۱۳۹۰ اردیبهشت ۲, جمعه

معدنچی‌ها و کارگرهای آنلاین

دیوید، مرد ۳۴ ساله‌ای است که در ساحل شرقی ایالات متحده زندگی می‌کند، او یک هوادار مشتاق بازی World of Warcraft است. نگرانی او این است که مشغله کاری زیادش، وقت کافی برای بازی در اختیارش نمی‌گذارد و نمی‌تواند در این بازی آنلاین پیش برود. او به جای اینکه شکست را قبول کند و شاهد پیش افتادن دوستانش باشد، با یک شرکت چینی که خدمات مربوط به بازی ارائه می‌کند، تماس می‌گیرد. این شرکت واحد پول الکترونیک این گیم را که طلای این بازی خوانده می‌شود، می‌فروشد. او از این طلای مجازی برای خرید شربت سحرآمیز و چیزهای دیگری که قدرتش را در بازی بیشتر می‌کند، استفاده می‌کند. طلای مجازی از یک کافی‌نت در یک شهر چینی استحصال می‌شود که در آن گیمرهای حرفه‌ای جوان، هر هفته ۶۰ ساعت از وقتشان را صرف World of Warcraft می‌کنند تا واحد پولی آنلاین را به چنگ آورند!

نشستن در کافی‌نت و بازی کردن، بسیار دلچسب‌تر و مسلما کم‌خطرتر از کار در معادل زغال‌سنگ چین است. بر طبق تحقیقی که به سفارش بانک جهانی انجام شده است، صدهزار شغل آنلاین از همین نوع در چین و هند وجود دارد.
کارهای آنلاین دیگری هم برای هر کسی که کامپیوتر، اتصال اینترنتی و وقت زیاد داشته باشد، وجود دارد، کارهایی مثل، طبقه‌بندی محصولات در کاتالوگ‌های فروشگاه‌های آنلاین، رونویسی کردن از دستنوشته‌ها، ثبت‌نام به عنوان هوادار کاذب یک برند در فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی.
مشاغلی مثل استخراج طلای مجازی برای فروختن به خارجی‌ها، تجارتی ۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۹ بوده است! در مقایسه، تجارت قهوه در کشورهای در حال توسعه، سالانه ۵٫۵ میلیارد دلار نصیب کشاورزان می‌کند.
کار آنلاین دیگری که رونق گرفته است، پیدا کردن صفحات کپی شده در سایت فروش آمازون است که بابت پیدا کردن هر صفحه چند سنت به کاربر داده می‌شود. این کار برای خودش کارگرها و کارفرماهایی پیدا کرده است! تقریبا حدود ۱۰۰ مرکز مبادله کارگر آنلاین به وجود آمده است، تعدادی زیادی از آنها در چین قرار دارند. البته به مانند کارگرهای متخصص و خبره در بعضی از کارهای معمولی، بعضی از کارهای آنلاین هم نیازمند کسب مهارت‌های خاص هستند. ولی بعضی کارها هم، ساده و ابتدایی هستند و نرم‌افزار انجام آنها توسط کارفرما تأمین می‌شود به این کارها ریزکار یا microwork گفته می‌شود.

آفریقا هم به تازگی به مناطقی می‌پیوندد که در آن مشاغل آنلاین پا می‌گیرند، این فرصت به واسطه نفود روزافزون گجت‌های با قابلیت اتصال به اینترنت در کشورهای آفریقایی، فراهم شده است. این مطلب، باعث افزایش تقاضای اینترنت موبایلی در آفریقا می‌شود و در یک چرخه، افزایش دسترسی به اینترنت موبایلی، باعث افزایش تماس مردم این کشورها با اقتصاد دیجیتال جهانی می‌شود.
منبع: اکونومیست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.