۱۳۹۰ خرداد ۵, پنجشنبه

تراژدی سامپدوریا: از یک دقیقه ای لیگ قهرمانان تا سری ب


تراژدی سامپدوریا: از یک دقیقه ای لیگ قهرمانان تا سری ب

سامپدوریا تنها یک دقیقه تا مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا فاصله داشت. در آخرین بازی پلی آف، آنها با وردربرمن آلمان دیدار کردند.

مهریار اندچه


یکشنبه گذشته، فصل 2010/11 لیگ ایتالیا به پایان رسید. سامپدوریا با 36 امتیاز در رده هجدهم جدول قرار گرفت و به سری ب سقوط کرد! سامپدوریایی که سال گذشته با رهبری لیوجی دل نری توانست 67 امتیاز جمع آوری کند و در رده چهارم قرار بگیرد، فصل آینده در سری ب بازی خواهد کرد.


این اتفاق یکی از غمناک ترین اتفاق های یک دهه اخیر لیگ ایتالیا بود که بدون شک تمام طرفداران کالچیو (به جز هواداران جنوآ) از این رویداد متاثر شدند. اما چگونه سامپدوریا به سری ب سقوط کرد؟

http://inter.ir/images/new/article/samp1.jpg

سامپدوریای اروپایی به سری ب سقوط کرد

سامپدوریا تنها یک دقیقه تا مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا فاصله داشت. در آخرین بازی پلی آف، آنها با وردربرمن آلمان دیدار کردند. آلمانی ها تا واپسین لحظات بازی رفت سه بر صفر پیشی گرفته بودند، تا اینکه جیامپائولو پاتزینی در وقت های تلف شده گلزنی کرد تا امیدهای بلوکارچیاتی دوباره تازه شود. بازی برگشت در ورزشگاه معروف لیوجی فراریس شهر جنوآ برگزار شد. ورزشگاهی که همیشه مملو از هواداران متعصب سامپدوریا و جنوآ است. در نیمه اول پاتزینی موفق شد دو گل به ثمر برساند. نتیجه دو بر صفر به سود ایتالیایی ها بود. در دقیقه هشتاد و پنجم کاسانو گل سوم را نیز به ثمر رساند تا آلمانی ها ناکام تر از پیش شوند. دی کارلو، سرمربی وقت سامپدوریا، در واپسین دقایق کاسانو را تعویض کرد. همه چیز برای جشن صعود به لیگ قهرمانان مهیا بود. اما گل مارکوس روزنبرگ در آخرین لحظات سرنوشت سامپدوریا را تغییر داد. ماراتزی در سکوتی عمیق فرو رفت. بازی باید تا 30 دقیقه دیگر ادامه پیدا می کرد در حالی که کاسانو روی نیمکت بود. در وقت اضافی اول، وردربرمن گل دوم را نیز به ثمر رساند تا تیر خلاص را به سامپدوریا شلیک کرده باشد.

سامپدوریا از لیگ قهرمانان حذف شد. رویای ریکاردو گارونه، رئیس باشگاه، به باد رفت. اما آنها باید به تمرکز خود روی بازی های داخلی ادامه می دادند تا بار دیگر فرصت حضور در بازی های اروپایی را داشته باشد. اما پس از انجام هشت بازی در لیگ، اوضاع سامپدوریا اندکی آشفته شد. در ماه اکتبر، آنتونیو کاسانو و ریکاردو گارونه طی یک اختلاف نظر، مشکلات بزرگی را برای سامپدوریا پدید آوردند. پس از اختلاف نظر رئیس باشگاه و ال تلانتینو، کاسانو از ترکیب تیم خط خورد و روزهای سیاه سامپدوریا آغاز شد. آمار و ارقام سامپدوریا، قبل از خط خوردن کاسانو از ترکیب تیم را بررسی می کنیم:
1 / تعداد باخت های سامپدوریا

2 / تعداد پیروزی های سامپدوریا

/ تعداد گل های کاسانو در هشت بازی

/ تعداد تساوی ها تیم

10 / تعداد گل های زده

11 / تعداد امتیاز جمع آوری شده

ریکاردو گارونه اعلام کرد که قرارداد کاسانو فسخ خواهد شد. تیم هایی چون آ.ث میلان و اینترمیلان آماده به خدمت گرفتن این بازیکن بودند. گارونه حتی حاضر نشد در برابر فروختن کاسانو پولی دریافت کند. وی نه تنها سود نکرد، بلکه مجبور شد نصف ارزش قرارداد کاسانو با رئال مادرید را نیز پرداخت کند. در ماه ژانویه، ماسیمو موراتی، رئیس باشگاه اینترمیلان اعلام کرد که نراتزوری قصد به خدمت گرفتن کاسانو را ندارد. این موضوع مسیر را برای آدریانو گالیانی و آ.ث میلان گشود. پس از فسخ قرارداد کاسانو، آ.ث میلان و سامپدوریا هرکدام نصف ارزش قرارداد کاسانو و رئال مادرید (5 میلیون یورو) را پرداخت کردند و ال تلانتینو به میلان پیوست.

از وقتی که کاسانو از ترکیب تیم حذف شد تا زمان فروش او، سامپدوریا توانست با کمک جیامپائولو پاتزینی، خود را در اواسط جدول رده بندی نگاه دارد. کاسانو به همراه آ.ث میلان به دبی سفر کرد تا تور زمستانه خود را با هم تیمی های جدیدش بگذراند. او اولین بازی خود را در برابر الاهلی امارات انجام داد و پس از آن در اولین بازی رسمی اش در مقابل کالیاری به میدان رفت و توانست با پاس گلش در واپسین دقایق سه امتیاز را برای میلان بخرد.

گر چه این کل ماجرا نیست. ریکاردو گاراونه در فصل نقل و انتقالات زمستانی، پاتزینی را نیز فروخت تا اوضاع را بدتر از پیش کند. اینترمیلان علاقه خود به جذب پاتزینی را به صورت رسمی اعلام کرد. سامپدوریا اقدام به خرید ماکارونه از پالرمو و ماکدا از منچستریونایتد کرد. خرید دو مهاجم از فروش احتمالی پاتزینی خبر می داد. اینترمیلان در ازای پاتزینی، جاناتان بیابیانی را نیز به سامپدوریا فرستاد تا دی کارلو، سه مهاجم جدید در ترکیب تیمش داشته باشد. نگاهی خواهیم داشت به آمار سامپدوریا، پس از خط خوردن کاسانو از لیست (دوره حضور پاتزینی):

4 / تعداد پیروزی های سامپدوریا

4 / تعداد باخت های سامپدوریا

4 / تعداد تساوی های سامپدوریا

10 / تعداد گل های زده

16 / تعداد امتیازهای جمع آوری شده

فروش پاتزینی به اینتر، موج شدیدی از اعتراضات به رئیس باشگاه را آغاز کرد. سامپدوریا باید 18 بازی دیگر انجام می داد. شاید بدبین ترین هواداران سامپدوریا نیز هیچ گاه چنین سرنوشتی را برای تیمشان پیش بینی نمی کردند. بلوکارچیاتی 13 باخت را در این مدت تجربه و به سری ب سقوط کرد!

اولین سه بازی آنها پس از فروش کاسانو و پاتزینی، بدون پیروزی و حتی بدون گلزنی سپری شد! پس از آنها سامپدوریا توانست سه بر یک بلونیا را شکست دهد. بعد از شکست دادن بلونیا، پالومبو و یارانش تا 9 بازی طعم پیروزی را نچشیدند. پیروزی بعدی در برابر باری اتفاق افتاد. تیم قعرنشینی که از لحاظ روحی بسیار پایین تر از سامپدوریا بود.

روز هفتم مارچ، پس از شکست خانگی سامپدوریا در برابر چزنا، دومنیکو دی کارلو از سرمربی گری تیم برکنار شد و آلبرتو کاواسین جای او را گرفت. ریکاردو گارونه پشت دی کارلو پنهان شده بود. چرا که فروش کاسانو و پاتزینی تصمیم دی کارلو نبود و نقل و انتقالات تیم کاملا تحت نظر رئیس باشگاه صورت گرفته بود. سوال اینجاست که، سرمربی تیم هیچ نقشی در خرید و فروش بازیکنان نداشته است، پس چرا او متهم ردیف اول است؟ گارونه، یکی از احمقانه ترین کارهای تاریخ فوتبال ایتالیا را انجام داد و در آخر سرمربی تیمش را اخراج کرد!



پاتزینی و کاسانو، زوج رویایی خط حمله سامپدوریا
http://inter.ir/images/new/article/cassano-pazzini.jpg
سامپدوریا با سیستم 2-4-4 بازی می کرد. سیستمی که تا حد زیادی وابسته به تحرک بازیکنان میانه میدان و همچنین آنتونیو کاسانو بود. تیم دی کارلو به طور طبیعی بازی ساز نداشت و کاسانو تیم را هدایت می کرد. پاتزینی نیز، بازیکنی نیست که بتواند برای خودش موقعیت سازی کند. حال با فروش این دو مهره اساسی، ماکارونه و بیابیانی باید در کنار یکدیگر بازی می کردند. بازیکنانی که هیچگاه نمی توانستند مکمل یکدیگر باشد و هیچ آشنایی با بازیکنان خط میانی همچون کاپیتان پالومبو، آندری پولی یا مانینی ندارند. با حضور پوتزی در ترکیب، خط هجومی سامپدوریا پیشرفت اندکی را احساس کرد اما کافی نبود.

در هفته سی و پنجم، مانینی در آخرین لحظات دروازه برشیا را باز کرد تا سامپدوریا بتواند بازی را با نتیجه سه بر سه به پایان برساند. این یک امتیاز، شاگردان کاواسین را برای بقا در سری آ امیدوار کرده بود. سه بازی دیگر باقی ماند بود. دربی در برابر جنوآ، پالرمو و آ.س رم که به هیچ عنوان آسان به نظر نمی رسید.

شب دربی فرا رسید و هواداران جنوآ، ظرفیت ورزشگاه را کاملا پر کردند تا شاهد شکست سامپدوریا و سقوط رقیب دیرینه اشان به سری ب باشند. بازی تا آخرین لحظات با نتیجه یک بر یک سپری شد اما جنوآ موفق شد در دقیقه نود و ششم دروازه سامپدوریا را باز کند. داور بلافاصله بعد از گل، سوت پایان را به صدا در آورد تا جنوآ دربی را در دقیقه نود و ششم پیروز شود! بدترین سناریوی ممکن برای سامپدوریا اتفاق افتاد. شانس نیز با آنها یار نبود، چرا که از سویی دیگر، لچه بازی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته بود. تنها یک هفته بعد، بار دیگر ظرفیت ورزشگاه  ماراتزی پر شد اما این بار عشاق سامپدوریا برای حمایت تیمشان در برابر پالرمو به ورزشگاه آمده بودند. تنها 180 دقیقه به پایان فصل زمان باقی بود و بازی آنها در برابر پالرمو، بازی مرگ و زندگی بود. ابتدا فابریزیو میکولی دروازه سامپدوریا را باز کرد! اما جاناتان بیابیانی گل تساوی را به ثمر رساند تا حساسیت بازی دو چندان شود. سامپدوریا در پانزده دقیقه آخر نیمه دوم، از تمام قدرت خود برای گلزنی استفاده کرد. این دقیقا چیزی است که دلیو روسی، سرمربی پالرمو به آن علاقه دارد: ضدحمله! وقتی که تمام بازیکنان سامپدوریا برای حمله کردن جلو کشیده بودند، ماورسیو پینیلا با سرعت هرچه تمام تر به سوی دروازه سامپدوریا حرکت کرد و توانست در دقیقه هشتاد و ششم، گل دوم پالرمو را به ثمر برساند. از سویی دیگر، لچه بار دیگر پیروز شده و سه امتیاز کسب کرده بود تا سامپدوریا جلوی بیست و پنج هزار هوادار به سری ب سقوط کند. آن لحظه تا حدی غمناک بود که حتی پینیلا پس از گلزنی خوشحالی نکرد!
http://inter.ir/images/new/article/palombo2.jpg
پالومبو از هواداران سامپدوریا پوزش خواست

سوت پایان به صدا در آمد و سامپدوریا به طور رسمی به سری ب سقوط کرد. پالومبو، کاپیتان متعصب تیم دیوانه وار اشک می ریخت. او به سمت هواداران رفت. هوادارانی که ورزشگاه را ترک نکرده بودند و همراه با پالمبو اشک می ریختند و او را تشویق می کردند. کاپیتان، از هواداران تیم معذرت خواهی می کرد و در مقابل از سوی آنها تشویق می شد. آمار و ارقام سامپدوریا پس از فروش کاسانو و پاتزینی به شرح زیر است:

2 / تعداد پیروزی های سامپدوریا

3 / تعداد تساوی های سامپدوریا

4 / تعداد گل های به ثمر رسیده توسط مهاجمان جدید در 18 بازی

/ تعداد امتیازهای جمع آوری شده در این مدت

10 / تعداد بازی های بدون گل زده

13 / تعداد باخت های سامپدوریا

13 / تعداد گل های زده در این مدت

18 / رتبه سامپدوریا در جدول رده بندی

31 / تعداد گل های خورده در این مدت
بازی آخر سامپدوریا در برابر آ.اس رم برگزار شد و با نتیجه سه بر یک به سود جالاروسی به پایان رسید. داستان سامپدوریای اروپایی که به سری ب سقوط کرد، برای همیشه در ذهن تمام مالکین باشگاه ها در ایتالیا باقی خواهد ماند. بدون تردید، گارونه، اولین و آخرین مقصر در صقوط سامپدوریا به سری ب است. او با فروش کاسانو و پاتزینی، تیم را نابود کرد.

نکته جالب اینجاست که سال 1992، فینال لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه وبملی برگزار شد. روز 20 می 1992، سامپدوریا و بارسلونا در ورزشگاه ومبلی شهر لندن فینال را برگزار کردند. امسال نیز فینال در ومبلی برگزار می شود و بارسلونا یک طرف فینال است. اما سامپدوریا دیگر نیست. سامپدوریا به سری ب سقوط کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.