۱۳۹۰ مرداد ۲۸, جمعه

ده نقل قول برتر مورينيو


ژوزه مورينيو از زماني که سرمربي گري خود را آغاز کرده است، صحبت ها و مصاحبه هاي بحث برانگيز زيادي داشته است. در اينجا به بررسي 10 نقل قول برتر او مي پردازيم.




مهريار انداچه




اتفاقات روز گذشته در ال کلاسيکو و صحبت هاي مورينيو بعد از بازي، بهانه اي بود تا ده نقل قول برتر مورينيو در چند سال اخير را با هم مرور کنيم:



10 - لوموناکو ديگر کيست؟


در روزهايي که مورينيو سرمربي اينترميلان بود، نراتزوري موفق شد کاتانيا را به نتيجه دو بر يک شکست دهد. مورينيو بعد از بازي اظهار داشت که اينتر مي توانست اين بازي را با پنج گل پيروز شود. سرپرست تيم کاتانيا، آقاي لوموناکو خطاب به خبرنگاران گفته بود که "مورينيو از آن دسته از آدم هاست که بايد با مشت به دهانش کوبيد". وقتي در مورد اين کلام لوموناکو از مورينيو پرسيده شد، او چنين پاسخ داد:


"مدت ها پيش گفته ام که آدم هايي هستند که دوست دارند با استفاده و بيان نام من، اسم خود را به صفحه اصلي روزنامه ها ببرند. من يک اسپانسر دارم که به من پول مي دهد تا براي او تبليغ کنم و براي کسي مجاني تبليغ نخواهم کرد! در مورد لوموناکو بايد بگويم که من چنين کسي را نمي شناسم. با کلمه موناکو فقط اسم بايرن موناکو (مونيخ) ، موناکو جي پي و شهر موناکو را به ياد مي آورم. چيز ديگري به ذهنم نمي رسد!"


9 - من آقاي خاص هستم


مورينيو توانست در طول مدت حضورش در تيم پورتو، تمام جام هاي محلي اين کشور را فتح کند. او همچنين قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا و يوفا کاپ را نيز با پورتو به دست آورد. پس از انتقال او به چلسي، در يک مصاحبه جنجالي، خود را آقاي خاص خواند:


"خواهشا مرا مغرور نخوانيد، من قهرمان اروپا هستم و فکر مي کنم که يک آقاي خاص هستم."


8 - فشار؟ فشار مربوط يه آنفولانزي مرغي است


وقتي مورينيو سرمربي چلسي بود، يکي از خبرنگاران در مورد فشاري که مورينيو بعد از عدم پيروزي در دو بازي متحمل مي شود، از او پرسيد. البته مورينيو جواب جالبي به او داد:


"فشار؟ کدام فشار؟ فشاري که الان من متحمل هستم مربوط به آنفولانزاي مرغي است که در اسکاتلند زياد شده است!"


مورينيو بار ديگر در يک مصاحبه به يکي از خبرنگاران چنين پاسخ داد: "فشار روي تيم؟ فشار را خانواده اي متحمل مي شود که نمي تواند براي فرزندانش غذا بخرد! در فوتبال فشاري وجود ندارد!"


7 - رايکارد به درون رختکن داورها رفت


شايد يکي از جنجالي ترين مصاحبه هاي مورينيو در دوران حضورش در استمفورد بريج باشد. اين مصاحبه مربوط به شب بازي بارسلونا و چلسي است. در آن بازي ديدير دروگبا از زمين اخراج شد و مورينيو پس از بازي اظهار داشت که فرانک رايکارد، سرمربي وقت بارسلونا به رختکن داورها رفته است! آندرس فريسک، داور معروف اروپايي، پس از پايان آن بازي تاکيد کرد که رايکارد به رختکن او آمده است اما با هم صحبت نکرده اند. اين داور پس از اين حادثه با دريافت پيام هاي تهديد به قتل، از دنياي داوري فوتبال خداحافظي کرد.


مصاحبه مورينيو در آن شب بدين شرح بود: "ما به عنوان يک باشگاه، شکايت خواهيم کرد. وقتي که رايکارد را در حال دخول به رختکن داورها ديدم، باورم نمي شد! و وقتي که دروگبا اخراج شد اصلا تعجب نکردم!"


6 - توپ جمع کن ها قايم مي شدند


شب گذشته، ديدار برگشت دو تيم بارسلونا و رئال مادريد در ورزشگاه کمپ نو برگزار شد و مورينيو صحبت هايي عجيب از خود ارائه داد! او اظهار داشته است که توپ جمع کن هاي ورزشگاه کمپ نو، با آغاز نيمه دوم قايم مي شدند و خود را نشان نمي دادند! مورينيو همچنين در جريان درگيري هاي پايان بازي، انگشت خود را در چشمان تيتو ويلانوا، دستيار پپ گوارديولا فرو کرد و چند ثانيه بعد از راه دور براي او بوس فرستاد!! شايد اين يکي از عجيبترين کارهاي مورينيو در طول دوران سرمربي گري اش بوده است.


"ما براي بازي کردن به بارسلونا آمده بوديم ولي از دقيقه اول نيمه دوم، ديگر ازتوپ جمع کن ها خبري نبود. رفتاري مثل رفتار تيم هاي کوچک که در شرايط سخت و بد قرار مي گيرند. اين يک انتقاد نيست، بلکه اتفاقي است که رخ داده است." 


"درمورد «پيتو» ويلانوا (اسم واقعي او تيتو ويلانوا است) يا هر چيزي که نام اوست، هيچ چيزي براي پنهان کردن ندارم. دوربين ها همه تصاوير را گرفته اند."


5 - منطقه جريمه در ايتاليا 25 متر است


تنها چند ساعت بعد از اينکه آلکساندرو دل پيرو توانست با تمارض کردن در خارج از محوطه جريمه صاحب پنالتي شود، مورينيو در مورد اين صحنه اظهارنظر کرد. او با طعنه گفت:


"تنها در ايتاليا محوطه جريمه 25 متر طول دارد!"


4 - چرا؟


مورينيو با گفتن کلمه چرا صحبت هاي انتقاد آميز خود را آغاز کرد. اين کنفرانس بعد از بازي رفت مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه سانتياگو برنابئو بيان شد. شبي که بعد از اخراج په په، بارسلونا توانست با دو گل ليونل مسي، شاگردان مورينيو را شکست دهد. مورينيو در آن شب گفت:


"من فقط يک سوال دارم، چرا؟ خطاب من به بوساکا، فريسک، اوربو و ستاريک (داوران) است. واقعا چرا؟ همه نيمه نهايي ها داستان همين است، آنها بايد به فينال برسند و خواهند رسيد! نمي دانم که قدرت تبليغات يونيسف است يا يوفا. من اگر جاي پپ گوارديولا بودم، از اين قهرماني خجالب مي کشيدم. او يک بار اين جام را با رسوايي در استمفورد بريج برده است و اگر امسال آن را ببرد، با رسوايي در برنابئو خواهد بود."


3 - بارسلونا عقده فينال در سانتياگو برنابئو را دارد


اين يکي از جنجال برانگيزترين مصاحبه هاي مورينيو بود. اين مصاحبه مورينيو باعث شد که هواداران بارسلونا استقبال چندان خوبي از او در کمپ نو نداشته باشند. مورينيو در آن شب چنين گفت:


"ما مي خواهيم يک آرزو را دنبال کنيم. دنبال کردن آن آرزو با دنبال کردن يک عقده بسيار متفاوت است. اين براي ما يک عقده نيست، فقط يک آرزوست. ما آرزوي بازي فينال ليگ قهرمانان اروپا را داريم، اما براي بارسلونا اين يک آرزو نيست، بلکه يک عقده است (عقده بازي کردن فينال در سانتياگو برنابئو) و هميشه بين يک آرزو و يک عقده تقاوت وجود دارد."


2 - رانيري يک پيرمردي بازنده است


شايد مورينيو هيچکس را بهتر از رانيري براي "تيکه انداختن" پيدا نکرده است. او ده ها بار در ايتاليا رانيري را مورد سرزنش قرار داده است. اما در جالب ترين آنها، او چنين گفت:


"من به مدت چند ماه قبل از آمدنم به ايتاليا، زبان ايتاليايي را مطالعه کرده ام تا بتوانم با بازيکنانم، رسانه ها و هواداران ارتباط برقرار کنم! اما رانيري پنج سال در انگليس بود است و نمي تواند يک صبح بخير يا عصر بخير را درست بيان کند! او تنها يک سوپر کاپ برده است، يک جام کوچک و بي ارزش! او تا به حال هيچ جام اصلي را فتح نکرده است، شايد وقت آن رسيده که طرز تفکرش را تغيير دهد. البته براي اين کار هم خيلي پير است!"


1 - هواپيما را پارک کرديم


مورينيو موفق شد در يک بازي تنگانگ در برابر بارسلونا در کمپ نو، اينتر را به فينال ليگ قهرمانان اروپا ببرد. اما اين بازي احتمالا يکي از عجيب ترين بازي هاي تاريخ ليگ قهرمانان خواهد بود! چرا که ده بازيکن اينترميلان در محوطه جريمه خود قرار داشتند و عملا خط حمله بارسلونا در برابر خط دفاع اينترميلان بازي مي کرد! مورينيو در اين باره گفت:


"من فکر مي کنم که در اين فصل، بازي مانند بازي اينتر و بارسلونا در سان سيرو را به ياد نمي آورم. به ياد نمي آورم که تيمي مانند ما فوتبال بازي کرده باشد و اين چنين در برابر قهرمان اروپا حمله کند و سه گل به ثمر برساند، جايي که ما نيمه نهايي را برديم. اما مردم دوست دارند که در مورد بازي برگشت در بارسلونا صحبت کنند. آنها مي گويند که ما اتوبوسمان را جلوي گل پارک کرديم. اما اين حقيقت ندارد. چرا که ما هواپيما را جلوي گل پارک کرديم! ما هواپيما را به دو دليل پارک کرديم: دليل اول چون ده نفره بوديم و دليل دوم اين است که ما سه بر يک آنها را شکست داده بوديم و براي شکست دادن آنها از اتوبوس، قايق يا هواپيما استفاده نکرديم!! ما با يک فوتبال هجومي خارق العاده، آنها را در هم کوبيديم."


البته مورينيو مصاحبه هاي جنجال برانگيز زيادي داشته است. انتخاب ده نقل قول در ميان آنها کار آساني نبود.


سايت گل  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.