۱۳۹۰ فروردین ۱۸, پنجشنبه

کریستوف دام مردی برای تمام فصول

کریستوف دام مردی برای تمام فصول

کریستوف دام پس از هشت سال دوباره به بوندسلیگا بازگشته و سرمربیگری آینتراخت فرانکفورت را پذیرفت او می خواهد تمام تجربیات خود را برای ارتقای سطح کیفی فرانکفورت بکار گیرد. متن زیر برداشت آزادی از سایت بوندسلیگا به مناسبت ربع قرن فعالیت او در عرصه مربیگری و بازگشت دوباره وی پس از 8 سال دوری از بوندسلیگا است.

وبسایت رسمی کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران – سعید محمدخواه
25 سال از اولین پست مربیگری او می گذرد او برای اولین بار در باشگاه کلن سمت سرمربیگری را در سال 1986 پذیرفت. کریستوف دام بار دیگر به بوندسلیگا بازگشته تا با استفاده از تجربیات خود بتواند آینتراخت فرانکفورت را در بوندسلیگا حفظ کند.
او موفقیت های بسیاری را در تیم های مختلف بدست آورد در حال حاضر می گوید:" می خواهم تمامی تجربیات خود را بار دیگر به بوندسلیگا بیاورم." در اینجا مختصری از شرح حال کریستوف دام را مطالعه خواهیم کرد.

تولد در جمهوری دموکراتیک آلمان

او در ژیکائو و در سال 1953 متولد شده است. زمانی که او سه ساله بود پدر و مادرش به غرب آلمان مهاجرت کردند و پدرش به عنوان یک معدنچی توانست کاری برای خود پیدا کند و در شهر دویسبورگ مشغول به کار شد. سه سال بعد کریستوف بهمراه مادربزرگش به این منطقه آورده شد. پدر کریستوف در اثر یک سانحه در معدن از دنیا رفت.





  دوران فوتبالی
 کریستوف بیشتر وقت استراحت خود را با جوانان دویسبورگی صرف می کرد و به عنوان بازیکن در تیم های آماتور ویکتوریا، راهروت و هامبورن 07 در همان منطقه بازی کرده است. او سپس به باشگاه حرفه ای تر آینتراخت دویسبورگ پیوست و در سال 1975 در باشگاه کلن حضور یافت و در بازی های منطقه ای برای آنها بازی کرد و برای کسب عنوان قهرمانی آماتورهای آلمان در سال 1981 به آنها کمک کرد. او در همان سال و در سن 27 سالگی از دنیای بازیکنی خداحافظی نمود و کفش هایش را آویزان کرد.





روانشناسی

کریستوف دام در رشته علوم ورزشی دانشگاه ورزش کلن تحصیل کرده است و در سمینارهای مختلفی نیز حضور داشته است او مطالعات خود را در زمینه روانشناسی توسعه داد و اینجا بود که شخصیت و اراده او برای حفظ طولانی مدت خود در عرصه حرفه ای ریشه گرفت. او پایان نامه خود را تحت عنوان " اهمیت اقدامات آموزشی و روانشناسی برای یک مربی فوتبال" ارئه داد و بیشتر علاقه او تا امروز ارائه یک بازی مدرن و تاکتیک های جدید است.





اسکناس و شیشه های شکسته
رفتارها و انگیزش های بازیکنان از سوی او همواره برای همکارانش جالب توجه بوده است او در فصل 89-1988 در یکی از دیدار های کلن 40000 مارک را در رختکن قرار داد و خطاب به بازیکنان گفت در صورتیکه در این فصل عنوان قهرمانی را بدست آورید این پاداش شما خواهد بود و در نهایت آنها فصل را با عنوان دومی به پایان رساندند. بعد ها هنگامی که او بهمراه لورکوزن نائب قهرمان شده بود برای نشان دادن قدرت ذهن بر ماده و کاستن از گناه خود روی یک توده از شیشه شکسته می دوید.







عناوین

کریستوف دام موفق شد تا 5 بار عنوان قهرمانی و 7 عنوان نائب قهرمانی را در ربع قرن فعالیت مربیگری خود کسب کند. او در بوندسلیگا فقط با اشتوتگارت موفق به کسب عنوان قهرمانی در سال 1992 شد در لورکوزن سه بار عنوان نائب قهرمانی را در سال های 1997، 1999 و 2000 بدست آورد. در سال 2000 یکی از نتایج تلخ و باورنکردنی اروپا رقم خورد و آن تعویض قهرمان و نائب قهرمان بوندسلیگا در روز آخر بازی ها بود که بایرن توانست آن این عنوان را در آن سال از آن خود کند.





خانه دوم
دام بخش عمده ای از زمان مربیگری خود را در ترکیه صرف کرد هشت سال تمام او در ترکیه و مربی تیمهای بشیکتاش و فنر باغچه آن کشور بود. او برای نخستین بار در سال 1995 با بشیکتاش قهرمان شد سپس به فنر باغچه بازگشت و در سال 2004 و 2005 عنوان قهرمانی را بدست آورد. دوستی و اشتیاق مردم ترکیه در بسیاری از استادیوم ها دام را تحت تاثیر قرار داده بود. در روزهای اول حضور او در فنرباغچه با او در باره هدایت تیم ملی ترکیه نیز صحبت شده بود پذیرفتن این سمت او را وادار می کرد که از تابعیت آلمانی خارج شود.






آقای آبی

نوع پوشش کریستوف دام در سال های آخر حضورش در بوندسلیگا همه را خیره کرده بود. او پس از پیروزی 2 بر 0 مقابل ولفسبورگ در فصل 01-2000 و هنگامی که او کت و شلوار و کراواتی آبی به تن داشت گفت:" این رنگ به من انرژی مثبت می دهد و همانطوری که شما دیدید امروز پیروز شدیم. بهرحال ادو لاتک نیز پلیور آبی رنگی داشت که می گفت برایش شانس می آورد." رینر کالموند رئیس وقت باشگاه لورکوزن در مورد نوع لباس پوشیدن او به شوخی می گفت:" من وقتی او را دیدم بسیار متعجب شدم او بسیار شبیه الویس پریسلی شده بود فقط کمی زرق و برق در لباس او کمتر بود."





وجدان پاک؟

در حالیکه هنوز سرمربی لورکوزن بود در سال 2000 با موافقت فدراسیون فوتبال آلمان برای سرمربیگری تیم ملی در سال 2001 قرارداد امضاء کرد در همان زمان شایعات زیادی در مورد او و استفاده از مواد مخدر منتشر شد. دام کاملا داوطلبانه حاضر شد در اکتبر 2000 از او تست بگیرند او در آن زمان در مورد تصمیم خود گفت:" من این کار را به این دلیل انجام دادم که وجدان کاملا پاکی دارم". آزمایش او مثبت اعلام شد و فدراسیون فوتبال آلمان قرارداد او را فسخ و مسئولان لورکوزن نیز او را اخراج کردند.





اخراج ها

هیچ کدام از مشاغلی که دام در بوندسلیگا داشت تا پایان قرارداد به طول نیانجامید در ژوئیه 1990 او باشگاه کلن را رها کرد بدون آنکه هیچ دلیل رسمی اعلام شود. در سال 1993 او در نیم فصل و تعطیلات زمستانی از باشگاه اشتوتگارت بیرون رفت و این سرنوشت در فصل 01-2000 در لورکوزن نیز برایش تکرار شد سپس او به استانبول رفت و تا پایان فصل 09-2008 در آنجا ماند. اکنون بار دیگر به بوندسلیگا بازگشته و اهداف بزرگی را دنبال می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.