۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۲, پنجشنبه

به بهانه زادروز «شهره آغداشلو»

«روزنگاشت/با شهره از شطرنج باد تا ایرانیوم»



بیست و یکم اردیبهشت برابر با زادروز «شهره آغداشلو» بازیگر ایرانی، در سینما و تلویزیون ایران پیش از انقلاب اسلامی و حال حاضر آمریکا  است. وی زاده سال 1331 خورشیدی است. آغداشلو در سال 2003 میلادی کاندیدای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم «خانه‌ای از شن و مه» شد. هم‌چنین در سال ۲۰۰۹ برای بازی در نقش مکمل زن در مجموعه تلویزیونی «خاندان صدام»، نیز موفق به دریافت جایزه معتبر «امی» شده است.


«شهره آ‌غداشلو» با نام اصلی «شهره وزیری‌تبار» در بیست‌و‌یکم اردیبهشت 1331 زاده شد. وی فامیل آغداشلو را به خاطر مخالفت خانواده پدری‌اش با داشتن نام خانوادگی آن‌ها و پس از ازدواج با «آیدین آغداشلو» انتخاب کرد. او دانش‌آموخته روابط بین الملل، از لندن است و آغاز فعالیت سینمایی‌اش  با فیلم «شطرنج باد» در سال 1355 بود.

شهره پیش از انقلاب ایران، در سه فیلم مطرح آن زمان بازی کرد و با سه کارگردان بزرگ سینمای ایران، به نام‌های «عباس کیارستمی»، «علی حاتمی» و «محمدرضا اصلانی» هم‌کاری داشت و توانست در سال ۱۳۵۷ عنوان محبوب‌ترین بازیگر زن سینما را به خود اختصاص دهد. او پس از انقلاب به آمریکا رفت و به اتفاق همسر دومش «هوشنگ توزیع» نویسنده، کارگردان و بازیگر، در نمایش‌های متعددی بازی کرد.


گفته شده: آغداشلو به‌خاطر دیدگاه‌های سیاسی‌اش و شرکت در برخی از تولیدات سینمایی مانند «سنگسار ثریا میم» و «ایرانیوم» مورد انتقاد افرادی قرار گرفته که او را متهم به طرف‌داری از تحریم علیه رژیم ایران و حمله نظامی به آن کشور می کنند.
شهره آغداشلو در سال ۲۰۰۰ میلادی برای اولین بار پس از مدت‌ها غیبت از سینما در فیلم سینمایی «راز بهشت» (Surviving Paradise) بر پرده سینماهای آمریکا رفت. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی «کامشاد کوشان» اولین فیلم سینمایی ایرانی به زبان انگلیسی است که در سینماهای کشور آمریکا اکران عمومی دریافت کرده‌ است.
در سال ۲۰۰۳، شهره آغداشلو کاندیدای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «خانه‌ای از شن و مه» شد افزون بر آن، چهار جایزه منتخب انجمن منتقدین لوس آنجلس، نیویورک، سین سیناتی و آن‌لایم را از آن خود کرد.
او در فیلم خانه‌ای از شن و مه در کنار بازیگران معروفی چون «بن کینگزلی» (Ben Kingsley) برنده اسکار برای بازی در فیلم «گاندی» در سال ۱۹۸۲ و «جنیفر کانلی» (Jennifer Connelly) برنده اسکار برای بازی در فیلم «یک ذهن زیبا» در سال ۲۰۰۱ نقش آفرینی کرد.
آغداشلو در این فیلم در نقش «نادی» زنی ایرانی و افسرده بازی می‌کند که به اتفاق همسرش، سرهنگ مهاجر ایرانی (بن کینگزلی)، در شمال کالیفرنیا زندگی می‌کنند و بر سر تصاحب خانه‌ای با صاحب قبلی خانه (جنیفر کانلی) درگیر می‌شوند. آغداشلو از چگونگی حضور در این فیلم چنین می‌گوید: کتاب «خانه‌ای از شن و مه»  نوشته «آندره دوبوس» را می‌خواندم که به همسرم گفتم: اگر در این کشور دموکراسی وجود دارد، باید نقش «نادی» را به من بدهند.
شهره آغداشلو هم‌چنین در سال ۲۰۰۹ میلادی، برای بازی در نقش مکمل زن در مجموعه تلویزیونی «خاندان صدام»، نیز موفق به دریافت جایزه معتبر «امی» شد.


از دیگر فیلم‌هایی که وی در آن به ایفای نقش پرداخته: «سراب سلطانیه»، به کارگردانی «پروین انصاری» که گفته شده این فیلم در زمان انقلاب ایران ناپدید شد. «میهمانان هتل آستوریا»، «مریم»، «جنگیری امیلی رز»، «خانه‌ای روی برکه» و «سوته ‌دلان» است. وی هم‌چنین  در «سریال 24»، «سریال خاندان صدام»، «تجسم آینده»، «سریال فلش فوروارد» و «سریال آناتومی گری» به ایفای نقش پرداخته است.
شهره آغداشلو فعالیت تاتر خود را از سال ۱۳۵۶ در ایران با نمایش‌های قوی تر، و با چرخ فلک، گلدونه خانم، بانویی می‌میرد، موضوع جدی نیست و شبی‌خون  آغاز کرد و در آمریکا اولین تاتر شهره آغداشلو «آیینه» بود به کارگردانی «مسعود اسد اللهی» که با هفت رنگ، کافه اکبر آقا نوستالژی، بوی خوش عشق، سهم ما از خانه پدری، امیر ارسلان ۲۰۰۰ و چند نمایش دیگر ادامه یافته است.
منبع‌:
ویکی‌پدیا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.