۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۷, شنبه

جادوی شماره‌ ۱۰-کاکا؛ آرامش پیش از توفان

کاکا؛ آرامش پیش از توفان

 
کاکا خشنود از گل خود به اروگوئه در جام جهانی ۲۰۱۰
کاکا خشنود از گل خود به اروگوئه در جام جهانی ۲۰۱۰

کاکا ستاره‌ی برزیلی، در روند تحول خود به یک بازیکن شماره‌ی ۱۰، همان مسیری را پیموده که پیش از او ستارگان بزرگ دیگر پیموده‌اند. او در آغاز تمام‌کننده‌ای خطرناک بود که به لطف توانایی‌های استثنایی خود در تسلط بر توپ، به مرور زمان و با کسب تجربه، سرانجام در جام جهانی سال ۲۰۱۰ ، با پوشیدن پیراهن شماره‌ی ۱۰ تیم ملی برزیل، در قلب زمین وظیفه‌ی بازی‌گردان طلایی‌پوشان را برعهده گرفت.

 

کاکا در سال ۲۰۰۲ بیست ساله بود که با تیم ملی برزیل به مقام قهرمانی جهان دست یافت. ولی او در آن دوره از مسابقات بازیکنی گمنام بود که فقط در یک بازی برای دقایقی چند به میدان رفت. با این همه، درخشش او در بازی‌های باشگاهی برزیل در تیم سائوپائولو باعث شد که توجه مسئولان باشگاه‌های بزرگ اروپا را به خود جلب کند. برای خریدن او رقابت سختی درگرفت که در پایان باشگاه آ.ث.میلان ایتالیا برنده‌ی آن بود. میلان در سال ۲۰۰۳ کاکا را با پرداخت ۸ میلیون یورو به خدمت گرفت و ۶ سال بعد با دریافت ۶۵ میلیون یورو به رئال مادرید واگذار کرد.

کاکا بازیکنی بود که فوتبال زیبا و سریع را درهم می‌آمیخت. حرکات او همواره موزون و با ظرافتی عجیب همراه بود. او از شعور بالایی در بازی برخوردار بود و دیدی عالی و شامه‌ی تیز گلزنی داشت. کاکا به‌رغم مهارت‌های فردی، بازیکنی تکرو نبود و حرکاتش همواره در خدمت کار جمعی قرار داشت. از این رو برخی از کارشناسان معتقدند که اگر چه رونالدینهو «سولیست» بهتری بود، ولی کاکا بیشتر از او از روح هدایت تیم برخوردار بود.



تیم ملی برزیل در مسابقات جام جهانی سال ۲۰۰۶ در آلمان، در خط میانی صاحب دو بازیکن خلاق یعنی کاکا و رونالدینهو بود که دو مهاجم خطرناک نوک حمله‌ی این تیم یعنی رونالدو و آدریانو را تغذیه می‌کردند. هر تیمی در جهان حسرت چنین بازیکنانی را داشت. همه‌ی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که برزیل برای ششمین بار مقام قهرمانی جهان را تصاحب خواهد کرد. ولی توپ گرد است و ابرستارگان نامدار برزیلی در آن دوره از مسابقات مقهور فرانسه و زیدان شدند که در این تیم دوران اوج خود را می‌گذراند. زیدان و یارانش توانستند از تیم برزیل اسطوره‌زدایی کنند.


در مقایسه‌ی میان کاکا و رونالدینهو که تقریبا همزمان در تیم ملی برزیل ظهور کردند می‌توان گفت که بازی کاکا مانند رونالدینهو غوغابرانگیز نبود. ولی این امر نه تنها از ارزش کاکا نمی‌کاست، بلکه باعث می‌شد که این بازیکن در کمال آرامش و بدون جلب توجه نقشه‌های خود را در میدان پیاده کند. کاکا بازیکن خوش‌سیما و آرامی بود. ولی این آرامش ظاهری بود و در میدان ناگهان به توفان تبدیل می‌شد.


خشنودی کاکا (راست) و روبینهوی برزیلی پس از گلزنی برابر شیلی در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی 


خشنودی کاکا (راست) و روبینهوی برزیلی پس از گلزنی برابر شیلی در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی

شکست در جام جهانی سال ۲۰۰۶ برای کاکا ناکامی بزرگی بود. ولی مانع از درخشش او در سطح فوتبال باشگاهی نشد. کاکا در سال ۲۰۰۷ با میلان به قهرمانی چمپینزلیگ رسید و در همان سال به عنوان بهترین بازیکن اروپا و جهان انتخاب شد. در همان سال منچسترسیتی می‌خواست با پرداخت ۱۳۰ میلیون یورو کاکا را بخرد. اگر این معامله انجام می‌شد، گران‌ترین نقل و انتقال در تاریخ فوتبال بود. ولی کاکا تمایلی به پیوستن به منچسترسیتی نداشت. او در عوض در سال ۲۰۰۹ به رئال مادرید پیوست. برای این انتقال رقم ۶۵ میلیون یورو پرداخت شد که بر طبق آن کاکا پس از کریستیانو رونالدو و زین‌الدین زیدان، گران‌ترین بازیکن فوتبال جهان است.

یک سال پس از آن در جریان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی، کاکا با شماره‌ی ۱۰ به عنوان بازی‌گردان اصلی تیم ملی برزیل، در خط میانی این تیم به میدان رفت. او دیگر ۲۸ ساله شده بود و با تجربه و دید خوب به پختگی لازم برای هدایت تیم رسیده بود و می‌توانست از طریق فضاسازی و دادن پاس‌های دقیق، رهبری تیم ملی برزیل را برعهده گیرد. برزیل می‌خواست ناکامی چهار سال قبل را جبران کند، ولی همان سرنوشتی در انتظار کاکا بود که پیش‌تر بر سر زیکو و رونالدینهو، دو شماره‌ی ۱۰ بزرگ دیگر فوتبال برزیل آمده بود. برزیل در میان شگفتی همگان این بار نیز در برابر هلند شکست خورد و زودهنگام رهسپار خانه شد.


پس از این ناکامی، کاکا نیز تدریجا از فرم آرمانی خود دور شد. او این اواخر در تیم رئال مادرید بیشتر نیمکت‌نشین بوده تا بازیکنی ثابت و اثرگذار. هم اکنون شایعاتی بر سر زبان‌هاست که کاکا قصد دارد رئال مادرید را ترک کند و سال‌های آخر عمر فوتبال خود را در یکی از باشگاه‌های میهنش توپ بزند.


بهمن مهرداد

تحریریه: پارسا بیات

منبع:دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.