۱۳۸۹ اسفند ۱۵, یکشنبه

لیورپول 3-منچستریونایتد1 ؛ صدرنشین در آنفیلد غرق شد

صدرنشین رقابتهای لیگ برتر در آنفیلد شکست سختی خورد




هفته بیست و نهم رقابتهای لیگ برتر امشب با برگزاری دیدار حساس دو تیم لیورپول و منچستریونایتد دنبال شد و صدرنشین این رقابتها با تقبل شکست 1-3 در آنفیلد سه امتیاز ارزشمند را از دست داد تا هواداران آرسنال را شاد کند
هت تریک درک کوئیت باعث شد تا لیورپول تا دقایق پایانی دیدار از حریف پیش بیفتد ولی در وقتهای اضافه چیچاریتو با پاس گلی که از رایان گیگز دریافت کرد یکی از سه گل خورده را جبران کرد تا بازی با برتری 1-3 به پایان برسد
در دقیقه 24 بازی بود که فابیو اورلیو به خاطر برخوردی که با جیمی کرگر داشت از ناحیه همسترینگ مصدوم شد تا از زمین مسابقه خارج شده و جایش را به کرگیاکس بدهد.
لوئیس سوارس یکی از ستاره های لیورپول دراین دیدار بود که در دقیقه 34 پاسی فوق العاده را برای درک کوئیت آماده کرد. ستاره هلندی لیورپول هم در مبدل ساختن این توپ به گل درنگ نکرد تا لیورپول از میهمانش پیش بیفتد.
در دقیقه 39 بازی درک کوئیت برای دومین بار گلزنی کرد تا نیمه اول بازی با برتری 0-2 به پایان برسد.
در آغاز نیمه دوم بود که چیچاریتو (خاویر ارناندس ) به جای نانی وارد زمین مسابقه شد و دومین تعویض لیورپول هم با ورود اندرو کارول به جای رائول میرلس رقم خورد.
درک کوئیت در دقیقه 65 برای سومین بار و باز هم با بهره گیری از پاس لوئیس سوارس برای لیورپول گلزنی کرد تا بازی با برتری 0-3 تیم میزبان دنبال شود.
در دقیقه 76 رافائل داسیلوا جای خودش را به جانی اوشی داد و در دقیقه 84 پل اسکولز از زمین خارج شده و دارن فلچر وارد زمین گردید.
در دقیقه 89 بازی لوئیس سوارس که یکی از ستاره های لیورپول بود جایش را به جو کول داد
در دقیقه 92 بازی رایان گیگز پاسی تماشایی را به خاویر ارناندس داد تا چیچاریتو برای یونایتد گلزنی کند و فرگوسن و شاگردانش با یک گل زده ، درد این شکست را کاهش دهند.
 
گزارش ویژه: 25 سال نبرد سر الکس فرگوسن با کنی دالگلیش

این دو نفر دیدارهای بسیاری را رودرروی هم انجام داده‌اند.

دو تن از بزرگ‌ترین شخصیت‌های فوتبال بریتانیا روز یکشنبه باز هم رویاروی هم قرار خواهند گرفت: کنی دالگلیش از لیورپول و سر الکس فرگوسن از منچستریونایتد. این دو نفر متولد گلاسگو، پایتخت اسکاتلند هستند و در طول 30 سال گذشته فوتبال انگلیس را شکل داده‌اند. دالگلیش در تیم لیورپول که مایه غبطه همه اروپا بود ابتدا بازی کرد و سپس آن را مربی‌گری کرد، و فرگوسن از سال 1986 که مربی منچستریونایتد شد این تیم را به یکی از قدرت‌های برتر قاره تبدیل کرد.
این دو نفر با هم 27 قهرمانی لیگ، پنج قهرمانی اروپا، هشت جام حذفی، و هشت جام اتحادیه به دست آورده‌اند. اما عملکرد آنها رویاروی هم چطور بوده؟

فرگوسن وارد می‌شود
رقابت بین این دو چطور شکل گرفت؟ این رقابت گاهی خصمانه بوده و گاهی با شوخی و احترام همراه بوده است. زمانی که فرگوسن در سال 1986 به اولدترافورد رفت، یونایتد تیم خیلی بزرگی نبود، اما با این حال دو بازی مقابل لیورپول را برد، از جمله در روز باکسینگ (26 دسامبر) در آنفیلد که با نتیجه یک بر صفر پیروز شد. لیورپول آن فصل را بدون جام به پایان برد که برای این تیم در آن دوران اتفاقی عجیب بود.
فرگوسن مقابل دالگلیش در فصل بعد شکست‌ناپذیری خود را ادامه داد ولی این بار تنها دو تساوی به دست آورد. با این حال لیورپول در نهایت قهرمان شد. فصل بعد، لیورپول در خانه یونایتد را برد اما در اولدترافورد سه بر یک باخت و همان باخت باعث شد قهرمانی را از دست بدهد.
فصل 90-1989 برای دالگلیش بهتر بود و او برای اولین بار در طول یک فصل مقابل فرگوسن بی‌شکست ماند و آخرین قهرمانی از 18 قهرمانی لیورپول در تاریخ لیگ را کسب کرد. اما فصل بعد لیورپول سقوطش را آغاز کرد و دالگلیش به دلیل مشکلات جسمانی، در حالی که تیمش صدرنشین لیگ بود استعفا داد. در آن سال آخرین برد دالگلیش در لیورپول مقابل فرگوسن با نتیجه چهار بر صفر در آنفیلد رقم خورد، هرچند که یونایتد در جام اتحادیه این شکست را جبران کرد.
آخرین دیدار این دو همین دو ماه پیش برگزار شد. دالگلیش که 24 ساعت هم نشده بود مربی لیورپول شده بود، بازی را با یک پنالتی مشکوک و زودرنجی استیون جرارد در همان نیمه اول از دست داد.

لیورپول دالگلیش - یونایتد فرگوسن
برد دالگلیش 3
تساوی5
برد فرگوسن5

دالگلیش بلکبرن را به افتخار برمی‌گرداند
دالگلیش که بلکبرن را در اولین فصل حضورش به عنوان مربی به لیگ برتر بازگردانده بود، یک امتیاز مقابل یونایتد در اوود پارک گرفت اما در اولدترافورد سه بر یک باخت. آن فصل فرگوسن یکی از 11 قهرمانی لیگ خود را به دست آورد و بلکبرن تازه‌وارد در رتبه آبرومند چهارم لیگ را به پایان برد.
در فصل 94-1993 بلکبرن حریفی جدی‌تر شد و تنها ضربه دیرهنگام پل اینس در اولدترافورد بود که مانع باخت یونایتد شد. سپس در اوود پارک، آلن شیرر دو گل زد تا بلکبرنی‌ها به قهرمانی امیدوار شوند اما در نهایت یونایتد بود که لیگ و جام حذفی را می‌برد.
فصل بعد بهترین دستاورد دالگلیش در عرصه مربی‌گری رقم خورد. آنها در چریتی شیلد مقابل یونایتد باختند و در خانه در دیداری هیجان‌انگیز چهار بر دو مقابل یونایتد شکست خوردند، اما 12 بازی بدون باخت را پشت سر گذاشتند، چنان که در ماه ژانویه که اریک کانتونا باخت بلکبرن را رقم زد، باز هم یونایتد دو امتیاز پشت سر بلکبرن صدرنشین قرار داشت.
بلکبرن به صدرنشینی ادامه داد و در نهایت قهرمان شد. جالب آن که آخرین دیدار آنها در آنفیلد بود، جایی که دالگلیش پس از قهرمانی می‌رفت و مدیر فوتبال می‌شد.

بلکبرن دالگلیش - یونایتد فرگوسن
برد دالگلیش1
تساوی2
برد فرگوسن4



بازگشت کنی
دالگلیش که می‌خواست باز هم مربی باشد، جانشین کوین کیگان در نیوکاسل شد؛ دقیقا همان طور که 20 سال پیش به عنوان بازیکنی که از سلتیک می‌آمد جانشین کیگان در لیورپول شده بود. او در سال 1997 هدایت نیوکاسل را به عهده گرفت. البته خود او احتمالا دوست ندارد این دوران را به یاد بیاورد، نه به دلیل جدایی کشدارش بلکه به این دلیل که هرگز نتوانست با این تیم یونایتد را ببرد.
اولین بازی او مقابل دشمن دیرین خوب پیش رفت و آنها در اولدترافورد تساوی بدون گل گرفتند – البته یونایتد قهرمانی‌اش را پیش از این دیدار مسجل کرده بود – و نیوکاسل هم دوم شد و به لیگ قهرمانان رسید.
اما فصل بعد برای نیوکاسل که عادت به نبرد برای قهرمانی داشت فاجعه‌بار آغاز شد. اندی کول، بازیکن محبوب سابق نیوکاسل تنها گل دیدار دسامبر بین یونایتد و نیوکاسل را زد تا آنها از نبرد قهرمانی دور بیفتند. تساوی آوریل در اولدترافورد هم به کارشان نیامد و در نهایت با رتبه سیزدهم به کار خود پایان دادند.


نیوکاسل دالگلیش - یونایتد فرگوسن
برد دالگلیش0
تساوی2
برد فرگوسن1


هنگامی که از فرگوسن در سال 2002 پرسیدند که سخت‌ترین مانعی که مقابل تیمش قرار گرفته چه بوده، او پاسخ داد: «بزرگ‌ترین چالش من مربوط به حالا نیست، مربوط به زمانی می‌شود که لیورپول را از تخت سلطنت لعنتی به کنار زدم.»
او در دورانی یونایتد را به رکورد 18 قهرمانی لیگ – برابر با لیورپول – رساند که لیورپول تنها دو بار به قهرمانی نزدیک شد. یونایتد بی‌تردید در این مدت برتر از آنها بوده است.

اما در طول 19 سال گذشته، فرگوسن هرگز با دالگلیش به عنوان مربی لیورپول رودررو نشده بود. حالا که لیورپول اوضاع مالی متناسب با محبوبیت جهانی‌اش را پیدا کرده، این احتمال وجود دارد که در چند فصل آینده، آنها رقابتی برابر با یونایتد داشته باشند و کمتر کسی دوست دارد این رقابت بدون حضور این دو اسکاتلندی باشد.


دالگلیش علیه فرگوسن - آمار کلی
برد دالگلیش4
تساوی9
برد فرگوسن10

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.