۱۳۸۹ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

هواداران شالکه؛ از محبوبیت ماگات تا قهر با مربی!


شالکه که فصل گذشته را در رده دوم رقابتهای بوندس لیگا به پایان برد، اکنون باشرایط پرفراز و نشیبی دست و پنجه نرم می کند. ناکامی این تیم در رقابتهای بوندس لیگا و قعر نشینی در هفته های ابتدایی رقابتها از یکسو و موفقیت در رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا و راهیابی به فینال جام حذفی آلمان از سوی دیگر، باعث شده تا شالکه اوضاع نامتزلزلی داشته باشد.
ماگات که فصل اول حضورش در شالکه را با موفقیت به پایان برد ، در فصل دوم با قهر هواداران شالکه مواجه شد و دیگر مثل قبل از حمایت بی وقفه هواداران برخوردار نیست؛ هوادارانی که یکی از ارکان اصلی شالکه را تشکیل می دهند.
قهر هواداران شالکه با این تیم و اوضاع متزلزل شالکه، تیمی که در بازار زمستانی علی کریمی را به خدمت گرفت، مارا بر آن داشت تا از یکی از هواداران پرو پاقرص این تیم که هر هفته برای تماشای تمرینات شالکه از هلند به گلزنکرشن سفر می کند، بخواهیم تا در مقاله ای به بررسی شرایط تیم محبوبش بپردازد. در اینجا می توانید مقاله ای نوشته شده به قلم کریستین برتهولد(Christian Berthold) را مطالعه کنید:
شالکه در پانزده سال اخیر تیم بسیار موفقی بوده هرچند که روند این موفقیتها قابل مقایسه با روزهای دهه 1930 و دوران فریتز اسزپان و ارنست کوزورا نیست ولی با این وجود در دوره های اخیر در رقابتهای اروپایی مثل جام یوفا، لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا حاضربوده است.
افزایش توقعات از شالکه
پس از ساخته شدن استادیوم شالکه، این باشگاه قرض زیادی بالا آورد و در همان دوره سعی زیادی داشت تا بتواند به قهرمانی های متعددی برسد؛ با این وجود این تلاشها ثمری نداشت و شالکه از سال 1958 تاکنون هرگز نتوانست جام قهرمانی ای کسب کند. از همین رو توقعات از این تیم درسالهای اخیر افزایش یافته و رسانه ها و هواداران نیاز به کسب یک جام قهرمانی را بیش از پیش احساس می کنند.
پس از سپری کردن دوران ناموفقی با فرد روتن هلندی که آندره آس مولر را به عنوان یکی از مدیران در باشگاه می دید،کلمنس تونیس، رئیس شالکه تصمیم گرفت تا فلیکس ماگات را به عنوان مربی تیم به خدمت بگیرد تا بتواند با بازگرداندن روند موفقیتهای شالکه، جام های قهرمانی را به دفتر این تیم بازگرداند.
دوران ماگات در وولفسبورگ
ماگات در آلمان به مربی ای که می تواند تیمها را به قهرمانی برساند مشهور است و پیش از حضور او برروی نیمکت مربیگری شالکه، او با وولفسبورگ، تیمی که متعلق به کمپانی فولکس واگن است، قهرمانی را تجربه کرده بود. این درحالی است که وولفسبورگ در آلمان تیم پرطرفداری نیست،چون هواداران فوتبال آلمان ایده مالکیت تیم فوتبال، توسط کمپانی ها را نمی پسندند.
ماگات در وولفسبورگ بسیار قدرتمند بود و در کنار تمرین دادن بازیکنان و آماده کردن تیم، نقش پررنگ و موثری در خرید بازیکنان داشت. این در حالی است که عموما در فوتبال آلمان، دو فرد متفاوت این دو مسئولیت اجرایی را بردوش می گیرند و انتخاب و خرید بازیکنان، برعهده فرد دیگری به جز مربی تیم است.
وولفسبورگ با ماگات که بازیکنان زیادی را برای تیم خریداری کرده بود وبدنه تیم را به طور کامل تغییر داده بود به قهرمانی رسید. از آنها که تیم وولفسبورگ تیم قدیمی و پرطرفداری در آلمان نیست، قهرمانی این تیم چندان به چشم نیامد
موفقیت ماگات درفصل اول حضور در شالکه
پس از آن بود که ماگات به شالکه آمد و وظیفه مربیگری را در کنار مدیریت خرید و نقل و انتقالات در دست گرفت. این بدان معنا بود که او مبدل به فرد قدرتمندی در گلزنکرشن شد که می توانست تصمیمات اساسی و فراوانی را برای تیم اتخاذ کند.در فصل اول حضور ماگات در شالکه، او بازیکنان کمی را خریداری کرد و ترجیح داد تا بیشتر از بازیکنان تیم پایه ای شالکه استفاده کند.این سیستم به خوبی جواب داد و شالکه فصل را در رده دوم به پایان برد. هواداران به تیم و مربی تیمشان افتخار می کردند و در حمایت از ماگات در پایان خیلی از بازی ها فریاد می زدند: « می خواهیم مربی تیممان بمانی»
دومین فصل ماگات در گلزنکرشن
در ابتدای فصل دوم حضور ماگات برروی نیمکت مربیگری شالکه بود که او رائول را به عنوان خرید جدید تیم معرفی کرد که هواداران شالکه از این تصمیم استقبال کردند.البته ماگات اشتباهاتی هم درخرید بازیکنانی مثل کریستوفر مستلدر، بازیکن سابق رئال و بوروسیا دورتموند داشت ؛ بازیکنی که به خاطر رقابت حساس شالکه و بوروسیا دورتموند مورد علاقه هواداران نبود و مدتها پیش نیز اعلام کرده بود که از شالکه متنفر است.
خرید متسلدر اولین گام در مسیر قهر هواداران شالکه با ماگات بود. یکی از رسوم باشگاه شالکه این است که هواداران زیادی برای تماشای تمرینات این تیم به محل برگزاری جلسه تمرینی می آیند. در فصل دوم حضور ماگات در گلزنکرشن بود که او اعلام کرد که برای تماشای تمرینات شالکه، هواداران باید بلیط تهیه کنند، تصمیمی که باعث دلخوری بیشتر هواداران شد. آنها با جود دلخوری ای که از ماگات پیدا کرده بودند، همچنان ساکت ماندند، چون شاهد موفقیت شالکه ماگات در فصل قبل ودر نتیجه خواهان ادامه این روند بودند.
خرید 40 بازیکن توسط ماگات
این مربی باتجربه از اولین روز حضورش برروی نیمکت مربی گری شالکه تا به امروز بیش از 40 بازیکن خریداری کرد و هواداران تیم اکنون فاصله ای را بین خودشان و تیم محبوبشان حس می کنند. جذب بازیکنانی مثل نیکلاس پلستان و هانس سارپی که تنها چند دیدار برای شالکه برگزار کردند و بعد از آن دیگر هرگز در زمین مسابقه دیده نشدند، موجبات دلخوری بیشتر هواداران را فراهم آورد.این روزها تنها 3تا 5 بازیکن درترکیب شالکه هستند که عضو تیمی هستندکه فصل گذشته به رتبه دوم دست یافت .هواداران شالکه از اوضاع مالی باشگاه مطلعند و از خرج کردن مبالغ هنگفت برای پرداخت دستمزد بازیکنان این تیم نگرانند.
از آنجا که شالکه در رقابتهای این فصل عملکرد پرفروغی نیز نداشته، هواداران نگران آن هستند که تیمشان نتواند به رقابتهای فصل بعد اروپایی راه بیابد؛ پیش بینی ای که با نتایج ضعیف شالکه در رقابتهای بوندس لیگا،هفته به هفته بیش از پیش رنگ تحقق به خود می گیرد. حتی تعدادی از بازیکنان این تیم علنا به رسانه ها گفته اند که می خواهند در زودترین زمان ممکن گلزنکرشن را ترک کنند و تعداد انگشت شماری از بازیکنان با تعهد و عشق پیراهن این تیم را برتن می کنند.
بازتاب پیوستن کریمی به شالکه
چندی پیش و دربازارنقل و انتقالات زمستانی بود که ماگات آنجلوس چاریستئاس و علی کریمی را به خدمت گرفت و آنها را به عنوان خریدهای جدید تیمش معرفی کرد.این درحالی بود که هر دوی این بازیکنان، مدتی بود که از زمین چمن به دور بودند و با سطح آرمانی شان فاصله داشتند. علی کریمی سابقه بازی کردن زیر نظر ماگات در بایرن مونیخ را داشت و تا پیش از مصدومیتش بازیکن فوق العاده ای بود. هواداران فوتبال شالکه معتقدند که او هرگز نخواهد توانست به سطح بالایی که پیش از مصدومیتش داشت، بازگردد.
فلیکس ماگات در صحبتهایی اعلام کرد که ممکن است از این بازیکنان در طول این فصل استفاده نکند، چون آنها هنوز به مرز آمادگی برای بازی کردن نرسیده اند. از سوی دیگر ، از آنجا که هیچ یک ازاین دو ، خیلی جوان نیستند،هواداران معتقدند که هرگز هیچ یک از این دو نفر را در زمین نخواهند دید، چون پس از آنکه به مرز آمادگی برسند شاید سن بالای آنها مانع از ادامه حضورشان در تیم شود. هیچ کسی درک نمی کند که چرا ماگات برای جذب بازیکنانی پول می پردازد که شاید هرگز نتوانند برای تیم بازی کنند. آنها نگران این هستند که تیمشان حقوق بازیکنان زیادی را می پردازد که شاید بازی نکنند.البته هواداران با هیچ یک از این خریدها، به صورت شخصی مشکلی ندارند ولی سطح آمادگی آنهاو اوضاع کنونی تیم برای هواداران نگران کننده است.
نامه سرگشاده هواداران به کادر مدیریتی شالکه
اتحادیه هواداران شالکه با ارسال نامه ای سرگشاده برای کادرمدیریتی شالکه از آنها خواست تا برای نگرانی هایشان درمورد خرجهای هنگفت ماگات، توضیحاتی را ارائه دهند.هواداران به سران باشگاه شالکه اعلام کردند که آنها به آداب و رسوم باشگاه وفادار مانده اند و از سران باشگاه هم خواستند تا به این آداب و رسوم وفادار بماند.
اگر ماگات به هواداران تیمش درمورد دلیل خرید این بازیکنان توضیحاتی ارائه دهد، شاید خیلی از این مشکلات و کدورتها حل شود. ولی بعید به نظر می رسد که این اتفاق رخ بدهد، چون ماگات حتی با سران باشگاه هم ارتباط چندانی ندارد.
با این وجود چند روز پیش فلیکس ماگات صفحه اش در فیس بوک را راه اندازی کرد تا بتواند با ارتباط گرفتن باهواداران این اوضاع نا به سامان را بهبود دهد. البته این روزها کسی به بهبود اوضاع باور ندارد و حتی روز به روز از تعدادهوادارانی که برای تماشای بازیهای شالکه به ورزشگاه می روند، کاسته می شود.
دو دستگی در میان هواداران
در این شرایط هواداران شالکه به دو دسته تقسیم شده اند؛ یک دسته معتقدند که باید به ماگات اعتماد کرد و معتقدند که در طرح این نگرانی هازیاده روی و اغراق می شود.و دسته ای دیگر شمشیر را از رو بسته اند
البته مشکلات شالکه به اینجا منتهی نمی شود و بحث دیگر احتمال جدایی مانوئل نویر دروازه بان جوان و آینده دار شالکه از رختکن این تیم و پیوستنش به منچستریونایتد ویا بایرن مونیخ است تا بدین ترتیب بتواند به حضورش در دروازه تیم ملی آلمان ادامه دهد.
آشتی با هواداران آسان است.
در هر صورت اگر ماگات به چاریستئاس و کریمی بازی بدهد، این دو بازیکن، این فرصت را خواهند داشت تا خود را در دل هواداران شالکه جای کنند. چرا که متقاعد کردن هواداران شالکه کار سختی نیست. اگر هواداران ببیند که اوضاع شالکه رو به راه است و تیم در مسیر مناسبی قرار دارد، سریعا اشتباهات مربی شان را می بخشند و با تیم آشتی می کنند.
نکته جالب توجه اینجاست که شالکه هیچ وقت بازیکن ثابتی در طول سالهای اخیر نداشته و بازیکنان برای حضور در ترکیب اصلی تیم باید بجنگند.در حالی حاضر پیر کلوژ و رائول بازیکنان محبوب هواداران شالکه هستند. به ویژه ستاره اسپانیایی که ثابت کرده که به خاطر پول به آلمان و گلزنکرشن نیامده است.
Christian Berthold- Germany

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.