۱۳۸۹ بهمن ۵, سه‌شنبه

کفاشیان در مصاحبه مفصل با سایت گل : قطبی قطعا نمره قبولی نگرفت

کفاشیان در مصاحبه مفصل با سایت گل : قطبی قطعا نمره قبولی نگرفت /نمی‌شود رییس فدراسیون برود کنار زمین و بازیکن جابجا کند/همه جامعه فوتبال در این شکست سهم دارند / صفایی فراهانی یک مدیر مدبر بود که درست فکر می کرد

به نظر من به فوتبال هم نباید چیزهای دیگری را گره زد. خیلی از این چیزها ربطی به رئیس فدراسیون فوتبال ندارد. این بی سوادی و بی فرهنگی جامعه ای است که حرف می زند. من اصلا نباید پاسخ بدهم به این مساله. اما این فرهنگ آمده و اجازه نمی دهد که پایه های فوتبال در ایران شکل بگیرد. به نظر من با ادامه این وضعیت هم چند سال بعد از مسابقات مقدماتی هم به سختی صعود خواهیم کرد


پژمان راهبر - مهدی و محمد حاجی خانی







علی کفاشیان را در شلوغی یک بعد از ظهر پنج شنبه ملاقات کردیم . او با چهره ای خسته رو به روی ما نشسته بود و مثل همیشه وانمود میکرد اتفاقات رخ داده تاثیری در روحیه ی پولادینش ندارد. او مرد لبخند های بعد از شکست و گفت وشنود های منطقی است...چیزی که در فوتبال ایران کمتر با آن مواجه بوده ایم. با ین حال و با وجود این خصیصه ی مثبت نباید از خاطر ببریم که به شکل مدیریت علی کفاشیان انتقادات جدی وارد است.شاید خیلی ها امروز آرزو میکنند کاش رییس فدراسیون بد اخلاقی داشتیم اما تیمی قهرمان پیش رویمان بود. در این مصاحبه تلاش کردیم از کلی گویی دوری کنیم و به حرف های صریح برسیم. امیدواریم که موفق شده باشیم.

- احساس می کنیم پشت صورت آرام شما چهره دیگری پنهان شده که ناراحت است؟
نه. کی گفته؟ (با خنده) هر باختی دردناک است و ناراحتی خودش را دارد. نه من با این باخت‌ها ناراحت نمی‌شوم..
- متاسفانه در این بازی طوری باختیم که چیزهایی برای اما و اگر باقی ماند. باخت تاسف آوری بود...
-شما می‌توانید بگویید تیم کره جنوبی تیم بدی بود؟ اگر قوی‌تر نبود ضعیف‌تر از ما هم نبود. هم سطح هم بودیم اما خب برد این بار برای کره بود. به نظرم کره از نظر تیمی از ما قوی‌تر است ما امسال چندبار به آنها باختیم نه یک بار... در رده جوانان و نوجوانان هم در مقابل آنها بازنده بودیم و نتوانستیم نتیجه دلخواهی بگیریم.
- نظرتان راجع به این 120 دقیقه چه بود؟
-اصلا خوب نبود البته شاید تاکتیک کره از ما بهتر بود ولی خب ما نیمه اول را اصلا بازی نکردیم شاید تا کتیک کره از ما بهتر بود شاید هم ترسیده بودیم. ما در مقدماتی جام جهانی 2010 هم از کره جلو بودیم اما در اواخر بازی وا دادیم و باختیم. این نشان می‌دهد که ما بیشتر باید روی فوتبالمان سرمایه‌گذاری کنیم.
- تجربه ثابت کرده در جایی مثل ایران شکست ها پل پیروزی نمی شوند و معمولا یاس و تاسفی که بعد از شکست در جامعه همه گیر می شود کار را برای ادامه دشوار می کند. این برای شما هم هست و به نظر می رسد با این باخت کار خیلی سختی در پیش داشته باشید.
ما نباید ناامید بشویم و باید کارمان را پیش ببریم. اما بحث امکانات هم هست مثلا امروز آقای پروین گفته اند کره با موتور جت جلو می رود و ما سوار موتورگازی هستیم...
-اما این قیاس درستی نیست. شما کره را از نزدیک دیده اید و با شکل کار آنها آشنایید. بخشی از چیزهایی که درباره فوتبال کره گفته می شود درست است اما نه همه اش. در همین بازی هم ما خیلی فاصله اساسی نداشتیم و شاید اگر کادر فنی عملکرد بهتری داشت مقابل آنها پیروز می شدیم.
من این را قبول ندارم. آنها سرمایه‌گذاری بالایی کردند ثبات مدیریت دارند و با این کارها کلی از ما جلوتر هستند. گزارشی که کمیته فنی به من داده (محصص و معینی) ژاپن، کره و استرالیا همیشه روند صعودی را در پیش گرفته‌اند و این مساله در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی کاملا مشهود است. این سه تیم از قبل صعود کرده‌اند و دعوای آن یک سهمیه هم بین ایران و عربستان و چند کشور دیگر است. ما باید کار کنیم.
- اینکه شما مثل همه مسئولان از یک فعل مجهول استفاده می کنید یک درد بزرگ است. این که آنها کار می کنند و ما کار نمی کنیم بالاخره متوجه کیست؟ شما؟ آقای قطبی؟ آقای احمدی نژاد؟ کی؟
من در مورد سیستم کل فوتبال و ورزش صحبت میکنم. همین الان مگر سازمان تربیت بدنی در گوانگ جو بد نتیجه گرفت؟ پس چرا بالافاصله بحث وزارتخانه شدن مطرح شده و سیستم فعلی به هم می ریزد؟ اصلا نتیجه این کار چیست؟ سیستم یعنی از پایین به بالا یعنی از مدارس فوتبال تا لیگ... و هر چیزی که به فوتبال و ورزش مربوط است.
- نتیجه گیری من از صحبت شما این است که از توسعه یافتگی حرف می زنید.
شما جواب سوال خودتان را دادید. پشتوانه ، درآمد، نفوذ در مجامع بین المللی، امکانات، توسعه یافتگی و ... فوتبال کشور را می سازند.
- بحث را کمی جزئی تر کنیم. و از روزهایی حرف بزنیم که مصداق سوءمدیریت فدراسیون است. روزی که فتح‌الله زاده از طرف رییس سازمان تربیت بدنی گفت که مامور شده تا جایگزین قطبی بعد از جام ملت‌ها پیدا کند. البته خود آقای قطبی عملکرد خیره کننده ای نداشت که بخواهید قرارداد او را تمدید کنید، اما این بحث اثر منفی خود را گذاشت. بعد هم که مساله بازی های تدارکاتی و در نهایت شکل حضور تیم در قطر. سرمربی تیم ملی از ترس پرداخت مالیات جرات نمی کند به ایران برگردد، تیم یک عکس دسته جمعی ندارد و کاپیتان با تاخیر به جمع ملحق می شود. حالا ما در سه بازی نتایج خوبی گرفتیم اما در نهایت همانطور که از اول امیدی نمی رفت حذف شدیم.
بحث هایی که شما می کنید درباره حاشیه هاست. در حالی که وظیفه رئیس فدراسیون این چیزها نیست. شما باید یک چک لیست پیش رویتان بگذارید، وظایف مرا بنویسید و تیک بزنید و ببینید من کدامش را انجام نداده ام.
- بحث ما این است که چرا تیم ملی در مهم ترین تورنمنت این چهار سال در شرایطی شرکت می کند که شکل تیم را ندارد. از شما سوال دارم چرا قطبی به ایران نیامد؟ اینکه کاپیتان با یک روز تاخیر به تیم ملحق می شود مشکل مدیریتی نیست؟
چه ربطی داشت. اصلا مساله مالیات مطرح نبود. به ما هم بدهکاری مالیاتی نداشت. شاید چیزی از قبل بوده ولی به ما ربط نداشت. اما مطمئن باشید ایشان باز هم به ایران می‌آید بلاخره مادرش و فامیلش در ایران هستند. در هر صورت کارهایی که ما باید در قبال تیم ملی انجام می‌دادیم مثل پاداش دادن صورت گرفته، حمایت ها هم شده... اما نمی‌دانم چرا بعد از سه برد به به و به به کردند حالا که یک باخت آن هم در یک بازی پایاپای به اه اه کشیده شده. یادتان باشد که ما در زمین فوتبال باختیم. بقیه هم کار می کنند.
- یک بار دیگر می پرسیم: شکل کار فدراسیون طوری بود که به هر حال چیزهایی برای انتقاد و اما و اگر باقی گذاشت. والا در جام جهانی وقتی انگلیس چهار گل از آلمان می خورد، کسی کاری به رئیس اتحادیه فوتبال ندارد.
اینطور نیست که کسی که در زمین فوتبال شکست خورده باشد، کاری انجام نداده باشد. مگر قطر و عربستان و امارات و بقیه سرمایه گذاری نکرده بودند؟ مسابقه یعنی برد و باخت. به نظر من به فوتبال هم نباید چیزهای دیگری را گره زد. خیلی از این چیزها ربطی به رئیس فدراسیون فوتبال ندارد. این بی سوادی و بی فرهنگی جامعه ای است که حرف می زند. من اصلا نباید پاسخ بدهم به این مساله. اما این فرهنگ آمده و اجازه نمی دهد که پایه های فوتبال در ایران شکل بگیرد. به نظر من با ادامه این وضعیت هم چند سال بعد از مسابقات مقدماتی هم به سختی صعود خواهیم کرد. باید این را در ذهن داشته باشیم که مهم نیست چه کسی رئیس فدراسیون باشد، مهم این است که کلیت کار درست پیش برود. به هر حال جامعه فوتبال نتوانسته خواست مردم را برآورده کند و همه در این مساله سهم دارند.
- در بازی کره چه چیزی نظر شما را جلب کرد؟ کم‌کاری مربی، بازیکن و ...؟
من در جزئیات فنی وارد نمی‌شوم که روی یک بازیکن قضاوت کنم. ولی در کل می‌توانم بگویم بچه‌ها اصلا خوب بازی نکردند مخصوصا نیمه اول که همه چیز دست کره بود.
- آقای قطبی چه توضیحی درباره این افت داشت؟
قطبی هم به من گفت نمی‌دانم چرا اینطوری بازی کردیم. او با تمام قوا تیم را به بازی فرستاده بود.
- اگر به جای آقای قطبی یک مربی بزرگتر روی نیمکت ما بود این بازی را نمی بردیم؟
معلوم نیست. هر نتیجه ای ممکن بود به دست بیاید.
- به نظر می رسد او در تعویض یا بازی دادن به یکی دو بازیکن بزرگ تصمیمات درستی نگرفت.
اتفاقا قطبی طوری رفتار کرده بود که هیچ کس در تیم حاشیه امنیت نداشت. البته دو سه بازیکن را می شد عوض کرد ولی همین تیم بود که در سه بازی اول آن طور بازی کرده بود.
- با قطبی خداحافظی کردید؟
بله همان شبی که به کره باختیم آقای سعیدلو قطبی را صدا کرد و به ایشان دلداری دادیم و گفتیم شما تمام زحماتتان را کشیدید ولی خب نشد. این وظیفه ما بود که رسم ادب را رعایت کنیم و از ایشان تقدیر کردیم.
- دوست داریم در پایان کارتان با آقای قطبی جمع بندیتان را بگویید. در دوره آقای قطبی ما در دو بزنگاه تاریخی حضور داشتیم هر دو این بزنگاه‌ها بازی با کره بود که ما موفق به پیروزی نشدیم.
به نظر من قطبی در دوره مقدماتی جام جهانی خوب نتیجه گرفت و 5 امتیاز بدست آورد. در غرب آسیا هم ما تا فینال خوب آمدیم اما در لحظه نتیجه گیری شکست خوردیم. اینجا هم نتیجه بدی نگرفتیم، سه بازی را بردیم اما کره بازی الکیی نبود. بلاخره مربی است و توان تیمش. او تلاشش را کرد، انگیزه اش را داشت و زحمت هم کشید خب اما قطعا نمره قبولی نگرفت.
- درباره انتقادهایی که در این چند روز از شما شده؟
انتقاد مهم نیست. انتقاد باید بشود. به هر حال همه الان از حذف فوتبال ناراحتند و یک سری به ما یک سری به سرمربی حمله می کنند. من هیچ‌چیزی نمی‌گویم.
- مثلا حرف های آقای دادکان ؟
من راجع به دادکان صحبتی ندارم ایشان هم یک کارشناس فوتبال است و بهرحال درباره فوتبال نظر شنیدنی است.
آقای مایلی کهن شما را بابت رسانه ای شدن جدایی قطبی ملامت کرده اند.
قطبی اصلا دوست نداشت بعد از جام ملت ها بماند. رسانه ها بلایی سر او آوردند که فضایی برای کار نداشت. شما نگاه نکنید به قطبی، من از جایگاه سرمربی تیم ملی حرف میزنم. باید از این شخص حمایت شود اما نمی شد. او با دانش کافی می دانست که بعد از جام ملت ها کارش به پایان میرسد و اتفاقا انگیزه زیادی هم داشت.
با این میلی که به رفتن شما از فدراسیون وجود دارد و با این فضا فکر میکنید که باید به کارکردن ادامه بدهید؟
نه من باید به کارم ادامه بدهم. سفت و محکم و کارهایی را که انجام می‌دهم را هیات رییسه می‌بیند و اگر پیشنهادی بود به من می‌دهد و من بررسی می‌کنم. اما این فرهنگ نادرستی است که به جای حل کردن مساله صورت مساله را پاک کنیم. هیچ کسی مثل من استرس این فوتبال را نداشته است. اما در ورای این شکست ها و پیروزی ها باید کار را انجام داد.
آقای کفاشیان شاید این روحیه شما به این دلیل است که عاشقانه فوتبال را دوست ندارید. به هر حال فوتبال ورزش اول شما نبوده... البته قبلا هم وضعیت مشابهی داشته ایم. یک بار با آقای صفایی فراهانی قرار مصاحبه گذاشتیم، و ایشان برنامه ریزی اش در سر ساعت فینال جام جهانی 2002 بود. وقتی از او سوال کردیم ایشان جواب داد وظیفه من تماشای فینال جام جهانی نیست.
ایشان درست گفته است. آقای صفایی یک مدیر مدبر بود که درست فکر می کرد. مدیر باید مدیریت بکند. البته هیچ‌کس مثل من از بردن خوشحال نمی‌شود. خب معلوم است اگر به جام جهانی می‌رفتیم حالا بیشتر پول داشتیم و می توانستیم کارهایی را که الان نمی‌توانیم انجام دهیم را به ثمر برسانیم ولی خب چه کار کنم... یک مدیر نباید احساسی باشد .به نظر من نمی‌شود رییس فدراسیون برود کنار تیم ملی بایستد و بازیکنان را جابجا کند. این کارهایی بوده که قبلا می‌شده.
- سوال آخر ما راجع به کناره‌گیری شما در انتخابات AFC است.
بنده صلاح را در این دیدم که آقای سعیدلو می‌تواند آن پست را بدست آورد و کنار کشیدم. رای گیری هم رای گیریست. مثل بازی کره شد دیگر (خنده) 25-20 باختیم. ما فکر می کردیم رای می آورد اما نیاورد.
- یعنی این کناره‌گیری آمرانه بود یا دموکراتیک؟
این چه حرفی است که شما می‌زنید من گفتم که به صلاح بود آقای سعیدلو انتخاب شود اما خب بن همام همکاری نکرد و از سعیدلو حمایت نکرد و برعکس چیزهایی که گفت عمل کرد...
شما جعبه سیاه فوتبال ایران هستید. امیدواریم روزی همه حرف ها را از شما بشنویم.
(می خندد)...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.