فرگوسن می دانست که من چه ساعتی از خانه خارج می شوم و چه ساعتی به خانه برمی گردم. فکر می کردم که او یک راننده به دنبال من می فرستد یا آمار مرا از دربانهای رستورانهای شبانه می گیرد




رایان گیگز، بیش از بیست سال پیش فوتبالش را در منچستریونایتد شروع کرد و الان هم با آرامش تمام فوتبالش را با یونایتد دنبال می کند.او یکی از اسطوره های باشگاه است و با این تیم موفقیتهای فراوانی کسب کرده. روزنامه آ.اس در گفت و گویی اختصاصی با اسطوره ولزی به بررسی دوره های مختلف زندگی او در «اولدترافورد» پرداخته است:
کلیدی ترین لحظه کارنامه ورزشی ات را چه زمانی می دانی؟

شاید اولین فصل حضورم دریونایتد در فصل 2-1991، زمانی که لیدز به قهرمانی رقابتهای لیگ برتر رسید.پس خوشبختی بودم که به تازگی به تیم اصلی پیوسته بودم و معمولا در ترکیب تیم قرار می گرفتم.به همین خاطر،زمانی که نتوانستیم به اهدافمان برسیم ناامید شدم. در آن زمان بود که یادگرفتم که نباید چنین حسی داشته باشم و نمی خواستم که کسی چنین حسی داشته باشد.همین باعث شد که از اینکه بخشی از تیم هستم لذت ببرم و با قدرتی بیشتر از قبل به کارم ادامه دهم.همان موقع بود که تصمیم گرفتم تمام تلاشم را به کار بگیرم تاتیم در فصل بعد به قهرمانی برسد.

فکر می کنی درست است بگوئیم که آن نسل بازیکنان (گیگز، اسکولز، بکام و برادران نویل) از ترس، انگیزه می گرفتید؟ ترس از شکست؟ترس از مربی؟

راستش را بخواهید این ترس به تو انگیزه می دهد و تورابه جلو هل می دهد.خیلی ازفوتبالیستها می گویند که حس پیروزی عمر کوتاهی دارد، ولی وقتی جام قهرمانی را از دست می دهی، مثل همان فصل که لیدز قهرمان شد، حس ناکامی درتمام طول تابستان باما بود. نمی توانی از آن رها شوی؛ تلاش می کنی ولی نمی توانی. از تعطیلات خسته ای و حتی وقتی که در ساحل مشغول استراحت هستی، به این فکر می کنی که چه اتفاقاتی می توانست رخ دهد، یااینکه به عنوان یک بازیکن و یک تیم از چه نظرهایی باید بهتر شوی. از شکست و واکنش مربی می ترسی و زمانی که این حس را لمس کنی، دیگر نمی خواهی که این حس تکرار شود.

این درسها برای زندگی شخصی ات، بعد از دنیای فوتبال هم به درد خواهد خورد؟

نمی دانم که آیا این درس در زندگی به درد خواهد خورد یا نه ولی من از آن دسته افراد هستم که می خواهم درکاری که انجام می دهم بهترین باشم. اکثر فوتبالیستها همین طور هستد. برای دستیابی به آنچه که می خواهی باید یک سری کارها انجام دهی: باید کاملا آماده باشی، باید این عطش و عشق به قهرمانی را داشته باشی.چه فوتبالیست باشی و یا هرکار دیگری که انجام می دهی. من زمانی که فوتبال را کنار بگذارم هم همین طور فکر خواهم کرد.

چه زمانی حس می کنی که به پایان عمر ورزشی ات رسیده ای؟

من این موضوع را روز به روز بررسی می کنم. تا زمانی که از فوتبال لذت می برم و آماده ام و تا زمانی که مربی روی من حساب باز می کند،به فوتبال ادامه می دهم .درهر صورت همچنان عاشق باشگاهم و تیم فوتبالم باقی خواهم ماند.

در اسپانیا، خیلی ها مسی را با رونالدو، هم تیمی سابقت مقایسه می کنند. رونالدو الان یکی از مهره های کلیدی رئال است و وین رونی هم مدتی زیر ذره بین رئال بود. به نظر تو چه کسی بهترین است؟

این موضوعی است که ما در ماه های اخیر در رختکن درمورد آن صحبت کرده ایم. اولا، همه ما موافقیم که خیلی خوش شانسیم که در این دوره با این بازیکنان هم بازی هستیم و در دوره «سوپراستارها» فوتبال بازی می کنیم.این فوق العاده است.

در ده سال اخیر،بازیکنان بزرگی مثل زیدان، رونالدو و کاکا را داشته ایم که هر یک دوره ای خارق العاده داشته اند. ولی الان روی این سه بازیکن حساب می کنیم که هر یک می توانند دوره جدید و فوق العاده ای را رقم بزنند. اگر بخواهم یکی از این سه نفر را انتخاب کنم، با وجود فصل پر فراز و نشیبی که رونی داشت، او را انتخاب می کنم. چون از نزدیک او را می شناسم و کارهای خارق العاده او را دیده ام. اگر بتواند مثل فصل قبل باشد، تمام تیمهای دنیا او را می خواهند، او می تواند مهمترین کار ممکن را رقم بزند: تغییر دادن سرنوشت بازی

برترین ویژگی تک تک این بازیکنان را چه می دانی؟

حرفه ای گری کریس را. مسی، توانایی فوق العاده ای در فریب دادن بازیکنان حریف دارد. او چندان سریع به نظر نمی رسد ولی سریع ترین است. مسی به نظر قوی نمی آید ولی قوی ترین است. در مورد رونی هم عشقش به فوتبال، قاطعیتش و عطشش برای پیروزی را می ستایم.

یونایتد بهترین تیم ممکن برای رونی است و با بهترین مربی که از نظرشخصیتی با او کنار می آید کار می کند و با توجه به سبک بازی اش در بهترین لیگ ممکن توپ می زند.فکر می کنی او در اسپانیا موفق بشود؟

بدون شک او در تیم ایده آلش توپ می زند. او ازبازی دریونایتد لذت می برد. خیلی سخت است که بخواهی حدس بزنی که فلان بازیکن در لیگ دیگری موفق خواهد بود یانه. کریس در اسپانیا خیلی موفق است، ولی شاید پرتغالی بودن به او کمک زیادی کرد تا بافرهنگ اسپانیا کنار بیاید؛ کاری که برای انگلیسی ها سخت تر است ولی ما درمورد بازیکنان بامهارتی صحبت می کنیم که می توانند درهرگوشه ای از دنیا موفق باشند.

پس از روند تطبیق یابی رونالدو ، متعجب شدی؟

او یک بازیکن واقعا حرفه ای است. در ابتدا به شدت تحت فشار بود. تمام نگاه هابرروی او متمرکز بود ولی او در یک کار همیشه موفق است: گلزنی. به علاوه رونالدو در تیمی تهاجمی بازی می کند، تیمی سرعتی با ضد حملات فراوان

هیچ وقت به بازی کردن در لیگ دیگری فکر کرده ای؟

راستش، نه. من در منچستررشد کرده ام و اینجا خانه من است. هرسال به چالش جدیدی نیازداری ولی یونایتد همه چیز را برای من فراهم کرده است.وقتی درکانون تمام توجهات هستی، نمی توانی چیزی را پنهان کنی.این همان چیزی است که تمام ما فوتبالیستها می خواهیم؛ کسب جامهای قهرمانی. حتی اگر در تمام فصلها به قهرمانی نرسیدم ولی می بینیم که تیم ما همیشه مملو از رقابت است.

با جدایی رونالدو، منچسترچه تغییری کرد؟

این یک جدایی سخت برای ما بود، چون رونالدو یکی از بهترین بازیکنان دنیاست. آنتونیو والنسیا خیلی خوب کارش را شروع کرد ولی مصدوم شد.ما به گلزنی ادامه دادیم و مشکلات را پشت سرگذاشتیم.زمانی فرا رسید که 7 مدافع تیم ما مصدوم شدند با این وجود به حضورمان درتمام رقابتها ادامه دادیم والان هم شانس قهرمانی در رقابتهای مختلف را داریم.

25 سال است که فرگوسن دراولدترافورد است و درهمین مدت، رئال 26 مربی عوض کرده.ولی هر دو تیم، تقریبا به یک تعداد قهرمانی کسب کرده اند.این موضوع را چطور می بینی؟

درست است ولی فکر می کنم ایده آل ترین حالت ممکن، حفظ ثبات است.اگر مربی تیم دائما عوض شود، ممکن است موفقیتهای آنی ازراه برسد ولی احتمالا تیم دربلند مدت موفق نخواهد بود. رئال یک استثنا است،چون آنها پول کافی برای بازیابی ثبات را دارند

رفتار الکس فرگوسن با بازیکنان چطور است؟

درسالهای اول حضورم، رفتار سرسختانه ای با من داشت.اگر آنچه که از من انتظار داشت را انجام نمی دادم، رو در رو از من انتقاد می کرد. وقتی من 18ساله بودم، او هم خیلی جوانتر بود و با این فرگوسن که الان می بینید، خیلی فرق داشت. او این روزها خیلی خونسردتر و آرام تر شده است ولی من هم باتجربه تر شده ام و رابطه مان کاملا تغییر کرده. او دیگر بازی من را می شناسد و می تواند به من اعتماد کند. قبلا به شدت مرا تحت فشار می گذاشت.

گویا چندی پیش کشف کردی که کسی جاسوسی تو را می کرد و هرچه در سالهای جوانی ات انجام می دادی را برای او تغریف می کرد



من آن موقع نمی فهمیدم. فرگوسن می دانست که من چه ساعتی از خانه خارج می شوم و چه ساعتی به خانه برمی گردم. فکر می کردم که او یک راننده به دنبال من می فرستد یا آمار مرا از دربانهای رستورانهای شبانه می گیرد ولی بعد فهمیدم که مادرم تمام این گزارشها را به فرگوسن می داد و هر کاری انجام می دادم را برای او تعریف می کرد.

بارسلونای کنونی را چطور می بینی؟

بارسلونا از خیلی نظرها شبیه منچستر است: آنها به فلسفه فوتبالی شان وفادارند و به شدت به تیم پایه ای شان اهمیت می دهند. تیری آنری رفت و پدرو آمد. این فوق العاده است و بدین ترتیب نیازی نیست که تابستانها خرجهای هنگفتی برای خرید بازیکنان انجام دهند.آینده این تیم تضمین شده است. این تیم پایه ای مستحکم دارد و هسته این تیم هم برپایه هوادارانش بنا شده. رنگ آبی و اناری در خون بارسلوناست و این قابل قیمت گذاری نیست.

منچستر این روزها خوب بازی نمی کند و شاید سران باشگاه به دنبال یک مهاجم نوک باشند. این روزها صحبتهایی درمورد احتمال انتقال فرناندو یورنته یا کریم بنزما به اولدترافورد شنیده می شود. فکر می کنی یونایتدبه چه بازیکنی نیاز دارد؟

مصدومیتها مانع از رشد و پیشرفت رونی شد ولی اگر او از نظر فیزیکی آماده باشد، گلزنی استثنایی است.شاید مربی تیم به دنبال تازه کردن رختکن تیم باشد.شاید ما بیش از حد به رونی وابسته ایم و باید به دنبال راهکار جدیدی باشیم

نظرت در مورد ژوزه مورینیو چیست؟
او مربی خیلی خوبی است و به خوبی تیمهایش را آماده می کند. مورینیو به خوبی می داند که چطور باید از بازیکنانش محافظت کند. او از اینکه درکانون توجهات باشد لذت می برد ولی استراتژی فراوانی دراین زمینه دارد. چه حامی او باشی و چه در مقابلش، زمانی که با تیم مورینیو روبرو می شوی، می دانی که کار خیلی سختی پیش رو داری ؛چون تیم مورینیو همیشه از نظر تاکتیکی خیلی خوب آماده و منسجم است.تیمهای مورینیو خیلی خوب دفاع می کنند و اگر در رقابتهای اروپایی به تیمهای او بخوری، فرصت زیادی در اختیارت قرار نخواهند داد.