۱۳۸۹ بهمن ۲۴, یکشنبه

فیلم‌های سومین روز جشنواره فیلم برلین به همراه اصل نامه جعفر پناهی

فیلم‌های سومین روز جشنواره فیلم برلین



سومین روز جشنواره فیلم برلین با نمایش فیلم آلمانیا، ساخته یاسمین سامدرلی آغاز شد. از فیلم‌های دیگری که در سومین روز جشنواره فیلم برلین به نمایش گذاشته می‌شوند، می‌توان از آمادور، و «چهره»، از مهم‌ترین فیلم‌های اینگمار برگمن را نام برد.
به گزارش بخش فرهنگی رادیو زمانه، سومین روز جشنواره فیلم برلین (برلیناله ۲۰۱۱) با نمایش فیلم آلمانیا به کارگردانی کارگردان ترک، یاسمین سامدرلی آغاز شد. انتظار می‌رود این فیلم که یک کمدی درباره مشکلات اجتماعی مهاجران ترک در آلمان است، با اقبال تماشاگران مواجه شود.
 
در سال ۱۹۶۴ دولت آلمان از کارگران آلمان دعوت کرد برای بازسازی آلمان به این کشور مهاجرت کنند. آلمانیا، داستان کارگر مهاجری به نام حسن ایلماز، یک میلیون و یکمین کارگر ترک مهاجر به آلمان است. فیلم با پرسش «سنان»، نوه شش ساله ایلماز شروع می‌شود که از خودش می‌پرسد آیا او یک آلمانی یا یک ترک است. دختر عموی ۲۲ ساله او داستان پدربزرگ سنان را برای‌اش تعریف می‌کند که چگونه، سال‌ها قبل به آلمان مهاجرت کرد و با چه مشکلاتی مواجه بود.

یاسمین سامدرلی، کارگردان این فیلم از خاطرات دوران کودکی‌اش استفاده کرده و خواهر او، نسرین سامدرلی فیلم‌نامه این کمدی را نوشته است.

یاسمین ساندرلی در گفت‌و‌گو با سایت برلیناله ۲۰۱۱ می‌گوید: «متوجه شدم، وقتی خاطرات کودکی‌ام را تعریف می‌کنم، مردم خنده‌شان می‌گیرد. مثلاً وقتی می‌فهمند خواهرم که مسلمان است، عضو گروه کر کلیسا بوده، یا من تا کلاس دوم دبستان اسمم را جور دیگری می‌نوشتم که نفهمند ترک هستم، مردم می‌خنداند. برای همین هم من و خواهرم تصمیم گرفتیم از این خاطرات یک کمدی بسازیم.»

«آلمانیا» در بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین شرکت داده شده است. در بخش «چشم‌اندازی خاص» فیلم «آمادور» که یک درام اجتماعی درباره مرگ و زندگی و محصول اسپانیاست، به کارگردانی فرناندو لئون دآرانوئا به نمایش گذاشته شد.

در «آمادور» زنی به‌نام مارچلا که باردار است اما هیچ‌کس از بارداری او اطلاع ندارد، در طول یک تابستان از مردی زمینگیر و در حال مرگ به نام آمادور مراقبت و پرستاری می‌کند. در گفت‌و‌گوهایی که بین آن‌ها اتفاق می‌افتد، مارچلا متوجه اهمیت زندگی می‌شود و می‌آموزد که بارداری‌اش را تحمل کند و کودک‌اش را بپذیرد.

در بخش ویژه‌ای که برلیناله ۲۰۱۱ به اینگمار برگمن، کارگردان سر‌شناس سوئدی اختصاص داده است، فیلم «چهره‌« از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین فیلم‌های اینگمار برگمن به نمایش گذاشته می‌شود.


چهره‌ها که در سال ۱۹۵۸ نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، و جایزه ویزه هیأت داوران این جشنواره را از آن خود کرد، در واقع آمیزه‌ای است از یک فیلم کمدی با یک فیلم انتقادی و اجتماعی و یک فیلم عشقی. با این فیلم بود که برگمن به موضوع خدا پرداخت و جست‌و‌جوی خدا در آثار او پس از «چهره» آغاز شد. در این فیلم یک شعبده‌باز وارد شهر کوچک و دورافتاده‌ای در سوئد می‌شود و زندگی آرام و روزانه مردم شهر را آشفته می‌کند.

فیلم‌هایی از کارگردانان جوان و فیلم‌هایی از سینمای اسپانیا، چچن، فرانسه و بلژیک با موضوعات عاطفی و اجتماعی از دیگر فیلم‌هایی‌اند که در سومین روز جشنواره فیلم برلین در بخش‌های غیررقابتی و سینمای جوان به نمایش گذاشته می‌شوند.

جشنواره برلین شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ بهمن برابر با ۱۰ فوریه آغاز شد و صندلی خالی جعفر پناهی در جمع هیأت داوران به شکل نمادین و با قرار دادن نام او حفظ شد.

جشنواره فیلم برلین با وسترن «بی‌باک»، ساخته برادران کوهن گشایش یافت و ایزابل روسلینی نامه جعفر پناهی، کارگردان سر‌شناس ایرانی را خواند. پناهی در پیام‌اش به جشنواره فیلم برلین تأکید کرده بود که در این ٢٠ سال محرومیت از ساختن فیلم، با «خیال» خود آرزو‌هایش را خواهد ساخت.

سایت برلیناله ۲۰۱۱ اصل نامه جعفر پناهی را به فارسی منتشر کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.