۱۳۹۰ خرداد ۱, یکشنبه

دو جایزه در کن برای رسول‌اف، کارگردان ایرانی



 

محمد رسول‌اف جایزه‌ی بهترین کارگردانی بخش "نوعی نگاه" جشنواره‌ی کن را به خود اختصاص داد. فیلم او هم‌چنین جایزه‌ی "فرانسوا شاله" را کسب کرد. جعفر پناهی و بهمن قبادی از دیگر کارگردانان موفق ایرانی در بخش "نوعی نگاه" هستند.

 
جوایز بخش "نوعی نگاه" جشنواره‌ی فیلم کن شامگاه شنبه (۲۱ مه/ ۳۱ اردیبهشت) اعطا شدند. در این میان کیم کی-دوک، فیلمساز کره‌ای و آندریاس درسدن از آلمان به طور مشترک جایزه‌ی برتر این بخش از شصت‌وچهارمین جشنواره‌ی فیلم کن را به خود اختصاص دادند.

فیلم "Arirang" ساخته‌ی کیم داستان زندگی خود اوست. درام "متوقف‌شده روی خط" ساخته‌ی درسدن آلمانی نیز داستان پدری ۴۰ ساله را روایت می‌کند که به دلیل ابتلا به یک تومور بدخیم مغزی تنها چند ماه فرصت زندگی دارد.
هیئت داوران بخش "نوعی نگاه" جشنواره‌ی کن ۲۰۱۱ جایزه‌ی بهترین کارگردانی خود را هم به فیلم سینمایی "به امید دیدار" محمد رسول‌اف اختصاص داد. این فیلم که در زمستان ۱۳۸۹ ساخته شده، برشی از زندگی یک زن وکیل ایرانی است که برای خروج از کشور تلاش می‌کند.
بهمن قبادی در سال ۲۰۰۹ با فیلم "کسی از گربه‌های ايرانی خبر نداره" و جعفر پناهی در سال ۲۰۰۳ برای فیلم "طلای سرخ" در بخش "نوعی نگاه" جشنواره‌ی کن درخشیدند."به امید دیدار" ساخته‌ی رسول‌اف همچنین جایزه‌ی "فرانسوا شاله" را به خود اختصاص داد.
پناهی و رسول‌اف در روزهای پایانی سال ۱۳۸۸ در منزل پناهی بازداشت و به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به شش سال حبس محکوم شدند. شامگاه شنبه همسر رسول‌اف به نمایندگی از سوی او جایزه‌ی بخش جانبی جشنواره‌ی کن را دریافت کرد. این در حالی است که پیش‌تر اعلام شده بود ممنوع‌الخروجی این کارگردان ایرانی لغو شده است.
در بخش "نوعی نگاه" جشنواره‌ی شصت‌وچهارم کن همچنین فیلم "النا" ساخته اندرو زویاگینتسف از روسیه جایزه ویژه هیأت داوران را به خود اختصاص داد. جوایز بخش اصلی جشنواره‌ی کن طبق برنامه روز یکشنبه (۲۲ مه) اعطا می‌شوند.
"نوعی نگاه" از سال ۱۹۷۸ به فستیوال فیلم کن افزوده شد. این جایزه به منظور حمایت از فیلم‌هایی است که "متفاوت" از آثار ارائه شده به بخش اصلی جشنواره هستند. هر سال معمولا تا ۲۰ فیلم در این بخش نمایش داده می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.