۱۳۹۰ تیر ۲۵, شنبه

زندگینامه الیور کان


زندگینامه الیور کان


شناسنامه 
نام کامل الیور استفان کان
زادروز ۱۵ ژوئن ۱۹۶۹
زادگاه کارلسروهه، آلمان
قد ۱۸۸ س.م
نام مستعار سلطانKing یا ((titan)) غول


اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی بازنشسته
پُست دروازه بان


باشگاه‌های جوانان
۱۹۸۷-۱۹۷۵ کارلسروهه


باشگاه‌های حرفه‌ای
۱۹۹۴-۱۹۸۷ کارلسروهه (۰) ۱۲۸
۲۰۰۸-۱۹۹۴بایرن مونیخ (۰) ۲۴۹


تیم ملی
۲۰۰۶-۱۹۹۵ تیم ملی فوتبال آلمان (۰) ۸۶



الیور کان متولد پانزدهم ژوئن ۱۹۶۹ در شهر کارلسروهه در جنوب آلمان و در نزدیکی شهر اشتوتگارت است.او از هفت سالگی رو به ورزش فوتبال آورد و در تیم نوجوانان کالسروهه مشغول به بازی شد.او هرگز به تیم ملی جوانان دعوت نشد.سپس او از سال ۱۹۹۰ کار خود را در بوندس لیگا آغاز کرد و در سطح اول فوتبال آلمان شروع به فعالیت کرد.نخستین موفقیت او، رسیدن با تیم کارلسروهه به مرحله نیمه نهایی جام یوفا در سال ۱۹۹۳ بود.او با بازیهای خود و نوع خاص دروازه بانی اش همه را در آن مقطع زمانی در لیگ آلمان متعجب کردو در سال ۱۹۹۴ لقب «دروازه‌بان سال» را به خود اختصاص داد. تا اینکه در نهایت برای حضور در رقابتهای جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا به تیم ملی آلمان دعوت شد.ولی در تیم ملی دروازه‌بان سوم بود و سنگربان اول آلمان‌ها در آن سالها بدو ایگنر بود و کان هرگز نتوانست در جام هانی ۱۹۹۴ آمریکا به میدان برود.اما پس از بازگشت از جام جهانی و در شرایطی که مدت زمانی به آغاز فصل جدید بوندس لیگا باقی نمانده بود او در آغاز فصل ۹۵-۱۹۹۴ با پیشنهاد باشگاه باواریایی بایرن مونیخ مواجه شد.او با مبلغ پنج میلیون مارک بی درنگ از باشگاه کارلسروهه که از دوران کودکی در آن عضویت داشت به سمت مونیخ حرکت کرد و به قرمزهای باواریا پیوست.این مبلغ تا آن زمان در بوندسلیگا برای هیچ دروازه‌بانی پرداخت نشده بود.


او در سال ۱۹۹۵ دروازبان دوم آلمانها و رقیب اصلی اندریاس کوپکه بود.بایرنی‌ها در سال ۱۹۹۹ به خاطر الیور کان ستارهٔ تیم، در لیگ قهرمانان اروپا درخشیدند.اما در فینال مسابقات و در وقت اضافه با دریافت دو گل از منچستر یونایتد در حالی که تا دقیقه ۹۰ یک بر صفر بیش بودند بازی را واگذار کردند. الیور کان بعدها گفته بود که: «شوک بارسلونا را تا مدت‌ها نتوانستم فراموش کنم».
بایرن بعد از آن در سال ۲۰۰۱ توانست به لطف الیور کان بار دیگر در بازی نهایی حضور یابد و این بار در ضربات پنالتی بر «والنسیا» غلبه و جام قهرمانی را تصاحب کند. کان با دفع سه پنالتی، ستاره آن مسابقه لقب گرفت.
آلمان‌ها در جام جهانی ۲۰۰۲ توانستند مقام دوم را کسب کنند که این را مدیون ستارهٔ پرفروغ خودالیور کان بودند.الیور کان در جام جهانی ۲۰۰۲ به عنوان اولین دروازه‌بان جایزهٔ بهترین بازیکن جام (توپ طلای آدیداس) را تصاحب کرد.
الیور کان در ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ رسما با انجام بازی خداحافظی کنارگیری خود را از فوتبال اعلام کرد.در این بازی تمامی بازی کنان سابق تیم بایرمونیخ و تیم ملی آلمان حضور داشتند و تماشاگران زیادی نیز به الیانس ارنای شهر مونیخ امده و الیور کان دروازه بان اسطوره‌ای این تیم را تشویق کردند.


دانستنی‌های درباره وی
کان در روز سوم مارس ۲۰۰۱ در بازی نهایی با هانزاروستوک در حالی که بایرن۲-۳ از حریف خود عقب بود به خط حمله تیمش اضافه شد و روی ضربه ارسالی کرنر با مشت توپ را وارد دروازهٔ هانزا کرد ولی داور کارت زرد دوم را به وی نشان داد و کان گریه کنان زمین را ترک کرد.
قبل از آغاز اولین دیدار فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ در مقابل آرمینیا بیلفلد میشاییل رنسینگ با یک شوت تمرینی صورت الیور کان مورد اصابت قرار داد، رنگ پریدگی و تورم صورت او اجازه حفاظت از دروازه را به او نمی‌داد، بایرن با رنسینگ آن بازی را۲-۰ پیروز شد.
در یکی از فصول نا موفق بایرن یکی از خبرنگاران حاضر در کنفرانس از الیور کان در مورد احساسش نسبت به کمبودهای موجود در بایرن سوال میکنه که کان در جواب به او می‌گوید: توپها ! توپها ! ما به توپها نیاز داریم، اگه منظورم رو میفهمی؟
کان در دوران بازیگری فرد خوش اخلاقی نبود و به طور مداوم با بازیکنان حریف و خودی درگیری لفظی و فیزیکی داشت که همین خصوصیت، او را از بقیه دروازبانان دنیا متمایز می‌کرد.
رونالدو مهاجم سابق تیم ملی برزیل دربارهٔ او گفته:وقتی در مقابل او قرار میگیرم نصف توانم را از دست میدهم.
کان در یک مصاحبه بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ اعلام کرد تجربه‌ای که در این جام روی نیمکت به دست آوردم در بیست سال بازی و تمرین مداوم کسب نکرده بودم.
کان اولین و آخرین دروازبانی است که جایزه بهترین (بازیکن) جام جهانی را بدست آورده.(۲۰۰۲)
وی در یک مصاحبه جنجالی اعلام کرد خوشحالم که در فینال جام جهانی ۲۰۰۲ آن اشتباه را انجام دادم در غیر این صورت زندگیم تباه شده بود.او اعلام کرد تا قبل از این اشتباه تمرینات مکرر جسمی و ذهنی انجام می‌داده که بسیاری از آنها بی دلیل و اضافی بوده‌اند.او در ادامه خاطرنشان کرد اگر من آن اشتباه راانجام نمی‌دادم پس به من ثابت می‌شد که کارهایم صحیح هستند و من به آنها ادامه می‌دادم و چیزهای دیگری که در دنیا وجود داشت را فراموش می‌کردم.
پدرش والف کان بازیکن تیم ملی جوانان آلمان و همبازی سپ مایر بوده
کان از سن ۵ سالگی تا ۳۸ سالگی زیر نظر سپ مایر تمرین می‌کرد
پدرش در مورد او می‌گوید وقتی بچه بود روزهای یکشنبه(در آلمان یکشنبه‌ها تعطیل است) مرا از خواب بیدار می‌کرد و مرا وادار به تمرین کردن با خود می‌کرد.
در جواب خبرنگار یوفا که در مورد چگونه دروازبان شدنش از وی پرسید اینگونه جواب داد:یکروز پدر بزرگم به خانه ما آمد ومن دیدم که یک ست کامل از لوازم سپ مایر برایم خریده‌است.آن روز تصمیم گرفتم دروازبان شوم.


(وی لقب پیروزمندترین بازیکن تاریخ بوندسلیگا را یدک می‌کشد.)


افتخارات


همراه باشگاه
بوندس لیگا: ۱۹۹۷, ۱۹۹۹, ۲۰۰۰, ۲۰۰۱, ۲۰۰۳, ۲۰۰۵, ۲۰۰۶
جام حذفی آلمان: ۱۹۹۸, ۲۰۰۰, ۲۰۰۳, ۲۰۰۵, ۲۰۰۶
لیگا پوکال: ۱۹۹۷, ۱۹۹۸, ۱۹۹۹, ۲۰۰۳
جام یوفا: ۱۹۹۶
لیگ قهرمانان اروپا: ۲۰۰۱
جام باشگاهای جهان: ۲۰۰۱


همراه تیم ملی آلمان
قهرمانی در جام ملتهای اروپا ۱۹۹۶: ۱۹۹۶
جام جهانی فوتبال دوم: ۲۰۰۲
جام جهانی ۲۰۰۶ سوم جام جهانی: ۲۰۰۶


افتخارات شخصی
بهترین بازیکن بازی: برای عملکرد فوق العاده در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا, ۲۰۰۱
بهترین دروازه‌بان جهان فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال -اول: ۱۹۹۹, ۲۰۰۱, ۲۰۰۲
بهترین دروازه‌بان جهان فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال - دوم: ۲۰۰۰
بهترین دروازه‌بان جهان فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال - سوم: ۲۰۰۳
بهترین دروازه‌بان جهان فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال - چهارم: ۲۰۰۴
بهترین دروازه‌بان اروپا: ۱۹۹۹, ۲۰۰۰, ۲۰۰۱, ۲۰۰۲
مرد سال فوتبال آلمان: ۲۰۰۰, ۲۰۰۱
مرد سال فوتبال جهان: دوم, ۲۰۰۲
بوندسلیگا بهترین دروازه بان: ۱۹۹۴, ۱۹۹۷, ۱۹۹۸, ۱۹۹۹, ۲۰۰۱
توپ طلای جام جهانی:۲۰۰۲ ۲۰۰۲
بهترین دروازه بان جام جهانی: ۲۰۰۲
جایزه بازی جوانمردانه یوفا: ۲۰۰۱
جایز ورزشی نشریه بیلد: ۲۰۰۶

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.