۱۳۹۰ تیر ۲۳, پنجشنبه

بیوگرافی یواخیم لو سرمربی ژرمن ها




يواخيم لو، سوم فوريه سال 1960 در شوناو در شوارتزوالد (جنگل سياه) آلمان به دنيا آمد.
يواخيم لو كه او را يوگي خطاب مي‌كنند، دوران كوركي و نوجواني‌اش را در محل تولد خود در شوناو گذراند. پس از اتمام مدرسه ابتدايي به دبيرستان فني رفت و در ژوئن 1977 آنجا را ترك كرد. در همان زمان، در حالي كه ‌در كليسا به كشيش در هنگام عبادت كمك مي‌كرد، در تيم شوناو 1896 هم بازي مي‌كرد، تيمي كه در آنجا استعداد او كشف شد. قدم بعدي در راه تبديل شدن به فوتباليست حرفه‌اي، انتقال به تيم اينتراخت فرايبورگ بود. 

فعاليت حرفه‌اي لو ازسال 1978 در تيم فرايبورگ آغاز شد كه به تازگي به بوندسليگاي 2 صعود كرده بود. وي دو سال بعد‌، اين تيم ليگ 2 را ترك كرد و در بوندسليگا به تيم فا. اف. ب. اشتوتگارت پيوست والبته در ابتدا مجبور بود روي نيمكت بنشيند. اين مهاجم در اولين فصل حضورش (81-1980) چهار بار به ميدان آمد، اما در اين فصل موفق به زدن هيچ گلي نشد. پس از يك فصل نارضايت بخش در بوندسليگا، به اينتراخت فرانكفورت رفت. در آنجا در 24 بازي 5 گل به ثمر رساند.

در ژوئن سال 1982 پيشنهادي از تيم دسته دومي فرايبورگ دريافت كرد و به اولين تيم حرفه‌اي‌اش بازگشت. فرايبورگ به تازگي ورنر اولك را به عنوان مربي به خدمت گرفته بود كه مانند لو، دو سال را در اين تيم سپري كرده بود. در فصل 83-1982 لو هشت گل زد و در تمامي 34 بازي تيمش حضور داشت. در سال دوم،‌ لو بهترين فصل عمر فوتبالش را گذراند: وي در 31 بازي بوندسليگاي 2، 17 گل وارد دروازه حريفان كرد.

بعد از اين فصل،در تابستان 1984 به كارلسروهه در بوندسليگاي 1 منتقل شد. اما مانند فصولي كه در اشتوتگارت و فرانكفورت بود، نتوانست نمايش خوبي از خود ارائه دهد. او در 24 بازي، تنها موفق به زدن دو گل شد و بيشتر به عنوان يار ذخيره وارد زمين مي‌شد. پس از اين فصل نااميدكننده، دوباره به فرايبورگ رفت و در آنجا چهارسال در بوندسليگاي دو بازي كرد. از 1985 تا 1989 لو 116 بازي انجام داد و 38 گل هم به ثمر رساند. دو فصل اول بسيار موفقيت‌اميز بودند ( هرفصل 37 بازي و به ترتيب 12 و 17 گل زده)، با اين وجود در دو فصل بعد، فقط توانست 7 و 2 گل بزند.

او در 52 بازي در بوندسليگا هفت گل زد و در بوندسليگاي دو نيز 252 بازي انجام داد و 81 گل زد كه همه آنها را براي فرايبورگ به ثمر رساند. به علاوه وي چهار بار نيز در تيم ملي زير 21 ساله هاي آلمان بازي كرد. پس از آن از سلا 1989 تا 1992 در تيم شافهاوزن سوئيس و سپس دو سال در تيم وينترتور بازي كرد.

دوران مربيگري

مربي باشگاهي


يواخيم لو در سوئيس به عنوان مربي، هدايت تيم جوانان وينترتور را به عهده گرفت و همزمان به عنوان بازيكن در ناتسيونال ليگا ( ليگ فوتبال سوئيس) B هم بازي مي‌كرد. ‌در سال 1994 بعد از انتقالش به تيم دسته اولي سوئيسي فرائن‌فلد، مربي اين تيم شد.

در همان زمان يك دوره آموزشي به عنوان مربي فوتبال را شروع كرد، اما اين دوره را به پايان نرساند. علت آن هم پيشنهادي بود كه از طرف رولف فرينگر، كه در سال 1995 مربي جديد اشتوتگارت شده بود، ‌مطرح شده و از لو خواسته بود كه دستيارش شود و او هم پذيرفته بود. با اين حال، اين تيم در فصل 96/1995 با كسب رتبه دهم جدول نتوانست با وجود انتظارات به جام يوفا راه پيدا كند. گرهارد ماير فورفلدر، رئيس آن زمان باشگاه اشتوتگارت هم كه نمي‌خواست بر سر راه فرينگر كه در اين ميان پيشنهاد مربيگري تيم ملي سوئيس را پيش رو داشت، مانعي ‌ايجاد كند، دستيار او، لو را چهار روز قبل از شروع فصل جديد 1997/ 1996 در 14 آگوست سال 1996به عنوان مربي، و بعد از شش بازي متوالي بدون شكست،‌ در 21 سپتامبر همان سال به عنوان سرمربي انتخاب كرد. اما لو در اولين بازي به عنوان سرمربي، در مقابل فورتونا دوسلدورف شكست خورد.

مثلث جادويي كراسيمير بالاكوف،‌ جوواني البر، و فردي بوبيچ تحت هدايت يواخيم لو، در بوندسليگا غوغا به پا مي‌ كرد و اين تيم در پايان فصل 97/1996 نيز در فينال جام حذفي آلمان در برلين، با پيروزي 2 بر 0 در مقابل انرژي كوتبوس، فاتح اين جام شد. يك سال بعد از آن، اشتوتگارت به فينال مسابقات جام در جام اروپا رسيد كه در آن ديدار در استكهلم با يك گل مغلوب چلسي لندن شد.

در كنار رسيدن به فينال،‌ لو با اشتوتگارت به رتبه چهارم بوندسليگا دست يافت. لو در اول جولاي 1998 به تيم فنرباغچه استانبول تركيه رفت كه فعاليتش در آنجا،‌ تنها پس از گذشت يك فصل، در تاريخ 29 مه 1999 پايان يافت.

وي بلافاصله بعد از آن مربي كارلسروهه آلمان شد. اين تيم پس از يازده سال حضور در بوندسليگا، در سال 1998 يك بار ديگر به دسته پايين‌تر سقوط كرده بود و از آنجايي كه نتوانسته بود بلافاصله در فصل بعد به دسته اول صعود كند، در تاريخ 25 اكتبر 1999، مربي اين تيم، ‌راينر اولريش بركنار شده و لو جانشين وي شد. لو هم كه در 18 بازي فقط به يك پيروزي رسيد، قبل از پايان فصل از كار بركنار شد.

پس از نيم سال بيكاري،‌ در 20 سپتامبر 2000 هدايت تيم آدانااسپور تركيه را به دست گرفت. در آنجا نيز به علت عدم نتيجه‌گيري، در 4 مارس سال 2001 اخراج شد.

در 10 اكتبر 2001 بازهم پس از نيم سال بيكاري، مربي تيم تيرول اينسبروك اتريش شد. لو در اين تيم، افتخارات مربي قبلي، كورت يارا (قهرماني ليگ در سال‌هاي 2000 و 2001) را ادامه داد و در سال 2002 آخرين قهرماني ليگ فوتبال اتريش را براي اين تيم به ارمغان آورد. در همان سال باشگاه تيرول پس از سلب مجوز حضور در بوندسليگاي اتريش منحل شد. بدين ترتيب مبحث تيرول در 18 ژوئن 2002 براي لو خاتمه يافت. بعد از گذشت يك سال بي‌تيمي،‌در 4 ژوئن سال 2003 مربي آستريا وين اتريش شد. پسس از يك شكست 0 بر 2 در برابر تيم ته جدولي اف. ث. كرنتن، در مارس 2004 از كار بركنار شد،‌ گرچه آستريا در صدر جدول بود.

مربي تيم ملي


در سال 2004 بعد از جام ملت‌هاي اروپا و كناره‌گيري رودي فولر از سمت سرمربي تيم ملي، در جولاي 2004 لو در كنار مربي جديد تيم ملي، يورگن كلينزمان كه به همراه او در مدرسه ورزش فدراسيون فوتبال ميتل راين در هنف، دوره مربيگري را به پايان رسانده بود و نيز مدير جديد تيم، اوليور بيرهوف، كادر سه نفره هدايت تيم ملي را تشكيل داد. در جام كنفدراسيون‌ها سال 2005، و نيز در جام جهاني سال 2006 تيم ملي آلمان در رتبه سوم قرار گرفت.

يواخيم لو در 12 جولاي 2006 به عنوان سرمربي جديد تيم ملي فوتبال آلمان معرفي شد. اين انتخاب وقتي صورت گرفت كه كلينزمان تصمصم گرفت قراردادش را كه تا 31 جولاي 2006 اعتبار داشت، تمديد نكند. ابتدا با لو قراردادي دو ساله امضاء شد. وي هدف ورزشي‌اش را قهرماني در جام ملت‌هاي سال 2008 اروپا ناميد و گفت كه مي‌خواهد روش رهبري خود و كلينزمان را ادامه دهد. او پس از اوتو نرتس و اريش ريبك،‌ سومين مربي تيم ملي آلمان است كه خود هيچ‌گاه در تيم ملي بزرگسالان اين كشور بازي نكرده است.

اولين حضور او به عنوان سرمربي بر روي نيمكت تيم ملي، در 16 آگوست 2006 در پيروزي 3 بر 0 مقابل تيم سوئد بود. سه بازي بعدي نيز بدون گل خورده، با پيروزي همراه بود (سومين بازي، 13 بر 0 مقابل سن مارينو)، به طوري كه او اولين مربي تيم ملي آلمان است كه با چهار پيروزي بدون گل خورده ( 0 : 19 ) كارش را شروع كرد. پيش از وي فقط رودي فولر توانسته بود با سه پيروز آغاز كند، اما تيمش يك گل در ديدار با اسپانيا كه 4 بر 1 شد، دريافت كرد. تيم آلمان با هدايت لو در پنجمين پيروزي در ديدار انتخابي جام ملت‌هاي اروپا در اسلواكي ( 1 : 4 ) اولين گل را خورد. با پنج پيروزي در آغاز، يواخيم لو موفق‌ترين مربي در شروع است. ششمين باري در مقابل قبرس (1 : 1) در 15 نوامبر، اولين بازي‌اي بود كه تيم لو نمايش چندان خوبي نداشت. در 7 فوريه 2007 اين تيم در ديداري دوستانه در برابر سوئيس 3 بر 1 به برتري رسيد. در 24 مارس نيز در يك ديدار حساس در مقابل جمهوري چك در مسابقات انتخابي جام ملتهاي اروپا، اين تيم 2 بر 1 پيروز شد.

اولين شكست در دوران لو در 28 مارس در يك ديدار تداركاتي مقابل دانمارك ( 0: 1 ) به وقوع پيوست. لو در آن بازي از شش بازيكن تازه‌وارد و يك بازيكن از ليگ دسته دوم استفاده كرد. در 22 آگوست 2007 تيم او كه به دليل داشتن چند بازيكن مصدوم ضعيف شده بود، در انگليس 2 بر 1 بر اين تيم غلبه كرد.

س از صعود زودهنگام تيم ملي آلمان به رقابت‌هاي جام ملت‌هاي اروپا با تساوي بدون گل در ايرلند، اين تيم در 17 اكتبر در ورزشگاه آليانتس آره‌نا در مونيخ با يك نمايش ضعيف،‌ 3 بر 0 از جمهوري چك شكست خورد و سبب شد تا تيم چك نيز پيش از موعد به جام ملت‌هاي 2008 اروپا در سوئيس و اتريش راه پيدا كند. اين اولين شكست لو در تيم ملي آلمان در يك بازي رسمي بود.

تيم ملي آلمان تحت رهبري او تا 18 نوامبر 2008، 24 پيروزي (73%)، 5 تساوي (15%) و 4 شكست (12%) به دست آورد، نتايجي كه تاكنون بهترين آمار يك مربي در تيم ملي فوتبال آلمان مي‌باشد. با هدايت او، تيم ملي آلمان در جام ملت‌هاي 2008 اروپا، پس از 12 سال، بازهم به مرحله حذفي راه يافت. در آخرين ديدار مرحله مقدماتي در گروه B، تيم آلمان فقط به يك تساوي در مقابل اتريش، م

يزبان بازي‌ها نياز داشت تا به مرحله بعدي صعود كند. در اين ديدار، ‌به علت بروز غيرمنتظره و ناگهاني رفتاري احساسي، و مشاجره ميان دامير اسكومينا، داور چهارم بازي، يوزف هيكرزبرگر، سرمربي اتريش،‌ و نيز يواخيم لو، هردو مربي در دقيقه 40 از نيمكت اخراج شده و مجبور شدند بقيه بازي را از روي سكوها دنبال كنند. پس از اخراج لو، دستيار وي، هانسي فليك هدايت تيم را در دست گرفت. بازي با يك گل به سود آلمان به اتمام رسيد. براي ديدار بعدي در مرحله يك چهارم نهايي در مقابل پرتغال (3 : 2) نيز از سوي هيئت كنترل و كميته انضباطي اتحاديه فوتبال اروپا،‌ بازهم لو بازي را از روي سكوها تماشا كرد. در بازي نيمه نهايي برابر تركيه، ‌تيم المان 3 بر 2 به پيروزي رسيد و در فينال با اسپانيا رو به رو شد. اين بازي اما با يك گل به نفع اسپانيا تمام شد و اين تيم به قهرماني اروپا رسيد
زندگي شخصي

لو در دوران مدرسه در رشته بازرگاني خارجي فارغ‌التحصيل شد. او در ويره در حومه شهر فرايبورگ زندگي مي‌كند و متاهل است.

فعاليت‌هاي جنبي

يواخيم لو از سال 2000 نايب رئيس بنياد فوتبال جوانان است كه‌ يك پورتال اينترنتي براي هواداران جوان فوتبال و فوتبال خياباني جهاني است كه يك كار شبكه‌اي جهاني است واز سوي پروژه‌هاي اجتماعي فوتبال حمايت مي‌شود. در هيئت رئيسه اين بنياد چند بازيكن قديمي و فعلي ديگر تيم ملي آلمان از جمله يورگن كلينزمان،‌ آندرياس كوپكه، ينس لمان، كريستف متزلدر و پي‌ير ليت بارسكي نيز حضور دارند.

لو از سال 2006 مربي جام جوانان دايملر نيز مي‌باشد كه يكي از مهم‌ترين تورنمنت‌ها براي نيروهاي جوان و حرفه‌اي فوتبال است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.