۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

مروری بر خواندنی ترین گفته های تاریخ جشنواره

مروری بر خواندنی ترین گفته های تاریخ جشنواره: عنوان «سیمرغ تماشاگران» کذب است

.در حالی که بالاخره حتی در نوار غزه هم صلح اعلام شد، اما خانم میلانی هنوز دست از سر آقایان برنداشته‌اند (مجری...



• در حالیکه بالاخره حتی در نوار غزه هم صلح اعلام شد، اما خانم میلانی هنوز دست از سر آقایان برنداشته‌اند (مجری جلسه پرسش و پاسخ «سوپراستار»)
• من می‌توانم شرط بندی کنم که توانایی ساخت یک فیلم موفق تجاری را که فروش میلیاردی داشته باشد، دارم. یک روز اگر سر
لجبازی بیفتم حتما این کار را خواهم کرد (عبدالرضا کاهانی کارگردان بیست در مصاحبه با ویژه نامه اعتماد)
• رقابت در کشور ما به طور کلی بیشتر جنبه هوویی دارد تا دوستانه. ما بیشتر از اینکه خودمان را رفیق هم حساب کنیم برای هم مثل هوو می‌مانیم، کلا هوو بازار است (علیرضا داوود‌نژاد در مصاحبه با بولتن جشنواره بیست و چهارم)
• بهترین عنوان برای سینمای معناگرا، «سینمای غیب» است. اما به این خاطر که برداشت غلط نشود، از این اسم پرهیز کردیم (محمد رضا حیدریان در مصاحبه با بولتن جشنواره بیست و سوم)

• شیوه صحبت کردن آقای طوسی همیشه به گونه ایست که من هیچ وقت نمی‌فهمم (رضا یزدانی در جلسه پرسش و پاسخ «طهران، تهران»)
• یک جایزه است و ۲۳ فیلم، نمی‌توان بگویم چند درصد احتمال دارد اما خیلی دوست دارم جایزه بگیرم (منوچهر هادی در مصاحبه با بولتن جشنواره بیست و هشتم)
• من دنبال جایزه نیستم، همین که فیلمم در کنار فیلم بزرگانی مثل حاتمی کیا یا ابراهیم فروزش و خیلی‌های دیگر است، کافی ست (احمد کاوری کارگردان «نفوذی»)
• در جامعه ما گفتگو در آخرین مرحله قرار دارد، اما من اعتقاد دارم در سینما اولین کار گفتگوست، پس علی رغم تردیدی که برای حضور در این نشست داشتم، به احترام شما (خبرنگاران) به اینجا امدم (محمدعلی باشه آهنگر در جلسه پرسش و پاسخ «بیداری رویا‌ها»)
• شروع «دل شکسته» مانند یک افسانه است، بسیجی‌ای هم که من در فیلم نشان دادم یک افسانه ست. البته چیزهای دیگری هم پشت پرده وجود دارد و نمی‌توانیم سینما را فقط با سینما بررسی کنیم (علی روئین تن در جلسه پرسش و پاسخ «دل شکسته»)
• با هنر نمی‌توان کشتی گرفت، نمی‌توان آن را مچاله یا پهن یا دراز کرد. فرهنگ یک امر خودجوش است (یادداشتی داریوش مهرجویی در ویژه نامه اعتماد ملی در روزهای پایانی جشنواره بیست و ششم)
• فیلمساز آسودگی خاطر ندارد، او باید بداند که چطور فیلم بسازد تا هم خودش را نقص نکند و هم تماشاگر را پس نزند (مانی حقیقی در مصاحبه با ویژه نامه‌ جشنواره بیست و ششم)
• امیدوارم معجزه‌ای ما را نجات دهد (حاتمی کیا درباره ابتذال در سینما در جلسه پرسش و پاسخ «ارتفاع پست»)
• به خاطر ضایعات، تولید را نکاهیم... هیچ بزرگی در سینما یافت نمی‌شود که شرایط امروز عالم را نشناسد (احمد مسجد جامعی در مصاحبه با بولتن جشنواره بیستم فجر)
• جشنواره یک سیمرغ به من بدهکار است (علی ژکان در مصاحبه با بولتن جشنواره بیستم)
• حرف‌های منتقدان اهمیتی ندارد (محمد رضا اصلانی در روزهای نمایش «آتش سبز» در جشنواره)
• اصغر فرهادی و مانی حقیقی مثل دو نیمکره چپ و راست مغز من هستند (ترانه علیدوستی در گفنگویی به بهانه نمایش «کنعان» در جشنواره)
• ریتم فیلم‌هایم کند است چون ریتم خودم هم کند است (سیامک شایقی در جلسه پرسش و پاسخ «خواب زمستانی»)
• عنوان «سیمرغ تماشاگران» کذب است (علی معلم سخنگوی وقت خانه سینما در سال ۸۶)
• اگر در راس سینما و تلویزیون هماهنگی وجود داشته باشد ما شاهد آرامش خواهیم بود و چون این اتفاق نمی‌افتد دیگر آرامش نخواهیم داشت. چیزی شبیه پدیده‌های چند سال اخیر می‌شود (محمد علی عسگرپور دبیر جشنواره بیستم فجر)
• «عزیزم» ‌های فیلم زیاد نیست، انقدر سریالی به فیلم نگاه نکنید. از بس در فیلم‌های جنگی همه به هم گفته‌اند خواهر! برادر! فکر کردم دیگر بس است (رسول ملاقلی‌پور در جلسه پرسش و پاسخ «مزرعه پدری»)
• یا در می‌آمد یا در نمی‌آمد، در نیامد (امیر قادری درباره «گاو خونی»)
• در این فیلم رویا وجود ندارد و همه چیز واقعی ست، من معتقدم اگر کسی حرف مهمی دارد، حرفش را بزند. استفاده از تمثیل در کار‌ها بیننده را دچار معضل می‌کند (ناصر تقوایی در جلسه پرسش و پاسخ «کاغذ بی‌خط»)
• من آدم مذهبی هستم، اما همیشه از اینکه رابطه‌ام با خدا را به نمایش بگذارم امتناع کرده‌ام... من به قناری که نگاه می‌کنم، خدا را می‌بینم، موتسارت که گوش می‌دهم، خدا را می‌بینم، حتی وقتی نوه شش ماهه‌ام را در آغوش می‌گیرم خدا را حس می‌کنم (بهمن فرمان آرا در جلسه پرسش و پاسخ «خانه‌ای روی آب»)
• بیایید با هم برویم، در جامعه قدم بزنیم و ببینیم که اوضاع دانشگاه خیلی بد‌تر از آن چیزی ست که من در فیلم نشان دادم (فریدون جیرانی در جلسه پرسش و پاسخ «شام آخر»)
• دوست ندارم به فیلمم بگویند نجات سرباز رایان (رسول ملاقلی‌پور در جلسه پرسش و پاسخ «مزرعه پدری»)
• این سرنوشت نسل ماست که هزینه‌هایی در زمان جنگ پرداخته و حالا متهم به جنایت است (احمد رضا درویش در جلسه پرسش و پاسخ «دوئل»)
• برای کیمیایی سوت می‌زنم (رسول ملاقلی‌پور)
• در کشور ما چند نفری را به سختی می‌توان ملاقات کرد، یکی کمال خرازی وزیر خارجه است و دیگری عباس کیارستمی (علیرضا خمسه در اختتامیه بیست و دومین جشنواره فیلم فجر)
• مثل اینکه قسمت است فیلم‌هایی که من تهیه می‌کنم فقط از طرف مردم جایزه بگیرند، بنابراین خودتان را تشویق کنید (منوچهر محمدی بعد از دریافت جایزه فیلم برگزیده تماشاگران «مارمولک»)
• در تمام بیست فیلمی که توی این چهارده سال کار کرده‌ام، در هیچ کدام به اندازه بازی در «باج خور» لذت نبرده‌ام (نیکی کریمی در جلسه پرسش و پاسخ «باج خور»)
• منتقد چاقوکش هم داریم، صد در صد (امیرپوریا در مصاحبه با ویژه نامه جشنواره روزنامه همشهری)
• فیلم «دست‌های آلوده» من، راه فیلم‌های گنگستری را در سینمای ایران باز کرد (سیروس الوند در نشست پرسش و پاسخ «برگ برنده»)
• کیمیایی سرتق‌تر از این حرفاست که نزدیک‌ترین فرد زندگیش هم بتواند در فیلم‌هایش تاثبر بگذارد، چه برسد به منتقدینی مثل من (جواد طوسی در مصاحبه با ویژه نامه جشنواره روزنامه همشهری)
• ما سینماگران گاهی چیزهایی می‌بینیم که می‌توانند برای همه مفید باشند، اگر دیده نشویم و یا تحقیر شویم، ‌‌‌ همان تحقیرمان را نشان می‌دهیم، حتی اگر متوجه آن نباشیم (حاتمی کیا در اختتامیه جشنواره بیست و هشتم)
• قصه گویی را از پدر بزرگم یاد گرفتم (اصغر فرهادی در مصاحبه با ویزه نامه همشهری در جشنواره بیست و چهارم)
• اگر پدرم آهنگر بود، آهنگر می‌شدم. اگر سیاستمدار بود، آقازاده می‌شدم، حالا هم که فیلمساز است ما هم کارگری‌اش را می‌کنیم (رضا داوود‌نژاد در نشست مطبوعاتی فیلم هوو)
• اگر مرحوم بورخس فیلمم را می‌دید، خیلی عصبانی نمی‌شد. اگرچه بورخس در بیشتر ایام عمرش کور بود و نمی‌توانست چیزی ببیند (سعید ابراهیمی فرد در جلسه پرسش و پاسخ «مواجهه»)
• این را محکم می‌گویم، شما هم درشت بنویس که شدیدا مخالف این هستم که سینمای ما بخواهد تابع سیاست‌های مقطعی دولت‌ها در ادوار مختلف باشد (صفار هرندی در مصاحبه با بولتن جشنواره بیست و چهارم)
• واقعا فیلم باید در بخش مهمان می‌بود؟ یعنی شما این را پذیرفته‌اید و درباره‌اش سوالی ندارید؟ (شادمهر راستین خطاب به خبرنگاران در جلسه پرسش و پاسخ «آفساید»)
• من هیچ پیامی در هیچ فیلمی برای هیچ کس ندارم، فقط دوست دارم قصه تعریف کنم (مانی حقیقی در جلسه پرسش و پاسخ «کارگران مشغول کارند»)
• می‌خواهم یک ده گانه بسازم (خسرو معصومی در جلسه پرسش و پاسخ «جایی در دوردست»)
• از حافظ و مولانا الهام می‌گیرم نه برسون و آنتونیونی (جعفری جوزانی در مصاحبه با بولتن جشنواره بیست و ششم به مناسبت بزرگداشت وی)
• برای ساخت فیلم جنگی نباید اجازه گرفت (حاتمی کیا در جلسه پرسش و پاسخ «به نام پدر»)
• به پول احتیاج داشتیم و به فردین هم از بچگی علاقه داشتم... پس فیلمنامه را نوشتیم و فیلم را ساختم (کیومرث‌پور احمد در جلسه پرسش و پاسخ «گل یخ»)
• هفت دلاور متخصص و فیلسوف جایزه را به من دادند (ناصر چشم آذر در اختتامیه بیستمین جشنواره)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.