۱۳۹۰ آبان ۱۵, یکشنبه

یادداشت فرمان آرا در روزنامه شرق و ممنوع الخروج شدنش به همراه بیوگرافی مختصر وی


سایت پارس‌توریسم از ممنوع‌الخروج شدن بهمن فرمان‌آرا، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران، خبر داد.
بر اساس این گزارش، کارگردان فیلم «خانه‌ای روی آب» در حالی که قصد شرکت در یک جشنواره خارجی را داشته، متوجه ممنوع‌الخروجی خود شده است. اما هنوز علت بروز این وضعیت مشخص نیست.
فرمان‌آرا در دو سال اخیر مواضع صریح را در انتقاد حاکمیت مطرح کرده بود. آخرین اثر قلمی او، یادداشت طنزی بود که روز شنبه در روزنامه شرق منتشر شد و در آن تعریضاتی در خصوص اظهارات اخیر سلحشور و نیز اختلاس سه هزار میلیارد تومانی دیده می‌شد. متن آن یادداشت در ادامه می‌آید:
چندی است که دوباره اثر قرص‌های ضدافسردگی من به خاطر زیادی مصرف کردن آن، اثر خود را از دست داده‌اند و دوباره کابوس‌های شبانه به سراغ من آمده‌اند.
چند شب پیش در کابوسم تلفنی داشتم از آقای محمودرضا خاوری، ساکن کانادا که عین مکالمه را برایتان نقل می‌کنم:






خاوری: آقای فرمان‌آرا؟
من: بفرمایید، شما؟

خاوری: من، محمودرضا خاوری هستم.
من: بله به جا آوردم، حالا من برایتان چه‌کار می‌توانم بکنم؟
خاوری: آقای فرمان‌آرا، شما شماره اندی خواننده را دارید؟
من: نه قربان. می‌توانم بپرسم شما، شماره اندی را برای چه می‌خواهید؟
خاوری: می‌خواستم ازش بپرسم ما خوشگلا تا کی باید برقصیم.
من: قربان فکر نمی‌کنم حتی والده هم شما را خوشگل به حساب بیاورند. شما علاوه بر تمام بدهکاری‌هایتان، ۳۰میلیون تومان هم به خوشگلی بدهکارید و شما اگر با تمام پول‌هایتان بهترین جراحان پلاستیک را استخدام کنید آنها هم نمی‌توانند شما را شبیه محمدرضا گلزار بنمایند.
خاوری: تو اینو داری به من میگی با آن هیکل آلفرد هیچکاکی‌ات! من هنوز هم آنجا نفوذ دارم و اسمت را حتما برای سوال و جواب رد خواهم کرد.
من: شما هر غلطی می‌خواهید بکنید به هر جهت شما حق دارید به ریش من و بقیه مردم بخندید ولی من اگر شماره اندی را هم داشتم به شما نمی‌دادم.
از خواب پریدم و فوری به دکتر جمشید لطفی، زنگی زدم و او را هم از خواب بیدار کردم. گفت چی شده این وقت شب زنگ زدی؟ ماجرا را گفتم و قرار شد فردا قرص‌های جدیدی برایم تجویز کند.
اما صبح شد و کارهای روزانه به‌علاوه ترافیک و باران شدید، باعث شد که نتوانم به سراغ دکتر لطفی بروم.
شب که شد از دوباره کابوس دیدن، می‌ترسیدم بخوابم تا اینکه از خستگی خوابم برد.
در کابوسم دو مرتبه تلفن زنگ زد و من با ترس و لرز آن را جواب دادم.
کابوس: آقای فرمان‌آرا؟
من: بفرمایید شما؟
کابوس: به اسم، کار نداشته باشید شما شماره تلفن اندی را دارید؟
من: قربان من که شما را نمی‌شناسم ولی من اصلا با شیطان بزرگ ارتباطی ندارم که شماره اندی را داشته باشم. شما؟
کابوس: (با اکراه) من سلحشور هستم.
من: (خندیدم) شوخی می‌کنید. شما می‌خواهید از اندی راجع به آهنگ «خوشگلا باید برقصن» بپرسید؟
سلحشور: از کجا فهمیده‌اید؟
من: شما در منزل آیینه ندارید؟
سلحشور: تو خودت برو یک آیینه که تمام هیکلت را نشان بدهد، ببین می‌توانی پیدا کنی.
این‌بار وقتی از خواب پریدم خود را فوری به اورژانس یک بیمارستان رساندم و از بخت بدم نرس شب داشت به آهنگ خوشگلا باید برقصن گوش می‌داد و من بیهوش شدم.
وقتی به هوش آمدم دکتر از من پرسید شما چند سال‌تان است؟ همسرم مطابق معمول زودتر از من جواب داد. ۶۵ سال و اندی.
با شنیدن اندی، این‌بار برای همیشه بیهوش شدم.



بیوگرافی مختصر این کارگردان ارزنده سینمای ایران

وی در سوم بهمن ۱۳۲۰ در اصفهان به دنیا آمد.خانواده وی اصالتا اصفهانی هستند.در سال ۱۳۳۷ برای ادامه تحصیل به لندن رفته و در مدرسه هنرهای دراماتیک درس میخواند و سپس در سال و سپس به دلیل میل به فیلمسازی و کارگردانی به آمریکا رفته و در دانشگاه کالیفرنیای جنوبیusc که از معتبر ترین دانشگاه های سینمایی است تحصیل کرده و در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت و در دوران سربازی در مجله انگلیسی زبانتهران ژورنال نقد فیلم می نوشت و سپس در سال ۱۳۴۷ به استخدام تلویزیون ملی ایران در آمدو در این مدت به عنوان کارشناس در برنامه های سینمایی مثل فانوس خیال و جهان سینما شرکت می کرد. پس از دو فیلم کوتا نوروز و خاویار و تهران کهنه و نو در سال ۱۳۵۱ نخستین فیلم بلند خود به نام خانه قمر خانم بر اساس سریالی به همین نام را میسازد که هیچ گونه سنخیتی با او نداشت و سر انجام در سال ۱۳۵۳ دومین فیلم بلند خود به نام شازده احتجاب را بر اساس داستانی از هوشنگ گلشیری میسازد که به در آن سالها با استقبال منتقدین رو برو شد و جایزه بهترین فیلم را در جشنواره جهانی فیلم تهران از آن خود کرد.در همان سال با حکم دکتر بوشهری به ریاست تولید شرکت گسترش صنایع سینمای ایران در میاید و تا سال ۱۳۵۷ تحت مسوولیت خود در این شرکت از اصلی ترین حامیان موج نوی سینمای ایران به حساب میرود و بسیاری از فیلمهای این طیف فکری را تهیه می کند. در سال ۱۳۵۶ سوین فیلم بلند خود با نام سایه های بلند باد را بر اساس داستان معصوم اول نوشته هوشنگ گلشیری را میسازد که با توقیف فیلم در رژیم پهلوی و جمهوری اسلامی همراه بوده است.وی درسال ۱۳۵۹ به به کانادا مهاجرت کرده و مدیر عامل شرکت سیرکل ونکوور میشود و در این سالها فیلمها مهمی را پخش میکند و سپس به لس آنجلس آمریکا رفته و در تولید فیلمهای فیلمسازان بزرگی همکاری میکند همچون: باغ وحش شیشه ای (پل نیومن)، مادام سوزاتسکا(جان شله زینگر)، رادیو حرف(الیور استون)، سقوط امپراتوری آمریکا(دنی آرکاند)، آخرین وسوسه مسیح(مارتین اسکورسیزی)، خانم و آقای بریج(جیمز آیوری)، تردستان(استیون فریرز)، لیولو(ژان کلودلوزان) وی در طول کار تهیه کنندگی و مدیرعاملی شرکت گسترش با فیلمسازان بنامی چون ارسن ولز در آخرین ساخته او یعنی آن سوی وزش باد و همچنین در فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم اثراستیون اسپیلبرگ همکاری کرده است. سر اجام دردر پایان دهه ۱۳۶۰ به ایران بازمیگردد و پس از دوره طولانی فیلم نامه نویسی که هیچ کدام ساخته نشد(از جمله:از عباس کیارستمی متنفرم) در سال ۱۳۷۸ فیلم سازی را دوباره شروع کرده و فیلمهایی نظیر بوی کافور عطر یاس، خانه ای روی آب، یک بوس کوچولو که به سه گانه مرگ معروف شدند و سپس در سال ۱۳۸۸ فیلم خاک آشنا را که دو سال توقیف بود را ساخت . در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در شبکه بی بی سی فارسیbbc persian مستندی از وی در باره موسیقی دان بزرگ ایرانی، پرویز یاحقی پخش شد با نام کنسرتی که اجرا نشد.

وی پس از انقلاب با ساخت بوی کافور، عطر یاس و خانه‌ای روی آب نظر خیلی از مخاطبان و منتقدان را به سمت خود سوق داد.

حاشیه ها 
نمایش مردی برای تمام فصول که فرمان آرا قصد ساختن آن را داشت فعلاً به ورطه فراموشی سپرده شده است هرچند که وی در یک مصاحبه بیان کرده بود(تا مردی برای فصول را به نمایش درنیاورم قصد مردن ندارم).وی بیان کرده است بنا به خواسته خود عباس کیارستمی قصد ساخت فیلم "از کیارستمی متنفرم" را دارد. لازم به ذکر است که فرمان آرا بعد از حوادث انتخابات دهم بیانیه‌ای را در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۳ صادر نمود که حاوی ابراز تاسف وی از شیوه برخورد با معترضین بود.وی در نشستی در موسسه کارنامه اعلام نموده تا شمقدری و یارانش در مسند سینمای کشور هستند فیلم نامه ای را به آنها نخواهم داد و یاد آوری کرد در حال رایزنی با یک شرکت آلمانی برای ساخت فیلم سفر به تاریکی هست که بازیگرانی همچون هدیه تهرانی و رضا کیانیان در آن ایفای نقش خواهند کرد.

وی پس از مراسم تدفین نعمت حقیقی به علت ازدحام بی مورد خبرنگاران طی نامه ای عکاسان را(کرکس رسانه ای) خواند و در واکنش آن جامعه عکاسان طی بیانیه ای اعلام کردند که در مراسم مرگ و سوگواری این کارگردان دست به دوربین نخواهند شد.

در پی انتشار طنزی در روزنامه شرق درباره اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، وی در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۰ ممنوع الخروج شد.

مدارک تحصیلی 
فارغ التحصیل کارگردانی سینما از دانشگاه جنوب کالیفرنیا. فارغ التحصیل مدرسه هنرهای دراماتیک لندن.

کارگردانی
۱۳۸۶ - خاک آشنا
۱۳۸۴ - یک بوس کوچولو
۱۳۸۰ - خانه‌ای روی آب
۱۳۷۸ - بوی کافور، عطر یاس
۱۳۵۷ - سایه‌های بلند باد
۱۳۵۳ - شازده احتجاب
۱۳۵۱ - خانه قمر خانم
تهیه کننده 

۱۳۸۶ - خاک آشنا
۱۳۸۰ - خانه ای روی آب
۱۳۵۷ - سایه‌های بلند باد
۱۳۵۷ - دایره مینا
۱۳۵۶ - کلاغ
۱۳۵۶ - گزارش
۱۳۵۶ - در امتداد شب
۱۳۵۵ - ملکوت
۱۳۵۵ - شطرنج باد
جوایز
سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران - خانه‌ای روی آب - دوره ۲۰ جشنواره فیلم فجر - مسابقه سینمای ایران- سال ۱۳۸۰
برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم - خانه‌ای روی آب - دوره ۲۰ جشنواره فیلم فجر - مسابقه سینمای ایران - سال ۱۳۸۰
کاندید سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه - خانه‌ای روی آب - دوره ۲۰ جشنواره فیلم فجر - مسابقه سینمای ایران - سال ۱۳۸۰
کاندید سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه - بوی کافور عطر یاس - دوره ۱۸ جشنواره فیلم فجر - مسابقه سینمای ایران- سال ۱۳۷۸
برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی - بوی کافور عطر یاس - دوره ۱۸ جشنواره فیلم فجر - مسابقه سینمای ایران - سال ۱۳۷۸
کاندید تندیس زرین بهترین فیلم - خانه‌ای روی آب - دوره ۶ جشن خانه سینما - مسابقه - سال ۱۳۸۱
کاندید تندیس زرین بهترین کارگردانی - خانه‌ای روی آب - دوره ۶ جشن خانه سینما - مسابقه- سال ۱۳۸۱
کاندید تندیس زرین بهترین فیلمنامه - خانه‌ای روی آب - دوره ۶ جشن خانه سینما - مسابقه- سال ۱۳۸۱
برنده بز بال دار بهترین فیلم - شازده احتجاب - دوره ۳ جشنواره جهانی فیلم تهران - مسابقه - سال ۱۳۵۳
کاندید لوح زرین بهترین فیلم سال - خانه‌ای روی آب - دوره ۴ منتخب سایت ایران اکتور - بهترین‌های سال - سال ۱۳۸۳
کاندید لوح زرین بهترین کارگردان سال - خانه‌ای روی آب - دوره ۴ منتخب سایت ایران اکتور - بهترین‌های سال - سال ۱۳۸۳
کاندید لوح زرین بهترین کارگردان سال - بوی کافور عطر یاس - دوره ۱ منتخب سایت ایران اکتور - بهترین‌های سال - سال ۱۳۸۰
کاندید لوح زرین بهترین فیلمنامه سال - بوی کافور عطر یاس - دوره ۱ منتخب سایت ایران اکتور - بهترین‌های سال - سال ۱۳۸۰
سومین فیلم سال - بوی کافور عطر یاس - دوره ۱۵ منتخب نویسندگان و منتقدان - بهترین‌های سال- سال ۱۳۷۹
سومین کارگردان سال - بوی کافور عطر یاس - دوره ۱۵ منتخب نویسندگان و منتقدان - بهترین‌های سال - سال ۱۳۷۹

چهارمین فیلمنامه سال - بوی کافور عطر یاس - دوره ۱۵ منتخب نویسندگان و منتقدان - بهترین‌های سال - سال ۱۳۷۹
چهارمین بازیگر نقش اول مرد سال - بوی کافور عطر یاس - دوره ۱۵ منتخب نویسندگان و منتقدان - بهترین‌های سال - سال ۱۳۷۹
دومین فیلم سال - خانه‌ای روی آب - دوره ۱۸ منتخب نویسندگان و منتقدان - بهترین‌های سال - سال ۱۳۸۲
دومین کارگردان سال - خانه‌ای روی آب - دوره ۱۸ منتخب نویسندگان و منتقدان - بهترین‌های سال - سال ۱۳۸۲




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.