۱۳۹۰ خرداد ۲۶, پنجشنبه

مصاحبه‌اي خواندني با بيل گيتس


مصاحبه‌اي خواندني با بيل گيتس
کارولين گراهام -خبرنگار ديلي ميل- به تازگي مصاحبه بسيار جالبي با بيل گيتس در سياتل انجام داده است، مصاحبه‌‌اي که بازتاب زيادي در فضاي اينترنت پيدا کرده است.


ترجمه خلاصه‌شده‌ و آزادي از اين مقاله را برايتان مي‌نويسم:


دسترسي و قرار مصاحبه با بيل گيتس براي مصاحبه چندان ساده نبود و درست به دشواري ملاقات کردن فرماندار يک ايالت مي‌مانست. مصاحبه در اتاق کنفرانس عمارت جديد بنياد خيريه بيل و مليندا گيتس انجام شد، يک ساختمان ??? ميليون دلاري با ديوارهاي شيشه‌اي که طوري ساخته شده است که کمترين ميزان آسيب را به محيط زيست برساند.







مصاحبه‌گر، در جريان اين مصاحبه گيتس را از نظر مهارت‌هاي اجتماعي، در سطح پايين ارزيابي مي‌کند. گيتس با وجود اينکه يک شرکت بزرگ چندميليارد دلاري را تأسيس کرده است، اما در هنگام مصاحبه، صدايش بيش از حد بلند بود و در حين صحبت کردن مدام روي صندلي مي‌جنبيد، دستانش را با گارد دفاعي در جلويش قرار داده بود، انگشتان پايش را تکان مي‌داد و قلمش را در دستش مي‌چرخاند. او از نگاه چشم در چشم عاجز بود و نمي‌توانست با ريزمکالمه يک ارتباط کلامي را آغاز کند و پي بگيرد.


سال‌هاي زيادي از زماني که او با همکاري پل الن در سال ????، شرکت مايکروسافت را تأسيس کرد، گذشته است و حالا بيل گيتس ?? سال دارد، تصوير او بارها روي جلد نشريه اقتصادي فوربس کار شده است. او در اين فاصله لقب شواليه را در سال ???? را از ملکه انگليس دريافت کرده است و در همين سال از سوي نشريه تايم به همراه همسرش -مليندا- و بونو -خواننده گروه U2- به عنوان شخصيت برتر سال انتخاب شد.






گيتس به دوستي با اشخاص مشهوري مثل اپرا وينفري و بونو افتخار مي‌کند. البته او به واسطه بچه‌هايش با بعضي از مشاهير اين روزهاي دنيا مثل ليدي گاگا هم آشناست، خواننده‌اي که البته با احتياط به ترانه‌هايش در خانه بيل گيتس گوش داده مي‌شود و فرزند ?? سال گيتس مواظب است که کوچک‌ترين فرزند، که نه سال بيشتر ندارد، بعضي از ترانه‌ها را که حاوي کلمات ناپسند هستند، نشنود!






سه فرزند بيل گيتس وقتي مي‌خواهند با پدرشان شوخي کنند، ترانه‌اي از «تراوي مک‌کوي» و «برونو مارس» به نام ميلياردر را برايش مي‌خوانند، ترانه‌اي که زماني هم در آمريکا و هم در اروپا، در جدول ترانه‌هاي پرفروش، شماره سه بود.


بيل گيتس براي دو دهه لقب ثروتمندترين انسان روي زمين را يدک مي‌کشيد ولي مدتي است که کارلوس اسليم -تاجر مکزيکي- از او پيشي گرفته است. گيتس حالا ?? ميليارد دلار ثروت دارد و البته ?? ميليارد دلاري که او صرف کارهاي بشردوستانه کرده است، در اين کاهش رتبه مؤثر بوده است.


گيتس سه فرزند دارد: جنيفر ?? ساله، روري ?? ساله و فوئبه Phoebe نه ساله. چيزي که براي گيتس مهم است آموزش خوب و سلامت آنهاست و جالب است که گيتس و همسرش تصميم گرفته‌اند که براي هر يک از آنها تنها ?? ميليون دلار ارث باقي بگذارند. گيتس دوست دارد که آنها راه خودشان را بروند و حرفه خودشان را پيدا کنند و دنبال کنند. گيتس آنها را مثل بچه‌هاي عادي بار آورده، بچه‌هايي که هر روز پول توجيبي مي‌گيرند.


گيتس خودش برخلاف خيلي از مشاهير و ميلياردرها زندگي عادي و متناسبي را دنبال مي‌کند، او مرد خانواده است و وقت براي خانواده مي‌گذارد و البته زماني را هم صرف بازي تنيس و بريج مي‌کند. او گرچه خودروي لکسوس و پورشه دارد، اما دوست دارد با مرسدس معمولي‌اش بيرون برود، البته آنها وقتي به صورت جمعي بيرون مي‌روند، سوار يک خودروي ميني‌ون مي‌شوند.


وقتي خبرنگار ديلي‌ميل از گيتس پرسيد که آيا بچه‌هايش آي‌پد، آي‌فون يا آي‌پاد دارند، صورت گيتس در هم رفت و گفت که انها معادل‌هاي ويندوزي آنها را دارند مثل يک پخش‌کننده موسيقي زون!


گيتس از سال ???? از کار روزانه در مايکروسافت دست کشيد و به صورت تمام وقت در بنياد خيريه‌اش مشغول شد، او هيچ علاقه‌اي به بازگشت به وضعيت قبلي در مايکروسافت ندارد. دارايي بنياد خيريه او ???? ميليارد دلار است. البته قسمتي از اين دارايي را «ورن بافت» اهدا کرده است.


گيتس در سال ????، اتحاديه جهاني واکسن وايمن‌سازي را برپا کرد که آخرين اجلاسش به تازگي در لندن برگزار شد و در طي آن ??? ميليارد دلار براي واکسن ??? ميليون کودک در کشورهاي فقير در برابر پنوموني و سرخک جمع‌آوري شد. برآوردها نشان مي‌دهد که اين کار جان چهار ميليون کودک را درعرض چهار سال‌ آينده نجات مي‌دهد.


فعاليت‌هاي بشردوستانه و خيرخواهانه گيتس از سال ?? شروع شد، همان سالي که گيتس با همسرش ازدواج کرد. در همان سال مادر گيتس -مري- به خاطر سرطان پصتان درگذشت. مادر گيتس، شش ماه قبل از مرگش در نامه‌اي به عروس‌اش نوشته بود که از کساني که صاحب دارايي بيشتري مي‌شوند، انتظارات بيشتر هم بايد توقع داشت.


گيتس اين نامه را هنوز هم حفظ کرده است. به دنبال مرگ مادر، پدر گيتس در نامه‌هايي از او خواست که عملا کارهايي در زمينه فعاليت‌هاي بشردوستانه بردارد و سرانجام گيتس قانع شد که در اين راه سرمايه‌گذاري کند. پدر گيتس هم در بنياد خيريه، فعاليت دارد و هنوز هم با وجود کهولت سن و گذر از ?? سالگي در اين بنياد فعال است. گيتس با فروتني مي‌گويد که اين بنياد را همسرش سر و سامان داده و او فقط چک‌ها را امضا کرده است.






گيتس علاقه زيادي به سرمايه‌گذاري در زمينه واکسيناسيون دارد. وقتي از او سؤال شد که چرا در مورد سرطان، فعاليت‌هاي مشابهي نمي‌کند، او گفت که از ديد او همه حيات‌ها، ارزش يکساني دارند ولي وقتي آدم فکر مي‌کند که مي‌شود خيلي ساده جلوي مرگ يک کودک سه ساله مبتلا به مالاريا را گرفت و سال‌ها زندگي بانشاط در اختيارش قرار داد، آدم قانع مي‌شود که به جاي تمرکز سرمايه‌گذاري براي نجات جان آدم‌هاي هفتاد ساله از حمله قلبي و سرطان، در وهله اول بر واکسيناسيون تمرکز کند.


گيتس نسبت به هزينه شدن درست کمک‌هاي بشردوستانه خوشبين است. وقتي خبرنگار به او گفت کمک‌هاي بشردوستانه‌اي که بايد صرف مردم زيمباوه مي‌شد، به ياران رابرت موگابه رسيد، او اطمينان داد که نظارت درستي بر هزينه شدن کمک‌هايش مي‌کند.


در سؤال بعدي نظر گيتس در مورد کشورهايي مثل هند خواسته شد، کشوري که عليرغم داشتن ميليون‌ها آدم نيازمند، برنامه فضايي خودشان را دنبال مي‌کنند و ?? ميلياردر دارد. از گيتس پرسيده شد که آيا درست است به چنين کشورهايي کمک شود؟


گيتس ابراز عقيده کرد که چنين کشورهايي به تدريج از قالب کشورهاي دريافت‌کننده کمک درمي‌آيند، او کره را مثال زد که در طي يک نسل از کشوري که محتاج دريافت کمک‌هاي بشردوستانه بود، به کشور ثروتمندي مبدل شده که خود، اهداکننده کمک است. چين هم از شرايط مشابه به در آمده ودر حال حاضر به کمکي نياز ندارد، اما مردم شمال هند هنوز محتاج کمک‌هاي بشردوستانه هستند.


گيتس گفت که چند وقت پيش به اوتار پرادش در شمال هند رفته بود، سفري که بسيار برايش تأثيرگذار بود، او در اين سفر در يکي از بيمارستان‌هاي کودکي را ديد که مبتلا به وبا بود و در حالي که به شدت مايع از دست مي‌داد و رو به مرگ بود، پدرش به عنوان يک انسان نمي توانست کاري برايش بکند. او کودک سه‌ ساله‌اي را به ياد آورد که مبتلا به فلج اطفال شده بود و ديگر هرگز نمي‌‌توانست راه برود.






او اشاره کرد که در اوتار پرداش کسي او را نمي‌شناخت، وقتي يکي از مقامات او را همراهي مي‌کرد و از او سؤال شد شخص همراه او کيست، او به شوخي گفت فقط يک مرد سفيدپوست! در مملکتي که دغدغه اصلي تهيه غذاي بخور و نمير است، شايد مايکل جوردن يا محمد علي کلي را بشناسند، اما گيتس را هرگز!


خانه مجلل صد ميليون دلاري گيتس در نزديکي درياچه واشنگتن قرار دارد و بيشتر از شش هزار متر مربع مساحت دارد. اين خانه مجهز به آخرين فناوري‌هاست.






گيتس يک خواننده حريص و مشتاق کتاب است، گويا او به کتاب‌هاي کاغذي بيش از انواع الکترونيک علاقه دارد، با اين همه دوست‌دار کتاب‌هاي الکترونيک هم است و عقيده دارد آنها با گذشت زمان از انواع کاغذي، پيشي مي‌گيرند.


اما چيزي که در کتابخانه گيتس، مايه افتخارش است، يکي از دفترچه‌هاي يادداشت لئوناردو داوينچي است که او با مبلغ ???? ميليون دلار در سال ?? خريده است. البته گيتس اسناد و دست‌خط‌هايي از آيزاک نيوتون و آبراهام لينکلن هم در اختيار دارد.






گيتس اکانت توييتر و فيس‌بوک خودش را دارد. البته او از درخواست دوستي‌هاي بي‌شمار به ستوه آمده است. گيتس با مارک زاکربرگ ?? ساله -مؤسس فيس‌بوک- دوست است.


به عقيده گيتس گذاشتن ارث و ميراث چيز احمقانه‌اي است، چيز مهم به نظر او کاهش مرگ و مير اطفال از نه ميليون در سال به چهار ميليون است. گيتس که به پيدا کردن واکسن مالاريا اميد دارد، آنقدر دلبسته فعاليت‌هاي خيرخواهانه شده است که همه کارهايي را که در نيمه اول عمر در مايکروسافت کرده است، مقدمه‌اي براي آماده‌سازي براي انجام اموارت مهم در نيمه دوم عمرش مي‌داند. او حتي گيک بودن را تنها در ارتباط با انسانيت و کمک به همنوع مهم مي‌داند، به عقيده او گيک کسي است که که يک کتاب ??? صفحه‌اي را در مورد واکسن بخواند تا بفهمد که اين واکسن کجاها کار مي‌کند و کجاها، نه. گيگ کسي است که بتواند از اطلاعاتش براي افزايش اطلاعات مردم استفاده کند. در اين صورت است که گيتس خودش را گيک مي‌داند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.