۱۳۹۰ خرداد ۲۷, جمعه

15 ژوئن سالگرد تولد اولیور کان اسطوره باشگاه بایرن مونیخ




"سلطان کان اسطوره ی معاصر بایرن"

متن زیر به مناسبت 42امین سالگرد تولد سلطان اولیور کان کاپیتان پر تلاش و با روحیه ی سالیان نه چندان دور بایرن و تیم ملی آلمان نگارش یافته است و به تمامی دوستداران سلطان تقدیم می گردد.


اولیور کان یکی از بهترین دروازه بانان تاریخ فوتبال جهان است. نام وی با باشگاه بایرن مونیخ و تیم ملی فوتبال آلمان به ثبت رسیده است. کان بیش از یک دهه در باشگاه بایرن افتخار آفرینی کرد و عناوین برجسته ای را در فوتبال آلمان و فوتبال باشگاهی اروپا بدست آورد. او برای چهار بار موفق به کسب عنوان بهترین دروازه بان اروپا شد. وی در جام جهانی 2002 عملکرد خیره کننده ای را به نمایش گذاشت و به عقیده بسیاری از کارشناسان به تنهایی موفق شد ژرمن ها را به فینال جام جهانی برساند در این جام به پاس درخشش کم نظیر او عنوان بهترین بازیکن جام و توپ طلای این تورنمنت را به الیور کان اهدا کردند این برای اولین بار بود که یک دروازه بان چنین عنوانی را کسب می کرد.

حضور اولیور کان در محوطه جریمه با توجه به ویژگی هایی نظیری از قبیل چابکی، قدرت بالای پیش بینی، انعطاف بدنی و قدرت مدیریت بالای خط دفاعی برای هر مهاجمی هراس آور بود. او در مصاف های تک به تک با مهاجمان حریف به سختی تسلیم می شد و یکی از ارکان مهم موفقیت بایرن و تیم ملی آلمان به حساب می آمد. پشتکار و قدرت جنگجویی وی یکی از شاخص های کم نظیری است که او را در عرصه کاپیتانی و مدیریت تیم درون زمین تا حدود زیادی نسبت به سایرین متمایز می کرد.

اولیور کان در 15ام ژوئن 1969 در کارلسروهه به دنیا آمد. نام کامل وی اولیور رولف کان است و نام مستعاری که هواداران به او داده اند"سلطان کان " می باشد. اولیور فوتبال حرفه ای خود را در سال 1987 در 18 سالگی و در باشگاه کارلسروهه آغاز کرد. او 3 سال به عنوان دروازه بان ذخیره در این باشگاه نیمکت نشینی کرد تا آنکه در سال 1990 فرصتی برای حضور درون دروازه کارلسروهه به دست آورد و در سن 21 سالگی بازیگری در بوندسلیگا را آغاز نمود. کارلسروهه در این دوران در بین تیم های بالای جدولی فوتبال آلمان قرار داشت. در فصل 94-1993 اولیور کان بهمراه تیم شهر خود توانست تا مرحله نیمه نهایی جام یوفا نیز پیش رود و آن را می توان آغاز افتخارات اروپایی وی به حساب آورد. او باعملکرد بی نظیر خود در کارلسروهه، توجه سران بایرن را جلب کرد تا باواریایی ها یکی از خرید های تاریخی خود را انجام دهند.

بایرن مبلغ 2.38 میلیون یورو برای جذب اولیور کان به باشگاه کارلسروهه پرداخت کرد. سلطان کان 14 فصل با پیراهن بایرن به میدان رفت و موفق به کسب 8 عنوان قهرمانی در بوندسلیگا، 6 عنوان قهرمانی در لیگا پوکال و جام حذفی آلمان شد. در اروپا نیز اولیور در سال 1999 بهمراه بایرن به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافت و در آن دیدار به یاد ماندنی و شگفت انگیز با نتیجه 2 بر 1 در دقایق اضافه بازی را واگذار کردند و به نائب قهرمانی دست یافتند. اگر چه آن ها بزودی و در سال 2001 موفق شدند چهارمین قهرمانی بایرن در لیگ قهرمانان اروپا را در ورزشگاه سن سیرو و با درخشش کان جشن بگیرند و در سال 2001 قهرمان جام بین قاره ای باشگاه ها در ژاپن شدند.  کان در سال 1996 بهمراه  بایرن لیگ یوفا را نیز فتح کرد.

از دیگر افتخارات وی می توان به کسب عنوان جوانمردی در سال 2001 بدلیل عملکرد مثبت در بازی فینال اشاره کرد. کان همچنین رکورد بسته نگاه داشتن دروازه در بوندسلیگا را با 190 بازی از آن خود کرده است. او در دیدار 17 می 2008 مقابل هرتابرلین آخرین بازی بوندسلیگایی خود را برای بایرن انجام داد.

کان اولین بازی ملی خود را در سال 1995 مقابل سوئیس انجام داد. وی بهمراه تیم ملی آلمان در یورو 96 قهرمان اروپا شد در حالیکه در این دوره ذخیره آندریاس کوپکه بود و پس از بازنشستگی کوپکه سلطان اولی دروازه بان شماره یک آلمان ها شد. یورو 2000 بدون شک یکی از بدترین تورنمنت های دوران بازیگری کان است حذف در مرحله گروهی برای قهرمان اروپا ناکامی تلخی بود. در سال 2000 اولیور کاپیتان ژرمن ها شد. در مرحله مقدماتی جام جهانی 2002 یکی از شکست های تاریخی فوتبال آلمان مقابل انگلستان در ورزشگاه المپیک مونیخ رقم خورد آنها با حساب 5 بر 1 از سه شیر ها شکست خوردند تا راهی بازی پلی آف برابر اکراین شوند. ژرمن ها با شکست اکراین به جام جهانی 2002 راه یافتند و با هدایت رودی فولر و درخشش و کاپیتانی اولیور کان تا فینال نیز پیش رفتند و در آنجا بود که تسلیم طلایی پوشان برزیل شدند و با گردن آویز نقره به آلمان بازگشتند.

کان در یورو 2004 نیز کاپیتان آلمان بود و پس از حذف از این مسابقات و ورود یورگن کلینزمن به عرصه مربیگری تیم ملی، ابتدا بازوبند و سپس شماره یکی در تیم ملی از او گرفته شد. چهره خندان و با روحیه وی در آرزوی موفقیت کردن برای ینس لمن در مهار ضربات پنالتی مقابل آرژانتین در جام جهانی 2006 هرگز از یاد فوتبال دوستان آلمانی پاک نخواهد شد.

سرانجام پرواز رویایی و تکرار ناشدنی اولیور کان اسطوره دروازه بانی آلمان ها در بازی رده بندی جام جهانی 2006 مقابل پرتغال با فرودی به یاد ماندنی در عرصه ملی به پایان رسید. در آن دیدار آلمان با حساب 3 بر 1 پرتغال را شکست داد و به مقام سومی جهان بسنده کرد.

اولیور کان پس از جام جهانی 2006 و با 86 بازی ملی از تیم ملی فوتبال آلمان خداحافظی کرد تا دو فصل دیگر را با پیراهن بایرن و در رقابت های باشگاهی حاضر باشد.

مروری بر عملکرد اولیور کان در باشگاه بایرن مونیخ به وضوح خستگی ناپذیر بودن وی را بیان می کند. حضور 14 ساله در بایرن و بیش از 400 بازی با پیراهن باواریایی ها به خوبی افسانه ای بودن سلطان اولیور کان را نشان می دهد و او را در کنار نام هایی همچون سپ مایر، و فرانس بکن باوئر به عنوان مفاخر این باشگاه بزرگ آلمان جاودانه می کند.














سعید محمدخواه
وبسایت رسمی کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

۱ نظر:

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.