۱۳۸۹ اسفند ۱۳, جمعه

نقدی جامع بر آلبوم علیرضا قمیشی به نام اسیر با تمام حواشی ِ آن





( تهیه و تنظیم : علیرضا بهمیاری )




نخستین آلبوم " علیرضا قمیشی " با نام « اسیر» 6 آذر ماه به صاحب امتیازی شرکت آوای باربد ، از طریق پخش هنر اول وارد بازار موسیقی شد .
این آلبوم در سال 85 ضبط گردیده و امسال مجوز انتشار آن صادر شده است.
آلبوم اسیربه صورت سی دی والتی و همچنین پک منتشر شده ، و کاور آن سه لت می باشد . چهره خواننده بر روی اینسرت آلبوم نقش بسته و با فونتی بزرگ نام آلبوم و خواننده درج شده است . در داخل کاور آلبوم متن ترانه های این مجموعه قرار داده شده است و تصویر بزرگ دیگری از خواننده نیز وجود دارد .تصویر از پشت سر خواننده دیگر عکسی است است که در کاور آلبوم موجود می باشد .
همچنین متن تقریبا کوتاهی از" فرح تجلی "- که ترانه سرا است ولی در این آلبوم قطعه ای نسروده - گنجانده شده است و متن کوتاه دیگری از خواننده که آلبوم را به پدر ، مادرو مردم تقدیم کرده است .
این آلبوم با پخش تیزر آن در آغاز یکی از فیلمهای سینمایی و قرار دادن آن بر روی برخی سایتها وارد فاز جنجالی خود شد و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون آن شکل گرفت که بیشتر آنها نه در مورد خود آلبوم بلکه بیشتر حواشی آن بود .
در این مطلب سعی شده هم به حواشی این مجموعه اشاره شود و هم خود آلبوم مورد نقد قرار گیرد و نگاهی منصفانه به جنجالی ترین آلبوم امسال شود .
علیرضا قمیشی کیست ؟
"علیرضا قمیشی" متولد شهریور 1348 در شیراز است. پدرش سیاووش قمیشی آهنگساز و خواننده نام آشنا و مادرش لیلا وصال می باشد . از 5 سالگی نوازندگی پیانو را شروع کرده است . وی تا سن 13 سالگی در شیراز زندگی کرده است و پس از آن در سال 1362 به همراه مادرش به خارج از کشور مهاجرت کرد . در آمریکا به نوازندگی ساز درام پرداخت و از 16 سالگی تا 19 سالگی به صورت حرفه ای در کلوپ های هالیوود به همکاری پرداخت . وی در چند گروه هارد راک امریکایی به نوازندگی درام پرداخته است .
علیرضا در سال 1368 به ایران بازمی گردد . وی در سال 1376 عضو اولین گروه موسیقی پاپ در جزیره کیش می شود و 5 سال عضو این گروه بوده است . سال 81 از این گروه جدا می شود و ساخت قطعات موسیقی را آغاز می کند . سالهای 84 و 85 آلبوم اسیر را تولید می کند . وی نوازنده سازهایی چون : پیانو ، درامز ، تومبا ، پرکاشن و الکترو پرکاشن می باشد .
 
 
سیاووش قمیشی از زاویه ای دیگر
 "سیاووش قمیشی" متولد 1324 دراهواز است و اصالتا درفولی می باشد. قبل از یک سالگی خانواده وی به تهران مهاجرت می کنند و در آنجا ساکن می شوند . وی از 14 سالگی آهنگسازی را به صورت حرفه ای آغاز می کند و در همین سن و در سال 1338 به لندن مهاجرت می کند. البته وی در این مدت به ایران رفت و آمد دارد. دریافت فوق لیسانیس موسیقی از لندن رهاورد سفر وی به این کشور است . سیاووش در سال 1349 به ایران بازمی گردد. وی پس از انقلاب یعنی سال 1357 هم به خارج از کشور مهاجرت می کند . سال 1359 جزو اولین خواننده هایی است که در لس آنجلس اولین آلبوم خود را منتشر می سازد . وی پس از آن چندین سال فعالیت خوانندگی را متوقف می کند و در سال 1373 خوانندگی را به صورت جدی آغاز می کند .
 
 
علیرضا پسر سیاوش
 به نظر می رسد علیرضا حاصل ازدواج اول سیاووش باشد . گرچه خود علیرضا در تنها مصاحبه ای که تا امرز انجام داده می گوید که قرار نبوده حتی وی هم متولد شود ." قمیشی" سالیان بعد چندین ازدواج دیگر را انجام می دهد و به طور رسمی تا حدود 5 سال پیش 5 باراردواج کرده بود . از این چند سال اخیر خبر نداریم که این آمار افزایش یافته یا خیر!! . البته این اواخر ازدواج وی با یک دختر جوان مورد طعنه برخی از همکاران وی قرار گرفته بود و با کنایه این مورد را بیان می کردند .
سیاووش که بیشتر عمر خود را در خارج از کشور سپری کرده گرچه از لحاظ شکل ظاهری و حتی صحبت کردن ایرانی باقی مانده ولی به نظر می رسد از لحاظ فکری بیشتر شبیه غربی هاست. شاهد ما هم  یکی ازمعروفترین خوانندگان پاپ که سابقه همکاری با قمیشی را نیزدر کارنامه هنری خود دارد ، است که در گفتگویی خصوصی با دوست غیرهنری خود از زندگی خصوصی قمیشی مورد عجیبی را بیان می کرد که جای شگفتی فراوانی را داشت .
البته هرچقدر سیاووش در زندگی خصوصی و شخصی خود گونه دیگری است اما در عالم آهنگسازی جزو برترین های تاریخ موسیقی پاپ ایران محسوب می شود و تعداد فراوانی از خوانندگان پاپ طی 50 سال اخیر با ملودی های وی به شهرت رسیده اند و موفق بوده اند .
خود قمیشی نیز به صورت جدی از اوایل دهه 70 خورشیدی به عنوان خواننده نام خود را مطرح ساخت و گرچه صدایی معمولی داشت ولی با بهره بردن از ملودی های مناسب و ترانه هایی متفاوتر از سایر همکاران خود ، به خواننده محبوبی تبدیل شد و اکنون در 65 سالگی نیز همچنان آلبومهای وی مورد توجه فراوان قرار می گیرد .
 
 
عروسک شب  
قمیشی زمانی که در ایران بود نیز چند قطعه با صدای خود را اجرا کرد مانند : فرنگیس که کسی نمی دانست خواننده این ترانه چه کسی است . وی پیش از این حدود 16 -17 قطعه را در خانه با پیانو اجرا می کند که هیچگاه به صورت رسمی این آثار منتشر نمی شوند و فقط دست به دست بین مردم پخش می شوند . از این مجموعه خود وی بعدها چند اثر را بازخوانی می کند و همچنین شادمهر عقیلی در آلبوم دهاتی قطعه پاییز را می خواند و یا همین اوخر فرخ قریب کار دیگری از وی را دوباره اجرا می کند .
علیرضا نیز در آلبوم خود 3 قطعه از آن آلبوم کذایی را اجرا می کند که این بار با خشم پدر مواجه می شود و پس از اینکه طرفداران پدر به پسر می تازند خود قمیشی پدر وارد معرکه می شود و بیانیه صادر می کند .
 
 
بیانیه سیاووش قمیشی بر علیه آلبوم پسرش
با سلام مطلع شدم که بعد از انتشار آلبوم شخص علیرضا قمیشی در رسانه های مختلف اخبار پیچید و کشمکش هایی هم از طرف هواداران من و هم از طرف رسانه های داخل کشور به وجود آمد، لازم میدانم که چند نکته را در باره مسائل پیش آمده متذکر شوم. در آلبوم شخص مذکور سه آهنگ بازخوانی شده که در اصل متعلق به شخص بنده هستند و سالیان پیش توسط من با بهره گیری از وسایل و امکانات موجود وقت، در منزل ساخته و اجرا شده اند که بعد ها پخش شده بودند. اما نکته حائز اهمیت مخالفت شدید من با این حرکت میباشد. این مخالفت به این دلیل نیست که قصد انحصاری کردن اجرای این آهنگ ها را داشته باشم، بلکه در وهله اول بنده با اجرای آهنگ ها بدون اجازه شخص من به عنوان مالک این آثار مخالفت دارم چون باور من بر این است که همیشه و همه جا حقوق معنوی آثار هنری باید توسط همه رعایت شود و مورد احترام واقع گردد. همیشه عدم رعایت این حقوق در کشور ایران باعث آزار و ناراحتی من بوده و هست و در اینجا این بی احترامی به حقوق معنوی آثار هنری توسط شخصی به انجام رسیده که نام من را به عنوان فامیل یدک میکشد. نکته دوم این هست که بنده راضی نبودم شخص علیرضا قمیشی با استفاده از نام من بازیچه افرادی باشد که منحصرا به دنبال منافع اقتصادی خود هستند. موردی که من تمام طول عمر تلاش داشتم تا گریبان گیرم نشود. با اینکه قبلا مراتب عدم رضایت خودم را در باره انتشار این آهنگ ها در این آلبوم اعلام کرده بودم ولی این عمل به گونه ناشایستی انجام گرفت. ابتدا نام تنظیم کننده و سپس نام علیرضا قمیشی به عنوان خالق این آثار روی جلد این آلبوم درج گردید. لازم به تذکر مجدد هست که بنده با اینگونه سو استفاده ها از کارهای هنری توسط هر شخصی به شدت مخالف هستم، حتی اگر نزدیکترین فرد به من مرتکب این عمل شود.
 با تشکر
 سیاوش قمیشی»
 
چند نکته
در کاور آلبوم و در شناسنامه قطعات آن کارهایی که متعلق به سیاووش است با یک علامت کاما متمایز شده است به این صورت : (علیرضا ، قمیشی ) که مشخص شود متعلق به وی هستند . با توجه به غیرمجاز بودن نام سیاووش قمیشی علیرضا چه کار دیگری می توانست در این زمینه انجام دهد . همچنین نام وی در بالای یکی از ترانه ها درج شده که به وی تقدیم شده است .
اما نکته حائز اهمیت این است که آیا بهتر نبود سیاووش خود با پسرش این مسائل را در میان می گذاشت و آن را رسانه ای نمی کرد و حتی آثار تازه ای هم برای وی می ساخت و از وی حمایت می کرد نه اینکه عملکردی بدتر از غریبه ها از خود نشان می داد ؟
 
این بار "سیاووش قمیشی" در معرض یک اتهام
 
پس از اینکه سیاووش بر علیه پسر خود بیانیه صادر کرد ، در همین زمان تیزر آلبوم جدید قمیشی پدر منتشر شد . آلبوم "یادگاری" که جدیدترین کار سیاووش است . اما در کمال شگفتی در این تیزر قطعه ای وجود دارد که در واقع کار اجرا شده یک خواننده دیگر است .
قطعه" دست من نیس" که پیش از این با صدای "فرهاد فنائیان" ، موسیقی نیکان و ترانه کوروش سمیعی اجرا شده بود و آلبوم این خواننده به زودی منتشر خواهد شد . اینکه این قطعه به چه صورت سر از آلبوم قمیشی در آورده و آیا عوامل تولید این قطعه خود این کار را به سیاووش داده اند یا خیر به محض انتشار رسمی آلبوم قمیشی منتشر خواهد شد . بعید نیست این بار خود سیاووش اسیر یک جنجال شود و یک بیانیه بر علیه وی منتشر شود .
 
پدر شناسنامه ای
 
تا به امروز در عالم موسیقی ایران بی سابقه بوده که پدری بر علیه پسرش بیانیه دهد و وی را مانند غریبه ها بنوازد .
چیزی که در این باره عیان است این است که علیرضا اصرار دارد که بگوید فرزند سیاووش است و این حتی در کاور آلبوم مشخص است ؛ قطعه ای را می سراید و آن را به پدر تقدیم می کند و باز در جایی دیگر آلبوم را به پدر و مادر مرحوم خود تقدیم می کند . اما در مقابل قمیشی چندان دل خوشی از این ماجرا ندارد و در چند مصاحبه خود نیز با اکراه از این موضوع صحبت کرده است .حرفهایی مانند اینکه چند باری نامه ای برای من فرستاده و یا اینکه نوع زندگی وی را قبول ندارم و ... که در همه اینها نوعی گارد منفی وجود دارد . اما سوالی که در اینجا قابل طرح است این است که علیرضا که خود در حال حاضر 41 سال سن دارد چه اصراری بر نزدیکی خود به پدرش دارد . حال اگر جوان 20 ساله ای بود شاید می شد این مورد را قبول کرد ولی در این سن و سال و در زمانه ای که پدرش بر علیه وی بیانیه صادر می کند باید رویه خود را تغییر دهد . شاید مناسب تر این است که بگوییم ،سیاووش فقط یک پدر شناسنامه ای است ، همین و بس .
در تمامی این سالها فقط یک مورد این چنینی البته در عالم دیگری سراغ داریم و آن هم حرفهای سیاووش شاملو پسر احمد شاملو بود که در برهه ای حرفهایی بر علیه پدرش زد که با جنجال رسانه ای مواجه شد .البته سیاووش شاملو دو سه سال پیش درگذشت .
 
مقلدان " قمیشی "

طی سالیان اخیر در موسیقی رسمی پاپ ایران هراز چندگاهی یک خواننده قدیمی مقلدی پیدا می کرد که در این بین قمیشی جزو پرطرفدارها بود .
"مجتبی کبیری" نخستین خواننده ای بود که با تقلید از قمیشی کار خود را شروع کرد و ادامه داد .
"هومن گنجور" دیگری خواننده ای بود که با آلبوم زیارت به این گروه پیوست . خواننده ای که حتی عکس کاور آلبوم خود را به نوعی تهیه کرده بود که شباهتش به خواننده اصلی بیشتر شود و در ضمن یکی ازآثار قمیشی را نیز خوانده بود. در آن سال شایعه شد که وی پسر قمیشی است و البته سیاووش در مصاحبه ای این مورد را تکذیب کرد .
"حمید پیروزنیا" دیگری خواننده ای است که خود در مصاحبه ای تقلید از خواننده مورد بحث را تایید کرد .
"محسن چاووشی" نیز در آغاز راه مقداری به تقلید از قمیشی مبادرت ورزید ولی وی راه خود را تغییر داد و حال خود وی چند مقلد دارد .
"محمد زارع" خواننده دیگری بود که با پخش آلبوم خود با نام کیارش قمیشی حواس ها را به خود جلب کرد . بعدها آلبوم مجازش منتشر شد و مشخص گردید در آلبوم غیرمجازش صدای خود را به استاد نزدیک کرده است .
و حال "علیرضا "پسر سیاووش تازه ترین خواننده ای است که صدا و مهم تر از آن سبک کارش با قمیشی پدر هیچ تفاوتی ندارد . البته از کسی که یک عمر فقط به صدای پدرش توجه کرده و کارهای وی را خوانده نمی توان چندان انتقاد کرد که چرا تقلید می کند چون بلافاصله خواهد گفت از پدرم تقلید می کنم مگرعیبی دارد ؟

آوای باربد ، برنده اصلی
 
شرکت آوای باربد ناشر این آلبوم است .  شاید یکی از دلایل دیر منتشر شدن این آلبوم خود این شرکت باشد . به هر حال با جنجالهای ایجاد شده و نام قمیشی این آلبوم فروش قابل ملاحظه ای برای آوای باربد داشته است . پوسترهای بزرگ خواننده با تاکید بر روی نام قمیشی در بسیاری از نوارفروشی های کشور دیده می شود و تصویری از خواننده که با زیرکی و نوع زاویه دوربین سعی شده به قمیشی پدر نزدیک شود . گرچه وقتی تصویر دیگر خواننده که داخل کاور آلبوم قرارداده شده شباهت آن چنانی حس نمی شود .
 
 
اما از تمامی حواشی این آلبوم که بگذریم به خود آلبوم می پردازیم و نقد آن را با هم می خوانیم :

 بررسی قطعات آلبوم « اسیر »

1 – دوهفته = آهنگ و تنظیم : سیروان خسروی – ترانه : ترانه مکرم
در همان آغاز صدای تیون شده خواننده با موسیقی کم رنگی شروع می شود . پس از 16 ثانیه موسیقی به صورت تمام الکترونیک و البته ترنس راه خود را ادامه می دهد و خواننده نیز همگام با آن خواندن را ادامه می دهد .این روند تا زمان 38/1 ادامه دارد و پس از آن بخش بی کلام شروع می شود . در زمان 06/2 باز خواننده با همان صدایی که تیون شده است خواندن را ادامه می دهد . در ادامه بخش بی کلام جریان می یابد و در ادامه خواننده دوباره فضا را در اختیار می گیرد و در پایان با تکرار چندباره بخشی ار ترجیع بند کار به اتمام می رسد .
( تو دو هفته به تو عادت کرده بودم / من به اون چشات رفاقت کرده بودم (!!)– روزی صد بار پیش این دل دیوونه / از نبودنت شکایت کرده بودم )
مضمون این ترانه عشق دو هفته ای است(!) . لابد این هم برای خود عشقی است دیگر . برای کندکاو ماجرا باید از ترانه سرا جویای این عشق شد .
این قطعه جزو کارهای خوب آلبوم می باشد .
 
 
2 – ستاره = آهنگ و تنظیم : سیروان خسروی – ترانه : ترانه مکرم
با یک اورتور کوتاه تمام الکترونیکی قطعه آغاز می شود .  پس از 15 ثانیه موسیقی قطعه به صورت ترنس کامل تر می شود و پس از آن در ثانیه 44 خواننده با صدایی تیون شده اجرا را شروع می کند . در ادامه خواننده به ترجیع بند می رسد : ( تو مث ستاره بودی / توی لحظه های سردم – واسه پیدا کردن تو / توی آسمون می گردم )
در ادامه بخش بی کلام شروع می شود و در زمان 08/2 دوباره با خلوت تر شدن موسیقی خواننده به خواندن ادامه می دهد و پس از آن موسیقی به حالت عادی بر می گردد . دوباره ترجیع بند قطعه تکرار می شود .  در ادامه صدای خواننده الکترونیکی تر می شود و بازهم ترجیع بند را اجرا می کند . در پایان صدای خواننده کم کم محو می شود و کار هم به پایان می رسد .
 
 
3- جاده = ترانه و آهنگ : سیاووش قمیشی – تنظیم : سیروان خسروی
موسیقی این قطعه به صورت اسلو با محوریت پیانو شروع می شود و پس از اورتور کار، خواننده در گامی پایین و موسیقی خلوت شروع به خواندن می کند . در ادامه خواننده مقداری به گام بالاتر می رود و به این صورت اجرا را ادامه می دهد . در ادامه بخش بی کلام فرا می رسد . باز خواننده همان روند ابتدایی قطعه که از گام پایین شروع می شود و پس از اجرا ی کوتاه به تدریج به گام بالاتر می رود را تکرار می کند و موسیقی همگام با آن سرعت بیشتری پیدا می کند . تنظیم این قطعه شبیه کارهای سالهای 77-78 موسیقی ایران است و قدیمی به نظر می رسد .
در ادامه خواننده در اوجی نسبی به خواندن خود ادامه می دهد و کار تمام می شود .
 
 
4 – باور نمی کنم = آهنگ و تنظیم : سیروان خسروی – ترانه : شهرام فرشید
در آغار چند ثانیه صدایی مبهم به گوش می رسد و در ادامه موسیقی ترنس قطعه از دور شنیده می شود و پس از 18 ثانیه قطعه به حالت عادی در می آید و ریتم تند خود را ادامه می دهد . درثانیه 45 خواننده شروع به خواندن می کند . باز صدای تیون شده خواننده با موسیقی همراه می شود تا زمان 42/1 که بخش بی کلام فرا می رسد . پس از اورتور ، دوباره خواننده خواندن را ادامه می دهد و موسیقی کمی رنگ عوض می کند . با اجرای ترجیع بند موسیقی رنگ دیگری به خود می گیرد و البته صدای خواننده دو صدایی می شود .
پس از آن بخش بی کلام فرا می رسد و در ادامه خواننده اجرای تکرار گونه ابیات را پیش می گیرد و صدای خواننده کم رنگ شده با موسیقی همراه می شود و محو می گردد و موسیقی هم به پایان راه می رسد .
این قطعه جزو کارهای خوب آلبوم قلمداد می شود .
 
 
5 – درد دوری = آهنگ و تنظیم : سیروان خسروی – ترانه : علیرضا قمیشی
در آغاز با چینش سمپل های الکترونیکی قطعه شروع می شود و پس از 25 ثانیه خواننده به آرامی اجرا را آغاز می کند . زیر صدای خواننده موسیقی کم کم حالت اصلی خود را پیدا می کند . پس از 58 ثانیه موسیقی شکل جدی خود را می یابد و خواننده هم همراه آن اجرا را پی می گیرد . پس از لحظاتی بخش بی کلام ادامه می یابد . لحن موسیقی این قطعه محزون غربی است . دوباره خواننده خواندن را پی می گیرد و موسیقی دوباره کم کم حالت عادی خود را پیدا می کند و خواننده هم همراه آن به خواندن ادامه می دهد و این روند ادامه می یابد تا اینکه در دقیقه 4 کار تمام می شود .
 
 
6 – سرنوشت = آهنگ : سیاووش قمیشی – ترانه : سیاووش قمیشی و علیرضا تهرانی – تنظیم : سیروان خسروی
اورتور قطعه با صدایی الکترونیکی شروع می شود و به تدریج این موسیقی کاملتر می شود . پس از 28 ثانیه خواننده اجرا را آغاز می کند و موسیقی ترنس قطعه هم شروع می شود . صدای خواننده در این قطعه مقداری از دور شنیده می شود . در ادامه موسیقی رنگ عوض می کند و با تغییر لحن ملودی ، خواننده نیز با آن همراه می شود و اجرا را پی می گیرد . بخش بی کلام  در ادامه فضا را در اختیار می گیرد . موسیقی مقداری از ریتم می افتد و دوباره به حالت عادی بر می گردد و خواننده دوباره اجرا را پی می گیرد . قطعه تقریبا در یک گام ثابت اجرا می شود و تحریر چندانی در صدای خواننده دیده نمی شود . در ادامه همان روند ابتدایی قطعه تکرار می شود . در ادامه بخش بی کلام زده می شود و صدای کوتاه خواننده که " سرنوشتم " را تکرار می کند کار به پایان می رسد .
در این قطعه هم صدای تیون شده خواننده بی مورد به نظر می رسد .
 
 
7 – اسیر = آهنگ و ترانه : سیاووش قمیشی – تنظیم : سیروان خسروی
این قطعه در فضایی لایت جریان می یابد و سازهای الکترونیکی تشکیل دهنده فضای قطعه هستند . پس از لحظاتی موسیقی شکل کاملتر و البته خلوتی به خود می گیرد . پس از 40 ثانیه خواننده شروع به خواندن می کند . در ادامه بخش بی کلام در همان حالت به پیش می رود و خواننده باز اجرا را پی می گیرد و با موسیقی اسلوی قطعه به موازات آن پیش می رود . در ادامه بخش بی کلام فضا را در اختیار می گیرد . در این قطعه و برخی قسمتها خواننده مقداری به اوج هم می رود .
این قطعه جزو کارهای خوب آلبوم به شمار می رود ، گرچه ترانه آن لحن کاملا قدیمی دارد و چندان با امروز مطابقت زبانی ندارد .
 
  
آلبوم" اسیر" به عنوان نخستین تجربه رسمی علیرضا قمیشی حاوی مسائلی است که به آن اشاره می کنیم . صدای خواننده شباهت فراوانی به پدرش دارد البته جوان تر و مطمئنا کم تجربه تر . البته مشخص است که خواننده با اصول خوانندگی آشناست و سالها تجربه این کار را دارد و می داند چگونه بخواند ، گرچه تقلید صرف از صدای پدر نقطه ضعف جدی صدای اوست . در بیشتر قطعات آلبوم صدای خواننده به صورت تیون شده می باشد که مشخص نیست به اختیار این کار انجام شده و یا برای گرفتن فالشی صدا از این حربه بهره برده شده است .
یکی از موارد ضعف آلبوم کلام آن است . مشخص نیست خواننده به چه دلیل سه ترانه ای که بیش از 40 سال پیش اجرا شده است را دوباره بارخوانی کرده است ، ترانه هایی که نه حرف تازه ای  برای گفتن دارند و نه از انسجام لازم برخورداند ، گرچه سایر ترانه ها نیز از همین دو عامل رنج می برند .
ملودی های آلبوم تا حدودی راضی کننده اند ، البته در حد همین آلبوم و شاید اگر خواننده با یک آهنگساز حرفه ای و با تجربه تر کار کند بتواند هم در اجرا قطعات و هم در جلوگیری از تقلید به راهکار مناسبی دست یابد .
گرچه این آلبوم 4 سال پیش تنظیم شده ولی به هر حال انتظار از سیروان بیشتر از این می رفت . تنظیم های آلبوم کهنه به نظر می رسند و مثلا اگر با سایر تنظیم هایی که سیروان در همان 6- 5 سال پیش نیز مقایسه کنیم این مورد مشهود تر است . مطلوب تر این بود که کارهای به خصوص ترنس مجموعه دوباره تنظیم و به روز شوند که این کار انجام نشده است .
با توجه به نوازنده بودن خواننده مشخص نیست که چرا آلبوم به صورت تمام الکترونیک ساخته شده و از سازهای زنده در ان استفاده نشده است که این مورد به آلبوم لطمه وارد ساخته است .
یکی از نکات ظریف آلبوم اشکال در تلفظ برخی از حروف مانند " س " ، "ض" ،" ظ "،" ز" ، "ذ" می باشد که شاید دیگر در این بخش صدای پسر با پدر متفاوت می شود .
نام خواننده ناخود آگاه انتظار شنونده را از وی بالا می برد و شاید این آلبوم مخاطب را راضی نکند و منتظر کارهای قوی تر از هر لحاظ از خواننده باشد ولی با توجه به اینکه آلبوم مربوط به 5 – 4 سال پیش است و اولین نجربه اوست و آلبوم هم یک کار متوسط است باید دید وی در آینده چکار خواهد کرد .
اما نکته پایانی و مهم قضیه این است که علیرضا قمیشی 4 سال منتظر مجوز این آلبوم و انتشار آن بوده است . وی با توجه به نام فامیلی خود می توانست به راحتی لس آنجلسی شود ، و یا غیرمجاز شود ولی طی این مدت نه اثری صوتی از خود پخش کرد و نه کلیپی به شبکه های ماهواره ای برای پخش سپرد ، بلکه کاملا در چارچوب ارشاد فعالیت کرد و منتظر ماند تا یک خواننده قانونی و رسمی شود و این خود واجد ارزش است . و حالا باید به خود ببالد که تصاویر بزرگ وی در اکثر نوارفورشی های کشور خودنمایی می کند وهم اینک او یک خواننده قانونی است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.