۱۳۹۰ تیر ۲۳, پنجشنبه

بیوگرافی رودی فولر




رودی فولر مهاجم سال‌های پیشین تیم ملی فوتبال آلمان یکی از نامدارترین بازیکنان تاریخ فوتبال این کشور است.

رودی فولر که نام اصلی او رودولف فولر است تا اواسط دهه 90 میلادی یکی از مهاجمان موفق و درخشان فوتبال آلمان بود. وی از سال 2000 به مدت 4 سال مربیگری تیم ملی فوتبال آلمان را برعهده داشت.
فولر در تاریخ سیزدهم آوریل 1960 در شهر هاناو واقع در ایالت هسن آلمان، در خانواده ا‌ی فوتبالدوست چشم به جهان گشود. پدرش که مربیگری تیم جوانان این شهر را برعهده داشت، او را از هشت سالگی همراه خود به تمرین های فوتبال می‌برد. فولر از همان آغاز می‌خواست در خط حمله بازی کند و در این پست از خود استعداد زیادی نشان داد. 
فولر پانزده ساله بود که توجه مربی تیم دسته دومی کیکرز اوفن‌باخ را جلب کرد. اما مادر فولر می‌خواست که او در کنار فوتبال حتما دوره‌ی کارآموزی خود را در رشته‌ی بازرگانی اداری به پایان برساند. چنین نیز شد و فولر در همان تیم باشگاهی، دوره‌ی کارآموزی خود را همراه با ورزش فوتبال دنبال کرد.

شانزده ساله بود که برای نخستین بار با بازیکنان حرفه‌ای کیکرز اوفن‌باخ شروع به تمرین کرد. وی به عنوان بازیکن حرفه‌ای روی‌هم 67 بازی برای این تیم انجام داد و 17 گل به ثمر رساند. در سال 1980 به تیم دسته‌ی اولی مونیخ 1860 پیوست. باشگاه مونیخی برای این انتقال هفتصد هزار مارک به باشگاه اوفن‌باخ پرداخت و این رقم نشان می‌داد که فولر در همان زمان بازیکن باارزشی به شمار می‌رفته است.

تیم مونیخ 1860 در نخستین سال پیوستن رودی فولر به این تیم چهره‌ی موفقی نداشت و به دسته‌ی دوم سقوط کرد. با اینکه رودی فولر در نخستین فصل بازی‌ها در دسته‌ی دوم 37 گل برای این تیم به ثمر رساند و آقای گل مسابقه های بوندسلیگای دو شد، اما تیم مونیخ نتوانست به لیگ یک راه پیدا کند. از همین رو فولر در سال 1982 به تیم موفق وردربرمن در بوندس‌لیگا پیوست.

فولر در همان سال به تیم ملی فوتبال آلمان دعوت شد و نخستین بازی ملی خود را در نوامبر سال 1980 در مقابل ایرلند شمالی انجام داد. آلمان در میان شگفتی، آن بازی را با نتیجه‌ی یک بر صفر واگذار کرد. اما این شکست، آغاز راهی پرافتخار بود. فولر در سال 1986 با تیم ملی فوتبال آلمان به مقام نایب‌قهرمانی جهان و چهار سال پس از آن در ایتالیا به مقام قهرمانی جهان رسید. وی با همین تیم در سال 1992 نایب قهرمان اروپا شد. رودی فولر در سطح باشگاهی نیز دوره‌های موفقی داشت. وی در نخستین فصل حضورش در وردر برمن، آقای گل مسابقات بوندس‌لیگا شد و در همان سال به عنوان بهترین بازیکن آلمان برگزیده شد. وی روی‌هم 137 بازی برای وردربرمن انجام داد و 97 گل برای این تیم به ثمر رساند.

فولر در سال 1987 به تیم رم پیوست و به مدت پنج سال برای این تیم صاحب‌نام ایتالیایی توپ زد. وی با این تیم یک بار قهرمان جام حذفی فوتبال ایتالیا شد. او 142 بازی برای رم انجام داد و 44 گل به نام او ثبت شد.

فولر در سال 1992 به تیم المپیک مارسی فرانسه پیوست و یک سال پس از آن با همین تیم قهرمان باشگاههای اروپا شد.کارنامه فولر در این باشگاه فرانسوی نیز درخشان بود. او در 58 بازی 24 گل وارد دروازه ی حریفان کرد.

فولر در سال 1994 به میهنش بازگشت و این بار در خدمت تیم بایر لورکوزن قرار گرفت. دو سال پایانی فعالیت ورزشی او در این تیم سپری شد و فولر در 62 بازی برای این تیم، 26 بار دروازه‌ی حریفان را فروریخت.

به موازات آن، رودی فولر 90 بار برای تیم ملی فوتبال آلمان انجام داد و 47 گل برای این تیم به ثمر رساند. وی در سال 1994 کفش‌هایش را آویخت، اما این به معنای گسستن پیوندهای او با فوتبال نبود. تیم ملی آلمان در سال 2000 در حالی در چارچوب رقابت‌های جام ملت‌های اروپا شرکت کرد که مقام قهرمانی اروپا را همراه خود یدک می‌کشید. اما این تیم با مربیگری اریش ریبک در همان دور مقدماتی در گروه خود آخر شد و از صعود به دور بعدی بازماند. این برای فوتبال آلمان یک فاجعه و آغاز بحرانی جدی بود.

سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان میان مسئولان فوتبال در آلمان، برای تعیین مربی جدید تیم ملی، قرار شد این پست به مدت یک سال در اختیار رودی فولر قرار بگیرد. تیم ملی فوتبال آلمان با مربیگری فولر، توانست بر بحران غلبه کند و در جام جهانی سال 2002 در ژاپن و کره‌ی جنوبی به دیدار نهایی راه یابد. آلمان آن دیدار را در مقابل تیم ملی برزیل با نتیجه‌ی دو بر صفر واگذار و به مقام دومی جهان بسنده کرد. این بزرگ‌ترین افتخار ورزشی رودی فولر در مقام مربیگری بود.

پس از اینکه تیم ملی فوتبال آلمان در مسابقه های جام ملت‌های اروپا در سال 2004 در رقابت‌های گروهی ناموفق ماند و حذف شد، رودی فولر از مقام مربیگری این تیم کناره‌گیری کرد. فولر پس از آن برای مدت بسیار کوتاهی مربی تیم باشگاه رم و بایر لورکوزن بود. او هم‌اکنون مدیر ورزشی باشگاه بایر لورکوزن است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.