۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

آشنایی با استعدادهای جوان فوتبال آلمان ماریو گوتزه

پسر طلایی دورتموند - ماریو گوتزه

در اینجا به معرفی یکی دیگر از استعداد های جوان و آینده دار آلمان که در این فصل با بورسیا دورتمند خوش درخشیده است می پردازیم.









ماریو گوتزه جوان 19 ساله باشگاه دورتمند که درخشش فوق العاده ای را بهمراه دیگر بازیکنان جوان این تیم داشته است و از عوامل موفقیت کم نظیر تیم جوان و یکدست دورتمند می باشد.


منطقه روئر باواریا
ماریو گوتزه در سوم ژوئن سال 1992 در منطقه ممینگن، نزدیک مرز ایالت باواریا و بادن وورتنبرگ به دنیا آمد. او کار خود را در باشگاه محلی رونسبرگ شروع کرد سپس به باشگاه آینتراخت هومبروخ رفت. پدر او برای کار در سال 1998 به دورتمند عزیمت کرد و ماریو نیز همراه آنها شد تا اینکه در سال 2001 به تیم نوجوانان دورتمند پیوست. او توانست بهمراه دورتمند در دو فینال رقابت حذفی و لیگ زیر 19 ساله ها حضور داشته باشد اما نتوانست به عنوان قهرمانی دست یابد تا اکنون بدنبال کسب اولین مقام قهرمانی خود در بوندسلیگا باشد.

خروج از مدرسه

پدر ماریو، یورگن گوتزه استاد مهندسی برق و فناوری اطلاعات در دانشگاه دورتمند است. هنگامی که ماریو تحصیل را برای ادامه فوتبال رها کرد یک درگیری داخلی در خانواده آنها ایجاد شد. ماریو گوتزه می گوید:" مطمئنا ما صحبتهای طولانی در این مورد داشتیم. اما من برای فوتبال کاملا از چند درس در مدرسه عقب افتاده بودم. و در حال حاضر از تصمیمی که گرفتم ناراضی نیستم." حالا تنها ارتباط او با دنیای مدرسه برادر کوچکترش و کارتهای عکسی است که برای همسالان او امضا می کند.

ژن فوتبالی
تب فوتبالی در خانواده گوتزه به ماریو محدود نمی شود. برادران ماریو فابین 20 و فلیکس 12 ساله نیز فوتبال بازی می کنند. برادر کوچک ماریو فلیکس در برنامه جوانان دورتمند قرار دارد و برادر بزرگتر فابین به مانند ماریو در تیم ملی زیر 17 ساله های آلمان حضور داشته و حالا نیز در تیم ذخیره های باشگاه ماینز جا دارد. فلیکس جدیدا مقابل تیم جوانان رئال مادرید که لوکا زیدان پسر زین الدین زیدان در آن حضور دارد بازی کرده است.

آغاز

لحظه ورود او در 21 نوامبر سال 2009 در دقیقه 88 دیدار برابر ماینز که با نتیجه 0 بر 0 دنبال می شد ماریو به عنوان بازیکن جایگزین به جای بلاسزیکوفسکی به میدان آمد و اولین حضور خود در بوندسلیگا را تجربه کرد. او آن لحضه را اینگونه به یاد می آورد:" من خیلی عصبی بودم جمعیت زیادی در ورزشگاه حضور داشت به شما نگاه می کرد چندان اسان نیست که به این حواشی دقت نداشته باشید و فقط روی بازی تمرکز کنید." در آن زمان ماریو 17 سال و 5 ماه و 18 روز سن داشت و نهمین بازیکن جوان بوندسلیگا لقب گرفت که بازی خود در بوندسلیگا را شروع می کرد.


پیشرفت شیرین
اولین گل ماریو در دومین دیداری که در بوندسلیگا انجام داد به ثمر رسید در آن بازی دورتمند توانست اشتوتگارت را با حساب 3 بر 1 شکست دهد. در حال حاضر او 22 بار برای دورتمند در بوندسلیگا به میدان رفته است 13 بار آن از ابتدا و در ترکیب اصلی سه بار نیز گلزنی کرده است یکی از گل های او در 2500 امین بازی تیم دورتمند در لیگ به ثمر رسیده است. او همچنین 6 بار در این فصل عنوان بهترین بازیکن زمین را از آن خود کرده است گوتزه می گوید:" گاهی اوقات در شرایط سخت از خودم مایه می گذارم و در این شرایط نیز با جدیت کار می کنم اما من سعی میکنم از هر لحظه ای لذت ببرم".

روپا

شهرت او در حال حاضر در اروپا گسترش یافته است او همراه دورتمند در شش بازی اروپایی حاضر شد و در دیدار ویژه ای لیگ اروپا در مقابل تیم اکراینی حضور داشت که در آن دیدار دورتمند در یک بازی دراماتیک با حساب 4 بر 3 و در دقیقه 92 به پیروزی رسید.

مربی
او بوسیله یورگن کلاپ مربی استعداد یاب دورتمند مورد ستایش قرار گرفت کلاپ در مورد او می گوید:" از زمانی که برای اولین بار او را دیدم لحظه شماری میکردم تا او را برای حضور در تیم ملی و پیشرفت تا آنجا شکوفا کنم." حالا گوتزه یکی از انتخاب های اصلی تیم است و دیگر نکته ای که کلاپ در مورد گوتزه میگوید و او را متمایز می سازد:" ماریو استعداد خارق العاده دیگر نیز دارد او اخیرا شوت های خوبی نیز یه سمت دروازه میزند و به خوبی شرایط را مدیریت می کند تا در فرم نرمال بماند."

قهرمان

ممکن است هنوز هم بزرگترین افتخار گوتزه مقام دوم جوانان با دورتمند باشد اما حالا او طعم شیرین موفقیت در عرصه بین المللی را چشیده است. هافبک تهاجمی دورتمند در سال 2009 یکی از اعضای تیم ملی زیر 17 ساله های آلمان بود که توانست قهرمان اروپا شود. او در مجموع 25 بازی ملی در رده های مختلف سنی در کارنامه دارد که 8 بار نیز توانسته برای تیم ملی گلزنی کند او می تواند مدت زیادی در پست هافبک هجومی و فروارد برای تیم ملی کشورش بازی کند.

آلمان
او توسط یوآخیم لوو به تیم ملی کشورش دعوت شد و در اولین بازی ملی خود در 17 نوامبر 2010 مقابل سوئد در دقیقه 76 به عنوان بازیکن جانشین به میدان رفت. و یا 18 سال سن جوانترین بازیکن تیم ملی آلمان پس از اوو زیلر در سال 1954 لقب گرفت. گوتزه پس از اولین حضور ملی خود و در حالیکه بسیار هیجان زده بود گفت:" این باعث افتخار من است میخواستم یک بازیکن حرفه ای شوم و این بسیار سریع برایم اتفاق افتاد!!".

انجام تعهد

او در سال های 2009 و 2010 توانست دو بار مدال طلای فرتز والتر را به عنوان بهترین بازیکن جوان کسب کند. تا این لحظه فقط دو بازیکن توانسته اند دو بار این عنوان را بدست آورند که ماریو گوتزه و سرگی اولیوسکین می باشند. یوآخیم لوو می گوید:" ماریو گوتزه یکی از بزرگترین استعادا های آلمان می باشد." و ماتیاس سامر به استقبال گوتزه رفت و گفت:" یکی از بااستعدادترین بازیکنانی که ما تا امروز داشتیم."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.