۱۳۸۹ بهمن ۲۴, یکشنبه

یوونتوس 1 – اینتر صفر به همراه دو مطلب درباره یوونتوس-اینتر دربی ایتالیا

یوونتوس 1 – اینتر صفر: برد بینکونری با گل ماتری

دربی ایتالیا با گل الساندرو ماتری به سود یووه به پایان رسید.

Alessandro Matri (J), Luca Toni (J) - Juventu-Inter - Serie A (Getty Images)

یوونتوس با برد یک بر صفر مقابل اینتر فاتح دربی ایتالیا شد.
تنها گل دیدار را الساندرو ماتری در دقیقه 30 زد. ابتدا میلوش کراسیچ از سمت راست نفوذ کرد و سپس پاس رو به عقب او را فردریک سورنسن، مدافع جوان یوونتوس روی دروازه ارسال کرد که با ضربه سر دقیق و زیبای ماتری وارد دروازه ژولیو سزار شد.
یوونتوس با این برد به رده ششم جدول رسید و به امیدهای اینتر برای رسیدن به میلان صدرنشین آسیبی جدی وارد کرد. یووه با 41 امتیاز ششم است و اینتر با 44 امتیاز و یک بازی کمتر، چهارم.



 چرا دیدار یوونتوس – اینتر دربی ایتالیا نامیده شد؟/ خوشه های خشم

جرقه های دشمنی این دو باشگاه به حدود نیم قرن قبل برمی گردد. فصل 61-1960 بود و تیم های یوونتوس، اینتر و میلان رقابت سخت و فشرده ای برای قهرمانی در سری آ داشتند. این سه شانه به شانه هم پیش آمده بودند تا اینکه دیدار حساس یوونتوس- اینتر در روز 16 آوریل فرا رسید

اینتر و یوونتوس، نرآتزوری و بیانکونری، بنه آماتا و بانوی پیر. این دو باشگاه بزرگ تاریخ فوتبال ایتالیا هستند و رقابت و دشمنی آنها، اهمیت دربی های میلان و تورین را در سایه قرار داده است. در سال 1967 جیانی بره را ، روزنامه نگار معروف ایتالیایی این دیدار را دربی ایتالیا نامید؛ عنوانی که اساسا معنای دربی را به چالش کشید اما شاید بهترین عنوان برای رویارویی دو تیم از بهترین های اروپا بود که قهرمانی ها و جام های زیادی را در ویترین افتخارات شان داشتند.
اما با گذشت زمان شرایط تغییرات زیادی کرد. میلانی ها با پیشی گرفتن از اینتر در تعداد قهرمانی ها به تیم اول شهر میلان تبدیل شدند و شکوه یوونتوس نیز با رسوایی کالچوپولی و سقوط به سری b خدشه دار شد.
جرقه های دشمنی این دو باشگاه به حدود نیم قرن قبل برمی گردد. فصل 61-1960 بود و تیم های یوونتوس، اینتر و میلان رقابت سخت و فشرده ای برای قهرمانی در سری آ داشتند. این سه شانه به شانه هم پیش آمده بودند تا اینکه دیدار حساس یوونتوس- اینتر در روز 16 آوریل فرا رسید. نبردی که می توانست سرنوشت قهرمانی را رقم بزند اما ورود تعدادی از تماشاگران به داخل زمین موجب قطع شدن بازی شد.
کمیته انظباطی فدراسیون فوتبال ایتالیا ابتدا نتیجه دیدار را 2-0 به سود اینتر اعلام کرد اما یک هفته مانده به پایان رقابت ها، حکم به برگزاری بازی تکراری داده شد.
این در حالی بود که یوونتوسی ها با دو امتیاز برتری پای به بازی هفته پایانی می گذاشتند. اینتر در دیدار با کاتانیا به طور ناباورانه ای 2-0 شکست خورده بود و امیدهایش برای قهرمانی را کم رنگ می دید.
اما این حکم دیگر خیلی باورنکردنی بود. به این ترتیب یوونتوس می توانست دوازدهمین قهرمانی اش در رقابت های سری a را جشن بگیرد اما آنجلو موراتی، پدر ماسیمو موراتی، معتقد بود این حکم فدراسیون فوتبال ایتالیا به دلیل نفوذ امبرتو آنیلی صادر شده است.
به همین دلیل از سرمربی تیمش، هلینو هراه را خواست در دیدار تکراری که روز 10 جولای 1961 برگزار شد، دیداری که تاثیری در قهرمانی نداشت، تیم زیر 20 ساله های باشگاه را به زمین بفرستد.
یوونتوسی ها نیز به تیم جوان اینتررحم نکردند، 9-1 به پیروزی رسیدند تا بسیاری این روز را آغاز دشمنی دو باشگاه بدانند.
از آن پس رویارویی های دو تیم همواره با سروصدا و درگیری های زیادی همراه بوده که یکی از معروف ترین آنها در 26 آوریل 1998 رقم خورده است.
مردان جی جی سیمونی در دل آلپی به مصاف یوونتوس لیپی رفتند در حالی که اختلاف دو تیم تنها یک امتیاز بود. این بار بیانکونری به لطف گلزنی الکس دل پیرو به پیروزی رسید اما این باعث نشد تا اینتری ها به راحتی شکست را بپذیرند. تیم میلانی تیم حریف را متهم می کردند که در سراسر فصل 98-1997 از داوری سود برده است اما عدم اعلام پنالتی از سوی پیه رو چکارینی به دلیل ضربه مارک یولیانو به سینه رونالدو، خشم اینتری ها را بیش از پیش برانگیخت.
یک بار دیگر یوونتوس اسکودتو را فتح کرد و باز هم از سوی حریف متهم شد که جام را به کمک داوران به دست آورده است.
داستان چند سال اخیر دو تیم را نیز که همه می دانند. کالچوپولی و تهمت هایی که دو باشگاه نثار هم کرده اند. دو قهرمانی ای که از یوونتوس گرفته شد و زلاتان و ویرایی که مستقیما از یوونتوس راهی اینتر شدند؛ قهرمانی های پی در پی برای اینتر و سقوط به سری b و حقارت برای یوونتوس. باید دید آیا دیدار امشب دو تیم فصل جدیدی در رقابت و دشمنی دو باشگاه خواهد بود یا خیر؟ 





اینتر-یووه، همه در انتظار درخشش اسنایدر

بيست و سوم فوريه، اينتر در ليگ قهرمانان به مصاف بايرن مونيخ مي شتابد و اينتر از چند هفته پيش دورخيزي جدي براي بازگشت به جمع مدعيان بالاي جدول ليگ ايتاليا آغاز کرده که بازي امشب مقابل يوونتوس در داربي ايتاليا به آن اهميت بيشتري مي بخشد. اين اولين باري است که اسنايدر در ورزشگاه المپيک تورين به ميدان مي رود.





اسنايدر کليدي ترين مهره بازي هجومي اينتر در فصل گذشته و يکي از اصلي ترين رازهاي پيروزيهاي باورنکردني نراتزوري به شمار مي رفت. او به محض اينکه به شرايط جسماني مناسب رسيد، چشم بسته با ديگر بازيکنان هماهنگ شد و مقابل رم نمايشي بي نظير ارائه داد.
شايد تنها کاري که باقي مانده، هماهنگي صد درصد با پاتزيني در خط حمله باشد. براي اينکه اسنايدر بيشتر به پاسکاري با اتوئو عادت کرده و اين موضوع هفته گذشته در بازي برابر رم هم مشاهده شد، ولي شايد با گذشت زمان اين موضوع هم به سادگي حل شود. حالا که همه چيز به گذشت زمان منوط شده، اسنايدر مي تواند روي ظهور چشمگير در ادامه رقابتهاي اين فصل حساب کند


براي اينکه استراحت در زمان کافي براي او معجزه کرده است .استراحت در فضايي دور از فشار و استرس معمول نياز داشت. اسنايدر براي اينکه دوباره متولد شود و به آرامشي نسبي دست يابد، اين دوره استراحت را بايد پشت سر مي گذاشت. پس از دوازده ماه فشرده و فصلي استثنايي با اينتر که قهرماني در سه جام را به همراه داشت و يک جام جهاني خاطره انگيز که تا پيش از گل اينيستا در لحظات پاياني شيرين ترين لحظات دوره ورزشي او را رقم زده بود و بعد از فراهم کردن مقدمات ازدواجش در تابستان، احساس خستگي زيادي مي کرد.


براي همين از ماه سپتامبر به بعد اسنايدر هيچ شباهتي به بازيکن فصل پيش اينتر نداشت. پاهاي او قدرت جنگندگي نداشتند و دوندگي هايش در زمين نامنظم و بي تداوم به نظر مي رسيدند. حتي مغز اسنايدر هم بعد از يک سال توأم با فشار و تنش، کارايي لازم را نداشت.
حتي اواسط ماه نوامبر در جريان ديدار اينتر و برشا، اسنايدر به حدي خسته بود که نتوانست در ديدار بعدي اينتر حاضر باشد. اما پس از اين ماجرا به طور جدي آسيب ديد و در نيمه نهايي جام باشگاه هاي جهان در 15 دسامبر با کشيدگي عضله مواجه شد و براي همين دو ماه به استراحت اجباري پرداخت. در اين دو ماه هافبک هلندي اينتر خودش را درمان و از همه مهمتر استراحت کرد و با همان خصوصيات قبلي به ميادين بازگشت.


او در يک هفته دو بازي کامل و يک بازي نصفه انجام داد و سه گل به ثمر رساند. اولين گل را روز سوم فوريه و بعد از اينکه در نيمه دوم وارد زمين شد وارد دروازه باري کرد و نتيجه بازي را به نفع اينتر تغيير داد. گل دوم را يکشنبه گذشته با يک ضربه استثنايي به رم تحميل کرد و 90 دقيقه تمام هافبکهاي جلوروسي را آزار داد.
گل سوم او هم شاهکاري بود که در بازي دوستانه هلند برابر اتريش با يک ضربه پاي راست تماشايي از پشت محوطه 18 قدم که زيباترين گل ديدارهاي دوستانه هفته گذشته انتخاب شد، به ثبت رساند. اسنايدر فصل قبل که اينتر در ماه هاي ابتدايي فصل جاري بيهوده در ميادين به دنبال او مي گشت، يک بار ديگر ظهور کرده است و حالا که بازيهاي مهم و سرنوشت ساز از راه مي رسند و در ماه هاي فوريه و مارس بايد زمينه را براي پيروزي هاي مهم آخر فصل مهيا کرد، اسنايدر در اوج آمادگي به سرمي برد.


بيست و سوم فوريه، اينتر در ليگ قهرمانان به مصاف بايرن مونيخ مي شتابد و اينتر از چند هفته پيش دورخيزي جدي براي بازگشت به جمع مدعيان بالاي جدول ليگ ايتاليا آغاز کرده که بازي امشب مقابل يوونتوس در داربي ايتاليا به آن اهميت بيشتري مي بخشد. اين اولين باري است که اسنايدر در ورزشگاه المپيک تورين به ميدان مي رود.
سال گذشته او در بازي دو تيم در زمين يووه به دليل مصدوميت غايب بود و به همين دليل براي رويارويي با بينکونري لحظه شماري مي کند: «حالم خوب است و به مرز 100 درصد آمادگي نزديک شده ام. مسلماً براي بازي با يووه آماده ام. اين ديدار خيلي براي ما مهم است براي اينکه با يک پيروزي ديگرفشار بيشتري به ميلان وارد مي کنيم واين هدف اصلي ماست.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.