۱۳۹۰ خرداد ۶, جمعه

بارسا و منچستریونایتد چگونه به فینال ومبلی رسیدند؟

1-بارسا چگونه به فینال ومبلی رسید؟
شاگردان گواردیولا مسیر نسبتا آسانی را برای رسیدن به فینال پیمودند


شاگردان گواردیولا برای رسیدن به فینال تا پیش از نیمه نهایی و قرار گرفتن برابر رئال کار سختی نداشتند. حتی وقتی در دیدار رفت مرحله یک هشتم نهایی مقابل آرسنال شکست خوردند، کسی به حذف شدن آنها فکر نکرد.


بارسا در مرحله گروهی با تیم های پاناتینایکوس، روبین غازان و کپنهاگن همگروه بود. آنها در اولین دیدار پاناتینایکوس را 5-1 شکست دادند. در این دیدار مسی دو بار گلزنی کرد و ویا، بویان و دنی الوس هر کدام یک بار دروازه حریف یونانی را باز کردند. ضمن اینکه مسی یک ضربه پنالتی را در نیمه دوم از دست داد.




بارسا در دیدار دوم میهمان روبین غازان روسیه بود. در این دیدار بارسا ابتدای 1-0 از حریف عقب افتاد اما ویا در دقیقه 60 و تنها ثانیه هایی بعد از ورود مسی از روی نقطه پنالتی بازی را به تساوی کشاند.  بازی با همین تساوی 1-1 به پایان رسید تا تیم روسی بار دیگر آبی و اناری ها را متوقف کرده باشد.


دیدار سوم بارسا در نوکمپ و مقابل کپینهاگن دانمارک بود. شاگردان گواردیولا برای رسیدن به گل تنها 19 دقیقه منتظر ماندند تا اینکه روی پاس عالی اینیستا، مسی دروازه حریف را باز کرد.


تلاش های بارسا برای زدن گل دوم تا دقیقه 90 بی نتیجه بود تا اینکه مسی این بار روی پاس آبیدال بار دیگر دروازه حریف دانمارکی را باز کرد. علی رغم دو گلی که مسی در این دیدار به ثمر رساند،  اینیستا به دلیل بازی درخشانش به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.


بارسا در اولین دیدار دور برگشت به خانه کپنهاگن رفت. مسی بار دیگر آبی و اناری ها را پیش انداخت اما کلودمیر تنها یک دقیقه بعد بازی را به تساوی کشید تا کاتالان ها بار دیگر در خارج از خانه متوقف شوند.


کاتالان ها در دیدار بعدی نیز میهمان بودند اما این بار با دست پر به خانه برگشتند. آنها که به یونان رفته بودند، پاناتینایکوس را این بار با 3 گل شکست دادند. پدرو دو بار گلزنی کرد و گل دیگر را مسی به ثمر رساند.


آبی و اناری ها در آخرین دیدار مرحله گروهی میزبان روبین غازان بودند و توانستند انتقام شکست سال گذشته در نوکمپ را از این تیم بگیرند آن هم در شرایطی که گواردیولا به بسیاری از بازیکنان اصلی استراحت داده بود. گل اول را فونتاس روی پاس تیاگو آلکانتارا به ثمر رساند و در فاصله 7 دقیقه مانده به پایان بازی، واسکس روی پاس آدریانو اختلاف را به 2 رساند تا بارسا با 14 امتیاز به عنوان تیم اول از این گروه صعود کند.


آرسنال حریف بارسا در مرحله یک هشتم نهایی بود. دو تیم فصل قبل نیز مقابل هم قرار گرفته بودند و بارسا موفق شده بود با پیروزی 6-3 در مجموع دو دیدار توپچی ها را حذف کند. این بار نیز بسیاری شانس شاگردان گواردیولا را بیشتر می دانستند و وقتی ویا در دقیقه 26 دیدار رفت در ورزشگاه امارات دروازه میزبان را باز کرد به نظر می رسید شاگردان ونگر در همین دیدار رفت قافیه را خواهند باخت اما دو گل فن پرسی و آرشاوین در 15 دقیقه پایانی بازی، توپچی ها را به یک پیروزی شیرین رساند.


اما هنوز دیدار برگشت باقی مانده بود. آبی و اناری ها در دیدار برگشت برای زدن گل اول تلاش زیادی کردند تا اینکه در آخرین دقیقه نیمه اول مسی دروازه شچسنی را باز کرد. اما تمام تلاش های شاگردان گواردیولا در دقیقه 53 با گل به خودی بوسکتس از بین رفت. اما تنها سه دقیقه بعد یکی از جنجال برانگیزترین تصمیمات داوری این فصل لیگ قهرمانان گرفته شد. رابین فن پرسی، مهاجم هلندی آرسنال، بعد از سوت داور به توپ ضربه زد تا ماسیمو بوساکا، داور سوئیسی، سختگیرانه کارت زرد دوم را به او نشان داده و او را از زمین اخراج کند. بارسا برای شکست دادن آرسنال 10 نفره کار سختی نداشت و دو گل ژاوی و مسی (از روی نقطه پنالتی) صعود کاتالان ها را قطعی کرد.


شاگردان گواردیولا در مرحله یک چهارم نهایی با یکی از راحت ترین قرعه ها روبرو شدند. شاختار دونتسک اوکراین رقیب آنها در این مرحله بود. پیروزی 5-1 بارسا در دیدار رفت در نوکمپ دیگر تردیدی در صعود آنها به نیمه نهایی باقی نگذاشت. در یکی از معدود بازی هایی که مسی گلزنی نکرد، اینیستا، دنی آلوس، پیکه، کیتا و ژاوی گل های بارسا را به ثمر رساندند.


آنها در دیدار برگشت نیز با تک گل مسی پیروزی شدند تا  صعودی مقتدرانه به نیمه نهایی داشته باشند.


بارسا در نیمه نهایی به رئال مادرید، رقیب و دشمن همیشگی اش باید روبرو می شد. آن هم بعد از دو دیدار در لالیگا و فینال کوپا دل ری و همین بر حساسیت و جذابیت این دیدار اضافه کرده بود. مورینیو باز هم تیمش را با آرایشی تدافعی به میدان فرستاد تا بارسا روزنه ای برای نفوذ نداشته باشد. در حالی که به نظر می رسید این دیدار با نتیجه تساوی بدون گل به پایان خواهد رسید، داور په په را به دلیل خطای خشن روی دنی آلوس با کارت قرمز مستقیم اخراج کرد تا رئال 10 نفره شود. اعتراض شدید مورینیو به این صحنه موجب شد تا وولفگانگ اشتارک او را نیز به سوی سکوها هدایت کند.


با 10 نفره شدن رئال، بارسا خیلی زود به گل رسید.آفلای تنها 6 دقیقه پس از ورود به زمین مسی را در دهانه دروازه رئال صاحب موقعیت کرد و ستاره آرژانتینی نیز توپ را از بین پاهای کاسیاس وارد دروازه کرد. در حالی که به نظر می رسید رئالی ها هنوز  از شوک اخراج په په خارج نشده اند، مسی در فاصله 3 دقیقه مانده به پایان بازی روی یک حرکت انفرادی عالی گل دوم را نیز زد تا کار رئال برای دیدار برگشت بسیار دشوار شود.


مورینیو که در دیدار برگشت نمی توانست روی نیمکت بنشیند، ترجیح داد به نوکمپ نرود و از هتل بازی تیمش را دنبال کرد و آیتور کارانکا به جای او رئال را از کنار زمین هدایت کرد. رئالی ها با ترکیب هجومی تری به میدان رفتند اما در نهایت به نتیجه ای بهتر از تساوی 1-1 نرسیدند. پدرو در دقیقه 54 برای بارسا گلزنی کرد و مارسلو 10 دقیقه بعد کار را به تساوی کشاند اما این تک گل نتوانست مانع از صعود بارسا به فینال ومبلی شود.
******************************************

 2-منچستریونایتد چگونه به فینال ومبلی رسید؟
منچستریونایتد به فینال رسید تا فینال ومبلی با حضور یکی تیم انگلیسی برگزار شود


شیاطین سرخ در مرحله گروهی با والنسیا، رنجرز و بورسااسپور ترکیه هم گروه شد تا کسی در صعود آنها به مرحله بعد تردیدی نداشته باشد اما وقتی در اولین دیدار مقابل گلاسکو رنجرز در الدترفورد با تساوی بدون گل متوقف شدند کسی فکر نمی کرد این تیم بتواند تا فینال پیش برود.


اما شاگردان فرگوسن در دیدار دوم جبران کردند و توانستند در دیدار دوم والنسیا را در مستایا 1-0 شکست دهند. در این دیدار که قضاوت آن را ویکتور کاسای، داور دیدار فینال، برعهده داشت، خاویر ارناندز اولین گلش برای منچستریونایتد در چمپیونزلیگ را به ثمر رساند.




دیدار بعدی یونایتدها نیز با پیروزی 1-0 به پایان رسید و آنها این بار بورسااسپور را شکست دادند. نانی که در پایان به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد، تک گل تیمش را در دقیقه 7 به ثمر رساند.


شاگردان فرگوسن این پیروزی خفیف دیدار رفت را در دیدار برگشت جبران کردند و در خانه حریف ترک آنها را با سه گل شکست دادند. فلچر در دقیقه 48 گل اول را زد، ابرتان در دقیقه 73 اختلاف را دو برابر کرد و به به چهار دقیقه بعد اختلاف را به سه رساند.


شیاطین سرخ در دیدار بعدی میهمان رنجرز بودند و باز هم در خارج از خانه نتیجه ای بهتر از دیدار خانگی به دست آوردند. آنها که در الدترافورد مقابل حربف اسکاتلندی با تساوی بدون گل متوقف شده بودند، در ورزشگاه ایبراکس با تک گل رونی از روی نقطه پنالتی در فاصله 3 دقیقه مانده به پایان دیدار پیروز شدند.


آخرین دیدار منچستریونایتد در مرحله گروهی مقابل والنسیا بود که در نهایت با تساوی 1-1 به پایان رسید. پابلو ارناندز در دقیقه 32 والنسیا را پیش انداخت اما اندرسون در دقیقه 62 بازی را به تساوی کشاند. با این تساوی منچستریونایتد با 14 امتیاز به عنوان تیم اول از گروهش صعود کرد.


یونایتدها در مرحله یک هشتم نهایی مقابل المپیک مارسی قرار گرفتند. دیدار رفت در ولودروم با تساوی 0-0 به پایان رسید تا تکلیف تیم صعود کننده در پایان دیدار برگشت مشخص شود.


در دیدار برگشت بار دیگر ارناندز ستاره تیمش بود. مهاجم ریز نقش مکزیکی در دقیقه 5 گل اول تیمش را به ثمر رساند و در دقیقه 75 نتیجه را 2-0 کرد. حتی گل به خودی وس براون هم نتوانست مانع از صعود شیاطین سرخ به مرحله بعدی و رویارویی با چلسی شود.


شاگردان فرگوسن در مرحله یک هشتم نهایی سخت ترین دیدارهای خود را تجربه کردند اما در هر دو دیدار رفت و برگشت موفق شدند رقیب را از پیش رو برداند. در دیدار رفت در استمفورد بریج تک گل وین رونی یک پیروزی شیرین را برای یونایتدها رقم زد تا آنها با خیالی آسوده تر در انتظار بازی برگشت در الدترافورد باشند.


در دیدار برگشت ارناندز بار دیگر یک گل حساس به ثمر رساند تا خیال شاگردان فرگوسن تا اندازه ای از صعود راحت شود اما گل دروگبا در دقیقه 77، زنگ خطر را برای آنها به صدا درآورد. کافی بود آنها یک گل دیگر دریافت کنند، تا پیروزی دیدار رفت رنگ ببازد اما تنها یک دقیقه بعد روی پاس عالی گیگز، پارک با ضربه ای دیدنی بار دیگر دروازه چک را باز کرد تا تیم فرگوسن بار دیگر راهی نیمه نهای شود.


شالکه حریف منچستریونایتد در نیمه نهایی بود. آبی های گلزن کرشن که در مرحله قبل اینتر، قهرمان فصل قبل چمپیونزلیگ را از پیش رو برداشته بودند، امیدوار بودند بتوانند به پیشروی خیره کننده شان در این رقابت ها ادامه بدهند اما منچستریونایتد در همان دیدار رفت کار را یک سره کرد. یونایتدها با دو گل رونی و گیگز پیروز شدند و اگر درخشش مانوئل نویر نبود، شاید اختلاف خیلی بیشتر از اینها می شد.


در دیدار برگشت نیز علی رغم اینکه فرگوسن به دلیل در پیش بودن دیدار مقابل چلسی در لیگ برتر، تیم دومش را راهی میدان کرد، به یک پیروزی آسان رسید. چهار گل از والنسیا، گیبسون و اندرسون (دو گل) یکی از بهترین بردهای نیمه نهایی چمپیونزلیگ را رقم زد و حضور یک تیم انگلیسی را در فینال ومبلی قطعی کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.