۱۳۹۰ تیر ۲, پنجشنبه

نوشيدني سحر آميز به نام / كفير




كفير 
آنهایی که اهل نوشیدنی سالم هستند، حتما نام دوغ کفیر را شنیده‌اند. دوغی که با طعم خوب و تخیلی‌اش جای خوبی بین طرفداران نوشیدنی‌های سالم و غیرگازدار (نوشابه‌ای) باز کرده است. نام «کفیر» برگرفته از کلمه «ک‍ِف» در زبان ترکی به معنای خوشی و لذت است ولی هر خوشی‌ای که مشکل‌دار نیست! این نوشیدنی ابتدا از قفقاز به دنیا معرفی شد، و هم اكنون كارخانه هاي پگاه، کاله و پاک اين دوغ را توليد مي كنند

 1)خواص کفير kefir  ( اکسير جواني - معالج بسياري از امراض گوارشي - گردش خون - لاروبي کننده ي بدن )
ماهيت کفير : تکه هاي قارچ شبيه به گل کلم به رنگ سفيد ، که شير را تخمير و به ماست تبديل مي کند و خواص طبي بسياري دارد
شرح کفير : اين نوشيدني در مناطق قفقاز استفاده مي شده و پس از آن در بسياري از کشورهاي اروپا و بعضي از ايالتهاي آمريکا مورد استفاده قرار گرفت . در روسيه علاوه بر ماست ، کفير به صورت پنير هم تهيه شده و به صورت غذا از آنها استفاده مي شود . 


سکنه ي قفقاز با اثرات دارويي اين ماده سالهاست که آشنا هستند . آنان از سنين جواني از کفير به جاي آب خوردن و غذا استفاده مي کنند و عمر آنان معمولاً به 110 تا 150 سال مي رسد . در اين اواخر هرگز امراض سل ، سرطان و ناراحتيهاي گوارشي در آنها ديده نشده است .
موارد مصرف : ناراحتيهاي گوارشي به ويژه زخم معده و اثني عشر ، تورم معده و روده « گاستريت و انتريت » و اسهال و ناراحتيهاي کبدي و يرقان ( کفير باعث نابود شدن زايده هاي اضافه در روده ها مي شود ) ناراحتيهاي پوستي به ويژه اگزماها ، بيماريهاي قلب و عروق ، فشار خون ، انسداد عروق ، کاهش دهنده ي کلسترول خون ، لاروبي کننده ي جدار عروق ، ناراحتيهاي عصبي ، افسردگي ، فشارهاي عصبي ، اضطراب ، بيخوابي ( شبها مصرف شود ). کفير سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند . مشاهده شده است که مخاط دهان و لثه ها که دچار عارضه شده اند ( مانند تاولهاي دردناک عود کننده ) به مدت سه ماه بهبودي کامل ميدهد . از عود تبخال جلوگيري مي کند . باعث تقويت و قابليت انعطاف مفاصل بدن مخصوصاُ رباطهاي ستون فقرات و ديسک بين مهره ها مي شود . موجب لطافت و نرمي پوست بدن مي شود ( از طريق استعمال آن روي پوست )
اين ماده ي ارزشمند تنها يک دارو نمي باشد ، بلکه به عنوان سس سالاد يا نوعي ماست مي توان از آن استفاده نمود .
در گرفتاريهاي عصبي ، هر روز همراه غذا 1 ليتر و جهت رفع بيخوابي شب هنگام به مقدار نيم ليتر يا کمتر.

 2) كفير :شرط اول درست کردن کفير داشتن قارچ سفید رنگی است که فقط در شیر زنده می ماند و عامل تغییر دهنده شیر است. به دست آوردن قارچ کفير آن قدر که به نظر مي آيد دشوار نيست؛ اين قارچ در شير به سرعت رشد مي کند و پس از سه چهار هفته حجم آن دوبرابر مي شود؛ کساني که  از اين قارچ دارند مي توانند هر ماه قدري از آن را به جاي آن که دور بيندازند ميان دوستان خود تقسيم کنند. بنابراين راه به دست آوردن قارچ کفير پيدا کردن يکي از اين کسان است، و اني کسان در جامع ما پيدا مي شوند.


براي درست کردن 1 ليتر کفير ، 3 تا 4 گردو قارچ کفير زنده را در ظرف بلوري يا چيني شسته و خشک کرده اي مي گذاريم و 1 ليتر شير خامه  گرفته سرد روي آن مي ريزيم. سپس در ظرف را محکم مي بنديم و آن را در جاي تاريکي که گرماي آن حدود 20 درجه سانتي گرارد باشيد مي خوابانيم. قارچ کفير در حرارت زير 20 درجه و در نور زياد از فعاليت مي افتد.
کفير را مي توان به مدت 12، 18، 24، 36 و 48 ساعت خواباند؛ به اين ترتيب 5 درجه کفير به دست مي آيد، که اهل فن خواص متفاوتي براي آن ها ذکر مي کنند. اگر زمان خواباندن از 48 ساعت بيشتر شود مقداري قارچ در شير شناور مي شود که قابل مصرف نيست. 
قارچ کفير را بايد هميشه در شير نگه داشت، و گرنه مي ميرد. هفته اي يک بار بايد قارچ و ظرف آن را با آب ولرم بشوييم و باز شير تازه روي قارچ بريزيم. کفير آماده را بايد صاف کنيم و در يخچال نگه داريم . براي صاف کردن کفير يا بريدن قارچ آن نبايد وسايل فلزي به کار بريم .( کتاب مستطاب آشپزی، نجف دریابندری، جلد اول، ص 455 
3) خواص مفید کفیر: قفقازی ها به داشتن طول عمر بالای صد سال مشهورند. اعتقاد این است مصرف کفیر ارتباط زیادی با طول عمر در قفقاز دارد.




کفیر غنی از ویتامین های گروه B مثل B12, B1 و ویتامین K است که در عملکرد صحیح کلیه ها، کبد و سیستم عصبی نقش بسزایی دارند.
 این خواص مفید عبارتند از:
- هضم لاکتوز در کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند
 - ضد سرطان - هضم سلول های مخمری-  ترشح بزاق دهان-  جلوگیری از نفخ
- درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی-  تحریک ترشح شیره ی معده -  درمان اسهال-  درمان سندرم خستگی
- مقوی برای زنان باردار، شیرده و مسن-  موثر در زیبایی پوست
اصلاح سيستم گوارش در زمان مصرف داروهاي آنتي بيوتيك
افزايش حركات دودي روده و درمان يبوست -  جلوگيري از بيماري پوكي استخوان -  درمان آلرژي ها
درمان اسهال و ضد عفوني كننده محيط روده
درمان بيماري عدم تحمل لاكتوز در كساني كه نمي توانند شير بخورند -  درمان بيماري هاي گوارشي -  درمان فشار خون
درمان كودكان مبتلا به بيش فعالي يا هايپر اكتيويتي
سرشار از ويتامين هاي گروه ب مانند نياسين ، پيردوكسين و اسيد فوليك -  غني از كلسيم ، فيبر و پروتيئن
مقاوم كردن سيستم ايمني بدن در مقابل عوامل بيماري زا -  ممانعت از نفخ روده اي
- کمک به بیماران رنجور از ایدز
نکته مهم در خصوص پيری : متچينکف درباره علل پيری زودرس معتقد است که وجود مواد حاصله از فعاليتهای ميکروب های ناشی از گنديدگی در روده باعث پيری زودرس و کوتاهی عمر میشود و مصرف شيرهای تخميری مثل کفير با تغييرات pH محيط روده مانع رشد ونمو فعاليت اين باکتری های مضر شده و در نتيجه موجب ازدياد عمر می گردد .بنابراين به شما توصيه می گردد حتماً روانه 1 الی 2 ليوان کفير بعنوان نوشيدنی در وعده های غذايی خود جا دهيد که هميشه شاداب باشيد .



به هر حال بشر با کسب تجربیات بسیار زیاد به این نتیجه رسیده است که هر چه به طبیعت نزدیک تر شود و از مواد طبیعی مصرف کند، سالم تر می ماند.
به امید روزی که تولید این نوشیدنی ها با تنوع زیاد در کشور ما نیز گسترش یابد.


دکتر ربابه شیخ الاسلام- متخصص بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه
عضو هیئت علمی وزارت بهداشت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.