۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

چهره های برجسته فوتبال آلمان میشائیل بالاک

میشائیل بالاک: یکی از واپسین ستارگان جهانی فوتبال آلمان





میشائیل بالاک، قلب تپنده‌ی تیم ملی فوتبال آلمان


در یک دهه‌ی گذشته، تیم ملی فوتبال آلمان، علیرغم حضور مستمر و گاه موفق در صحنه جهانی، نتوانست آن‌گونه که سنت‌ این تیم بوده، ستاره‌ای در ابعاد جهانی به عالم فوتبال عرضه کند. ولی شاید بتوان میشائل بالاک را یک استثنا دانست.







بالاک در سال‌های آغازین هزاره‌ی جدید، توانست به یکی از ستارگان پرفروغ تیم ملی فوتبال آلمان و سرانجام میدان‌های بین‌المللی تبدیل شود. او در جریان جام جهانی ۲۰۰۶ در میهنش، تنها بازیکن آلمانی‌ای بود که به عنوان ستاره‌ای در اندازه‌های جهانی برگزیده شد. همین امر موجب شد که تیم پرآوازه‌ی چلسی لندن، در تابستان همان سال، بالاک را به خدمت گیرد و وی را به مجموعه‌ی ستارگان گرانبهای خود بیفزاید.
دوره‌ی کودکی و نوجوانی



بالاک در حال انجام تست آمادگی در فرانکفورت (آرشیو)


بالاک در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۷۶ در گورلیتس، واقع در شرق آلمان، زاده شد. در آن زمان، هنوز دیوار جنگ سرد، دو آلمان را از هم جدا می‌ساخت. بالاک در آلمان شرقی بالید و برای نخستین بار در شش‌سالگی به ورزش فوتبال روی آورد. او را به دلیل استعدادی که از خود نشان داد، در ده‌سالگی به تیم فوتبال «شهر کارل مارکس» ـ که بعدها به "اف.ث. کمنیتس" تغییرنام داد ـ معرفی کردند. بالاک نخست در خط میانی بازی می‌کرد و سپس در نقش مدافع آزاد (لیبرو) به خدمت گرفته شد. خود او در آن ایام گفته بود: «فوتبال برای من همه‌چیز است» .
وی تدریجا به عنوان بازیکن میانی جای خود را تثبیت کرد و پس از وحدت دو آلمان و در سال ۱۹۹۵ نخستین قرارداد حرفه‌ای خود را امضا کرد. بالاک سرانجام در سال ۱۹۹۷ از شرق آلمان به یکی از تیم‌های غرب این کشور، یعنی کایزرسلاوترن، منتقل شد که در آن زمان در دسته‌ی دوم بوندس‌لیگا بازی می‌کرد. در آنجا "اوتو رهاگل" ، مربی نامدار آلمانی، مسئولیت پرورش ورزشی او را برعهده گرفت.
رشد بالاک در این سال‌ها چشمگیر بود و سرانجام در سال ۱۹۹۹ تیم بایرلورکوزن حاضر شد برای خرید او ۶ میلیون مارک بپردازد. بالاک هرگز در تیم ملی فوتبال جوانان آلمان بازی نکرد، اما ۱۹ بازی برای تیم زیر ۲۱ ساله‌های این کشور انجام داد.
برآمد یک ستاره‌ی جدید



یواخیم لوو، مربی تیم ملی فوتبال آلمان، امید بسیاری به بالاک بسته است


جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برای تیم ملی فوتبال آلمان با ناکامی بزرگی همراه بود. همه از بحران این تیم سخن می‌راندند. بحث‌های دامنه‌داری در این کشور درباره‌ی غفلت از تربیت بازیکنان مستعد جوان درگرفته بود. در جریان این بحث‌ها، از میشائیل بالاک به عنوان یک استثنا یاد می‌شد. بالاک سرانجام در سال ۱۹۹۹ به تیم ملی فوتبال آلمان فراخوانده شد و نخستین بازی خود را در مقابل تیم اسکاتلند انجام داد. آلمان آن بازی را در خانه‌ی خود با نتیجه‌ی یک بر صفر واگذار کرد.
شروع کار بالاک در باشگاه لورکوزن هم چندان آسان نبود. وی مدت‌ها آسیب‌دیده بود. اما "کریستف داوم" ، مربی این تیم، بالاک را تدریجا به بازیکنی پرقدرت تبدیل کرد. تیم بایرلورکوزن در سال ۲۰۰۰ با درخشش بالاک توانست به مقام نایب‌قهرمانی بوندس‌لیگا دست یابد. در همین فصل بود که بالاک به عنوان بازیکنی با قابلیت‌های رهبری، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.
بعدها بایر لورکوزن تحت مربیگری "کلاوس تاپ‌مولر" به تیمی پرقدرت ارتقا یافت و در فصل ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ در مسابقات جام باشگاه‌های اروپا نیز درخشید و تا بازی نهایی پیش‌رفت. ولی تیم بالاک در فینال در مقابل تیم پرآوازه‌ی رئال مادرید شکست خورد و ناکام ماند.
بالاک در این میان در تیم ملی فوتبال آلمان نیز به بازیکنی ثابت تبدیل شده بود و تحت مربیگری "رودی فولر" اوجگیری او نیز به عنوان یک ستاره‌ی بین‌المللی آغاز شد. پس از جام جهانی ۲۰۰۲ در ژاپن و کره، تیم بایرن مونیخ، میشائیل بالاک را با پرداخت ۲۸ میلیون مارک به خدمت گرفت.
قلب پرتپش خط میانی فوتبال آلمان



شنبه ۲۸ مه ۲۰۰۵، ورزشگاه المپیک شهر برلین. بالاک خوشحال از قهرمانی در جام حذفی باشگاه‌های آلمان


از آن پس بالاک به یکی از ستارگان پرفروغ فوتبال آلمان تبدیل شد. نقش رهبری‌کننده‌ی او در خط میانی تیم آلمان، بی‌چون و چرا بود. با وجود این‌که در این تیم الیور کان، دروازه‌بان ملی‌پوش، سابقه‌ی بیشتری داشت، تحت رهبری "یورگن کلینسمان" و به خواست مربی جدید تیم ملی فوتبال آلمان، بازوبند کاپیتانی به میشائیل بالاک تعلق گرفت تا در میانه‌ی میدان، نظم و هماهنگی را در تیم ایجاد و حملات به دروازه‌ی حریف را سازماندهی کند.
پس از درخشش بالاک با تیم ملی فوتبال آلمان در بازی‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، رقابت شدیدی میان تیم‌های طراز اول اروپا برای به خدمت گرفتن او درگرفت. آ.ث.میلان، رئال مادرید و منچستر یونایتد از تیم‌های پرآوازه‌ای بودند که خواهان بالاک بودند. سرانجام در این رقابت‌ها، رومان آبراموویچ، میلیاردر روسی و مدیر باشگاه چلسی لندن، موفق شد بالاک را به تور اندازد.
چلسی با بالاک قراردادی سه ساله منعقد کرد. رسانه‌های انگلستان خبر دادند که بالاک مطابق این قرارداد سالانه ۱۰ میلیون یورو دریافت می‌کند. به این ترتیب، درآمد هفتگی او ۲۰۰ هزار یورو تخمین زده می‌شود. این نیز خود یکی از شگفتی‌های فوتبال در عصر جهانروایی است!



بالاک، پس از فینال چمپینزلیگ، ۲۱ مه ۲۰۰۸، مسکو؛ دیداری که در پایان و پس از ضربات پنالتی با نتیجه‌ی ۷ بر ۶ به سود منچستر به پایان رسید



میشائیل بالاک به همراه تیم ملی آلمان تا فینال جام ملت‌های اروپای سال ۲۰۰۸ در اتریش و سوئیس هم پیش رفت، اما در دقیقه‌ی ۳۳ بازی نهایی، این فرناندو تورس اسپانیایی بود که در پی اشتباهات مکرر آلمانی‌ها، دروازه‌ی این تیم را گشود؛ نتیجه‌ای که تا پایان پایدار ماند و داغ قهرمانی این تورنمنت را بر دل یواخیم لو و شاگردانش نهاد.
بالاک که سی‌وچهارمین سال زندگی خود را سپری می‌کند، هم‌چنان در تیم چلسی انگلستان و تیم ملی فوتبال آلمان عضویت دارد. او در گفت‌وگویی تلویزیونی در ماه آوریل ۲۰۱۰ در پاسخ به پرسشی در مورد آینده‌ی بازی باشگاهی خود، گفت که منتظر پایان مدت قرارداد با چلسی‌ست و این‌که چه پیش می‌آید.
رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی نیز ممکن است آخرین تورنمنت مهم بین‌المللی‌ای باشد که بالاک در آن حضور دارد. قهرمانی احتمالی آلمان در این رقابت‌ها می‌تواند پایان شیرینی را برای فعالیت‌های حرفه‌ای این ستاره‌ی فوتبال آلمان رقم بزند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.