۱۳۸۹ بهمن ۱۴, پنجشنبه

تحلیل از نامزد‌های اسکار 2011: چه کسانی از قلم افتادند؟ چه کسانی شانس بیشتری دارند؟

تحلیل از نامزد‌های اسکار 2011: چه کسانی از قلم افتادند؟ چه کسانی شانس بیشتری دارند؟

آریان گلصورت


بررسی نامزد‌های اسکار 2011 در رشته‌های بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگری نقش اصلی و مکمل و بهترین فیلم‌نامه‌های اقتباسی و غیر اقتباسی.

بهترین فیلم:
امسال دومین سالی است که آکادمی اسکار 10 فیلم را در بخش بهترین فیلم کاندید دریافت جایزه می‌کند و به همین دلیل تنوع فیلم‌های حاضر در این بخش نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و این می‌تواند به جذاب‌تر شدن این مراسم کمک کند. در بین نامزد‌های این بخش بیش از هر چیز حضور فیلم مستقل استخوان زمستان است که خودنمایی می‌کند، و گرنه پیش‌بینی سایر نامزدها کار چندان دشواری نبود. البته حضور فیلم شهامت به کارگردانی برادران کوئن، که کاملا توسط گلدن گلوب نادیده گرفته شده بود، می‌تواند یک غافلگیری نسبی به حساب بیاید. شاید خیلی‌ها انتظار نداشتند فیلم کوئن‌ها این چنین مورد توجه آکادمی قرار بگیرد و علاوه بر رشته بهترین فیلم در 9 رشته دیگر هم کاندید جایزه اسکار شود. کوئن‌ها سال پیش هم با فیلم یک مرد جدی در بین نامز‌های بهترین فیلم حاضر بودند. از طرفی حضور یک فیلم وسترن در بین نامزد‌های این رشته می‌تواند به جذابیت‌های این بخش اضافه کند. نادیده گرفتن فیلم‌های چون جزیره شاتر (مارتین اسکورسیزی) و نویسنده پشت پرده (رومن پولانسکی) که هر دو از آثار شاخص و تحسین شده سال 2010 بودند نیز از نکات برجسته این بخش است. این اتفاق در حالی رخ داد که در بین نامزدها فیلم‌هایی چون حال بچه‌ها خوب است، 127 ساعت و مبارز وجود دارند، فیلم‌هایی که با هر متر و معیاری نسبت به فیلم‌های دو استاد بزرگ سینما، اسکورسیزی و پولانسکی، در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرند. امسال هم پیکسار یک نماینده در بین 10 نامزد بخش بهترین فیلم دارد، داستان اسباب بازی‌های 3 آن‌قدر انیمیشن موفق و تحسین شده‌ای بود که اعضای آکادمی نتوانند از حضورش در بین نامزد‌های بهترین فیلم چشم بپوشند. سال پیش هم انیمیشن بالا که آن هم محصول پیکسار بود توانسته بود در بین نامزد‌های بهترین فیلم قرار بگیرد. در بین این ده فیلم به نظر می‌رسد شبکه اجتماعی، تلقین، سخنرانی پادشاه و قوی سیاه بیش از بقیه نامزد‌ها شانس پیروزی داشته باشند، هر چند رقابت اصلی بین دو فیلم شبکه اجتماعی و سخنرانی پادشاه خواهد بود. باید منتظر ماند و دید که آیا شبکه اجتماعی می‌تواند درخشش خیره‌کننده‌اش در فصل جوایز را با اسکار بهترین فیلم کامل کند یا اسکار قرار است مثل دو سال پیش جایزه اصلی‌اش را به فیلمی انگلیسی بدهد.
کارگردانی:
بزرگترین غافلگیری نامزد‌های اسکار امسال را می‌توان کاندید نشدن کریستوفر نولان در بخش بهترین کارگردانی دانست. شاید حتی بسیاری از مخالفان فیلم تلقین هم گمان نمی‌کردند نام نولان در بین 5 کاندید بهترین کارگردانی حضور نداشته باشد، هر چه باشد دستاورد نولان به عنوان کارگردان در فیلم تلقین حداقل از عملکرد دیوید او راسل در فیلم مبارز شایسته‌تر به نظر می‌رسد. در این بخش هم نمی‌توان از نبودن نام‌هایی چون مارتین اسکورسیزی، رومن پولانسکی و حتی کلینت ایستوود برای فیلم آخرت به سادگی گذشت.حضور نام‌های چون دارن آرونوفسکی و تام هوپر در بین نامزد‌ها کاملا قابل پیش‌بینی بود و برادران کوئن هم که در اسکار 2008 با فیلم جایی برای پیر مرد‌ها نیست کاندید اسکار شده بودند، با شایستگی در بین نامزد‌ها حضور دارند. در بین نامزد‌های این بخش شانس دیوید فینچر از باقی رقبایش بسیار بیشتر است، باید دید فینچر بالاخره می‌تواند به جایزه‌ای که از مدت‌ها پیش شایستگی دریافتش را دارد دست پیدا کند یا خیر. شاید اسکار بتواند با دادن این جایزه به فینچر نادیده گرفتن کارگردانی درخشان او در فیلم مورد عجیب بنجامین باتن را تا حدودی جبران کند.
بازیگران نقش اصلی:
امسال اعلام نامزد‌های اسکار بازیگری با غافلگیری‌های فراوانی همراه بود. در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد، نامزد شدن خاویر باردم و جف بریجز از نکات قابل توجه بود. قابل توجه نه به دلیل عدم شایستکی آن‌ها، بلکه به دلیل عدم حضور پررنگ آن‌ها در بین نامز‌دها و برندگان جوایز آخر سال. خاویر باردم که برای بازی در فیلم بیوتیفول (آلخاندرو گونزالس اینارتو) برنده جایزه بهترین بازیگر از جشنواره فیلم کن شده بود در حالی در بین نامزدها قرار گرفته که در 3 سال پیش برای بازی در فیلم جایی برای پیرمر‌ها نیست توانسته بود اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را بدست آورد. از طرفی جف بریجز هم برای دومین سال پیاپی است که در بین نامزد‌های این بخش قرار می‌گیرد، او سال پیش این جایزه را برای بازی در فیلم دل شوریده بدست آورد. قرار گرفتن نام جسی آیزنبرگ، جیمز فرانکو و کالین فرث در بین نامزد‌ها از قبل قابل پیش‌بینی بود. فرث بیشترین شانس را در این رشته دارد، او امسال اکثر جوایز مهم بازیگری را برای بازی در فیلم سخنرانی پادشاه بدست آورده است. اما این همه ماجرا نیست، عدم حضور مارک والبرگ در بین نامزد‌ها و نادیده گرفتن بازی افرادی چون رابرت دووال در فیلم Get Low، سم راکول در فیلم ماه و رایان گاسلینگ در فیلم ولنتاین غمگین از نکات قابل توجه این بخش بود. در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن هم غافلگیری کم نبود. حضور نیکول کیدمن و میشل ویلیامز و به ویژه جنیفر لاورنس از نکات جالب این بخش بود. از طرفی کسی از نامزد شدن ناتالی پورتمن و آنت بنینگ تعجب نکرد. از جولین مور هم که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند در بین نامزد‌ها حضور داشته باشند در این بخش خبری نبود. شانس ناتالی پورتمن برای بازی در فیلم قوی سیاه از دیگر نامزدها بسیار بیشتر است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد پورتمن می‌تواند اولین اسکارش را بدست بیاورد.
بازیگران نقش مکمل:
حضور جان هاوکس در بین نامزد‌های مکمل مرد خیلی‌ها را غافلگیر کرد. از طرفی نبودن اندرو گارفیلد هم یکی از نکات قابل توجه بود، انتظار می‌رفت گارفیلد برای بازی در فیلم شبکه اجتماعی در بین نامزد‌ها قرار بگیرد. جرمی رنر هم برای دومین سال پیاپی کاندید اسکار شد، سال پیش در نقش اصلی و برای فیلم هرت لاکر و امسال برای فیلم تاون. کریستین بیل و جفری راش همان‌طور که انتظار می‌رفت در بین نامزد‌ها حضور دارند. از طرفی مارک روفالو هم برای بازی دیدنی‌اش در فیلم حال بچه‌ها خوب است نامزد دریافت جایزه شده است. خیلی‌ها گمان می‌کردند آکادمی به بازی مایکل داگلاس در فیلم وال استریت: پول هیچ وقت نمی‌خوابد هم توجه نشان دهد، اتفاقی که البته رخ نداد. در این رشته اکثر پیش‌بینی‌ها کریستین بیل را شانس اول دریافت جایزه می‌دانند. 3 سال پیاپی بود که در این رشته شاهد حضور یک نقش آفرینی ماندگار بودیم، خاویر باردم در نقش چیگور در فیلم جایی برای پیرمردها نیست، هیث لجر برای بازی در نقش جوکر و کریستوفر والتز برای بازی در نقش کلنل هانس لاندا در فیلم اراذل بی‌آبرو، اما امسال خبری از چنین بازی‌های خیره کننده در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد نیست. در قسمت بازیگر مکمل زن هم حضور جکی ویور برای فیلم قلمرو حیوانات، هلی استینفلد برای شهامت و عدم حضور میلا کونیس برای قوی سیاه از نکات قابل توجه بودند. همانطور که انتظار می‌رفت، ملیسیا لئو و ایمی آدامز برای فیلم مبارز و هلنا بونهم کارتر برای سخنرانی پادشاه در بین نامزد‌ها هستند. پیش بینی برنده در این رشته چندان هم ساده نیست. ملیسیا لئو کمی بیشتر از دیگران شانس دارد اما انتخاب هلی استینفلد 14 ساله می‌توان از شگفتی‌های جوایز امسال باشد، انتخابی که اصلا دور از ذهن نیست.
بهترین فیلم‌نامه:
در قسمت بهترین فیلم‌نامه شاهد غافلگیری خاصی نبودیم. شاید تنها انتخاب مایک لی برای فیلم سالی دیگر و در رشته بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی کمی دور از انتظار بود. فیلم‌نامه‌های داستان اسباب بازی‌های 3، 127 ساعت و شهامت هم که کمتر در جوایز دیگر مورد استقبال قرار گرفتند در بین نازد‌ها هستند. شاید در بخش فیلم‌نامه اقتباسی رقابت به اندازه بخش فیلم‌نامه غیر اقتباسی داغ نباشد. آلن سورکین در رشته فیلم‌نامه اقتباسی و برای فیلم شبکه اجتماعی نسبت به رقبای دیگرش شانس بیشتری دارد اما در بخش دیگر این کریستوفر نولان برای تلقین و دیوید سیدلر برای سخنرانی پادشاه هستند که از شانس‌های اصلی کسب جایزه به حساب میایند. شاید اگر آکادمی نولان را کاندید کارگردانی می‌کرد الان با خیال راحت‌تری شانس برنده شدن او را در این بخش بیشتر از رقیب دیگرش تخمین می‌زدیم. اما حالا و بعد از نادیده گرفتن نولان توسط آکادمی اصلا بعید نیست او را حتی در این بخش هم مورد توجه قرار ندهند و از کنار فیلم‌نامه درخشانش به سادگی بگذرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.