۱۳۸۹ بهمن ۱۴, پنجشنبه

به بهانه زادروز «شکیرا» «روزنگاشت / افتخار به میراث عربی خود»

به بهانه زادروز «شکیرا»

«روزنگاشت / افتخار به میراث عربی خود»




دوم فوریه برابر با زادروز «شکیرا» خواننده «پاپ» و «پاپ راک» اهل کلمبیا است. زبان مادری شکیرا اسپانیایی است. اما به زبان‌های انگلیسی، عربی، ایتالیایی، پرتغالی و فرانسه هم آواز خوانده‌ است. اولین آلبوم او به زبان انگلیسی «سرویس لباسشویی » نام داشت، که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. شکیرا زاده سال 1977 است.

«شکیرا ایزابل مبارک ریپل» معروف به «شکیرا» در دوم فوریه سال 1977 در کلمبیا زاده شد. پدرش «ویلیام مبارک» یک آمریکایی لبنانی تبار است و مادرش «نیدیا ریپل» یک کلمبیایی است. شکیرا از همان دوران کودکی به موسیقی و سرودن شعر علاقه زیادی داشت به طوری که در هشت سالگی اولین شعر خود را سرود و در یازده سالگی به خوبی گیتار نواخت.
در سیزده سالگی برای انتشار آلبوم «جادو» که شامل ترانه‌هایی بود که او در سنین هشت تا سیزده سالگی سروده بود قراردادی با شرکت سونی امضا کرد. او پس از فارغ‌التحصیل شدن از دبیرستان تصمیم گرفت زندگی خود را وقف موسیقی کند به این ترتیب چندی بعد آلبوم دوم خود «خطر» را ضبط کرد.

و پس از این آلبوم «پاهای برهنه» را به بازار عرضه کرد. این آلبوم با فروش چهار میلیون کپی در هشت کشور جهان نام شکیرا را به عنوان یک خواننده و آهنگ‌ساز توانای «پاپ راک» بر سر زبان‌ها آورد، که  علاوه بر آن طنین عربی در میان کار پاپ او به چشم می‌آمد. حرکت او زمانی نتیجه داد که آلبوم بعدی او در سال 1998 با نام «دزد‌ها کجا هستند» موفقیت بزرگ‌تری نسبت به آلبوم قبلی برای خود کسب کرد.
زبان مادری شکیرا اسپانیایی است. اما به زبان‌های انگلیسی، عربی، ایتالیایی، پرتغالی و فرانسه هم آواز خوانده‌ است. اولین آلبوم شکیرا به زبان انگلیسی به نام «سرویس لباسشویی»  است که در سال ۲۰۰۱ به بازار آمد. در ابتدا او خود علاقه زیادی به خواندن به زبان انگلیسی نداشت اگر چه به اندازه کافی به این زبان تسلط داشت اما ترجیح می‌داد تا اسپانیایی بخواند.
شکیرا در جست و جوی موفقیت «امیلیو استفان» همسر «گلوریا» که یک فرد موفق در موسیقی بود به عنوان مدیر و تهیه کننده‌ی کارهایش انتخاب کرد. هم‌کاری او با امیلیو و گلوریا باعث شد که او را قانع کنند تا به زبان انگلیسی بخواند و از این رو او اولین ترانه خود را به زبان انگلیسی نوشت که این ترانه با نام «اعتراض» در همین آلبوم جای گرفت.
شکیرا به زودی شروع به نوشتن  آلبوم بعدی خود کرد و خیلی زود شصت آهنگ آماده کرده بود که بعضی به زبان انگلیسی و بعضی به زبان اسپانیایی بودند. از این میان بیست آهنگ برای دو آلبوم مختلف انتخاب شدند. که هر دو این آلبوم‌ها در سال 2005 منتشر شدند و هر دو جزو ده‌کار برتر بودند.
گفته شده که شکیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده است، به میراث عربی‌اش افتخار می‌کند و از نظراتی که برخی مردم درباره خاورمیانه دارند تاسف می‌خورد. او در مراسم اهدا «جوایز MTV» پس از دریافت جایزه‌اش به عنوان بهترین خواننده زن طی مصاحبه‌ای با تلویزیون پرتغال گفت: بسیاری از حرکات من به فرهنگ عرب تعلق دارد ومن به میراث عربی خود افتخار می‌کنم.

و اما در کنار حاشیه‌های که در زندگی هنرمندان است، در سال ۲۰۰۱ شایعه نامزدی او و پسر رییس جمهوری «آرژانتین» منتشر شد. هم‌چنین حضور «رافائل نادال» تنیس‌باز حرفه‌ای اسپانیایی در ویدیوکلیپ شکیرا به نام «جیپسی» در سال ۲۰۰۹ موجب شد تا نشریات عامه پسند خبر علاقه‌ی‌ بین این دو را منتشر کنند. خبری که گفته شده: «با تکذیب هر دو طرف مواجه شد.»
برای مراسم افتتاحیه بازی‌های جام جهانی 2010  شکیرا ترانه «واکا واکا» را که به نام «این بار نوبت آفریقاست» است را خواند. که باعث شد بسیاری از شهروندان این کشور از این که ترانه رسمی این بازی‌های مهم جهانی در آفریقا توسط یک خواننده غیرآفریقایی اجرا شده ابراز تاسف کنند. البته بسیاری دیگر نیز اهمیتی به این مسئله ندادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.