آلماني را درآورد. وقتي سوت پايان بازي به صدا درآمد، اشك‌هاي بازيكنان آلماني نيز سرازير شد. چهره غم‌زده بالاك كه تلاش مي‌كرد اشك‌هايش را نگه دارد، يكي از تصاوير به يادماندني جام جهاني 2006 است.
برزيل فرانسه
يك‌چهارم نهايي جام جهاني 1986: اين ديدار را بسياري بهترين و به يادماندني‌ترين بازي تاريخ جام جهاني مي‌دانند. فرانسه با تيم رويايي‌اش كه پلاتيني،‌ ژان تيگانا، آلن ژيرس و مانوئل آموروس را در تركيب داشت در ورزشگاه گوادالاخاراي مكزيكو سيتي مقابل برزيلي قرار گرفت كه از ستاره‌هاي جام جهاني 1982 تنها سوكراتس، زيكو و جونيور را در اختيار داشت. در مقابل در تركيب سلسائو چهره‌هاي جديدي مانند آلمائو، كاره‌كا، برانكو و مولر ديده مي‌شدند. نيمه اول از آن برزيلي‌ها بود. با همكاري خوزه مار و مولر در سمت راست، توپ در نهايت در محوطه جريمه به كاره‌كا رسيد و او نيز بدون معطلي توپ را به سقف دروازه فرانسه كوبيد. در ادامه ضربه مولر به تير دروازه خروس‌ها خورد تا هيجان بازي همچنان حفظ شود. در دقيقه 41 برخلاف جريان بازي فرانسه به گل رسيد. ارسال روچيتو از سمت راست، با دفع ناقص كارلوس، دروازه‌بان برزيل همراه شد تا پلاتيني گل تساوي را به نام خود ثبت كند. نيمه دوم نيز با حملات برزيلي‌ها همراه بود. در دقيقه 72 پاس زيكو براي برانكو، او را با ژول باتس، دروازه‌بان فرانسه تك به تك كرد. باتس مرتكب پنالتي شد و زيكو كه تازه به ميدان آمده بود، پشت ضربه قرار گرفت. ستاره سلسائو توپ را به بيرون زد تا جذاب‌ترين بازي تاريخ جام جهاني در وقت‌هاي اضافه دنبال شود. بازي در نهايت به ضربات پنالتي كشيده شد.
سوكراتس، خوليو سزار و پلاتيني پنالتي‌هاي‌شان را خراب كردند تا فرانسه با پيروزي چهار بر سه راهي نيمه‌نهايي شود.
فينال جام‌جهاني 1998: فرانسوي‌ها براي اولين‌بار به فينال جام‌جهاني رسيده بودند و نمي‌خواستند اين فرصت استثنايي براي فتح جام را از دست بدهند. شانس نيز با آنها يار بود. رونالدو، ستاره سلسائو، پيش از بازي فينال دچار بيماري شد و حتي زاگالو، سرمربي برزيلي‌ها تصميم گرفت او را روي نيمكت بنشاند، اما فشار كمپاني نايك«پديده» را وارد تركيب اصلي برزيل كرد. در شبي كه مي‌توان آن را آغاز سقوط رونالدو توصيف كرد، اسطوره زيدان شكل گرفت. بازيكن الجزايري الاصل فرانسوي‌ها دو گل زد تا نه تنها فرانسه را قهرمان جهان كند، بلكه جايگاه مهاجران در ميان فرانسوي‌ها را نيز دگرگون كند. گل سوم خروس‌ها را امانوئل پتي وارد دروازه تافارل كرد تا فرانسه تا صبح نخوابد. لوران بلان، سرمربي فعلي فرانسه، آن ديدار را به دليل محروميت از دست داده بود تا فرانك لبوف به جاي او افتخار حضور در فينال جام‌جهاني را تجربه كند.
يك چهارم نهايي جام‌جهاني 2006: هشت سال بعد از فينال استاد دوفرانس، دو تيم در حالي مقابل هم قرار گرفتند كه پيش از آغاز جام شانس زيادي براي دو تيم براي رسيدن به فينال در نظر گرفته نمي‌شد. به‌ويژه فرانسه كه با ريموند دومنك اوضاع چندان مناسبي نداشت. آنها از گروه‌شان نيز به سختي صعود كرده بودند و اين مساله ترديدها را در مورد آنها افزايش داده بود،‌ اما پيروزي سه بر يك مقابل اسپانيا موجب شد تا خروس‌ها با اعتما‌د به نفس بيشتري مقابل برزيل قرار بگيرند. زيدان كه هشت سال قبل مقابل رونالدو تيمش را به پيروزي رسانده بود، اين بار رونالدينيو را پيش‌رو داشت.«روني» كه آن زمان در اوج بود، يك ماه قبل با بارسا قهرماني در چمپيونزليگ را جشن گرفته و به دنبال تكرار قهرماني جهان با برزيل بود اما اين بار نيز برتري با زيزو بود. نيمه اول با تساوي بدون گل به پايان رسيد و نيمه دوم نيز كم هيجان دنبال مي‌شد تا اينكه روي سانتر پيرس از سمت چپ، آنري از داخل محوطه شش قدم، توپ را به سقف دروازه ديدا كوبيد. برزيل حذف شد و فرانسه تا فينال پيش رفت اما ضربه سر زيدان به سينه ماتراتزي آرزوهاي خروس‌ها براي دومين قهرماني را به باد داد.
جام‌جهاني كوچك 1997: يك سال پيش از جام‌جهاني 1998، يك تورنمنت چهارجانبه با حضور برزيل، ايتاليا و انگليس به ميزباني فرانسه برگزار شد. اين رقابت‌ها در نهايت با قهرماني انگليس به پايان رسيد اما آنچه از اين رقابت‌ها در خاطره‌ها مانده، ضربه آزاد و فراموش‌ نشدني روبرتو كارلوس در ديدار فرانسه– برزيل بود. 21 دقيقه مانده به پايان بازي، سلسائو صاحب يك ضربه آزاد شد. كارلوس پشت ضربه قرار گرفت و ضربه‌اي زد كه تا سال‌ها در مورد چگونگي گل شدن آن بحث‌هاي زيادي انجام شد و حتي پاي فيزيكدانان نيز به اين بحث باز شد. خود كارلوس نيز بارها تلاش كرد تا اين گل را تكرار كند، اما فراموش كرد كه معجزه تنها يك بار رخ مي‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.